Viva l'Italia! (1961)

1 stem

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Roberto Rossellini
met Renzo Ricci, Paolo Stoppa en Franco Interlenghi

Historische film over het leven van Garibaldi, de man die Sicilië bevrijd heeft. De film volgt Garibaldi vanaf het moment dat hij zijn "Siciliaanse campagne" plant tot aan het moment dat hij het "Koninkrijk van de Twee Sicilië's" overdraagt aan Koning Vittorio Emanuele II van Piëmonte.

Behoorlijk goed epos van RR,waarvan ik de lage waardering niet geheel begrijp.Geschoten in technicolor waar de warme mediterrane kleuren goed in uitkomen en duidelijk preludierend op de tv-docu's c.q. biografieen die RR later maakte,want de alternatieve titel "Garibaldi" is behoorlijk adequaat.
Itt de eerdere neo-realistische werken amper aandacht voor de gewone man maar juist een objectief-zakelijke aanpak met slechts oog voor de grote lijnen,al zag de regisseur en zelf een voortzetting in van zijn vroegere werk:hij wilde de film doodleuk "Paisà" noemen.
Het meest vernieuwend toont RR zich in de battlefield scenes die volstrekt niet lijken op de keurig overzichtelijke massascènes met heroische uitschieters zoals die daarvoor gebruikelijk waren,en met een camera die continu heen en weer pent waardoor je een gevoel van verwarring krijgt.Een idioot kan overigens zien dat il gattopardo van Visconti extreem schatplichtig is aan deze film,je kunt je hem zonder deze eigenlijk nauwelijks voorstellen.
Een co-productie met Frankrijk,dus af en toe moet er ook een Fransoos opdraven,onder wie zelfs Alexandre Dumas.
Opvallend: assistent-regisseur van dienst hier was ene Ruggero Deodato...
De muziek werd zoals gebruikelijk verzorgd door de andere RR,met aan het slot echter het onvermijdelijke volkslied.
Tenslotte een WAARSCHUWING voor luiaards die liever de versie van 106 minuten zien:die ziet er ook duidelijk uit als een ingekorte versie,dus dat loont niet de moeite.