- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Recensies op MovieMeter
Recensies op MovieMeter
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Ah, je moet het zelf doen, heb het niet kunnen vinden in de Wiki. Ik had de indruk dat hier een aantal Uitverkorenen (vaste leden of zo) zijn wier Mening boven 't voetvolk uitsteekt en hun mening daardoor niet slechts mening is maar echt een Mening Plus. Die schijn wordt namelijk wel opgewekt.
Vind 't maar een raar systeem, ik beschouw in principe elk commentaar als mening ook als mensen simpelweg schrijven: k*tfilm.
Maak er dan recensie van (met een aantal criteria zoals minimaal aantal woorden) om een "uitgebreide" mening van "gewone" meningen te onderscheiden.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31471 berichten
- 5618 stemmen
Iedereen kan bij elke film 1 recensie/mening aanvinken. Dat kan zelfs in één zin zijn, maakt niet uit. De filter dient dan om die recensies en meningen apart te kunnen lezen tussen de bladzijden vol discussies, voor- en nabeschouwingen, verwachtingen, .... Beiden zijn nuttig, maar zo kan je die meningen/recensies wel op zich lezen. Heel interessant om sneller een beeld te krijgen van wat de gebruikers van de film vinden.
Jeauhan
-
- 879 berichten
- 0 stemmen
Die schijn wordt namelijk wel opgewekt.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Maak er dan recensie van (met een aantal criteria zoals minimaal aantal woorden) om een "uitgebreide" mening van "gewone" meningen te onderscheiden.
Het was eerst recensie, maar daar waren geen criteria aan verbonden.
Dan krijg je van die mensen die 3 woorden schrijven en het dan aanvinken als "recensie".
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Ah OK maar er zijn weinig mensen die weten hoe ze iets als mening (MM style) moeten aanmerking, daarom zie ik ook heel vaak dezelfde mensen die een mening "MM style" maken. Vandaar mijn veronderstelling dat sommigen hier speciale status zouden hebben wat betreft meningen/recencies. Dat is dus kennelijk niet zo, mooi om te weten.
Friday the 13 th
-
- 2575 berichten
- 2055 stemmen
Klopt. Ik kan veel meer genieten van een "The One Ring" die schuimbekt van enthousiasme bij Casablanca, een "Friday the 13th" die als enige een slappe remake prijst, of een "Onderhond" die genadeloos korte metten maakt met gevestigde waarden. Allemaal veel plezanter, interessanter en vooral veel menselijker dan die automatische pilootjes in de krant.
Hahaha een zeer oud bericht, maar thanks, je hebt gelijkt! Ook al zijn sommige films slecht, door sommige enthousiaste comments van moviemeter-users wil ik ze altijd graag kijken.
doodah
-
- 1538 berichten
- 1247 stemmen
Ik maak ook een recensie als een soort nabeschouwing zodat ik voor mezelf alles op een rijtje kan zetten. Helpt bij het geven van punten maar ook om later terug te blikken wat ik van die film vond.
En ik ben er toch van overtuigd dat als je voor jezelf alles op een rij zet, je daarmee ook een oordeel kan mee neerzetten waarbij anderen kunnen zien wat je van die film vindt. En dat is toch één van de voordelen van een recensie. Ook al schrijf je dat grotendeels voor jezelf.
Ik vind dat eigenlijk niet altijd waar. Vooral dat het schrijven van recensis helpt bij het geven van punten.
Het kan zijn dat je een film best goed vind, ondanks het feit dat er toch wel wat minpunten inzitten. Je schrijft in je recensie dan een aantal negatieve zaken over de film, die misschien maar gaan over kleine momenten, maar als ik dan daarna mijn tekst overlees, denk ik: hij was precies toch niet zo goed.
Niet dat ik dan mijn stem verander, want ik weet wel dat het over kleine zaken gaat, maar als iemand anders dat leest, weet die dat natuurlijk niet.
Het schrijven van recensies vind ik toch niet simpel. in 3 lijntjes, zoals sommigen prefereren, is gemakkelijk, maar om echt volledig te zijn en alles toch wat uit te leggen, daar kruipt wel wat tijd in.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31471 berichten
- 5618 stemmen
Je kan toch perfect bij je negatieve punten vermelden dat die niet de doorslag geven of hoe ze wegen op je beoordeling? Dat is enkel een kwestie van argumenteren denk ik dan.
En het is idd niet altijd gemakkelijk om een uitgebreide recensie te schrijven, en soms hoeft dat ook niet. Als een film gewoon leuk was om te zien maar nergens speciaal was, ben ik ook uitgepraat in enkele regels. Als er veel goeie punten en/of slechte punten in een film zitten kan dat al wat langer zijn.
doodah
-
- 1538 berichten
- 1247 stemmen
Je kan toch perfect bij je negatieve punten vermelden dat die niet de doorslag geven of hoe ze wegen op je beoordeling? Dat is enkel een kwestie van argumenteren denk ik dan.
Ja daar heb je gelijk in, nogal een domme opmerking van me.
Je kan natuurlijk sec schrijven dat het acteerwerk goed was. Of je kan dat allemaal langer uitschrijven, door een aantal personages te bespreken, er wat extra informatie over de acteurs in verwerken, etc.
De kern van wat je zegt blijft hetzelfde, maar het langere is toch eigenlijk de kunst van het recensieschrijven; over een punt dat je in een paar woorden kan zeggen, toch meer vertellen, het met meer woorden zeggen, maar wel vlot blijven, in je zinnnen nog extra informatie geven over acteurs, regisseur, enz.
Metalfist
-
- 12443 berichten
- 3964 stemmen
Waar ik vooral op let is dat ik in mijn recensie alles staat wat ik wou zeggen. Soms kan ik een halve pagina blijven doorlullen maar andere keren is het maar redelijk weinig. Het belangrijkste is volgens mij dat je niet blijft babbelen gewoon om meer tekst te hebben.
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Waar ik vooral op let is dat ik in mijn recensie alles staat wat ik wou zeggen. Soms kan ik een halve pagina blijven doorlullen maar andere keren is het maar redelijk weinig. Het belangrijkste is volgens mij dat je niet blijft babbelen gewoon om meer tekst te hebben.
Mee eens! Soms kun je in drie rake zinnen de film prima beschrijven en dan moet je niet gedwongen naar meer zinnen zoeken. Dat soort korte recensies zie je bij mij vaak bij films, die me niet veel deden maar ook niet ergerden. Films die meer bij me weten op te wekken kunnen vaak op een langer verhaal rekenen. Ook over extreem onbekende films wil ik wel meer vertellen voor geïnteresseerde MM'ers die nog die film willen zien.
Ik heb trouwens het idee dat ik vaak dezelfde woorden gebruik bij zo'n recensie en dat ik denk: "Nah, misschien nu toch maar eens een ander woord voor bijvoorbeeld 'aangenaam' gebruiken". Ik weet niet of jullie daar last van hebben, maar goed. Mijn recensies lijken tot nu toe gelukkig nog niet teveel op elkaar
.
Metalfist
-
- 12443 berichten
- 3964 stemmen
Ik heb dat gevoel ook vaak dat ik gewoon teveel keren eenzelfde woord gebruik. Zit ik een halfuur te zoeken hoe ik mijn zin anders kan formuleren 
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4083 stemmen
Wanneer mag je je berichtje eigenlijk als 'mijn persoonlijke mening / recensie' markeren? Als ik een stukje over een film schrijf (zoals bij Close Encounters) geef ik er mijn mening wel over, maar een echte recensie is het niet. Ik vind een synopsis maken bijvoorbeeld erg nutteloos, want dat staat al op elke filmpagina. En moet je bericht van een bepaalde minimumlengte of iets dergelijks zijn?
Apollinisch
-
- 21305 berichten
- 0 stemmen
Hoewel een paar enters tussen de alinea's niet zouden misstaan.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Je mag een bericht als 'mijn persoonlijke mening' aanduiden als je jouw mening over de film omschrijft. Eén halve zin is daarvoor al voldoende.
Tayama
-
- 1102 berichten
- 522 stemmen
Sowieso zijn er geen (geschreven) regels over het markeren van een bericht als recensie. Toch?
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4083 stemmen
Bedankt voor de snelle reacties. Ik ga meteen wat sterretjes goud kleuren!
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Het quoten van een eerder bericht met daarbij enkel een smiley wordt niet als 'recensie' geaccepteerd.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Berichten als 'leuke film' zie ik liever toch niet aangemerkt worden als mening, wat ook maar zelden gebeurt. Deze optie is meer bedoeld voor gemotiveerde meningen mijns inziens. En dan maakt 'de lengte' niks uit.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Dat ben ik met je eens. Zo'n bericht wordt echter wel als 'recensie' geaccepteerd.
Roel Bogers
-
- 365 berichten
- 191 stemmen
Ik schrijf eigenlijk altijd een review zodra ik een film heb gezien en ik denk hem helemaal ontleed te hebben. Soms wacht ik na mijn 1e kijkbeurt tot ik de film voor een 2e keer heb gezien.
Ik belicht gewoon de goede en slechte punten en velg vervolgens een oordeel. Meestal wordt het een redelijke lap tekst, maarja, dan kun je iig zien dat iemand de moeite heeft genomen.
Dk2008
-
- 11250 berichten
- 769 stemmen
Ja soms heb ik ook wel een lap tekst, hangt van de film af. Maar als je de film veel later weer eens tegenkomt bijvoorbeeld op tv is een uitvoerig bericht handig om hem weer te gaan zien of juist niet. Het is in ieder geval duidelijker dan alleen: leuk, slecht of alleen een stem. En voor anderen kan je bericht ook interessant zijn, maar dat weet ik niet. Iedereen heeft zijn eigen smaak.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Sommige gebruikers gebruiken de uitvoerige recensies om zich een beeld van de film te vormen. Andere gebruikers slaan die uitvoerige recensies juist over. Daarom heeft Jordy besloten geen eisen aan een recensie te stellen.
Fikret8
-
- 6184 berichten
- 4253 stemmen
http://focusonfilm.web-log.nl/
Hier ga ik de komende tijd 3 recenties neer zetten.
belchinees
-
- 4182 berichten
- 2326 stemmen
Let tijdens het schrijven dan wel even op je spelling en grammatica hé.
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Sommige gebruikers gebruiken de uitvoerige recensies om zich een beeld van de film te vormen. Andere gebruikers slaan die uitvoerige recensies juist over. Daarom heeft Jordy besloten geen eisen aan een recensie te stellen.
Niet helemaal waar. Als soort van 'test' had ik bij Fargo staan 'Leuke film' en die ook als mening bestempeld. Dat is door een mod alsnog ongedaan gemaakt. Je moet dus wel wat meer dan dit soort loze kreten schrijven om vervolgens als mening markeren.
kobe bryant fan
-
- 445 berichten
- 355 stemmen
Bij Avatar (2009):
stuur maar berichten over mijn eerste recensie wat ik nog kan veranderen wat er goed was enz. 
GuyB
-
- 1299 berichten
- 0 stemmen
Klik dan even op het sterretje bovenaan je bericht, zo sla je je mening op. 
kobe bryant fan
-
- 445 berichten
- 355 stemmen
danku ben nieuw van gisteren dus is nog wat zoeken maar wat vind je van mijn recensie