MENU

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Thriller / Actie

geregisseerd door James McTeigue
met Natalie Portman, Hugo Weaving en Stephen Rea

Eind jaren 2020. Groot-BrittanniŽ is een totalitaire staat geworden. Tegen deze achtergrond wordt de jonge vrouw Evey (Natalie Portman) van de dood gered door een gemaskerde man, beter bekend als "V". V is weergaloos en charismatisch, maar vooral meester in list en bedrog en zeer bekwaam in de vechtkunst. Hij ontketent een revolutie als hij twee belangrijke regeringsgebouwen opblaast en het door de regering gecontroleerde radio- en TV-station overneemt. V spoort zijn burgervrienden aan in opstand te komen tegen de tirannie en onderdrukking van het onmenselijke schrikbewind. Als Evey de waarheid blootlegt over V's mysterieuze achtergrond en hiermee ook de waarheid over zichzelf ontdekt, is zij zijn onwaarschijnlijke bondgenoot in de strijd voor vrijheid en gerechtigheid in een samenleving die geplaagd wordt door wreedheid en corruptie...

geplaatst op 21 april 2014, 2:27 uur, permalink
Hele goede film alleen vond ik Portman niet altijd overtuigend vandaar niet de maximale score.

avatar van pdonidvie
geplaatst op 14 juni 2014, 19:35 uur, permalink
Portman was dan ook miscast.

avatar van tbouwh
geplaatst op 16 juli 2014, 13:11 uur, permalink
Zeer goede distopie, die veel gelijkenissen vertoonde met andere films/verhalen, maar desondanks toch ook uniek weet te zijn. V deed me denken aan the Phantom, uit the Phantom of the Opera, en aan Zorro, terwijl het verhaal weer richting 1984 ging.
Een verhaal dat ontzettend boeit: door virusaanvallen en mislukte mensexperimenten is Engeland in chaos vervallen, en wordt het land geregeerd door een dictator, wiens methodes erg Stasi-achtig overkomen.
Alhoewel het beklemmende dat een distopie als 1984 kenmerkte wegblijft, is er wel degelijk sprake van een toekomstbeeld dat aan het nadenken zet.
Het zijn echter toch vooral de actie en de spanning die in deze film de kroon spannen.
Portman is bij vlagen niet geschikt, maar acteert wel weer bovengemiddeld goed, en in deze film is dat op de sleutelmomenten van groot belang.
Alhoewel we nooit zien dat V Weaving is, zet deze met zijn stem, idealen en daden een intrigerende rol neer.
De speelduur van de film vliegt voorbij, en de spanning is constant aanwezig.
Veel sterke stukken ( oa in de martelkamers, en de aparte doch boeiende openingsscene ) en dialogen. Het in slowmotion rondvliegende bloed was mij iets te veel 300 ( had realistischer gekunt ), maar in het algemeen heb ik mij geen moment echt hieraan gestoord.
Dit was 2 uur lang genieten, een vermakelijke, goede film die het herzien waard is.

geplaatst op 30 juli 2014, 10:16 uur, permalink
Tarkus schreef:
Bijzonder goed verhaal in deze film.
Engeland dat een dictatuur is geworden. De gelijkenissen met de vervolgingen tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn duidelijk.
Het vervolgen van Homo's en Lesbienne's gebeurde ook tijdens het nazi-regime (al was dat minder geweten dan de Jodenvervolging).
Maar dat het zich dus nu allemaal afspeelt in Engeland is des te spectaculairder, het opblazen van de regeringsgebouwen is ook zo'n vergelijking met de geschiedenis.
De acteerprestaties van Natalie Portman, Hugo Weaving (als V), Stephen Rea, Stephen Fry en John Hurt (als de dictator) zijn allemaal van hoog niveau.
Het lijkt tegenwoordig een rage te worden met de verfilmingen van strips ('Sin City', 'Spiderman', 'Batman'...), maar als ze allemaal zo goed worden gemaakt als deze 'V For Vendetta' hoeven ze er voor mij niet mee te stoppen.
Prima prent !!

Opnieuw bekeken, maar toch iets minder onder de indruk dan de eerste maal.
Het verhaal blijft goed, maar toch hier en daar wat te langdradig.

geplaatst op 5 november 2014, 21:42 uur, permalink
"Remember Remember The 5th Of November." ...
" !!!

Heerlijke Thriller (Heropfrissing)
!!! 'V For Vendetta' is een heerlijke heropfrissing, die
ik ergens vorige week aan een heropfrissing onderwierp. Gewacht om deze te posten
op deze datum ... 'Remember Remember The 5th Of November'
!
Een fantastische balans tussen actie en Thriller die zorgen dat je je geen seconde verveelt.
Het acteerwerk met name Natalie Portman, Hugo Weaving, John Hurt en
Stephen Rea was echt smullen geblazen.
De soundtrack was opwindend en opzwepend te gelijk en past gewoon in het geheel
van deze film.
Heerlijke afwisseling van allerlei actie ... maar de gevechten waren zeer gelikt
en fraai in beeld gebracht
!

avatar van J.Ch.
geplaatst op 6 november 2014, 19:11 uur, permalink
ipman-99 schreef:
"Remember Remember The 5th Of November." ...
" !!!

Haha, helemaal vergeten dit jaar. Meestal op 5 november moet ik wel even aan V for Vendetta denken - blijkbaar ben ik niet de enige...