Lac aux Dames (1934)

Alternatieve titel: Ladies Lake

Frankrijk

geregisseerd door Marc Allégret
met Rosine Deréan, Simone Simon en Illa Meery

Een jonge badmeester van een zwembad nabij een bergmeer heeft veel succes bij toeristen en meisjes uit de streek. Hij is echter zelf verliefd op de dochter van een industrieel die hem beneden hun stand vindt. Een intelligent meisje uit de buurt is bekommerd om hem en valt bij hem ook in de smaak.

Er bestaan er meerdere van : Vicky Baum verfilmingen door Marc Allegret....futures vedettes hebben jullie al gezien, dat vonden jullie niet veel- terecht- en dit is ook geen meesterwerk, zij het toch imho wel wat onderhoudender.
Net als daar betreft het hier triviaalcinema in melodramatische stijl en bovendien een chick flick avant la lettre, teeniefilm zelfs enigszins en vooral bestemd voor bakvisjes zo lijkt het. Voor hen is er Aumont de badmeester die hier dus q.q. in ontbloot bovenlijf opdraaft, geen Weismuller misschien maar voor de madammen in het niet met name genoemde Oostenrijkse badplaatsje- (neen niet getransponeerd naar Frankrijk, net als futures vedettes overigens ) voldoet hij aan hun eisen.
De film focust dan ook geheel op de amoureuze wederwaardigheden van de held die tijdens de zomervakantie baywatcht, vooral dan die met natuurkind Puck / Simone Simon ( die jullie ook kennen uit cat people...) en met Derean/ Danny, nu tamelijk vergeten en hier behalve love interest ook...dochter van Michel Simon en oudere zus van de nu veel gekendere Odette Joyeux! Beiden trouwens in een bijrol, Simon een klein kwartier hooguit, wederom als stumper die wordt bedrogen door zijn minnares Meery, een fopgravin.
Die laatste levert ongetwijfeld de opmerkelijkste bijdrage aan deze film : ze laat uitgebreid haar ( kleine ) tieten zien ! Toch tamelijk verrassend in een gezinsfilm uit 34. Verder is het vooral Simone Simon- geen familie van Michel natuurlijk- die de show steelt als de "tomboy " die ontdekt dat ze slechts het "kameraadje " van haar idool is, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Verder een film die anno nu weinig meer te bieden heeft en oogt als een voorloper van die Ferien am weissichvielsee films, opgenomen aan de Bodensee trouwens met zelfs wat Dirndls en lederhosen als couleur locale...whatever.
Opmerkelijk tenslotte : assistent- regie was niemand minder dan Colette ( die jullie ook kennen van Gigi...), die ook meeschreef aan het scenario.

Uit op DVD in Frankrijk zonder subs, tot mijn tamelijke verbijstering blijkt er ook een rip met fansubs te zijn. Wie heeft dit gezien ?