• 10.997 nieuwsartikelen

Alternatieve titel: One Night Stand IX - Voor Emilia

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Martijn Maria Smits

Met onder meer: Loes Schnepper, Susan Radder en Kuno Bakker

IMDb beoordeling: 7,2 (50)

Plot Voor Emilia

Het leven van de alleenstaande, 51-jarige onderwijzeres Lies wordt ontwricht als er een nieuw meisje in haar klas arriveert. Ze wordt geconfronteerd met een traumatische gebeurtenis uit haar verleden. Langzaam groeit het verlangen naar vergelding voor het verdriet wat haar is aangedaan.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Gelijk goed.

De eerste telefilm van het negende seizoen One Night Stand is gelijk een goede. Trailers en synopsissen verstoren vrijwel elke filmervaring en zo zou enige voorkennis Voor Emilia niet ten goede komen. Niet dat het hier een groot mysterie betreft, maar het eerste gedeelte verdient een beetje onduidelijkheid.

De clue wordt alsnog vrij vlot weergegeven, maar alles in de juiste cadans. De getraumatiseerde Lies wordt met verve vertolkt door Loes Schnepper en ondanks het aangrijpende drama zit er toch ook een klein beetje humor onder. Summier maar aangenaam. Het maakt de film een tikje meer bijzonder.

Zeer goed.

Met dank aan One Night Stand & Herrie voor het recensie-exemplaar.

avatar van Robi

Robi

Deze film gisteren gezien op tv. Film over een vrouw die duidelijk een probleem heeft. Toch had de film eigenlijk beter moeten zijn. Er werd prima geacteerd en ook het verhaal had zeker potentie en was mooi opgebouwd tot op zekere hoogte. Nadeel was echter wel dat het te afstandelijk gefilmd was, waardoor je niet echt kon inleven in de vrouw. Ook zat daar de zwakte van het verhaal. Er werd niet goed uitgediept waarom de vrouw zo was als ze was en waarom ze er nou zo een probleem mee had. Ook werkte het verhaal tot slot niet echt naar een oplossing of een bevredigend einde. Nu begon de film en mocht je uitzoeken wat het probleem van de vrouw was. En aan het einde van de film wist je dan enigszins wat er mis was met die vrouw en daar hield de film dan ook weer op. Waarom ze zich zo gedroeg en hoe het nu verder moest, doet het verhaal niet. En dat is voor mij onbevredigend.

avatar van Quido

Quido

Smits kan echt wel wat, maar dit was een typische 'doe maar lekker vaag, dan is het One Night Stand-waardig' film (terwijl het verhaal (of beter: het onderwerp/thema) totaal niet wereldschokkend of verrassend is. Verre van zelfs, gewoon ronduit cliché). Gouden Kalf voor Schnepper ook behoorlijk overdreven.

avatar van zodiac23

zodiac23

"Er werd niet goed uitgediept waarom de vrouw zo was als ze was en waarom ze er nou zo een probleem mee had." - tja op minuut 10' wordt dit toch wel heel erg uitgelegd, de hele film gaat daar over, dus als je dat niet meekrijgt waarom ze is zoals ze is dan weet ik het ook niet meer. Verhaal is inderdaad cliché, maar in mijn ogen interessant weergegeven op een gedurfde manier, zoals de keuze om Loes Schnepper deze hoofdrol te laten spelen. Einde had iets beter gekund, muziek had voor mij weggezogen, maar dat kan ook smaak zijn.

Aanrader!

avatar van Decec

Decec

Een matige dramafilm...

Redelijk verhaal...

Redelijk acteerwerk...

Prima achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital)...

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van Robi

Robi

zodiac23 schreef:

Aanrader!

Ik begreep best wel dat de lerares van slag was toen de dochter van de man die haar eigen dochter had doodgereden, bij haar in de klas kwam. Maar dat is voor mij nog geen reden voor dat vreemde gedrag. DAT had ik graag wat uitgediept gezien.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Een redelijke film. Het acteerwerk is goed en het verhaal wist mij deels te boeien. De film is rustig van aard en daar houd ik wel van, maar her en der vond ik het nogal saai. Geen favoriet uit de One Night Stand serie, maar wat mij betreft wel een voldoende waard. 3*

avatar van mrklm

mrklm

Duitse lerares Lies Wagemakers [een hevig overacterende Loes Schnepper] besluit nieuwe leerling Tanja [Susan Radder] te volgen naar huis en gedraagt zich als een stalker. Een scène met haar ex-man Hein van der Heijden bezorgde mij een donkerbruin vermoeden waarbij ik tot het allerlaatste moment dacht: “Het zal toch niet?”. Niet omdat de slottwist die ik in gedachten had schokkend is, maar omdat het helemaal nergens op slaat. Helaas werd mijn vermoeden bewaarheid. Om niet nader te verklaren redenen won Schnepper een Gouden Kalf voor haar rol!