Troisièmes Noces (2018)

België / Luxemburg / Canada
Komedie / Drama

geregisseerd door David Lambert
met Bouli Lanners, Rachel Mwanza en Eric Kabongo

Martin, een 50-jarige weduwnaar die homoseksueel is, krijgt een schijnhuwelijk aangeboden met een dertig jaar jongere Congolese vrouw, Tamara. Deze twee personen hebben niets met elkaar gemeen: ze zijn totaal verschillend. Ze zullen moeten geloven in hun liefde en de migratieautoriteiten proberen te overtuigen. Ze moeten daarvoor doen alsof ze elkaar op hun eigen manier liefhebben...

Naar een novelle van Tom Lanoye, deze film over een schijnhuwelijk.
Een komedie die misschien iets te zelden slaagt om echt grappig te zijn en als het dan toch lukt dan is het dankzij de manier waarop Bouli Lanners zijn excentriek personage neerzet en kruidt met one-liners. "Het is al te gek dat ge de schoenmaat van uw verloofde moet kennen om voor de immigatiediensten uw liefde voor haar te bewijzen...".
Wat vaudeville-toestanden, die uiteraard in het absurde vallen, maar daarom toch ook niet het achterliggend probleem van het al dan niet aanvaarden van ingewekenen verdoezelen. Het wordt wel komisch voorgeschoteld.
Het slot houdt enige emotie in en dat komt het verhaal ten goede. Achter al het gekke, zit echte genegenheid.