Het Voorval - Armando en de Mythe (2018)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Roelof Jan Minneboo en Sjors Swierstra
met Armando, Rover Wouters en Pascal Kijzer

Je leven wordt gevormd door wat er in je jeugd gebeurt, aldus kunstenaar Armando. Zijn jeugd staat in het teken van één, allesbepalend voorval: tijdens de Tweede Wereldoorlog doodt een jongen in het bos een Duitse soldaat. Het verhaal komt in Armando’s werk in vele vormen terug; een noodlottig treffen, een slachtoffer die dader wordt, een schuldig bos dat alles zag maar zwijgt. Was Armando betrokken bij de noodlottige gebeurtenis of heeft hij een tragedie van mythologische proporties bedacht? Filmmakers Sjors Swierstra en Roelof Jan Minneboo gaan op zoek naar antwoorden.

Vanaf 25 oktober in de bioscoop (Amstelfilm)

avatar van mrklm
In de interviews met de eigenzinnige kunstenaar, dichter en schrijver Armando hamert de interviewer op de ware toedracht achter het verhaal over een jongen die tijdens WOII na het ingaan van de avondklok door het bos loopt en onder schot wordt genomen door een Duitse soldaat. De jongen doet alsof hij struikelt en wanneer de soldaat hem bij zijn schouders pakt steekt de jongen de soldaat dood en loopt hard weg. Het verhaal staat in Armando's autobiografie, maar die heeft zelf verschillende versies van het verhaal vertelt. Anno 2017 is hij niet bang om - in close-up - hierover te worden ondervraagd, maar het blijft de vraag of het gaat om een verhaal of om een mythe, bedoeld om Armando (die weigert zijn geboortenaam te noemen) van een imago te voorzien dat een diepe betekenis geeft aan zijn werk. We zien Armando aan het werk in zijn atelier, maar er is ook veel archiefmateriaal in de vorm van interview en foto's die een beeld schetsen van een man die zich zeer bewust is van het belang van imago. Dat maakt Armando tot een fascinerend onderwerp voor een documentaire, maar zijn weigering om zichzelf werkelijk bloot te geven is ietwat frustrerend.