A Árvore (2018)

Alternatieve titels: Drvo | The Tree

Portugal / Bosnië-Herzegovina

geregisseerd door André Gil Mata
met Petar Fradelic, Filip Zivanovic en Sanja Vrzic

Een man loopt door smalle straatjes met een hond aan de leiband. Hij stopt om glazen flessen op te halen bij de deuropeningen, voordat hij naar de donkere rivier gaat om ze met water te vullen. Het is al tegen het ochtendgloren. De nacht was stil, afgezien van het geluid van de flessen die tegen elkaar rammelden en het lawaai van de kanonnen in de verte, dat moet de reden zijn waarom de man niemand ontmoette, waarom alles zo stil is als een schilderij. De hond dwaalt af in het grijs van de ochtend en er verschijnt een jongen met zijn moeder. Het perspectief verandert, de nacht keert terug en de figuren komen samen bij die enkele, eenzame boom.

Malick
Ligt in het verlengde van Tarr en Angelopoulos maar dan nog 'uitgebeender'. Film trekt aan, maar stoot tegelijk ook af. Ik ben er nog niet echt over uit of dat nu positief of negatief is.

avatar van McSavah
Screenshots zien er (inderdaad) wel fraai uitgebeend maar toch ook rijk geschoten uit.