Born on the Fourth of July (1989)

3,38

Oorlog / Drama

geregisseerd door Oliver Stone
met Tom Cruise, Raymond J. Barry en Kyra Sedgwick

Ron Kovic werd geboren op 4 juli 1946, de Amerikaanse nationale feestdag. Hij groeide op in een patriottische familie. Op school blinkt hij uit in sport en op 18-jarige leeftijd neemt hij vrijwillig dienst bij het marinekorps, wetend dat hij als getrainde vechtjas meteen naar Vietnam zal gestuurd worden. Zijn jeugdvriendin Donna gaat naar de universiteit en neemt er actief deel aan het anti-oorlogsprotest. In Vietnam geraakt Kovic zwaar gewond door een kogel in de ruggengraat en vertellen de dokters hem dat hij nooit meer zal kunnen lopen. Ron aanvaardt het oordeel niet en oefent dwangmatig zijn onderste ledematen. Maar langzaam begint Kovic zich vragen te stellen over de zin van de Vietnamese oorlog en raakt betrokken bij de veteranenbeweging die de terugtrekking van de Amerikaanse soldaten in Vietnam wil afdwingen.

96 BERICHTEN18 MENINGEN

avatar van erik1677
geplaatst op 19 januari 2012, 10:58 uur, permalink
Damn! wat een mokerslag blijft deze film toch
Al een paar keer gezien, maar hij blijft fantastisch.

avatar van MMXMMX

geplaatst op 12 maart 2013, 17:05 uur, permalink
Ik heb niet gestemd ik kon hem niet uitkijken wat een langdradige film vol medelijden en gejank bah

geplaatst op 13 februari 2014, 23:01 uur, permalink
Oliver Stone baseerde zijn pakkende, aangrijpende verhaal op een autobiografie: een soldaat komt verbitterd, mentaal kapot en lichamelijk gebroken terug uit de oorlog in Vietnam en sluit zich aan bij de anti-oorlogsbeweging.
Een betekenisvolle film en tegenpool van de Amerikaanse propagandamachine, die het waard is om gezien te worden. De regisseur focuste op het noodlot van een individu, die symbool stond voor een hele generatie oorlogsveteranen. De medische, psychologische en maatschappelijke nazorg die ze kregen was ronduit slecht. Daarnaast werden ze geconfronteerd met een anti-oorlogsstemming. Tom Cruise speelde zijn rol met overtuiging

geplaatst op 5 september 2014, 22:30 uur, permalink
Na toch al een aantal oorlogs- en Vietnamfilms gezien te hebben kwam Born on the Fourth of July op m'n bord. Het eerste wat ik vind is dat met het verhaal véél meer te doen valt. Stone maakt het oversentimenteel (mede door soms erg bombastische muziek). Een voorbeeld hiervan is wanneer Kovic plots teruggaat naar die Prom Night. Verder zoals ik zei een verhaal dat wel goed zit en waarin de sluimerende protestbeweging steeds meer de overhand krijgt. Een fijn detail hierbij is ook dat de zwarte revolutie rond die tijd ook aandacht krijgt.

Cruise speelt voor een keer erg goed, net zoals velen uit de cast. Een topmoment vond ik zijn tirade die hij tegen zijn moeder begon na een dronken avond. Daar zat alles in wat uit een gefrustreerde Vietnamveteraan moet.

Mindere momenten vond ik het (voor mij) overbodige Mexicostukje en het verhaal rond Donna was ook vis nog vlees.

Conclusie: een bij momenten goede film met een goede plot, maar er kon veel meer met gedaan worden.

geplaatst op 30 januari 2016, 16:25 uur, permalink
Nee, Oliver Stone zijn brandmerk werkt hier niet. Jammer dat hij zonder omzien zijn bekende formule - de drukke beelden, de camera die af en toe in een draaikolk terecht lijkt te zijn gekomen en het weelderige kleurenpalet- op dit an sich zeer interessante verhaal projecteert. Mede daardoor komt het allemaal niet bijster authentiek over. Dat hij Cruise als de protagonist neemt, werkt ook al niet mee. Die hoge uithalen van hem doen de tenen krommen. Verder drijft het door in zijn moraliserende boodschap. Bijvoorbeeld Tommetje die bij terugkomst een speech moet geven voor de goegemeente en daarbij terstond tot inkeer komt; veel te ingestudeerd. De enige film die de impact van de Vietnamoorlog op de Amerikaanse samenleving weet over te brengen, en daarbij op succesvol op de emotie speelt, is en blijft The Deer Hunter.

avatar van Rickyman
geplaatst op 30 januari 2016, 17:48 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Best een memorabele oorlogsfilm inderdaad.
Het indrukwekkende verhaal over de zin en nasleep van de Vietnam oorlog wordt weer uitstekend overgebracht door Stone. Cruise speelt ook erg overtuigend als gebroken veteraan, die bij thuiskomst uitgejouwd werden door het volk.