Shutter Island
Dit is een spoilertopic voor de film Shutter Island (2010). Berichten over het einde van een film kunnen in principe tussen spoilertags bij de film zelf, maar voor uitgebreide discussies hierover kun je beter een topic als deze starten.
TheShadowking
[permalink] geplaatst op 27 augustus 2011, 12:56 uurHet einde is open.
De hoofdpersoon heeft de reden waarom hij op het eiland is weggestopt en ontkent wat hij heeft gedaan.
De professor en de psychiater willen hem helpen en proberen hem zijn problemen onder ogen te laten zien maar elke keer valt hij terug in ontkenning. Ze hebben nu een rollenspel bedacht waarin de hoofdpersoon een detective is en de psychiater zijn partner. Zo willen ze hem op een subtiele manier duidelijk maken wat hij heeft gedaan.
Dit lijkt te werken, maar op het eind moeten ze bevestiging hebben of het heeft gewerkt anders moet hij een hersenoperatie ondergaan om hem minder agressief te maken.
Het eind is echter suggestief en redelijk open, het lijkt erop dat de hoofdpersoon wel weet wat hij heeft gedaan maar vrijwillig mee gaat naar de vuurtoren om de operatie te ondergaan.
[permalink] geplaatst op 13 november 2011, 16:21 uurHet laatste zinnetje van DiCaprio sluit uit dat er sprake is van een open einde. What would be worse? To live like a monster or to die as a good human being? Voor Andrew (of Teddy.. de marshall in ieder geval) is er geen reden om zich dit af te vragen, want de persoon Andrew is een goed persoon die een uit de hand gelopen politie zaak probeert op te lossen. Teddy daarentegen is net daarvoor te weten gekomen dat hij vreselijke dingen heeft meegemaakt en zelf zijn eigen vrouw heeft vermoord. Met andere woorden, het is een monster.
Hieruit is duidelijk geworden dat DiCaprio niet is terug gevallen en afstand heeft genomen van de verzonnen persoonlijkheid Andrew. De daarvoor uitgesproken zin: 'We've got to get off this island, Chuck!', maakt duidelijk dat hij net doet alsof hij weer in zijn oude zieke persoonlijkheid gelooft en denkt dat hij een zaak aan het oplossen is. De conclusie is dus dat de gezonde DiCaprio (was dat nou Teddy of Andrew?) doet alsof hij de marshall is om te voorkomen dat hij moet leven als een monster.
DiCaprio kan en wil niet leven met zijn eigen verleden. In eerste instantie probeert hij dit te voorkomen door een andere persoonlijkheid te creeeren, een soort van verdedigingsmechanisme. Als de leiding van het gekkenhuis er in slaagt om dit te 'genezen', is DiCaprio ze te slim af door te doen alsof hij nooit genezen is.
[permalink] geplaatst op 9 januari 2012, 0:58 uurzou je me ook een PM willen sturen ajb ?
[permalink] geplaatst op 17 februari 2012, 17:02 uurVandaag weer shutter island gekeken.
Ik hoop wel dat er een 2e deel komt. Alles is mogelijk. Hopelijk zien we nog een x een geweldig rollenspel met DiCaprio. Want zijn terugval kan een aanwijzing zijn voor een 2e rollenspel. Want de dokters proberen duidelijk de monster in DiCaprio te ''killen''. Maar dat is ze niet gelukt!
Er is geen open einde in de 1e film, ma wel genoeg schrijf materiaal om er een 2e film van te maken.
[permalink] geplaatst op 17 februari 2012, 17:04 uurthunderball schreef:
Ik blijf het opmerkelijk vinden dat mensen blijkbaar niet zelf een film kunnen snappen, of er op zijn minst moeite voor doen, maar al weken lang van 1 iemand een pmtje willen, die het even voor hun uit zal leggen.
Vreemd, want zo moeilijk is het toch allemaal niet als je de film goed hebt gevolgd?
+1
[permalink] geplaatst op 21 februari 2012, 2:26 uurIamLegend18 schreef:
Vandaag weer shutter island gekeken.
Ik hoop wel dat er een 2e deel komt. Alles is mogelijk. Hopelijk zien we nog een x een geweldig rollenspel met DiCaprio. Want zijn terugval kan een aanwijzing zijn voor een 2e rollenspel. Want de dokters proberen duidelijk de monster in DiCaprio te ''killen''. Maar dat is ze niet gelukt!
Er is geen open einde in de 1e film, ma wel genoeg schrijf materiaal om er een 2e film van te maken.
Hoezo terugval? op het eind heeftie toch door wie die nou echt is en wat hij heeft gedaan, en door te doen alsof hij een terugval heeft tegen chuck op het eind weet hij dat die operatie zal volgen waardoor die zich niet meer zal herinneren als dat monster die zijn vrouw vermoorde. Ik heb er wel effe over gedaan om de hele film te begrijpen, dit topic gelezen vervolgens de film net nog een keer gekeken maar damn, wat een topfilm zeg.
[permalink] geplaatst op 2 maart 2012, 1:39 uurIk heb de film ook gezien, en verbaas me erover dat veel mensen de film zo goed vinden. Je word als kijker toch een groot gedeelte van de film eigenlijk voor de gek gehouden (rollenspel) , (hallucinaties) en aan het eind komt de vervelende waarheid aan het licht. Stoort niemand zich aan het absurde ervan? Dat rollenspel dat door iedereen zelfs patienten wordt meegespeeld, zelfs die boottocht naar het eiland toe? En gecompliceerde operaties helemaal bovenin een afgelegen vuurtoren?? Kom nou toch! En dan dat zinnetje waar alles om schijnt te draaien: "What would be worse? To live like a monster or to die as a good human being?" alsof hij opeens een goed mens zou zijn als hij niet meer weet wat hij heeft gedaan...
Nee, geen topfilm voor mij.