V for Vendetta (2005)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Thriller / Actie

geregisseerd door James McTeigue
met Natalie Portman, Hugo Weaving en Stephen Rea

Eind jaren 2020. Groot-Brittannië is een totalitaire staat geworden. Tegen deze achtergrond wordt de jonge vrouw Evey (Natalie Portman) van de dood gered door een gemaskerde man, beter bekend als "V". V is weergaloos en charismatisch, maar vooral meester in list en bedrog en zeer bekwaam in de vechtkunst. Hij ontketent een revolutie als hij twee belangrijke regeringsgebouwen opblaast en het door de regering gecontroleerde radio- en TV-station overneemt. V spoort zijn burgervrienden aan in opstand te komen tegen de tirannie en onderdrukking van het onmenselijke schrikbewind. Als Evey de waarheid blootlegt over V's mysterieuze achtergrond en hiermee ook de waarheid over zichzelf ontdekt, is zij zijn onwaarschijnlijke bondgenoot in de strijd voor vrijheid en gerechtigheid in een samenleving die geplaagd wordt door wreedheid en corruptie...

1110 BERICHTEN78 MENINGEN

geplaatst op 21 april 2014, 2:27 uur, permalink
Hele goede film alleen vond ik Portman niet altijd overtuigend vandaar niet de maximale score.

avatar van pdonidvie
geplaatst op 14 juni 2014, 19:35 uur, permalink
Portman was dan ook miscast.

avatar van tbouwh
geplaatst op 16 juli 2014, 13:11 uur, permalink
Zeer goede distopie, die veel gelijkenissen vertoonde met andere films/verhalen, maar desondanks toch ook uniek weet te zijn. V deed me denken aan the Phantom, uit the Phantom of the Opera, en aan Zorro, terwijl het verhaal weer richting 1984 ging.
Een verhaal dat ontzettend boeit: door virusaanvallen en mislukte mensexperimenten is Engeland in chaos vervallen, en wordt het land geregeerd door een dictator, wiens methodes erg Stasi-achtig overkomen.
Alhoewel het beklemmende dat een distopie als 1984 kenmerkte wegblijft, is er wel degelijk sprake van een toekomstbeeld dat aan het nadenken zet.
Het zijn echter toch vooral de actie en de spanning die in deze film de kroon spannen.
Portman is bij vlagen niet geschikt, maar acteert wel weer bovengemiddeld goed, en in deze film is dat op de sleutelmomenten van groot belang.
Alhoewel we nooit zien dat V Weaving is, zet deze met zijn stem, idealen en daden een intrigerende rol neer.
De speelduur van de film vliegt voorbij, en de spanning is constant aanwezig.
Veel sterke stukken ( oa in de martelkamers, en de aparte doch boeiende openingsscene ) en dialogen. Het in slowmotion rondvliegende bloed was mij iets te veel 300 ( had realistischer gekunt ), maar in het algemeen heb ik mij geen moment echt hieraan gestoord.
Dit was 2 uur lang genieten, een vermakelijke, goede film die het herzien waard is.

geplaatst op 30 juli 2014, 10:16 uur, permalink
Tarkus schreef:
Bijzonder goed verhaal in deze film.
Engeland dat een dictatuur is geworden. De gelijkenissen met de vervolgingen tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn duidelijk.
Het vervolgen van Homo's en Lesbienne's gebeurde ook tijdens het nazi-regime (al was dat minder geweten dan de Jodenvervolging).
Maar dat het zich dus nu allemaal afspeelt in Engeland is des te spectaculairder, het opblazen van de regeringsgebouwen is ook zo'n vergelijking met de geschiedenis.
De acteerprestaties van Natalie Portman, Hugo Weaving (als V), Stephen Rea, Stephen Fry en John Hurt (als de dictator) zijn allemaal van hoog niveau.
Het lijkt tegenwoordig een rage te worden met de verfilmingen van strips ('Sin City', 'Spiderman', 'Batman'...), maar als ze allemaal zo goed worden gemaakt als deze 'V For Vendetta' hoeven ze er voor mij niet mee te stoppen.
Prima prent !!

Opnieuw bekeken, maar toch iets minder onder de indruk dan de eerste maal.
Het verhaal blijft goed, maar toch hier en daar wat te langdradig.

ipman-99
geplaatst op 5 november 2014, 21:42 uur, permalink
"Remember Remember The 5th Of November." ... 😜 " !!!

Heerlijke Thriller (Heropfrissing) 😛 !!! 'V For Vendetta' is een heerlijke heropfrissing, die
ik ergens vorige week aan een heropfrissing onderwierp. Gewacht om deze te posten
op deze datum ... 'Remember Remember The 5th Of November' 😉 !
Een fantastische balans tussen actie en Thriller die zorgen dat je je geen seconde verveelt.
Het acteerwerk met name Natalie Portman, Hugo Weaving, John Hurt en
Stephen Rea was echt smullen geblazen.
De soundtrack was opwindend en opzwepend te gelijk en past gewoon in het geheel
van deze film.
Heerlijke afwisseling van allerlei actie ... maar de gevechten waren zeer gelikt
en fraai in beeld gebracht 😉 !

avatar van J.Ch.
geplaatst op 6 november 2014, 19:11 uur, permalink
ipman-99 schreef:
"Remember Remember The 5th Of November." ... 😜 " !!!

Haha, helemaal vergeten dit jaar. Meestal op 5 november moet ik wel even aan V for Vendetta denken - blijkbaar ben ik niet de enige...

avatar van dvdfreak123
geplaatst op 6 januari 2015, 1:08 uur, permalink
Fantastische film!! De eerste keer was toen ook wel nog jonger vond ik er niet veel aan nu jaren later nog eens herzien en moet zeggen wow. Was aangemaan verrast het kwam misschien omdat ik het vroeger niet snapte ofzo maar wat is v for vendetta toch een topper 🙂 genoten van het begin tot einde. De constante spanning en de vragen hoe je wil weten hoe het allemaal in elkaar zit is constant aanwezig je bent als het ware de ganse film aan het scherm gekluisterd. Fantastische vechtscenes ook met V al zijn er niet veel. Weaving is fantastisch met zijn stem als V. Portman en de rest van de cast waren ook goed. 😉 9/10

avatar van DeWolff
geplaatst op 21 januari 2015, 2:41 uur, permalink
Zeer indrukwekkende film, die boeit van begin tot eind, door de symboliek, de metaforen en de boodschap. Goede muzikale ondersteuning en oude-Engelse poëzie maken de film compleet. Door de fantastische stem van Weaving kan je de stemming/emotie van hem goed aan voelen en heb ik ook geen moment de behoefte om het gezicht achter het masker te zen. De vecht scenes zijn prima en de constante spanning voelt gewoon lekker aan. Veel humor in de speciale tv uitzending met de dictator.

Dat verhaal is gebaseerd op het naziregime is wel duidelijk maar geen moment storend. Misschien is het zelfs wel een boodschap/waarschuwing voor de toekomst waarin overheden steeds meer controleren/registreren wat de burgers doen. Waardoor we steeds minder privacy hebben en daardoor minder vrijheid.

avatar van Timothyvdmeer
geplaatst op 26 januari 2015, 8:46 uur, permalink
herzien en dit blijft een ongekende knaller. Wat een topfilm.
De actie is goed maar wat deze film vooral maakt is de rol van Hugo Weaving.
Zodra hij zichzelf voorstelt en bijne elk woord met een V uitspreekt...zo mooi.

avatar van ValAktaion
geplaatst op 27 januari 2015, 23:51 uur, permalink
Ook herzien, en daarna nog eens en nog eens. Cinematografisch steekt V for Vendetta totaal niet boven het maaiveld uit, en met de aanpassingen die her en der zijn doorgevoerd t.o.v. de comic is het verhaal een beetje te zwart-wit geworden met een over-the-top stereotype fascistische staat vs alles wat leuk, goed en democratie is.

Maar Hugo Weaving... Ongekend hoe hij met enkel z'n stem als gereedschap de film weet te dragen, en meer nog: weet te inspireren. Merkwaardig hoe een Hollywood-productie je soms meer de waarde van een seculiere, liberale democratie kan doen inzien dan kranten/tijdschriften/boeken. Want ongeacht hoe hyperbool 't in V for Vendetta gepresenteerd wordt, de boodschap komt over. En de boodschapper, Hugo Weaving, is daarin key.

avatar van J.Ch.
geplaatst op 28 januari 2015, 20:12 uur, permalink
ValAktaion schreef:

Dan ben ik dus niet de enige die het absurd vindt dat Weaving hier geen enkele prijs voor ontvangen heeft. Ik denk niet dat er veel mensen dit hem na kunnen doen..

geplaatst op 15 maart 2015, 13:53 uur, permalink
Erg sterke film met een magistrale Hugo Weaving. Ook Portman speelt vooral in het tweede gedeelte van de film erg sterk.

avatar van JeroenFR08
geplaatst op 24 maart 2015, 17:51 uur, permalink
Aardig, had er eigenlijk iets meer van verwacht. Een 8,2 op Imdb is toch niet verkeerd, en hier 3,75..

Maargoed, het was ook zeker geen verkeerde film. Aardig verhaal, wel volkomen ongeloofwaardig, dat wel. Weaving zou V spelen. Oke, je weet alleen nooit of ie hem nu echt speelt of alleen zn stem inspreekt maargoed. Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Portman viel me ook nogal tegen. De bijrolletjes naast die 2, en vooral John Hurt, waren sterk.

Een hmm gevoel is wat me nablijft. Heb me redelijk vermaakt. Maar mn verwachting lag hoger.

avatar van Smugmarty

geplaatst op 16 juni 2015, 19:36 uur, permalink
Ga hem nog eens bekijken heeft mij destijds niet voldoende gegrepen om überhaupt te herinneren ( dat is niet best of zegt iets over mijn geheugen)...
Enfin die puntige baardjes en maskers vond ik nogal kostuumdrama-achtig en het politiekeaspect is mij ontgaan.... dus enige remedie is nogmaals kijken;)

avatar van NYSe
geplaatst op 16 juni 2015, 19:41 uur, permalink
Smugmarty schreef:
dus enige remedie is nogmaals kijken;)

Dat weet ik nog net niet: ik begon volgens mij ook ooit met 3,5e ster en kijk waar ik nu zit. Kan je enkel aanraden de strip te gaan lezen, die is schitterend.

avatar van tbouwh
geplaatst op 4 juli 2015, 11:03 uur, permalink
Herzien, en weer net zo genoten als de eerste keer =4,5*

geplaatst op 17 juli 2015, 20:24 uur, permalink
Weergaloze film. Weaving weet alleen door zijn stem en gebaren een gelaagd personage tot leven te wekken. Portman is ook fantastisch als schuchtere vrouw die transformeert tot verzetleidster. De film boeit van het begin tot het einde en heeft vele onvergetelijke scenes.

avatar van Ajax&Filmfreak
geplaatst op 27 juli 2015, 7:20 uur, permalink
Ook na herziening verhoogd...Film is en wordt steeds actueler....

avatar van BloodBrothers
geplaatst op 11 oktober 2015, 11:59 uur, permalink
Hele mooie film, waar ik met genot heen gekeken heb! De personages zaten goed in elkaar, met name de hoofdrolspelers V en Evey. Geen enkel inzink-moment gehad in de film. Van het begin tot het einde boeide me de hele film. Alles zat goed in elkaar, en daarom 4* voor deze film.

avatar van wibro

geplaatst op 21 oktober 2015, 11:27 uur, permalink
Voor de 2e keer geprobeerd deze film af te kijken maar opnieuw is het mij niet gelukt. Dat ligt niet direct aan het verhaal maar aan Nataly Portman die ik een complete miscast vind. Zij past helemaal niet in dit soort films.
Niet afgekeken, dus mijn stem blijft achterwege.

avatar van woeler82
geplaatst op 3 januari 2016, 12:00 uur, permalink
Best wel een mooie film , en blijkt ook de laatste tijd door bepaalde mensen op nieuwe ideeen
te hebben gebracht.
Ik heb de film al 3x bekeken , blijft even mooi 👍

avatar van TornadoEF5
geplaatst op 7 januari 2016, 22:11 uur, permalink
Was er niemand die zich stoorde aan V wanneer die sprak? Ik had het gevoel dat hij niet sprak, maar een verteller sprak omdat dat masker niet beweegt. Dat haalde me helemaal uit het tempo v/d film. Natalie Portman vond ik trouwens ook verkeerd gecast. Vond het beeld dat werd geschept van toen niet realistisch. Zinloze actie ook.

Eigenlijk uitermate zwak.

avatar van Brabants
geplaatst op 1 februari 2016, 12:08 uur, permalink
Ik had bij deze film veel problemen met de hoofdpersoon, de man die bekend staat als 'V'. Zijn enige uitdrukking was vocaal en dat was nu juist hetgeen wat erg stoorde. Visueel had het zeker sterkte momenten en alles is zeker stijlvol. Verder vond ik het een onhandig script en een onzinnig plot. Soms is er wat charme en humor maar over het algemeen is het zeer saai. Vooral het tempo van de film leek me chaotisch en ongecontroleerd.

avatar van Brabants
geplaatst op 1 februari 2016, 12:09 uur, permalink
TornadoEF5 schreef:
Was er niemand die zich stoorde aan V wanneer die sprak?

Ronduit irritant, haha

avatar van Ste*
geplaatst op 13 februari 2016, 19:34 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Nu al een heel goede film, maar ik vind dat ik 'm vaker moet zien om 'm echt helemaal 100% te kunnen snappen. Er zitten zoveel interessante elementen in, die ook nu (of misschien wel altijd) actueel zijn, en alles is zo rijk en creatief geschoten dat het zowel visueel als verhaaltechnisch een genot is en ik het graag nog eens bekijk. Neem alleen al dat verhaal van Valerie tussendoor (in een prachtige andere tint geschoten), en alle andere zijstapjes die wat meer achtergrond geven over wat er gebeurd is. Maakt het allemaal erg interessant en rijk, en eigenlijk wordt het naarmate de film vordert op alle vlakken steeds beter (waar ik normaal nog weleens de aandacht wil verliezen).

De actie (in het alleerste begin vond ik de gevechten van V bijna wat knullig en slapsticky aandoen, maar die laatste scene in de tunnel is toch wel heel erg goed), het thema (kan er niks aan doen maar ben een sucker voor films waarin propaganda en enge leiders via de tv te zien zijn, zoals bijvoorbeeld ook in the Hunger Games), het mysterie, met telkens weer een milde plotwending, en de cinematografie en de epicness van het geheel, zoals die laatste scene met alle gemaskerde mensen die rchting Parliament lopen.

Ik hoopte al dat het iets zou worden zoals Children of Men, die vond ik ook al zo geweldig om grotendeels dezelfde redenen. Qua thema heeft het niet per se heel veel overeenkomsten, maar het is wel hetzelfde soort gevoel dat ik erbij krijg.

Ook al had ik geen moment de behoefte om het gezicht achter het masker te zien, had ik wel graag wat meer achtergrond van V willen zien, want ik heb ergens het idee dat we nog niet genoeg van hem weten. Het gedeelte, 'V - his rise to power' miste ik een beetje in het geheel, net als eigenlijk wie hij nou precies was voor hij in Larkhill terecht kwam. Ik vind dat zelf niet afdoen aan het mysterie, maar juist meer betekenis en achtergrond geven aan het geheel.

Maar goed, ik kijk hem dus graag nog eens, maar weet al wel dat ik nu al 4,5* geef.

avatar van Tom-Hanks
geplaatst op 14 februari 2016, 17:11 uur, permalink
Ik heb V For Vendetta bijna heel de film lang een mooi verhaal gevonden, maar het einde vond ik overdreven en te vreemd. Het begin is trouwens geweldig, al worden de personages nauwelijks uitgediept en daardoor komt het verhaal snel op gang. De sfeer in de film sprak mij ook niet aan.

geplaatst op 27 februari 2016, 20:55 uur, permalink
herinner me er bar weinig van ... wel dat het een geslaagde film was

geplaatst op 9 april 2016, 15:16 uur, permalink
“Beneath this mask there is more than flesh. Beneath this mask there is an idea, Mr. Creedy, and ideas are bulletproof.”

Wat blijft dit toch een weergaloze film. V for Vendetta geeft een intrigerend toekomstbeeld over een dictatoriaal Londen waar 1984 van George Orwell in de praktijk is gebracht. De film ziet er schitterend uit en naast de donkere wereld van Londen worden er ook uitstapjes gemaakt naar het verleden en deze scènes hebben een lichtere kleur, wat een mooi contrast geeft.

De film heeft een ijzingwekkende en wat benauwde sfeer wat goed aansluit bij een Londen die zucht onder het dictatoriaal regime van chancellor Adam Sutler. Eén man met een masker op komt in verzet en wil samen met de schuchtere Evey de bevolking hun vrijheid teruggeven. Waar deze V vandaan komt en wat zijn beweegreden zijn wordt naarmate de film vordert steeds duidelijker en loopt eigenlijk parallel met de transformatie van Evey van een schuchtere jonge vrouw naar een verzetsheldin. Erg knap gedaan door regisseur James McTeigue en het komt allemaal erg geloofwaardig over. Portman verdient ook alle credits want haar hele mimiek en stemgeluid verandert naarmate de film vordert en na de "gijzeling" zie je de vlam in haar pas echt ontbranden. Ook Weaving is fantastisch en moet een personage die de gehele film een masker op heeft toch menselijk maken. Door zijn stemgeluid en lichaamsbewegingen slaagt hij hier geweldig in. Ook John Hurt is goed als Sutler en Stephen Rea heeft een hele fijn rol als politiechef Finch. De actiescènes, de cinematografie, de acteurs, de sfeer, het intrigerende verhaal… Ja, V for Vendetta is wel één van mijn favoriete films en blijft een genot om naar te kijken.

avatar van Zwolle84
geplaatst op 24 april 2016, 22:38 uur, permalink
Oef, wat valt deze bij herziening door de mand. In m'n beleving was dit een weergaloze film die ik met een 8 nog wat ondergewaardeerd had, maar jaren later is er haast geen doorkomen meer aan, zo saai. Het plot blijft redelijk interessant, maar de uitvoering is ontzettend stroperig terwijl er ook qua cinematografie maar weinig interessants voorbijkomt. Daarnaast irriteert die stem van V me ontzettend.

Blijft een mager zesje over, nog net.

geplaatst op 29 april 2016, 19:39 uur, permalink
Ik heb het lastig gevonden iets van deze film te vinden, vooral omdat ik de film an sich prima vind maar ik één aspect niet heb kunnen uitstaan: de rol die de regering speelt. Je kiest er als filmmaker voor om een verhaal te vertellen over onderdrukking en burgerlijke ongehoorzaamheid die uiteindelijk leidt tot een opstand c.q revolutie. Dan heb je met V een mooie personage te pakken die de kant van de burger vertolkt, hetzij op een wat ongeloofwaardige moralistische manier.

Maar dan de regering aan de andere kant.. een ratjetoe aan mensen die vanuit het donker de meest duistere plannen beramen. Hoe duivels! Een regering die het doen laten voortbestaan van het politiek systeem als doel op zich beschouwen, daarvoor een epidemie laten uitbreken. En was dat maar alles! Ze pakken homo's en lesbiennes op, verbieden de islam. Maar wat? Waarom? Omdat ze gemeen zijn. Ik vind niet dat je van de kijker mag verwachten dit verhaal serieus te nemen wanneer je met zulk soort stripboek concepten komt aanzetten.

Maar zoals gezegd vind ik de film op de keper beschouwt prima, dat wil zeggen dat ik heb genoten van (de stem van) Hugo Weaving en dat de donkere sfeer goed overkwam bij mij. Natalie Portman was irritant maar niet irritant genoeg om de film een onvoldoende te geven.