MENU

American Wedding (2003)

Alternatieve titel: American Pie: The Wedding

3,04

Verenigde Staten / Duitsland
96 minuten / 103 minuten (unrated version)

geregisseerd door Jesse Dylan
met Jason Biggs, Alyson Hannigan en Seann William Scott

In dit derde deel uit de American Pie-reeks vraagt Jim Michelle ten huwelijk. De families van beiden komen samen voor de aanstaande bruiloft. Terwijl Jim er alles aan doet om een goede indruk te maken op de ouders van Michelle, doen Finch en Stifler hun best om indruk te maken op haar jongere zus.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst op 29 november 2011, 14:20 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Derde deel uit de reeks, met nog steeds grotendeels de originele cast aanwezig, al wordt vooral Nadia hier enigszins gemist.

Maar goed, Jim is in dit deel dan ook geen vrijgezel meer omdat hij gaat trouwen. Het verhaaltje is deze keer flinterdun. De scènes staan redelijk los van elkaar en dienen vooral als aanloop richting de bruiloft. Waar ik Kevin in het vorige deel al redelijk overbodig vond, heeft hij hier helemaal geen toegevoegde waarde meer. Sean William Scott is weer aardig op dreef, al is hij minder goed dan in de vorige delen. Daarnaast zijn de grappen weer wat ranziger geworden met de poep in de mond als dieptepunt. Wel leuk is het trouwens als Scott even lekker losgaat in een homobar.

De film heeft dus zeker zijn momenten, maar is in zijn geheel weer net wat minder dan deel 2. Een trilogie is ook wel genoeg voor zo’n reeks als deze zou je zeggen, maar hierna zijn er nog maar liefst vier films gemaakt. Ik vermoed niet dat die films nog enig niveau hebben, maar dat ga ik ook niet uitzoeken. De originele cast had het trouwens na deze film ook wel gezien en is niet meer terug te zien in de volgende films.

avatar van Vinokourov
geplaatst op 17 december 2011, 11:27 uur, permalink
Het niveautje gaat met de volgende American Pie-sequel weer een stapje lager, maar leuk blijft het nog steeds. De Stiff-Meister haalt nog steeds het bloed onder ieders nagels vandaan en is ondanks zijn hoge irritatiefactor, het leukste personage, ook in dit deel :Y.

avatar van soom
geplaatst op 25 januari 2012, 9:51 uur, permalink
Ziek? Ja, check. Maar niet zó ziek dat ik geen zin meer had om film te kijken, al had ik wel een gigantische hoofdpijn. Tv staat helaas niet in de ruimte waar ik slaap (ik ben daar toch het meest nl
), dus moest ik met m'n lekkere hoofdpijn hoofd gaan zitten. Ik hou ervan om m'n films liggend te bekijken, onder m'n dekbed, maar dat was dit keer niet aan de orde, helaas. Dus moest ik m'n dekbed meenemen, om m'n arme voeten een beetje warmte te geven, en American Pie: The Wedding kijken. In de reclameblokken even weer een blik op Glee en Bandslam geworpen, maar de Trouwerij was toch wel de hoofdfilm.
Alyson Hannigan blijft echt schattig, Jason Biggs blijft een aparte vent, Seann William Scott schmiert het hardst, en de stukken met Stifler's mom beginnen na 2 keer toch wel hun rek te verliezen, dat mag weer even wat spitsvondiger, in deel 4. Al met al is het wel duidelijk dat American Pie de leukste is, die is gewoon geniaal. En blijft dat ook.

avatar van Al DeNiro

geplaatst op 25 januari 2012, 11:22 uur, permalink
Niet zo goed als deel één, maar wel grappiger en grover _O^

geplaatst op 26 januari 2012, 0:04 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Spetie schreef:
. Wel leuk is het trouwens als Scott even lekker losgaat in een homobar.

hmm dat vond ik nou eigenlijk een overbodige scene die nergens op sloeg. Verder meer van hetzelfde maar duidelijk minder dan de vorige delen (al staat deel 2 me ook al niet meer zo bij).

geplaatst op 31 januari 2012, 21:33 uur, permalink
Erg leuke film met de originele cast.
Ik vond persoonlijk de Spin-offs ook erg leuk om naar te kijken.

In deze film moest ik lachen en kokhalzen tegelijk met het lekkere truffeltje.

avatar van patrick17
geplaatst op 15 maart 2012, 15:47 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ik heb er van kunnen genieten moet ik eerlijk bekennen. Platte humor wat zich telkens
opstroopt. Heerlijke onliners er tussen door. Vond in dit derde deel vooral Steve Stifler ontzettend goed met zijn flauwe dingen telkens, ook Finch is een van me favo spelers in deze hit.

Er zat echt een paar geinige dingen tussen:

- Stifler in de homobar
- Stifler in de bloemenzaak achter Jim zijn schoonfamilie
- Stifler die stront opeet om te voorkomen dat de ring wordt gepakt
- Stifler die oma een beurt geeft

Lekkere humor, ik kan er wel van genieten en lachen. Ook het verhaal met ''Mother fucker'' Finch en Stiflers ma! Geweldig.

avatar van MatthijsGr00t
geplaatst op 16 maart 2012, 13:42 uur, permalink
American Pie: The Wedding is net zoals zijn voorgangers erg fijn vermaak. Stifler maakt er met zijn idiote grappen weer een erg geslaagde film van. Dit deel is in principe een kopie van de eerste delen. Het kunstje wordt hier weer herhaald en werkt opnieuw. De grappen zijn nog steeds leuk en vermakelijk. Daarvoor 3,0*

geplaatst op 28 maart 2012, 15:06 uur, permalink
Bangcock.. hahahha

avatar van Daan258
geplaatst op 28 maart 2012, 17:05 uur, permalink
ook al heb je deze film al zo vaak gezien het blijft leuk.
Stifler en Finch blijven echt mijn favorietXD
vooral de scene met de dance off in die gaybar _O^ echt geweldigXD

avatar van 606
geplaatst op 29 maart 2012, 12:01 uur, permalink
Tot nu toe het leukste deel van de 1ste 3 die ik gezien heb.
Veel leukere grappen en prima uitspraken.

3,5 ster

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst op 6 april 2012, 16:32 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Zo, ik ben helemaal klaar om binnenkort American Reunion te kijken, nu ik ook deze derde film weer heb herzien. Qua humor de minste van de drie films, maar het ietswat serieuze plot diepte de karakters wel weer aardig uit. Op zich vind ik het wel jammer dat je na 2 flauwekulfilms nu plots een trouwerij krijgt te zien, maar het is gelukkig wel leuk uitgewerkt met ruimte voor emotie en flauwe grappen. Voor dat laatste is Stifler weer goed. Toch waren niet al zijn oneliners even geslaagd. Sommige quotes kwamen wat geforceerd over. De scene met de hondenstront eten vond ik te lang duren. Maar zijn meesterlijke scene met de dansbattle in de gaybar maakte wel veel goed. Zijn sociale moment dat hij de verknalde bloemen kwam vervangen was trouwens ook erg goed.
Verder vond ik ook Jim zijn pa weer geweldig. Jammer dat die man buiten American Pie films nooit hele grappige films heeft gemaakt, want met zijn rare kop en zijn vaderlijke gesprekken heeft hij me wel meermaals laten lachen.

Wat ik wel jammer blijf vinden is dat de cast niet compleet was (Sherman, Vicky, Oz en Heather bijvoorbeeld, waarom zaten zij niet in deze film?), toch een klein smetje. Maar gelukkig is het grootste deel er wel bij, want zij maken de film. Jim blijft spontaan sullig en om Finch kan ik ook altijd lachen. In de latere (zeer matige) spinoff vervolgen merk je pas dat deze films leuk zijn als je sympathie voelt voor de personages. Daarom kijk ik ook uit naar American Reunion, waar iedereen weer bij is. American Wedding is ieder geval de moeite waard.

3,5* (was 3*)

avatar van Metalfist
Metalfist (crew)
geplaatst op 10 april 2012, 19:27 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Well polish my nuts and serve me a milkshake

In mijn marathon om alle American Pie films te herzien ben ik gisteravond aan dit derde deel aangekomen. Het slotstuk van de reeks met de originele personages (althans toch tot een tijd geleden want het nieuwste deel bevat terug alle acteurs) en hier was ik het minst benieuwd naar want in mijn herinnering was dit het minste deel van de trilogie. Gisteravond dus gezien en jammer genoeg werden mijn twijfels waarheid..

Hoewel, nu klink ik wel erg negatief en dat is ook niet de bedoeling want op zich heeft de film wel zijn charme. Met de trouwpartij wordt het nu allemaal op het eerste zicht serieuzer maar dat vertaalt zich jammer genoeg niet naar het niveau van de moppen. Vooral scènes zoals Stifler die hondenstront zit te eten had voor mij echt niet gehoeven. Gelukkig maakt diezelfde Stifler de film op een bepaald moment legendarisch met een geweldige dansscène in een homobar. Ik kon me de scène nog vrij goed voor de geest halen maar dit blijft enorm leuk om naar te kijken. Wat ook wel een minpunt is in dit derde deel is het gebrek aan een aantal belangrijke personages uit de vorige twee delen. Toegegeven, het is redelijk moeilijk om iedereen te kunnen verwerken in dit wel erg flinterdunne trouwverhaal maar types zoals Nadia (die had toch sowieso nog op de proppen mogen komen met de Sherminator), Oz, Heather en Vicky worden toch wel degelijk gemist. Zeker die laatste drie hebben toch altijd een vrij grote rol in de reeks gehad. Voor de rest zitten hier nog wel een aantal leuke knipogen in naar de vorige delen (Kevin die weer eens een toost wilt geven betreffende de next step en dan wordt afgebroken door Finch en Jim maar ook de Finch en Stifler's Mom gaan weer eens van bil)

Ik heb het ondertussen al bij elke American Pie film gezegd die ik heb herzien maar de reden voor mij waarom dit leuk is, is zonder twijfel Sean William Scott. Hoewel hij hier een paar mindere momenten heeft weet hij de film toch weer geheel op eigen handen te dragen. De wisselwerking met Eddie Kaye Thomas als Finch blijft dan ook uitstekend om naar te kijken. Voor de rest doet de cast het weer zoals gewoonlijk en dat is behoorlijk. American Pie 3 bevat ook nog een aantal nieuwe gezichten in de vorm van bijvoorbeeld January Jones. Deze blonde schone heb ik al in meer films zien opduiken (Emma Frost uit X-Men!) en doet het hier dan ook weer meer dan behoorlijk. Ook erg tof natuurlijk dat Eugene Levy hier weer eens even een klein bijrolletje heeft als Jim's vader maar ook hij lijkt nooit meer het niveau van de eerste film te benaderen. Al moet ik toegeven dat de openingsscène toch weer even erg pijnlijk leuk was.

Ik twijfel nog altijd wat over mijn score. De film benadert bijlange niet deel 1 maar komt redelijk in de buurt van deel 2. The Wedding bevat een aantal geweldige scènes maar het is echter het gemis van Tara Reid, Chris Klein, Mena Suvari, ... die ervoor zorgen dat ik hier toch niet even veel aan kwijt kan als aan deel 2. Ben in ieder geval benieuwd hoe The Reunion gaat uitpakken.

geplaatst op 12 april 2012, 19:59 uur, permalink
Ligt het aan mij of is 1 va nde castleden weg
Ik bekijk het nu pas :'0 Waarom is een van de jongens weg

geplaatst op 12 april 2012, 20:00 uur, permalink
Chris Klein is inderdaad weg: kon niet betaald worden.

avatar van Dutchmeister
geplaatst op 6 mei 2012, 21:48 uur, permalink
Ook deze opnieuw gekeken vandaag. Ook na 20 keer blijft het gewoon zo goed

avatar van booyo
geplaatst op 8 juni 2012, 10:24 uur, permalink
Wat mij betreft blijft de American Pie reeks (met origniele cast) een van de betere komedies. Weet niet waarom, maar ik blijf het grappig vinden. Dit derde deel is wel duidelijk de minste van de drie die ik gezien heb, maar toch genoeg lach momenten. Stiffler blijft een held!

avatar van Ceeda7
geplaatst op 9 juni 2012, 0:28 uur, permalink
Toch weer een tikkeltje beter dan deel 2.

Toegeven, de humor is soms platvloers en de situatie tot het belachelijke getrokken. Toch zat er weer vaart in de film die geen enkel moment verveelde.

Dit komt omdat het personage Oz wegvalt, en de aandacht terecht meer op Stifler en Finch wordt gevestigd. De karakterswitch van die twee om een meisje te verleiden is het hoogtepunt van de film, sterk staaltje script.

halfje erbij. 3*

avatar van DBTim
geplaatst op 13 juli 2012, 13:08 uur, permalink
Je mist een aantal cast leden toch wel. Michelle vind ik de minste, en om haar draait deze film eigenlijk. Stifler weet de film goed overeind te houden. Hoewel die dansscene wel wat overbodig is. Wel weer moeten lachen om dat stront eten, ghehe. Kwam er nu pas trouwens achter dat January Jones in de film meedoet. Het vechten om haar tussen Finch en Stiffler zorgt ook voor veel leuke momenten. Al met al toch nog behoorlijk vermakelijk, maar samen met deel 4 toch wel de minste van alle 4 de films

geplaatst op 14 september 2012, 17:05 uur, permalink
Goeie film waarin Jim en Michelle gaan trouwen. Wederom een leuk vervolg die goed meegroeit met de personages. Een deel van de cast van deel 1 en 2 komt hier niet opdagen, maar dat is verder geen gemis. Ook lijkt de hoofdrol dit keer zo'n beetje weggelegd voor Stiffler ipv Jim. Maar ook dat is zeker niet storend, aangezien hij verantwoordelijk is voor de meeste grappen waarvan de scene met de hondendrol een vulgair hoogtepunt is.

avatar van king-kevino
geplaatst op 21 september 2012, 1:57 uur, permalink
serieus wat doet die kevin in deze film ? die vent wordt elke film meer overbodig

avatar van Friday the 13 th
geplaatst op 17 november 2012, 23:01 uur, permalink
De grappigste American Pie film.

De grappen volgen elkaar in een hoog tempo op, met als absolute uitschieter de vrijgezellen party. Geweldig hard moeten lachen hier.

De cast is gehalveerd en dat is niet slecht - zo krijgen we meer focus op bepaalde personages en vermijden we saaie verhaallijnen. De schoonouders zorgen ook voor enkele leuke situaties en genante momenten.

Platvoers en behoorlijk over the top. Just how we like it!

avatar van 2504naomi

geplaatst op 21 december 2012, 13:28 uur, permalink
Weer een geweldig deel was dit! Toch miste ik Oz wel hoor... Kevin had van mij in zijn plaats weg gemogen, hij voegde echt totaal niets toe.
Verder wel echt genoten van dit derde deel!

avatar van Dick2008

geplaatst op 29 augustus 2013, 23:27 uur, permalink
De film begint met een goede grap en verderop in de film komen ook nog wel een aantal goede grappen voor. Het eigenlijke verhaal, de voorbereidingen naar het huwelijk toe, is vrij aardig gedaan maar wordt wel vaak verkloot door veel al te flauwe grapjes die je soms van mijlenver al ziet aankomen danwel er kon bij mij geen lachje van af.

Seann William Scott als Stifler is mij te lollig bezig en Jason Biggs speelt ook niet zo geweldig. De andere rollen worden over het algemeen toch wel vrij goed ingevuld. Het zijn eigenlijk twee verhalen die steeds door elkaar lopen, een serieuze en een niet serieuze. De bedoeling zal wel de laatste zijn maar vaak meer schunnige taal, dan allerlei vieze grappen. Al is die "hondendrol" wel grappig en hetzelfde geldt als opeens zijn schoonouders op visite komen tijdens die party.

Ik heb wel de extended versie bekeken, dus die duurt 8 minuten langer, maar of dat zo'n aanvulling is betwijfel ik. In zijn geheel genomen is het toch best wel een aardige film geworden, die veel slechter had gekund. 4.0

geplaatst op 15 oktober 2013, 22:31 uur, permalink
In deze laatste aflevering uit de american pie cyclus worden een aantal scènes wel heel erg uitgerekt, maar het moet gezegd anderen zijn echt grappig en over de top. De cast voelde zich zichtbaar thuis in zijn /haar rollen, in het bijzonder Jason Biggs; Seann William Scott daarentegen is op het eerste gezicht grappig, maar uiteindelijk wordt hij teveel karikatuur.

geplaatst op 9 januari 2014, 19:05 uur, permalink
Een van de betere comedy films.

Seann William Scott blijft gewoon het hoogtepunt

een ander hoogtepunt is in die gay bar
en inderdaad het vrijgezellenfeestje

geplaatst op 11 april 2014, 21:01 uur, permalink
Ietsje minder leuk dan zijn voorganger, maar leuk om een keertje gezien te hebben.