- Home
- Filmforum
- Filmdragers en apparatuur - Apparatuur
- Blu-ray vs. HD-dvd
Blu-ray vs. HD-dvd
Dogie Hogan
-
- 13386 berichten
- 788 stemmen
Ik vind het eigenlijk geen eens zo mooi als het zo haarscherp is.

Dan ook maar terug naar de cassette bandjes, met veel bandruis of VHS met max. 240 beeldlijnen...
Vind korreligheid alleen acceptabel, als ook de regisseur 't zo bedoeld heeft.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Lp klink ook nog steeds beter, zeker een mooie persing. Al kan ik zelf niet wachten om klassiekers als Taxi Driver en Apocalypse Now op Blu-ray te zien. Mensen die klagen over scherpte of authetisciteit moeten hun tv maar eens goed inregelen. Dat betekend voor de meeste scherpte op 0 zetten en kleur/verzadiging flink terugdraaien.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen

Een goede film is pas echt genietbaar, wanneer de transfer, cq beelddrager ook OK is. Viva Blu-ray! Zou nu en top-film op VHS en met een 37 cm. tv niet kunnen uitzitten...
Ik deel de opvatting dat een film 'groot' bekijken ook mijn voorkeur heeft. Maar dit is natuurlijk persoonlijk. Ik kijk zelf middels een 'beamer' die 'half HD aankan' zover dit enig relevantie heeft aangezien de meeste films die ik bekijk op dvd staan.
Waar ik je mening niet deel is dat je het als een definitie brengt, dat een film pas 'ok', anders gezegd, 'pas echt genietbaar' zou zijn wanneer de transfer, cq beelddrager ook 'ok' zou zijn. Dit is mijns inziens lariekoek. Er bestaat een wereld van verschil tussen beeld dat echt het aanzien niet waard is en beeld dat minder scherp oogt op DVD dan wanneer je deze vergelijkt met Blu-Ray.
Begrijp me niet verkeerd, ik apprecieer beeld in een hoge kwaliteit. Maar we moeten niet overdrijven. Een film valt of staat, mijns inziens, nog altijd bij een goed scenario, cinematografie en alle aspecten die tezamen de film maken.
Natuurlijk is dit alles louter subjectief maar als een film al 'niet als 'ok' beoordeeld kan worden louter omdat het beeld niet zo scherp zou zijn als die van Blu-Ray dan vind ik dit serieus muggenzifterij van de eerste orde.
Ik ga toch serieus "eerst" voor de inhoud, dan pas voor de kwaliteit en "hoe" dit gebracht wordt. Nogmaals, er bestaat een behoorlijk nuance verschil tussen de kwaliteit van de DVD en die van de Blu-Ray, deze is niet zo zwart-wit zoals hier wordt geschetst. En mocht dit wel het geval zijn dan zou ik in het vervolg geen kleurentelevisie meer aanschaffen als je deze zaken toch zo zwart-wit ziet.
Dogie Hogan
-
- 13386 berichten
- 788 stemmen
Nogmaals, er bestaat een behoorlijk nuance verschil tussen de kwaliteit van de DVD en die van de Blu-Ray, deze is niet zo zwart-wit zoals hier wordt geschetst. En mocht dit wel het geval zijn dan zou ik in het vervolg geen kleurentelevisie meer aanschaffen als je deze zaken toch zo zwart-wit ziet.

Lp klink ook nog steeds beter, zeker een mooie persing.
Wanneer je een goede Lp persing hebt met een 2-traps buizenversterker als MD pré-amp., dan verslaat de Lp zeker de DVD. 'The less the better': met een analoge buizen-phono-amp.: ca. 40-44dB versterking; 1e buis versterkt 't analoge pick-up signaal, tussen 1e en 2e buis passieve Riaa -correctie, de 2e buis versterkt iets het signaal- sterkteverlies in die Riaa-correctie en doet dienst als laagohmige buffer voor de line-versterker input. Heb er in de jaren 80 en 90 tig van gebouwd (schema).
(Moving-coil elementen waren/zijn via een passieve pré-pré (step-up trafo) van bijvoor- beeld Denon op de MD phono-amp. aan te sluiten.)
Bij DVD is de signaalweg langer waardoor meer componenten onderweg invloed kunnen hebben op 't signaal en zijn er allerlei negatieve invloeden in de digitaal/
analoog omzetter.
Heb van enkele Lp's persingen uit diverse landen en bijna elke persing klinkt anders.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Misschien komt dat wel, omdat ca. 75% van m'n DVD-collectie uit zwart/wit films bestaat...
Ja, dat staat ook in je onderschrift vermeld. 
Relax, niet de hele wereld volgt wat je in bezit hebt. Of misschien wel...dan ben ik de uitzondering.
Maar goed, dit voegt weinig toe aan de discussie, net als jouw antwoord.De strekking is duidelijk, 'goed' beeld is leuk, maar is niet 'alles'. Ik zie liever een 'ietwat korrelige ' film op het grote doek met inhoudelijke kwaliteit dan een spectaculaire "korrel vrije super scherpe 'saaie' vertoning". Kom ik ook eens met een drogreden aanzetten.
Dogie Hogan
-
- 13386 berichten
- 788 stemmen
. 
.De strekking is duidelijk, 'goed' beeld is leuk, maar is niet 'alles'. Ik zie liever een 'ietwat korrelige ' film op het grote doek met inhoudelijke kwaliteit dan een spectaculaire "korrel vrije super scherpe 'saaie' vertoning". Kom ik ook eens met een drogreden aanzetten.
Ik kan mij nog herinneren, dat sommigen in de begintijd het CD signaal te schoon vonden; toen werd er vervolgens bij sommige CD opnames Lp aftastruis en geknetter door vuile Lp groeven toegevoegd.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Het betrof sarcasme. Je stelde dat je collectie bestond uit 75% 'zwart/wit" films. Ik kan dit natuurlijk moeilijk 'ruiken'. Never mind.
Ik kan mij nog herinneren, dat sommigen in de begintijd het CD signaal te schoon vonden; toen werd er vervolgens bij sommige CD opnames Lp aftastruis en geknetter door vuile Lp groeven toegevoegd.
Ja, klopt. Maar deze groep vormt de minderheid, 'geluid' puristen die moeite hebben met het fenomeen 'verandering'. Je zult bij 'elk' type veranderingen wel mensen tegenkomen die bezwaar uiten.
Ik vind Blu-ray 'ook' prima, alleen moeten we niet vergeten dat het hier ook gewoon om gecomprimeerde bestanden gaat. DVD 'kan' er prachtig uitzien, maar zo heb ik ook zeer slechte DVD compressie films gezien die er serieus niet uitzagen. Hetzelfde verhaal gaat op voor Blu-Ray.
Kort gezegd, ik sta zeer zeker open voor progressie, maar de charme van een goede ervaring tijdens het zien van een film valt of staat niet wanneer het zou gaan tussen een DVD vertoning of een Blu-Ray vertoning.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen

Wanneer je een goede Lp persing hebt met een 2-traps buizenversterker als MD pré-amp., dan verslaat de Lp zeker de DVD. 'The less the better': met een analoge buizen-phono-amp.: ca. 40-44dB versterking; 1e buis versterkt 't analoge pick-up signaal, tussen 1e en 2e buis passieve Riaa -correctie, de 2e buis versterkt iets het signaal- sterkteverlies in die Riaa-correctie en doet dienst als laagohmige buffer voor de line-versterker input. Heb er in de jaren 80 en 90 tig van gebouwd (schema).
(Moving-coil elementen waren/zijn via een passieve pré-pré (step-up trafo) van bijvoor- beeld Denon op de MD phono-amp. aan te sluiten.)
Bij DVD is de signaalweg langer waardoor meer componenten onderweg invloed kunnen hebben op 't signaal en zijn er allerlei negatieve invloeden in de digitaal/
analoog omzetter.
Heb van enkele Lp's persingen uit diverse landen en bijna elke persing klinkt anders.
ik koop bijna enkel nog Japanse persingen. Dat zijn de mooiste, dan ben je klaar. 
Ik kijk zelf al jaren films enkel in mij thuisbios met 2,35 cm breed scherm. Ben nog steeds erg te spreken over dvd. Maar heb al jaren geen film meer op tv gezien. En laten we wel zijn. Niets is zo desastreus voor een film ervaring als het kijken op een laptop of in het vliegtuig....
Dogie Hogan
-
- 13386 berichten
- 788 stemmen
ik koop bijna enkel nog Japanse persingen. Dat zijn de mooiste, dan ben je klaar.
(De Lp -collectie inkl. platenwasmachine heb ik grotendeels nog wel.)
En dan straks 't 'avontuur' Blu-ray...
Niets is zo desastreus voor een film ervaring als het kijken op een laptop of in het vliegtuig....
Apollinisch
-
- 21305 berichten
- 0 stemmen
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Even nameten.
Verrek, het is 2,35 meter! 
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
De mijne is groter *tong uitsteek* 2.40 meter.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
De mijne is groter *tong uitsteek* 2.40 meter.
Maar ik heb Full HD

Martin Van K
-
- 9050 berichten
- 4573 stemmen
2,35 m - 2,40 m
Djeezes zeg, hoe groot is jullie living? 
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
ghehe groot 
Ik stap waarschijnlijk begin volgend jaar over op Blu-ray als de lamp van mijn beamer (Sanyo Z4) het begeeft. Ik plaats dan een nieuwe daarin (die ik nog over heb) en dan bestel ik de Sanyo Z5 (Full HD) wat dezelfde afmetingen (model) heeft als de Sanyo Z4. Dan kan ik die mooi aan mijn plafond hangen en de HDMI bekabeling erin steken en daarop een Blu-Ray speler aansluiten. Klaar is klara.
En dan valt te hopen dat er eindelijk wat serieus aanbod bestaat op Blu-Ray want die vind ik op het moment ronduit belabberd.
Dogie Hogan
-
- 13386 berichten
- 788 stemmen
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
(Ev. currency op € zetten)Voorbeeld:
Proposition, Blu-ray € 8,80
Blu-ray heeft bij lange na niet de omvang titels op z'n naam staan zoals dit bij DVD het geval is. Heel veel titels uit mijn dvd collectie zijn gewoon niet uigebracht op Blu-Ray. Ik begrijp dat dit een kwestie van tijd is en daarom dat ik dus stel dat ik hoop dat dit over een jaar beter is.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Ik verwacht niet dat het veel beter gaat worden binnen een jaar. Heb dus ook totaal geen behoefte aan Blu-Ray. Heb zelfs nog niet eens DTS, ben een snel tevreden
mens.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nu de collectie films nog
Kwaliteit boven kwantiteit. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik verwacht niet dat het veel beter gaat worden binnen een jaar. Heb dus ook totaal geen behoefte aan Blu-Ray. Heb zelfs nog niet eens DTS, ben een snel tevreden
mens.
Mwah....
http://www.thedigitalbits.com/articles/coverart/coverart.php
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
We spreken elkaar volgend jaar vast nog wel een keer. Vanuit de industrie wordt er nu wel wat geprobeerd, ik denk tevergeefs (te vroeg).
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Kwaliteit boven kwantiteit.
Free Record Shop boven Criterion?

Hm.
Anyway, zoals ik al zei, zodra mijn B film collectie serieus op Blu-Ray verschijnt (in kwantiteit) is een overstap in zicht. Voor die tijd niet.
Ik denk trouwens, in tegenstelling tot Erwinner, dat de Blu-Ray uiteindelijk wel de DVD zal gaan overnemen maar dat het meer dan 1 jaar nodig heeft gezien de populariteit van de DVD en aanbod van, mijns inziens, de betere kwaliteit films.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dat zeg ik toch nergens. Nee, ik stel toch kwaliteit..... Het gros van mijn collectie komt van internet, zeker niet FRS. En Criterion is al heeeeeel lang niet meer de enige die mooie dvd's uitbrengt.
't zal inderdaad nog wel een jaar of 4-5 duren voordat BR de overhand heeft op dvd en ik ben het er op zich wel mee eens dat het aanbod en de prijs nog verre van aantrekkelijk zijn. Maar daar komt snel verbetering in. Er zijn bij Play zat leuke titels te krijgen voor onder de 15 euro. Ware het niet dat ik de meest al op dvd heb en ze niet ga upgraden, dan zou ik daar zo een hele stapel gaan bestellen...
ApoJapo
-
- 98 berichten
- 251 stemmen
Koop dan hd-dvd. Als je een collectie overneemt van iemand heb je ze al voor 3 euro p/s. Op inetvideo . com zijn ze nu vanaf 2.5 p/s en de verzendkosten zijn bijna niets als je er een aantal neemt. HD-dvd speler is er al voor 40 euro.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar het aanbod is niet direct wat ik zoek. Komt ook weinig meer op uit lijkt me. 
scanner
-
- 60 berichten
- 0 stemmen
In Filmdragers > Algemeen > blu-ray vs. hd dvd:
Is de strijd ondertussen niet gewoon gewonnen door blu-ray?
Waarom wachten ze zo lang met films als Mulholland Drive en Saving Private Ryan op blu-ray te gooien? De oudste rotzooi gooien ze erop maar dat soort films nou net niet. Om nog maar niet te spreken van The Big Lebowski. Iedere halve zool met een greintje kennis weet dat hd-dvd minder mogelijkheden en beeldkwaliteit biedt met het oog op morgen. En waarom is er nog steeds die verdomde regio code van toepassing op films die al lang niet meer in bioscopen draaien?
Dat je niet eens Donnie Darko blu-ray op regio B kan verkrijgen is echt een zware zonde. Financieel gezien een blunder.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Rustig afwachten, komen vanzelf allemaal op BR. Maar het zou een beetje dom zijn om alles in een keer uit te brengen. Zeker met een Titel als SPR, wachten ze gewoon tot meer mensen een BR speler hebben.
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1803 stemmen
Weet jet verschil nog niet echt. Kijk pas sinds een paar dagen veel dingen op HD kwaliteit. Het ziet er wel veel mooier uit.
Ben wel een beetje laat hiermee