ad

Genre: Drama

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Tomas Kaan

Met onder meer: Thomas Ryckewaert, Gaite Jansen en Ellen Parren

IMDb beoordeling: 6,3 (119)

Releasedatum: 14 februari 2015

Over Groenland

Dertiger Hugo Maes is fotograaf van etnische bevolkingsgroepen en reist hiervoor de wereld rond. In zijn woonplaats Amsterdam raakt hij gefascineerd door de beeldschone Iris. De relatie die zich vervolgens tussen hen ontwikkelt zit vol passie en lust maar hun levensstijl en visie op de wereld blijkt toch erg verschillend.

avatar van LuukRamaker

LuukRamaker

• 1986 berichten

Een van de telefilms van 2015 die op 14 februari dat jaar zal worden uitgezonden door de VPRO om 20:00 u bij NPO3.

avatar van mjk87

mjk87

Zou de titel niet eerst Alaska zijn?

En Gaite Jansen is altijd een reden om te kijken.

avatar van LuukRamaker

LuukRamaker

• 1986 berichten

mjk87 schreef:

Zou de titel niet eerst Alaska zijn?

Klopt, dat was de werktitel: Alaska – Telefilm 2015 | Hollandse Film - hollandsefilm.nl

avatar van de grunt

de grunt

• 2028 stemmen

Meest talentvolle actrice van NL

Heb hier hogere verwachtingen van dan van die tv-films van de voorbije weken

Donkerwoud

Ik vind het alleen wel jammer dat het nu alweer het derde 'intieme portret van een jong koppel is' in deze lichting telefilms. Lijkt wel alsof ze óók financieren op soortgelijke sfeer en smaak.

avatar van Willy Wartaal

Willy Wartaal

Raar dat er 3,5 ster staat bij deze film ,terwijl er niemand gestemt heeft?

Je kunt bovenaan de pagina op stemoverzicht klikken om te zien wie er heeft gestemd, het is niet noodzakelijk iets te schrijven bij een stem.

Net een aantal scenes bekeken op NPO 3, zag er goed uit. Niet verder gekeken omdat ik er wat te laat inviel, misschien ooit nog maar eens opzoeken dan.

avatar van peet-w

peet-w

Hoewel Gaite weer zoals altijd beeldschoon was, heeft deze film me geen moment gegrepen. Drie sterren (eentje puur voor Gaite)

avatar van revadebe

revadebe

Mooie muziek, mooie natuurbeelden, mooie fotografie en mooie Gaite. Maar wat een teleurstellend verhaaltje over een arrogante fotograaf en zijn sex drive... Jammer.

avatar van The main man!!

The main man!!

Leuk filmpje wel, en bedankt voor het advies Willy Wartaal!!

avatar van Zandkuiken

Zandkuiken

Prima film, maar de scène op Eisbär is wel gepikt van Any Way The Wind Blows,

avatar van Fransman

Fransman

peet-w schreef:

Zo is het. Hoop gedoe met die rare letters in beeld, wisselingen van kleur naar zwart wit en nog wat van die ongein. Zoals de voortdurende wisseling van het volume van het geluid. Die Belg (waar zouden ze die vandaan gehaald hebben?) was vrijwel niet te verstaan. Rommelige film, die nergens wist te overtuigen. Kreeg het idee dat beide leadacteurs ook niet wisten wat ze met hun personages aan moesten. Maar Gaite Jansen is een ontzettend lekker ding.

avatar van Maikeru

Maikeru

• 1933 berichten

Inderdaad een rommelige film. Wel leuk om te zien dat een telefilm zo los kan gaan in stijl en er worden zeker leuke dingen gedaan. De stijlkeuzes voelen soms wat bij elkaar geraapt en geforceerd aan, maar vond het niet vervelend worden. Het verhaal is wat standaard, wat 'makkelijk' verteld en de personages zijn vlak. Hugo is een behoorlijk onsympathiek hoofdpersonage met een worsteling die nauwelijks interesseert. Iris is ook vrijwel een typetje. Er had wel meer ingezeten. Het meest interessante onderdeel was denk ik het contrast tussen de verlatenheid van Groenland en de drukte van Amsterdam. Helaas voel je het niet echt. Amsterdam was te aangezet als burgerlijke neppe kutzooi, Groenland voelde niet kalm genoeg (met name door de stijl). Ik denk dat een niet-chronologische parallelle vertelling veel spannender was geweest, waarbij je Hugo en Iris samen ziet in Groenland en in Amsterdam. Een soort Broken Circle Breakdown structuur. De eindsequentie in Groenland voelt nu ook echt als mosterd na de maaltijd.

Donkerwoud

Vooral geslaagd als interessant vormexperiment door inventief gebruik van kleurenfilters en vreemde montage. Iets te pretentieus om de pretenties, maar het heeft dus wel een creatieve stijl die mij kon bekoren. Thomas Ryckewaert en Gaite Jansen zijn ook een leuk atypisch koppel, die allebei continu met onuitgesproken frustraties over en weer moeten dealen. Vooralsnog de fijnste titel in de reeks telefilms van 2015.

avatar van mjk87

mjk87

Heel behoorlijke telefilm die het vooral van zijn losse scènes en segmenten moet hebben, en daardoor, helaas, wel wat begint te slepen tegen het eind. De regisseur gaat in ieder geval helemaal los. Veel jump cuts, allerlei kleurfilters, soms zelfs in zwart-wit, leuk camerawerk, en ook veel bewegende foto's zoals ik ze maar noem, van die beelden die op foto's lijken, waarin de acteur zich vrij bewust is van de camera en verder totaal niet past in de lopende film, maar in het geheel werkt het allemaal heel behoorlijk en zag er ook gewoon mooi uit. Als iemand de vergelijking met À Bout de Souffle zou maken, dan is dat helemaal geen gekke opmerking. Niet alles is overigens even consistent en soms lijkt het er meer op dat de regisseur zoveel mogelijk wilde, maar niet altijd een idee had waarom hij een bepaalde techniek toepaste. Zeker dat zwart-wit dat om onverklaarbare redenen soms langs komt. Wel absoluut pluspunt is de soundtrack, met Franse klassiekers van Aznavour en Gainsbourg, maar ook indierock van The Cure en Arcade Fire.

In al die scènes is wel een verhaal los te kweken van een fotograaf die vooral rust wil hebben en dan, in het drukke Amsterdam, verliefd raakt. Het is alleen jammer dat de vrij onverstaanbare Belg (al ligt dat ook aan de mix) weinig tijd alleen krijgt en hij dus niet altijd even goed te begrijpen is in zijn problemen en psychische toestand. Iemand hierboven opperde al met flash backs te werken. Misschien had dat wel gewerkt, maar nu is het sowieso niet heel overtuigend, zeker niet naar het einde toe. De Belg is niet altijd even goed te begrijpen, een beetje vervelend persoon ook en de film komt dan eigenlijk niet meer goed. Dan deed Winterbottom in 9 Songs het misschien wel aardiger, door juist één aspect te pakken (terugkomst/vakantie van man die in afgelegen gebieden werkt bestaat uit seks en muziek) en dat letterlijk te vertalen.

En dan is er nog Gaite Jansen. Ze krijgt nu gelukkig ook naturelle teksten mee (een zeldzaamheid in Nederlandse films waarin men toch altijd met lichte overdrijving spreekt) en ze is het stralende middelpunt. Nu maakt het me eigenlijk überhaupt geen drol uit hoe de film is, als ik 90 minuten verliefd naar Gaite mag kijken dan is dat al snel voldoende. Ze zou zo de nieuwe Monique of Carice kunnen worden. Ze heeft klasse, stijl, seks, is niet te beroerd naakt in beeld te paraderen en kan gewoon ontzettend goed acteren. Ze heeft alleen nog een kaskraker nodig die ook om zijn kwaliteit wordt geroemd, zoals bovengenoemde vrouwen hadden met Turks Fruit en Zwartboek.

Voor deze 3,0*.

p.s. Dit was stem 1400. Nummer 800 (Lover of Loser) en 900 (Coach) waren ook met Gaite. Toeval, maar toch.

mjk87 schreef:

Een liefdesverklaring in statistieken?

gauke

Een experimenteel en eigenzinnig bedoeld portret van een relatie, dat echter hartstikke conventioneel en ook rommelig overkwam, waarin ik een verhaallijn miste, de mannelijke hoofdpersoon slecht te verstaan was en opgeworpen vragen niet werden beantwoord. Zowel de opnames van de natuur als de getoonde fotografie waren prachtig.

avatar van peet-w

peet-w

mjk87 schreef:

En dan is er nog Gaite Jansen. Ze krijgt nu gelukkig ook naturelle teksten mee (een zeldzaamheid in Nederlandse films waarin men toch altijd met lichte overdrijving spreekt) en ze is het stralende middelpunt. Nu maakt het me eigenlijk überhaupt geen drol uit hoe de film is, als ik 90 minuten verliefd naar Gaite mag kijken dan is dat al snel voldoende. .

Haha precies, ik kijk ook elke film waar Gaite in speelt, omdat ze simpelweg een heel mooi meisje is (en goed kan acteren natuurlijk)

avatar van Passiebloempje

Passiebloempje

redelijk verhaal, goed acteerwerk - voor een Nederlandse film.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Mooie film. Ik vind Gaite Jansen een prachtige verschijning en ik vind dat zij een leuke rol speelt in deze film. Het geheel heeft iets dromerigs, artistieks, sfeervols en unieks. Ik houd er wel van. Het verhaal interesseerde mij, ik vind de uitwerking en het beeld en acteerwerk goed, en het keek vlot en fijn weg. Een 8. 4*