Das Verlangen (2002)

Alternatieve titel: The Longing

Duitsland

geregisseerd door Iain Dilthey
met Susanne-Marie Wrage, Klaus Grünberg en Robert Lohr

Das Verlangen vertelt het verhaal van domineesvrouw Lena, woonachtig in een druilerig dorpje in het Schwabisch-Frankische woud. De introverte vrouw zit opgesloten in een liefdeloos huwelijk met haar tiran van een echtgenoot, Johannes. Het monotone dagelijks leven van Lena is beperkt tot het huishouden, orgelspel en de echtelijke plichten. De mysterieuze moord op een meisje uit het dorp schrikt haar op uit haar eentonige bestaan. De affectie en tederheid waarnaar Lena verlangde ontdekt ze voor Paul, de automechanicus van het dorp.

Winnaar Gouden Luipaard in de categorie beste film op het Filmfestival van Locarno.