An Bloem (1983)

Nederland

geregisseerd door Peter Oosthoek
met Kitty Courbois, Renée Soutendijk en Rijk de Gooyer

Aan het sterfbed van haar vader komt An Bloem tot de conclusie dat haar 20 jaar huwelijksleven tot nu toe even rot waren als het hele leven van haar vader is geweest. Tot stomme verbazing van haar man, een sigarenwinkelier, stapt An naar een advocaat. Zij wil scheiden en opnieuw beginnen. Ze huurt een kamer en krijgt een baan in een verpleegtehuis. Haar familie snapt er niets van; haar twee uithuizige dochters zal het een zorg zijn.

avatar van mdj
mdj
Deze film viel me een beetje tegen. Dat kwam vooral omdat ik er te hooggespannen verwachtingen had. Op een of andere manier dacht ik met een vrij diepgaande film te maken te hebben waar Courbois een sterke karakterrol in neerzet. Ze speelt goed en de film is niet oppervlakkig, maar gaat ook niet zo heel ver in het uitdiepen van de karakters. Wist niet dat Ton Vorstenbosch het stuk geschreven heeft, anders had ik die verwachtingen zeker niet zo sterk gehad .

Meer dan dat Courbois genoeg heeft van de sleur en die lauwe echtgenoot die voor de tv ligt te slapen komt er niet uit en aan het analyseren of domweg goed verwoorden van dat ongenoegen doet ze niet. Soutendijk als Courbois haar oudste dochter speelt net zo'n type in feite als in Spetters. Waarom An Bloem ineens weer teruggaat naar die duizend in een dozijn echtgenoot is evenmin duidelijk en het einde wat al te drastisch en dramatisch. Ze lijkt eerder een psychiatrisch geval dan een vrouw die gebukt gaat onder traditionele rolpatronen en huwelijkse sleur en daar op eigen kracht weer uit zal komen. Komisch is wel de scene in de vrijgezellenclub waar iedereen driftig op zoek is naar een partner. De treurigheid druipt ervan af.

Onderhoudende film met sterke rol van Kitty Courbois, die helaas te leiden heeft onder de onervaren regie van filmdebutant Oosthoek. De film is niet bepaald evenwichtig, en breekt idd de nek over de pijlsnelle ontwikkelingen. Het is daarom moeilijk inleven in de gevoelswereld van An Bloem. Renee Soutendijk heeft een matige rol, ze straalt alleen pinnigheid en hardheid uit en dat is niets voor haar. Alle rollen behalve die van Courbois zijn trouwens matig uitgewerkt en nogal stereotiep. Toch een boeiende film in ieder geval, De Gooyer, Courbois en Soutendijk zouden 3 jaar later weer allen samen te zien zijn in Op Hoop van Zegen.
In een artikel in Filmfan uit 1979 stond overigens dat Courbois nog nooit in een echte kassakraker had gespeeld, en op een klein aandeel in Spetters na, heeft ze die trend tot op heden volgens mij aangehouden!

avatar van De Mees
Ton Vorstenbosch heeft het toneelsuk geschreven ok. Marjam Berk heeft in 1983 het boek geschreven An Bloem.
Is het toneelstuk nou geschreven naar het boek? of hebben ze niets met elkaar te maken.
Wie kan hier meer over zeggen.

avatar van matthijs_013
Is deze film verkrijgbaar op dvd (of eventueel videoband)?

Nog niet op DVD. Video is ook niet meer te krijgen, wellicht ergens een ex-rental.