De Zandvoort Formule (2020)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Wytzia Soetenhorst

Op 3 mei 2020 staat voor het eerst in 35 jaar weer een Grand Prix gepland op het circuit van Zandvoort. Deze documentaire volgt de voorbereidingen op dit evenement gedurende een jaar. Door de ogen van betrokken bestuurders, dorpelingen, ondernemers en de plaatselijke boswachter zien we hoe het dorp alles op alles zet om de mooiste en duurzaamste race uit de geschiedenis te laten plaatsvinden. Ook tegenstanders laten hun ongezouten mening horen. Iedereen staat in de startblokken als in de vroege lente van 2020 het coronavirus arriveert.

OMG die mensen...
Pretpark Nederland - Zandvoort editie

avatar van Ajax&Litmanen1
Formule 1 is best leuk, maar hoe is dit in hemelsnaam een interessant onderwerp voor een docu?

Nou het is soms wel mooi om te zien hoe kleingeestig Nederlanders zijn en die typische Nederlandse kneuterigheid te aanschouwen. Michiel van Erp doet dat ook al jaren met veel succes.

avatar van Robi
Het is moeilijk voor te stellen dat bijbehorende foto iets met deze documentaire te maken heeft. Maar goed, dan moet ik hem eerst zien.

Het komt uit een fragment uit de documentaire.
Een protest bij een raadsvergadering vermoed ik.

avatar van Mug
Mug
Of een menselijke maquette van het circuit...

avatar van narva77
narva77 (crew)
kappeuter schreef:
Michiel van Erp doet dat ook al jaren met veel succes.
Michiel van Erp wordt ook genoemd op de aftiteling, hij wordt bedankt geloof ik.
En ja, het is idd een fragment uit de docu, idd een raadsvergadering. Moet hem nog in zijn geheel zien, heb het begin gemist.

avatar van Robi
Nou ik heb hem dan inderdaad eindelijk bekeken, en ja, de foto komt ook inderdaad uit de documentaire.
De documentaire viel me verder toch wel wat tegen. Het is toch vooral een grote opsomming van allemaal voorstanders van het circuit. Allemaal mensen die zichzelf maar heel belangrijk vinden en allerlei vage argumenten gebruiken waarom het toch vooral voor het "dorpje" Zandvoort allemaal zo belangrijk en fantastisch is. Het zijn ook vooral raadsleden en middenstanders uit Zandvoort zelf die aan het woord komen. De tegenstanders zijn veruit in de minderheid en voelen zich ook aan de kant gezet en niet serieus genomen omdat nou eenmaal iedereen in Zandvoort vindt dat het allemaal zo geweldig is dat de Formule 1 na al die jaren weer komt. Maar uiteindelijk krijgt de documentaire dus een hele andere wending aan het einde omdat een minuscuul virus dus roet in het eten gooide. Dat had de maakster zelf ook nooit kunnen verzinnen voor haar documentaire. Maar het geeft in ieder geval ruimte om lekker door te filmen, zodat we volgend jaar een vervolg kunnen krijgen waar de formule 1 wel gewoon doorgaat. Om op het begin terug te komen. Ik miste wel een objectieve helicopterview op de besluitvorming rondom het formule 1 spektakel. Dit was toch allemaal vooral vanuit de dorpsgemeenschap bekeken, terwijl er toch aanzienlijk meer mensen een rol spelen. En waar was de prins in de documentaire? Die werd immers afgeschilderd als van doorslaggevende betekenis. Zonder hem zou de formule 1 er nooit gekomen zijn ......