• 8.351.792 stemmen

Genre: Familie

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Herman van Veen

Met onder meer: Arthur Kristel, Babette van Veen en Ramses Shaffy

IMDb beoordeling: 5,1 (86)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 2 september 1999

Plot Nachtvlinder

Koning Olaf van Haland leeft in een somber kasteel. Hij is namelijk allergisch voor het zonlicht. Als een alchemist en zijn dochter een doorzichtige blauwe schelp vinden komen ze op het idee om een zonnehelm te maken voor de koning met blauw glas voor de ooggaten. Hij gaat op weg naar de koning, maar onderweg wordt hij overvallen en een van zijn overvallers neemt zijn plaats in.

Walko van Haland

Koning Olaf van Haland

Jonkvrouw Hinde Baldon

Abraham Mogèn

Geertrui Moens

Wouter

Van Veen zou voor deze film stokslagen moeten krijgen.

avatar van bioscoopzaal

bioscoopzaal

Inderdaad. Wat een vervelende, ellenlange en vooral nikszeggende film ... bah!

avatar van Flipman

Flipman

Nou, ik weet het niet, de film gaf me een raar gevoel. Het leek namelijk alsof alle locaties op de een of andere manier heel dichtbij elkaar lagen, alsof de hele wereld waarin al die mensen leefden heel klein was. En tussen dat kasteel en dat boerendorp hoorde eigenlijk een hele afstand te zitten, maar ik kreeg van dieilm een gevoel alsof het gewoon pal naast elkaar lag, heel vreemd.

2,5, Maar ik moet 'm wel weer eens zien, misschien oordeel ik dan héél anders.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20375 berichten

Ik las laatst ergens (geen idee meer waar, ik lees zoveel) dat Van Veen toch een vervolg wil gaan maken (wat ook het oorspronkelijke plan was). Als hij het van de grond krijgt zou het volgens mij de eerste keer in Nederland zijn dat een film die èn volledig door de pers werd afgemaakt èn waar niemand naar kwam kijken toch een vervolg zou krijgen.

gotti

Wist niet eens dat de beste man ook films maakte.

starbright boy schreef:

Geloof er dan ook niks van dat dat gaat gebeuren.

avatar van neo

neo (crew films)

Stel dat dat zou gebeuren wie doet dan de muziek? Van Veen zelf? Reijnders in ieder geval niet.

Wouter

Lijkt me het minste probleem....

avatar van Quido

Quido

Ik twijfel geen moment aan de goede en oprechte bedoelingen van Herman van Veen, maar dit had natuurlijk nooit gemaakt mogen worden. Het is één grote warboel. De quasi-intellectuele voiceover en de dramatisch aanvoelende muziek en montage maken het tot een pijnlijke kijkervaring; het rommelige, uitgesponnen scenario van Van Veen en de stupide plot werken totaal niet mee. Ook het slechte spel - niemand lijkt te weten waar hij of zij mee bezig is - en de lelijke setting zijn absolute minpunten. Jammer van al het aanwezige talent.

gotti

Is deze eigenlijk op dvd?

avatar van Quido

Quido

Nee, wel op VHS te bestellen via de site van Van Veen geloof ik.

Bleh, VHS.

avatar van robertus65

robertus65

De film komt als sprookje of familiefilm wat ongeloofwaardig over. Twee mannen die moordend de plaats van de koning innemen, je zag nog net niet de afgehakte koppen en ledematen door het beeld vliegen.

avatar van Tripler

Tripler

Het lijkt erop dat deze film uit is op dvd.

Hij kost 'slechts' 15 euro

Dat noem ik lef hebben!

Harlekijn Shop - Shop - Nachtvlinder - harlekijnshop.com

avatar van Dutchfan

Dutchfan

De film is ook op Youtube te zien!

Nachtvlinder (1999) Film van Herman Van Veen - YouTube

avatar van Ted Kerkjes

Ted Kerkjes

Nachtvlinder; een ongewoon sprookje. Inderdaad.

Als groot liefhebber van Herman van Veen als zanger en cabaretier wilde ik deze film wel eens zien. Ik wist dat deze film een enorme flop was, maar ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat 'ie zó slecht was.
Het was in mijn ogen onwerkelijk slecht. Ik volgde het verhaal af en toe niet helemaal en veel dingen werden gewoon verder niet uitgelegd. (De man die Sarah op het strand opeens aanviel en nog meer...) Als je de plotomschrijving op de Wikipedia-pagina leest, staan daar ook dingen die voor mij in de film niet duidelijk waren.
Verder vond ik de locaties allemaal gewoon enorm raar. Het leek trouwens inderdaad, zoals Flipman hierboven al opmerkte, alsof alles ontzettend dicht bij elkaar lag.
Het acteerwerk was ook enorm vreemd. Herman van Veen vond ik nogal houterig acteren. Koning Olaf van Haland vond ik ook niet goed neergezet. Eigenlijk deed niemand het goed...
De muziek vond ik wel erg goed. Echter denk ik dat die beter tot zijn recht komt, zonder de beelden.

Om toch ietwat positief te eindigen, moet ik wel zeggen dat de film origineel is. Het is een jeugdfilm, maar er wordt heel wat afgemoord. Het siert de film dat het alles behalve kinderachtig is, ondanks het feit dat het voor kinderen is.

Maar goed... het weet de film niet te redden.

Wel geinig trouwens dat Postbode Siemen ook in Haland bezorgt. (Nachtvlinder)