Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

In Één Klap (2015)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Frans Bromet

De documentaire laat zien hoe groot de invloed van het veroorzaken van een dodelijk verkeersongeval is en vooral ook hoe verschillend de impact en gevolgen zijn. Vijf gemotoriseerde verkeersdeelnemers vertellen over de gevolgen voor hun leven na deze heftige gebeurtenis. John schrikt zich nog steeds rot als iemand onverwacht de weg oversteekt. Het beeld van die vrouw op zijn motorkap laat hem nooit meer los. Het leven van Saber wordt na de botsing met een spookrijder beheerst door nachtmerries en suïcidale gedachten. Jan is in grote financiële problemen gekomen na een aanrijding met een motorrijder die zelfmoord pleegt, waarbij zijn vrachtwagen volledig uitbrandt.

avatar van 606
Heel heftig, heb er geen andere woorden voor. bomvol emotie.

avatar van wendyvortex
5 mensen betrokken bij een dodelijk ongeluk, waarvan er drie totaal niets aan konden doen en 2 het te wijten hebben aan een kort moment van onoplettendheid. De impact op de levens van deze mensen lijkt nogal wisselend, waarbij we met enige verbazing kijken naar de enige vrouw in het gezelschap die zich nauwelijks enige rekenschap geeft van het gebeurde en dat staat weer in schril contrast met die jongen die er helemaal doorheen zit.
Interessante materie, omdat het inderdaad iedereen kan overkomen.

wendyvortex schreef:
waarbij we met enige verbazing kijken naar de enige vrouw in het gezelschap die zich nauwelijks enige rekenschap geeft van het gebeurde .
Ik ook, totaal gevoelloos.

Bizar inderdaad om te zien hoe twee mannen die er eigenlijk vrij weinig aan konden doen compleet kapot zijn en zich het zelf aanrekenen en de vrouw die wel schuldig en verwijtbaar is aan een dood er eigenlijk vrij laconiek over doet en haarzelf als slachtoffer ziet

avatar van Tanita
Best heftige docu waarbij de impact op iemands leven na zo'n fataal ongeluk nogal groot is. Tijdens het kijken bleek dat ik iemand ken die erin voorkomt, wat het nogal apart maakt. 3.5*

avatar van missl
Heftige film over bepaalde momenten die in 1 klap je leven kunnen veranderen. Je ziet het van beide kanten. Slachtoffer en dader, ook de verhalen erachter. Vantevoren stond ik er heel hard in, beter uitkijken en je aan de regels houden. Nu ik de verhalen erachter gezien heb wordt het persoonlijker, prachtig.

Gisteren zag ik op het nieuws wat hier boven staat, dat er geld op is gehaald voor een trucker, mooi gebaar.

avatar van Bottleneck
My god die vrouw... wat een narcistisch mens, heb er ook met verbazing naar gekeken. Of ze moeten de stukjes dat ze wel medeleven met de slachtoffers betuigde (in plaats van alleen met zichzelf..), eruit hebben gehaald, maar vraag me af of die er überhaupt in hebben gezeten... Het was ik ik ik.
Behoorlijk confronterende docu, vooral in de gevallen waar de personen niets konden veranderen aan de situatie (die jongen en de vrachtwagenchauffeur).

avatar van tattoobob
Ben benieuwd.....waar kan ik deze zien?

tattoobob schreef:
Ben benieuwd.....waar kan ik deze zien?
Ik denk op uitzending gemist ?

606 schreef:
Ik denk op uitzending gemist ?

Ik denk het niet alleen, maar ik heb hem net gezien op uitzending gemist!

avatar van Donkerwoud
Mijn eerste van Frans Bromet is vooraleerst een heftige confrontatie met het hinderlijk aanwezige brommerige stemgeluid van de interviewer. Door die ergerniswekkende vorm zou ik bijna over het hoofd zien dat de beste man toch sterke gesprekken op gang weet te brengen. Het ene verhaal is natuurlijk indringender dan het andere verhaal, maar op zich levert het meer dan genoeg verschillende gezichtspunten op over omgaan met zoiets heftigs als betrokken zijn bij een ongeval.

avatar van Tanita
Donkerwoud schreef:
Bromet heeft inderdaad een merkwaardige stem die wat ironisch overkomt. Hij kreeg bekendheid met de TV-serie buren, waarin deze vorm van 'timbre' wel gepast was. Het is een kwestie van wennen misschien, maar het is wel een uitstekend interviewer.

avatar van Donkerwoud
Ik heb dat aspect ook niet meegenomen in mijn score. Het weet namelijk wel indringende maatschappijkritiek te leveren.