V for Vendetta (2006)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Thriller / Actie

geregisseerd door James McTeigue
met Natalie Portman, Hugo Weaving en Stephen Rea

Eind jaren 2020. Groot-BrittanniŽ is een totalitaire staat geworden. Tegen deze achtergrond wordt de jonge vrouw Evey (Natalie Portman) van de dood gered door een gemaskerde man, beter bekend als "V". V is weergaloos en charismatisch, maar vooral meester in list en bedrog en zeer bekwaam in de vechtkunst. Hij ontketent een revolutie als hij twee belangrijke regeringsgebouwen opblaast en het door de regering gecontroleerde radio- en TV-station overneemt. V spoort zijn burgervrienden aan in opstand te komen tegen de tirannie en onderdrukking van het onmenselijke schrikbewind. Als Evey de waarheid blootlegt over V's mysterieuze achtergrond en hiermee ook de waarheid over zichzelf ontdekt, is zij zijn onwaarschijnlijke bondgenoot in de strijd voor vrijheid en gerechtigheid in een samenleving die geplaagd wordt door wreedheid en corruptie...

1098 BERICHTEN74 MENINGEN

geplaatst op 21 april 2014, 2:27 uur, permalink
Hele goede film alleen vond ik Portman niet altijd overtuigend vandaar niet de maximale score.

avatar van pdonidvie
geplaatst op 14 juni 2014, 19:35 uur, permalink
Portman was dan ook miscast.

avatar van tbouwh
geplaatst op 16 juli 2014, 13:11 uur, permalink
Zeer goede distopie, die veel gelijkenissen vertoonde met andere films/verhalen, maar desondanks toch ook uniek weet te zijn. V deed me denken aan the Phantom, uit the Phantom of the Opera, en aan Zorro, terwijl het verhaal weer richting 1984 ging.
Een verhaal dat ontzettend boeit: door virusaanvallen en mislukte mensexperimenten is Engeland in chaos vervallen, en wordt het land geregeerd door een dictator, wiens methodes erg Stasi-achtig overkomen.
Alhoewel het beklemmende dat een distopie als 1984 kenmerkte wegblijft, is er wel degelijk sprake van een toekomstbeeld dat aan het nadenken zet.
Het zijn echter toch vooral de actie en de spanning die in deze film de kroon spannen.
Portman is bij vlagen niet geschikt, maar acteert wel weer bovengemiddeld goed, en in deze film is dat op de sleutelmomenten van groot belang.
Alhoewel we nooit zien dat V Weaving is, zet deze met zijn stem, idealen en daden een intrigerende rol neer.
De speelduur van de film vliegt voorbij, en de spanning is constant aanwezig.
Veel sterke stukken ( oa in de martelkamers, en de aparte doch boeiende openingsscene ) en dialogen. Het in slowmotion rondvliegende bloed was mij iets te veel 300 ( had realistischer gekunt ), maar in het algemeen heb ik mij geen moment echt hieraan gestoord.
Dit was 2 uur lang genieten, een vermakelijke, goede film die het herzien waard is.

geplaatst op 30 juli 2014, 10:16 uur, permalink
Tarkus schreef:
Bijzonder goed verhaal in deze film.
Engeland dat een dictatuur is geworden. De gelijkenissen met de vervolgingen tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn duidelijk.
Het vervolgen van Homo's en Lesbienne's gebeurde ook tijdens het nazi-regime (al was dat minder geweten dan de Jodenvervolging).
Maar dat het zich dus nu allemaal afspeelt in Engeland is des te spectaculairder, het opblazen van de regeringsgebouwen is ook zo'n vergelijking met de geschiedenis.
De acteerprestaties van Natalie Portman, Hugo Weaving (als V), Stephen Rea, Stephen Fry en John Hurt (als de dictator) zijn allemaal van hoog niveau.
Het lijkt tegenwoordig een rage te worden met de verfilmingen van strips ('Sin City', 'Spiderman', 'Batman'...), maar als ze allemaal zo goed worden gemaakt als deze 'V For Vendetta' hoeven ze er voor mij niet mee te stoppen.
Prima prent !!

Opnieuw bekeken, maar toch iets minder onder de indruk dan de eerste maal.
Het verhaal blijft goed, maar toch hier en daar wat te langdradig.

geplaatst op 5 november 2014, 21:42 uur, permalink
"Remember Remember The 5th Of November." ...
" !!!

Heerlijke Thriller (Heropfrissing)
!!! 'V For Vendetta' is een heerlijke heropfrissing, die
ik ergens vorige week aan een heropfrissing onderwierp. Gewacht om deze te posten
op deze datum ... 'Remember Remember The 5th Of November'
!
Een fantastische balans tussen actie en Thriller die zorgen dat je je geen seconde verveelt.
Het acteerwerk met name Natalie Portman, Hugo Weaving, John Hurt en
Stephen Rea was echt smullen geblazen.
De soundtrack was opwindend en opzwepend te gelijk en past gewoon in het geheel
van deze film.
Heerlijke afwisseling van allerlei actie ... maar de gevechten waren zeer gelikt
en fraai in beeld gebracht
!

avatar van J.Ch.
geplaatst op 6 november 2014, 19:11 uur, permalink
ipman-99 schreef:
"Remember Remember The 5th Of November." ...
" !!!

Haha, helemaal vergeten dit jaar. Meestal op 5 november moet ik wel even aan V for Vendetta denken - blijkbaar ben ik niet de enige...

avatar van dvdfreak123
geplaatst op 6 januari 2015, 1:08 uur, permalink
Fantastische film!! De eerste keer was toen ook wel nog jonger vond ik er niet veel aan nu jaren later nog eens herzien en moet zeggen wow. Was aangemaan verrast het kwam misschien omdat ik het vroeger niet snapte ofzo maar wat is v for vendetta toch een topper
genoten van het begin tot einde. De constante spanning en de vragen hoe je wil weten hoe het allemaal in elkaar zit is constant aanwezig je bent als het ware de ganse film aan het scherm gekluisterd. Fantastische vechtscenes ook met V al zijn er niet veel. Weaving is fantastisch met zijn stem als V. Portman en de rest van de cast waren ook goed.
9/10

avatar van DeWolff
geplaatst op 21 januari 2015, 2:41 uur, permalink
Zeer indrukwekkende film, die boeit van begin tot eind, door de symboliek, de metaforen en de boodschap. Goede muzikale ondersteuning en oude-Engelse poŽzie maken de film compleet. Door de fantastische stem van Weaving kan je de stemming/emotie van hem goed aan voelen en heb ik ook geen moment de behoefte om het gezicht achter het masker te zen. De vecht scenes zijn prima en de constante spanning voelt gewoon lekker aan. Veel humor in de speciale tv uitzending met de dictator.

Dat verhaal is gebaseerd op het naziregime is wel duidelijk maar geen moment storend. Misschien is het zelfs wel een boodschap/waarschuwing voor de toekomst waarin overheden steeds meer controleren/registreren wat de burgers doen. Waardoor we steeds minder privacy hebben en daardoor minder vrijheid.

avatar van Timothyvdmeer
geplaatst op 26 januari 2015, 8:46 uur, permalink
herzien en dit blijft een ongekende knaller. Wat een topfilm.
De actie is goed maar wat deze film vooral maakt is de rol van Hugo Weaving.
Zodra hij zichzelf voorstelt en bijne elk woord met een V uitspreekt...zo mooi.

avatar van ValAktaion
geplaatst op 27 januari 2015, 23:51 uur, permalink
Ook herzien, en daarna nog eens en nog eens. Cinematografisch steekt V for Vendetta totaal niet boven het maaiveld uit, en met de aanpassingen die her en der zijn doorgevoerd t.o.v. de comic is het verhaal een beetje te zwart-wit geworden met een over-the-top stereotype fascistische staat vs alles wat leuk, goed en democratie is.

Maar Hugo Weaving... Ongekend hoe hij met enkel z'n stem als gereedschap de film weet te dragen, en meer nog: weet te inspireren. Merkwaardig hoe een Hollywood-productie je soms meer de waarde van een seculiere, liberale democratie kan doen inzien dan kranten/tijdschriften/boeken. Want ongeacht hoe hyperbool 't in V for Vendetta gepresenteerd wordt, de boodschap komt over. En de boodschapper, Hugo Weaving, is daarin key.

avatar van J.Ch.
geplaatst op 28 januari 2015, 20:12 uur, permalink
ValAktaion schreef:

Dan ben ik dus niet de enige die het absurd vindt dat Weaving hier geen enkele prijs voor ontvangen heeft. Ik denk niet dat er veel mensen dit hem na kunnen doen..

avatar van IH88
geplaatst op 15 maart 2015, 13:53 uur, permalink
Erg sterke film met een magistrale Hugo Weaving. Ook Portman speelt vooral in het tweede gedeelte van de film erg sterk.

avatar van JeroenFR08
geplaatst op 24 maart 2015, 17:51 uur, permalink
Aardig, had er eigenlijk iets meer van verwacht. Een 8,2 op Imdb is toch niet verkeerd, en hier 3,75..

Maargoed, het was ook zeker geen verkeerde film. Aardig verhaal, wel volkomen ongeloofwaardig, dat wel. Weaving zou V spelen. Oke, je weet alleen nooit of ie hem nu echt speelt of alleen zn stem inspreekt maargoed. Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Portman viel me ook nogal tegen. De bijrolletjes naast die 2, en vooral John Hurt, waren sterk.

Een hmm gevoel is wat me nablijft. Heb me redelijk vermaakt. Maar mn verwachting lag hoger.

avatar van Smugmarty

geplaatst op 16 juni 2015, 19:36 uur, permalink
Ga hem nog eens bekijken heeft mij destijds niet voldoende gegrepen om Łberhaupt te herinneren ( dat is niet best of zegt iets over mijn geheugen)...
Enfin die puntige baardjes en maskers vond ik nogal kostuumdrama-achtig en het politiekeaspect is mij ontgaan.... dus enige remedie is nogmaals kijken;)

avatar van NYSe
geplaatst op 16 juni 2015, 19:41 uur, permalink
Smugmarty schreef:
dus enige remedie is nogmaals kijken;)

Dat weet ik nog net niet: ik begon volgens mij ook ooit met 3,5e ster en kijk waar ik nu zit. Kan je enkel aanraden de strip te gaan lezen, die is schitterend.

avatar van tbouwh
geplaatst op 4 juli 2015, 11:03 uur, permalink
Herzien, en weer net zo genoten als de eerste keer =4,5*

avatar van IH88
geplaatst op 17 juli 2015, 20:24 uur, permalink
Weergaloze film. Weaving weet alleen door zijn stem en gebaren een gelaagd personage tot leven te wekken. Portman is ook fantastisch als schuchtere vrouw die transformeert tot verzetleidster. De film boeit van het begin tot het einde en heeft vele onvergetelijke scenes.

avatar van Ajax&Filmfreak
geplaatst op 27 juli 2015, 7:20 uur, permalink
Ook na herziening verhoogd...Film is en wordt steeds actueler....