134.917 gebruikers | 85.737 films | 31.053 regisseurs | 3.508.980 berichten | 4.931.474 stemmen

Bioscooppubliciteit

locatie: MovieMeter » Forum » Film » Algemeen » Bioscooppubliciteit

gebruiker
bericht

bericht [permalink] geplaatst op 13 september 2011, 9:32 uur
Helaas tegenwoordig niet meer gebruikelijk, maar vroeger werden er voor de façade (voorgevel) van de bioscopen indrukwekkende levensgrote reclameborden geschilderd, door schilders die in dienst van de bioscopen waren.

Dit filmpje laat in 't kort iets zien van dat werk.
MM gebruiker madmax1 zal dit wel kunnen waarderen, want hij deed dit werk zelf ooit ook, voor Maastrichtse bioscopen

- video.nostalgienet.nl

bericht [permalink] geplaatst op 13 september 2011, 10:49 uur
:o Wow, wat een massa bioscoopgangers voor 'Le Salaire de la Peur' !
Gouden tijden voor de eigenaren van de theaters.

(en terloops ook nog een reclamebord voor Stetson hoeden rechts op de foto te zien...hét topmerk v. cowboyhoeden. Dubbel leuk voor mij dus ;))

Die grote gevelborden gaven toch meer cachet aan de presentatie van films m.i.

bericht [permalink] geplaatst op 13 september 2011, 12:44 uur

bericht [permalink] geplaatst op 13 september 2011, 13:15 uur
Heel veel van die patsofilm filmpjes over het Antwerpse bioscoopleven bevatten beelden van 'bioscooppubliciteit', allemaal de moeite waard!

bericht [permalink] geplaatst op 13 september 2011, 13:16 uur

bericht [permalink] geplaatst op 13 september 2011, 13:20 uur
We hebben het er in een ander topic (Belgische filmposters) al eens over gehad, maar in België werden die façade-schilderingen 'Calicots' genoemd.

bericht [permalink] geplaatst op 13 september 2011, 19:05 uur
Tja dit was mijn vak ooit in mijn leerling jaren, ook het strip tekenen zat in het bloed maar het is er niet uitgekomen .
De techniek met de dia,s heb ik nog meegemaakt ,deze werden er bij geleverd met de film .
Mijn chef Jules-Berkhof heeft nog met voorgetekende plaaten techniek gewerkt schitterend werk
Ondanks dit vakwerk bracht het maar weinig circa fl 16 per week en in die jaren 57 58 werd in Duitsland voor huisschilderwerken zo’n 90 DM betaald , ja dat was als jonge gast niet te weerstaan.
Achter af heb ik nog geen spijt wand deze vakterm was al op de terug weg vanwege grote drukkerijen die zo’n plaat alla de minuut konden leveren
.Heb ook totaal geen idee ,hoe het nu gaat.
Toch doet me wat als ik nog een oude plaat zie waarvan ik de achter grond of wat letters van heb geschilderd , tja de tijd staat niet stil.

bericht [permalink] geplaatst op 13 september 2011, 21:07 uur
Amerikaanse aanpak van filmpubliciteit

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

bericht [permalink] geplaatst op 16 januari 2012, 16:35 uur
:)

(afbeelding)