Nachtvlinder (1999)

Nederland
Familie

geregisseerd door Herman van Veen
met Herman van Veen, Ramses Shaffy en Babette van Veen

Koning Olaf van Haland leeft in een somber kasteel. Hij is namelijk allergisch voor het zonlicht. Als een alchemist en zijn dochter een doorzichtige blauwe schelp vinden komen ze op het idee om een zonnehelm te maken voor de koning met blauw glas voor de ooggaten. Hij gaat op weg naar de koning, maar onderweg wordt hij overvallen en een van zijn overvallers neemt zijn plaats in.

Van Veen zou voor deze film stokslagen moeten krijgen.

avatar van bioscoopzaal
Inderdaad. Wat een vervelende, ellenlange en vooral nikszeggende film ... bah!

avatar van Flipman
Nou, ik weet het niet, de film gaf me een raar gevoel. Het leek namelijk alsof alle locaties op de een of andere manier heel dichtbij elkaar lagen, alsof de hele wereld waarin al die mensen leefden heel klein was. En tussen dat kasteel en dat boerendorp hoorde eigenlijk een hele afstand te zitten, maar ik kreeg van dieilm een gevoel alsof het gewoon pal naast elkaar lag, heel vreemd.

2,5, Maar ik moet 'm wel weer eens zien, misschien oordeel ik dan héél anders.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik las laatst ergens (geen idee meer waar, ik lees zoveel) dat Van Veen toch een vervolg wil gaan maken (wat ook het oorspronkelijke plan was). Als hij het van de grond krijgt zou het volgens mij de eerste keer in Nederland zijn dat een film die èn volledig door de pers werd afgemaakt èn waar niemand naar kwam kijken toch een vervolg zou krijgen.

Wist niet eens dat de beste man ook films maakte.

starbright boy schreef:

Geloof er dan ook niks van dat dat gaat gebeuren.

neo (crew)
Stel dat dat zou gebeuren wie doet dan de muziek? Van Veen zelf? Reijnders in ieder geval niet.

Lijkt me het minste probleem....

Ik twijfel geen moment aan de goede en oprechte bedoelingen van Herman van Veen, maar dit had natuurlijk nooit gemaakt mogen worden. Het is één grote warboel. De quasi-intellectuele voiceover en de dramatisch aanvoelende muziek en montage maken het tot een pijnlijke kijkervaring; het rommelige, uitgesponnen scenario van Van Veen en de stupide plot werken totaal niet mee. Ook het slechte spel - niemand lijkt te weten waar hij of zij mee bezig is - en de lelijke setting zijn absolute minpunten. Jammer van al het aanwezige talent.

Is deze eigenlijk op dvd?

Nee, wel op VHS te bestellen via de site van Van Veen geloof ik.

Bleh, VHS.

robertus65
De film komt als sprookje of familiefilm wat ongeloofwaardig over. Twee mannen die moordend de plaats van de koning innemen, je zag nog net niet de afgehakte koppen en ledematen door het beeld vliegen.

Het lijkt erop dat deze film uit is op dvd.
Hij kost 'slechts' 15 euro

Dat noem ik lef hebben!

Harlekijn Shop - Shop - Nachtvlinder - harlekijnshop.com

avatar van Ted Kerkjes
Nachtvlinder; een ongewoon sprookje. Inderdaad.

Als groot liefhebber van Herman van Veen als zanger en cabaretier wilde ik deze film wel eens zien. Ik wist dat deze film een enorme flop was, maar ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat 'ie zó slecht was.
Het was in mijn ogen onwerkelijk slecht. Ik volgde het verhaal af en toe niet helemaal en veel dingen werden gewoon verder niet uitgelegd. (De man die Sarah op het strand opeens aanviel en nog meer...) Als je de plotomschrijving op de Wikipedia-pagina leest, staan daar ook dingen die voor mij in de film niet duidelijk waren.
Verder vond ik de locaties allemaal gewoon enorm raar. Het leek trouwens inderdaad, zoals Flipman hierboven al opmerkte, alsof alles ontzettend dicht bij elkaar lag.
Het acteerwerk was ook enorm vreemd. Herman van Veen vond ik nogal houterig acteren. Koning Olaf van Haland vond ik ook niet goed neergezet. Eigenlijk deed niemand het goed...
De muziek vond ik wel erg goed. Echter denk ik dat die beter tot zijn recht komt, zonder de beelden.

Om toch ietwat positief te eindigen, moet ik wel zeggen dat de film origineel is. Het is een jeugdfilm, maar er wordt heel wat afgemoord. Het siert de film dat het alles behalve kinderachtig is, ondanks het feit dat het voor kinderen is.

Maar goed... het weet de film niet te redden.

Wel geinig trouwens dat Postbode Siemen ook in Haland bezorgt. (Nachtvlinder)