Quido schreef:
Is het trouwens ook mogelijk om een menu aan de film toe te voegen?
Voor zover ik weet genereren al die machines een standaardmenu, bij sommige kan je zelf kiezen welk plaatje de thumbnail in het menu wordt, en bij allen kun je (ietwat omslachtig) de titel van de opname wijzigen.
Overigens: een zelf opgenomen DVD (uit een standalone recorder) kan je vrij eenvoudig kopieren met een PC met DVD-brander.
En nog een overigens: ook met de meeste recorders die direct op de DVD opnemen kan je nog wel wat 'monteren', dus reclameblokken eruit knippen en dergelijke, maar het gaat wat omslachtiger dan met een HD recorder.
En hoe gaat dat met de scene-indeling? Bijvoorbeeld om de 5 minuten een nieuwe scene, is dit aan te geven of gebeurt dit automatisch?
Ik heb twee recorders, 1 van Philips en 1 van Sony. Beide zetten vanzelf chapters, de Philips elke 5 minuten, die Sony elke 10 minuten geloof ik.
Die chapters zijn NIET zichtbaar in het menu. Maar als je een titel afspeelt, kun je met de 'next'-toets naar het volgende chapter skippen.
En moet je voor het branden aangeven in welke lengte je wilt opnemen?
Je kiest inderdaad of tijdens het programmeren (van een tv-opname), of voor het kopieren voor een resolutie.
Ik las dat er keuzes waren tussen 2, 4, 6 en 8 uur.
Afhankelijk van merk en systeem, maar tussen de 1 en de 8 uur kan je op een DVD-recordable schijf kwijt.
De kwaliteit van het beeld (en geluid?) wordt steeds minder naarmate je langer opneemt.
Absoluut. 1-uurs kwaliteit is uitstekend, 2-uurs-kwaliteit ook. Vanaf 3 uur wordt het geen feestje, en de 6-uurs-modus heb ik wel es gebruikt als ik een hele avond wilde opnemen, en dat de kwaliteit me niet uitmaakte; dat zag er niet echt strak meer uit.
Mijn Philips werkt zo, dat je, zonder op te nemen, het verschil in kwaliteit eenvoudig kunt zien. Alle binnekomende signaal gaat eerste door de MPEG encoder en vervolgens de MPEG decoder heen, en dus zie je het resultaat van de compressie (kies een andere resolutie en je ziet de beeldkwaliteit verslechteren of verbeteren).
Ik meen dat de allerhoogste (1-uurs-)kwaliteit wel wat minder compatible kan zijn met sommige spelers, maar dat kan ook al weer achterhaald zijn.
Op DVD+RW schijfjes wordt over het algemeen aangeraden tenminste 5 of 10% van de schijf te vullen, dat verhoogt de compatibiliteit.
De allerhoogste kwaliteit haal je met een PC, dan kan je namelijk een 2-pass VBR encoder gebruiken. Dan digitaliseer je dus eerst het hele programma op een harde schijf, exporteert het dan naar een MPEG-encoder die der in enkele uren processing een hele hoge kwaliteit MPEG van maakt, die je dan in 2-, 4-, of 8-speed kan branden. Duurt alles bij elkaar dus heel veel langer.
Dat verschil merk je bij opnames van TV of kopieën van VHS niet, enkel als je je eigen digitale home-video's op schijf zet (en heel veel geduld hebt).