Van Helsing (2004)

Verenigde Staten / Tsjechië
Actie / Horror

geregisseerd door Stephen Sommers
met Hugh Jackman, Kate Beckinsale en Richard Roxburgh

Oost-Europa, negentiende eeuw. De beroemde vampierjager Gabriel van Helsing is op een missie om het kwaad te overwinnen. Niet alleen Dracula, ofwel Vladislaus Dragulia, heeft zijn aandacht, maar ook het monster van Frankenstein en The Wolf Man passeren de revue.

671 BERICHTEN42 MENINGEN

avatar van nadrin
geplaatst op 31 mei 2015, 11:40 uur, permalink
Helemaal mijn ding tenminste het jaar dat hij uitgekomen is. Ondertussen al voorbijgestoken door andere films

avatar van Glennekeeeee
geplaatst op 2 juni 2015, 18:00 uur, permalink
het blijft een heerlijke blockbuster die naar mijn gevoel toch zeer kritisch is bekeken. Jackman speelt zeker niet zijn beste rol maar zelfs op automatische piloot is hij in deze film als hoofdpersonage niet weg te spelen. Daarnaast heb je de onwijs lekkere Kate Beckinsale dus qua duo zat dat snor. Uiteraard kan je zeggen dat monsters zoals Dracula en Frankenstein niet volledig perfect worden weergegeven of dat er meer uit te halen. Maar Van Helsing was eigenlijk een Avengers in die wereld zonder dat het het nu zelf beseft. Ook qua effects is de film hoog niveau. 11 jaar na datum zijn de effects top op een paar mini-zaakjes na gewoon nog van schitterende kwaliteit. Het verhaal is misschien wat mager maar de film valt nooit stil, van de ene ontdekking naar de andere, van de ene actiescène naar de volgende. De sfeer was mooi al vond ik het misschien jammer dat er te weinig gebeurde in steden en vooral toch in een afgelegen dorp. de finale was leuk, niets vernieuwend ofzo, zelfs niet in die tijd, maar wel heerlijk over the top.

Van Helsing is een heerlijk prentieloos vermakelijke blockbuster met een leuke cast, sterke effecten en wervelende actie.

avatar van Daenelia
geplaatst op 3 juni 2015, 14:54 uur, permalink
Beetje tenenkrommend, voor mij. Eigenlijk heb ik een ster te veel gegegeven, maar dat is een overlevingsbonus voor de carrieres van de acteurs. Vond het niet spannend, niet slim, niet verrassend, beetje saai. Jammer.

avatar van comely

geplaatst op 3 juni 2015, 16:32 uur, permalink
Verschillende horror figuren komen niet bedreigend of interessant over. Dan valt er niets meer te redden..

geplaatst op 1 augustus 2015, 16:44 uur, permalink
Ik hou heel erg van dit genre, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dit helemaal niks vinden. Het is geen kaskraker, geen orgineel verhaal. Maar voor die tijd mooie effecten, Jackman en Beckinsale zijn een mooi stel om te zien en een lekker ouderwets horrorgevoel. Mistig en donker landschap wat nooit een zonnestraal heeft gezien, goed gekozen muziek en een aantal bekende monsters. Aanrader voor degene die van horror/fantasie houdt.

avatar van DVD-T
geplaatst op 11 oktober 2015, 20:27 uur, permalink
Heeel erg vermakelijk. Ben best wel een fan van Sommer's films. En zeker van Van Helsing.

Het acteerwerk is meteen al erg goed en de acteurs hebben er duidelijk heel veel plezier in. Ook hun levering van teksten is geweldig. Vooral Roxburgh is daarin geweldig Vooral de "I Am Holloooow" monoloog is briljant geschreven. Maar Beckinsale heeft ook een geweldig stukje tekst die meteen korte metten maakt met een cliche: "I think if you're going to kill somebody, kill them! Don't stand around talking about it!". Geweldig geschreven. Ook geweldig dat de opening scene in zwart wit is. Geweldig om daar alvast zo de sfeer neer te zetten. Ook krijgen we een aantal prachtige actie scenes. Vooral de climax en de momenten naar de climax toe zijn erg groots opgezet.

De rest is al net zo fantastisch. Geweldig om veel Universal monsters in een film te zien. Al heb ik wel een beetje The Invisible Man gemist. Toch wel een van de beste Whale's monster films. Silverstri's score voegt enorm veel toe aan de film. Hij doet hier een beetje hetzelfde als hij deed in Back to the Future en dat is het geheel groter doen lijken dan het is. De visual effects in de parijs scene in het begin zijn behoorlijk slecht in vergelijking met de rest van de film. Maar ze halen je niet echt uit de film. Effecten later zien er goed tot fantastisch uit.

Stephen Sommers heeft met Van Helsing geweldig werk geleverd. En dit is misschien dan ook zijn beste en ook meteen zijn leukste film.

geplaatst op 23 november 2015, 14:21 uur, permalink
Dit is eigenlijk totaal NIET mijn genre van film.
Vampieren, dracula, weerwolven, enz. zijn eigenlijk niet aan mij besteed,.
Desalniettemin heb ik deze film nu reeds voor de 2e keer gezien, en er ook voor de 2e keer ontzettend van genoten.

Spannend zonder echt overdreven te zijn, mooi in beeld gebracht, mooie scènes en goed acteertalent.

geplaatst op 25 november 2015, 19:00 uur, permalink
Gewoon een plezant filmpje om vlot te zien en even vlot te vergeten.
Niks meer of niks minder, maar dat is ok, daar is niks mis mee.

avatar van des1
geplaatst op 1 december 2015, 9:02 uur, permalink
Daenelia schreef:

Couldn't agree more.

avatar van thoyouknow1980
geplaatst op 8 juli 2016, 11:48 uur, permalink
Van Helsing is een van de betere vampieren films die ik ken.
Het barst uit zijn voegen van de actie en spektakel momenten.
Ondanks dit gegeven is het verhaal sterk en goed te volgen,en dat is knap.
Kortom gewoon een hele vette,brute,sfeervolle en actievolle vampierenfilm.
Met een knaller van een finale op het eind 😄

geplaatst op 10 juli 2016, 22:22 uur, permalink
Niet best.

Maar het is dan ook een Sommers film, die is niet echt geschikt om dit type film tot een goed einde te brengen. Eigenlijk heb je hier een Burton in goede doen voor nodig, maar daar kan Sommers in de verre verte niet aan tippen.

Het doel is een soort van vrolijke monster flick gemixed met het avontuurlijke van een Indiana Jones. En puur op basis van de feiten slaagt de film daar wel in. De sfeer is luchtig, veel avontuurlijke actie en aan monsters ook geen gebrek natuurlijk. Maar feitelijkheden maken geen goede film.

Visueel is het niet om aan te zien. En da's dan nog los van de wat "foute" effecten die doen terugdenken aan de oude monsterfilms. Veel slechte CG en matige upgrade van de oude effecten. Acteerwerk is ook zéér matig, met een paar stevige miscasts (Jackman voorop). Dat het plotje niet zoveel voorstelt is niet echt een probleem voor een film als deze, maar dat het allemaal zó hard leunt op toeval doet de film uiteindelijk maar weinig goed.

Met z'n 130 minuten duurt het dan ook véél te lang. Er zitten weinig boeiende scenes in (misschien enkel het bal) en het overweldigend gotische komt er nooit helemaal uit. Mnee, Sommers blijft een zeer beperkt regisseur.