V for Vendetta (2005)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Thriller / Actie

geregisseerd door James McTeigue
met Natalie Portman, Hugo Weaving en Stephen Rea

Eind jaren 2020. Groot-Brittannië is een totalitaire staat geworden. Tegen deze achtergrond wordt de jonge vrouw Evey (Natalie Portman) van de dood gered door een gemaskerde man, beter bekend als "V". V is weergaloos en charismatisch, maar vooral meester in list en bedrog en zeer bekwaam in de vechtkunst. Hij ontketent een revolutie als hij twee belangrijke regeringsgebouwen opblaast en het door de regering gecontroleerde radio- en TV-station overneemt. V spoort zijn burgervrienden aan in opstand te komen tegen de tirannie en onderdrukking van het onmenselijke schrikbewind. Als Evey de waarheid blootlegt over V's mysterieuze achtergrond en hiermee ook de waarheid over zichzelf ontdekt, is zij zijn onwaarschijnlijke bondgenoot in de strijd voor vrijheid en gerechtigheid in een samenleving die geplaagd wordt door wreedheid en corruptie...

1115 BERICHTEN78 MENINGEN

geplaatst op 14 mei 2016, 17:55 uur, permalink
Daniel1102 schreef:
Ze pakken homo's en lesbiennes op, verbieden de islam. Maar wat? Waarom? Omdat ze gemeen zijn. Ik vind niet dat je van de kijker mag verwachten dit verhaal serieus te nemen wanneer je met zulk soort stripboek concepten komt aanzetten.

Dus jij wilt beweren dat er nergens ter wereld regeringen zijn die uit zijn op het behouden van macht ten koste van alles? Waarbij minderheidsgroeperingen worden onderdrukt en religie wordt gecensureerd? Volg het wereldnieuws en verdiep je eens in Noord Korea.

avatar van horizons
geplaatst op 14 mei 2016, 21:43 uur, permalink
lol, verdiep je maar eens in Nederland of de VS en het omgaan met privacy wetgeving. 😉

geplaatst op 15 mei 2016, 2:16 uur, permalink
horizons schreef:

Mijn voorbeeld was inderdaad wat in extremis, maar wat betreft het omgaan met religie zijn wij en de VS tolerant, terwijl dat in Noord Korea is uitgebannen (met uitzondering van de goddelijke aanbidding van de Grote Leiders). Al met al, zo raar is het niet dat een overheid volledig onderdrukkend is, zoals in deze film wordt gesuggereerd.

Wat de rol van de overheid wel wat kolderiek maakt, is dat je je kunt afvragen hoe geloofwaardig het is dat een eenling een land zo kan ontwrichten. De bestuurders worden weggezet als een stelletje clowns die totaal niet capabel zijn in het omgaan met crisissituaties. Een soort imperfecte Orwelliaanse wereld, waar totale macht wel wordt nagestreven, maar waar bij lange niet in wordt geslaagd.

geplaatst op 23 mei 2016, 0:16 uur, permalink
Maartenn schreef:

Natuurlijk zijn er regeringen die de status quo willen behouden maar het behouden van een machtsbasis werkt niet zo simplistisch als deze film doet vertonen. In werkelijkheid gaat dat veel subtieler; men ontwikkelt een bewustzijn waaruit een identiteit ontstaat, gekoppeld aan de staat. Wanneer daarvan afgeweken wordt vorm je een bedreiging en pas dan bestaat het dat regeringen minderheden gaan bedreigen. Maar het citaat uit mijn vorige reactie zijn daar geen voorbeelden van maar slechts kunstgrepen die moeten laten zien hoe gemeen en duivels de regering wel niet was. Dus nogmaals: stripboek concepten.

geplaatst op 1 juni 2016, 10:24 uur, permalink
Daniel1102 schreef:

De vraag is hoeveel ruimte je hebt in film om dit soort paradigma's op die manier uit te diepen. Ik ben het met je eens dat wat meer context wellicht op zijn plaats was, maar ik vind het niet onbestaanbaar dat totalitaire regimes zonder enige gefundeerde reden mensen oppakken, anders dan dat ze de pik op mensen hebben die op een manier een mogelijke bedreiging voor een regime zijn. Je ziet dit terug in landen over de hele wereld, waarbij Turkije wellicht het dichtbij zijnde voorbeeld is.