Bitter Flowers (2017)

1 stem

België / Frankrijk / Zwitserland / China

geregisseerd door Olivier Meys
met Xi Qi, Le Geng en Wang Xi

De Chinese Lina leent een geldbedrag opdat ze naar Parijs kan verhuizen en haar droom als onderneemster kan realiseren. Dit betekent ook dat ze haar echtgenoot en zoon moet achterlaten. Eenmaal in Europa aangekomen verloopt niets zoals plan en komt Lina terecht in een wereld die ze nooit voor mogelijk hield. Wanneer ook nog eens haar schoonzus voor haar deur staat wordt het steeds moeilijker de schijn op te houden.

Olivier Meys, radioreportage- en documentairemaker zet hier voor zijn eerste langspeler een gevoelige, sociaal bewogen film neer.
Ten zeerste geslaagd deze verfilming van dit verhaal over Chinese vrouwen die in de Parijse grootstad tot bittere ontgoochelingen komen.
De solidariteit onder die vrouwen, de harde realiteit van hun bestaan worden, geholpen door de sterke vertolkingen, mooi omschreven.
Een harde werkelijkheid. De onvermijdelijke weerslag op het gezinsleven raak weergegeven.