My Blue Heaven (1990)

Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Ronald Beer
met Ruud de Wolff, Ivon Pelasula en Koen Wauters

Nadat Indonesie onafhankelijk is geworden migreren veel Indonesiërs naar Nederland. De familie Benoit besluit een Indisch restaurant te gaan openen. De Indonesiërs zijn niet zo geliefd bij de Nederlanders; zij vinden dat zij dom en lui zijn. In eerste instantie wordt er lacherig over de opening van het restaurant gedaan. Wanneer blijkt dat het restaurant klanten begint aan te trekken en de plaatselijke snackbar klanten dreigt te verliezen wordt men vijandiger. Tot overmaat van ramp wordt de zoon van de snackbarhouder verliefd op de Indonesische dochter van de restauranthouder.

19 BERICHTEN 1 MENING

saske
geplaatst: 17 juli 2004, 22:15 uur [permalink]
Oh my god, ik herinner me nog dat ik deze in de cinema gezien had vroeger.

geplaatst: 17 juli 2004, 23:20 uur [permalink]
Regisseur Ronald Beer heeft in z'n eentje in tientallen Nederlandse films de bijrollen gespeeld van Chinees, Koreaan, Javaan, Filippino...
Vriendelijke man, die een tijd les gaf op de Filmacademie. Ben vergeten hem ooit te vragen waar hij nu zélf geboren is. Yokohama ? Balikpapan ? Appelscha ?

geplaatst: 3 oktober 2006, 11:31 uur [permalink]
Waar kan je die film bestellen??
Waar ik toen der tijd woonde daar is die film opgenomen, ik heb toen een hoop gezien hoe ze die film op neemde. Daarom wil ik zo graag die film hebben. Wie weet waar ik die kan krijgen

geplaatst: 3 oktober 2006, 12:11 uur [permalink]
De film is (nog) niet op dvd verschenen, maar wel online te bekijken op rtlvideo.nl

avatar van raymon
geplaatst: 13 januari 2007, 19:11 uur [permalink]
My Blue heaven

My Blue Heaven is een leuke film. De acteurs doen het goed soms wat valt het toch een beetje tegen maar toch. De film ziet er goed uit en er word een leuk jaren 60 sfeertje opgebouwd. Het camerawerk van Marc Felperman is goed maar tegenvallend bij vergelijking bij ander werk. De muziek van Dick Maas is goed te noemen, onverwachts! Het verhaal is niet al te ingewikkeld en een groot plus punt is dat de film lekker wegkijkt. Het is leuk om de conflicten te zien tussen de kaas ( ned. ) en Pinda (indo) gebeurt nu nog met b.v moslims. En regiesseur Ronald Beer maakt een leuke sfeer die voor al terug komt bij de scenes met de famillie. Laurens Geels en Dick Maas hebben een erg goeie productie afgeleverd!

verdiend 4**** sterrren!

robertus65
geplaatst: 18 juli 2007, 20:00 uur [permalink]
Sympatieke film die op een komische manier de botsingen laat zien tussen de kaaskoppen en de pinda's. Het viel me op dat er weer Flodder acteurs/actrices meedoen, ook hier dus (Dick Maas). De rol van zanger Koen Wauters sloeg echter nergens op. De Ras Amsterdammer Leen Jongewaard moest dus doorgaan voor de vader van Koen Wauters (oerbelg)???

geplaatst: 20 juli 2007, 21:25 uur [permalink]
Wie heeft deze synopsis geschreven? Kennelijk iemand die geen kennis heeft van de geschiedenis van het Koninkrijk der Nederlanden.

Het waren over het algemeen geen Indonesiërs die migreerden naar Nederland, maar Indische Nederlanders die repatrieerden naar hun vaderland. Er is een significant verschil tussen Indische Nederlanders en Indonesiërs (alleen al in benaming): Indische Nederlanders vochten met hart en ziel voor het Koningshuis en zag dat als HUN koningshuis, trouw aan de Nederlandse vlag. Indonesiërs vochten voor hun onafhankelijkheid, TEGEN de Hollanders, Indische Nederlanders en Molukkers. Indische Nederlanders vochten dus TEGEN Indonesiërs. Vandaar dat het ook pijnlijk is voor Indische Nederlanders om als Indonesiër te worden aangezien.

En aangezien er in Nederland op school veels te weinig aandacht wordt besteed aan het koloniale verleden (iets waar het Nederlandse rijk dus heel groot mee is geworden en vooral rijk), blijven dat soort beelden bestaan. Nou kan er wel worden gezegd: wat stel je je aan? Als jouw grootouders de Jappentijd, de Bersiaptijd en de overgang naar Holland hebben moeten doorstaan (DANKZIJ de Indonesiërs), en dan nog in Nederland een kil/ongewenst ontvangst krijgen (Maxima werd met gejuich ontvangen), kijken hoe jij je dan zou voelen, en generaties na jou het nog meekrijgen, de gevolgen ondervinden.

De familie Benoit uit de film My Blue Heaven is dus een Indische familie (Indische Nederlanders), die repatrieerden uit het voormalige Nederlands Indië, naar hun vaderland Nederland. Zij kwamen hier, net zoals duizenden andere Indische gezinnen om hier een nieuw bestaan op te bouwen, en een voorbeeld te zijn van integratie..

Koen Wauters is dus duidelijk miscast (en duidelijk geen method-actor), maar dat kwam alleen maar omdat Clouseau destijds erg populair was in Nederland. Deze rol zorgde ervoor dat Wauters nog geliefder was bij het vrouwelijke deel van zijn fans..

geplaatst: 20 juli 2007, 21:35 uur [permalink]
raymon schreef:

Het was vooral een andere tijd, waarin de autochtone Nederlandse bevolking druk bezig was haar wonden te helen en het land weer op te bouwen. Veel autochtone Nederlanders verbaasden zich ook over het feit dat Indische Nederlanders vaak gewoon perfect ABN konden praten. Zo weinig wisten ze vaak dus over Nederlands Indië. De opvang in pensions, de kou, heel herkenbaar voor bijvoorbeeld mijn grootouders en ouders toen ze hier kwamen begin jaren '60. Het gebruik van oude filmmaterialen en het akteerwerk van de Indische en Molukse acteurs en actrices is duidelijk integer, oprecht. Niks geen overacting, geen verbloeming van hoe de Indische Nederlanders het destijds hadden in het naoorlogse Nederland.

Pinda is overigens een discriminerende uitlating: het is afkomstig van Inda Pinda Poepchinees, wat destijds in de naoorlogse jaren continu tegen Indische Nederlanders werd gezegd

avatar van psycholamp

geplaatst: 14 oktober 2007, 10:56 uur [permalink]
Vergeetfilm eerste klas. Snap ook niet hoe ik hier terecht ben gekomen.

geplaatst: 9 januari 2010, 20:51 uur [permalink]
Voor de Vlamingen onder ons, vanavond op VTM (22:05 - 23:55 uur).

avatar van wimmovie
geplaatst: 4 februari 2010, 10:25 uur [permalink]
Een vergeten film toch leuk voor ouder mensen opa oma pa ma voor jonge mensen niet zo. De film ziet er goed uit en er word een leuk jaren 60 sfeertje opgebouwd. ouder vinden het leuk zeker kado doen.

avatar van Aapje81
geplaatst: 24 maart 2010, 08:34 uur [permalink]
Hele aangename film die mij toen aangenaam veraste. Moet hem nodig herzien.

geplaatst: 28 april 2012, 22:11 uur [permalink]
Leuk in elkaar gezet, kijkt lekker weg, goed verhaal.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst: 12 september 2012, 10:19 uur [permalink]
Leuk Nederlands product over een onderwerp dat nog altijd actueel is, al zijn de Indonesiërs inmiddels ingewisseld voor andere landen en culturen.

Of het thematisch allemaal klopt hier is mij niet bekend, maar het levert wel iets leuks op. Vooral het jaren zestig sfeertje wordt erg goed neergezet. Verder weet de regisseur de toon vrij luchtig te houden en wordt het nooit al te dramatisch. Ook is het redelijk knap dat het allemaal vrij geloofwaardig blijft, ondanks dat sommige personages nogal dik aangezet zijn.

Het acteerwerk laat soms enigszins te wensen over. Koen Wauters is natuurlijk duidelijk miscast en ook Tatjana loopt soms wat verloren rond. De rest van de cast doet het ietwat beter, maar de show wordt absoluut gestolen door Leen Jongewaard, die door zijn grappige accent en zijn gedrag mij toch een aantal keer een glimlach wist te bezorgen. Ondanks dat het niveau soms wat minder is, vermaakt het wel en gaat de tijd toch vrij gemakkelijk voorbij. Het einde kon ik op zich ook wel waarderen.

Beter dan verwacht dus, dat moet ik toegeven.

avatar van boemboem27
geplaatst: 25 november 2012, 02:56 uur [permalink]
ja,wat een heerlijke film.
denk alleen niet dat de jongere generatie dit leuk vindt
echt een jaren sixties film
de verschillen tussen de indische en de hollanders (de Blanda's) moet je eigenlijk hebben meegemaakt wil je deze film net zo hoog waarderen als ik.

geplaatst: 21 december 2012, 01:11 uur [permalink]
Ik vroeg mij af of deze film nog ergens op dvd te krijgen is of op internet te kijken is, kan iemand iemand hier een antwoord op geven?

geplaatst: 5 mei 2013, 19:33 uur [permalink]
22 & 23 mei op het grote scherm in de Cinematek.

geplaatst: 21 januari 2014, 21:39 uur [permalink]
HELP, wie kan mij aan deze film helpen ik ben al zo lang naar deze film op zoek en kan hem nergens vinden. als iemand mij hieraan kan helpen dan ben ik je zeer dankbaar.

groetjes Chantal.

geplaatst: 11 april, 22:05 uur [permalink]