MENU

3,18

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Niels Arden Oplev
met Colin Farrell, Noomi Rapace en Dominic Cooper

De film volgt Victor (Colin Farrell), die de rechterhand is van een misdaadbaas in New York. Hij is op zoek naar wraak voor de dood op een familielid, maar wordt verleid en gechanteerd door Beatrice (Noomi Rapace) die een slachtoffer is van een misdrijf en op zoek is naar vergelding. Hun intense chemie leidt uiteindelijk tot een gewelddadige climax.

avatar van mixmaster
geplaatst op 27 augustus 2013, 23:40 uur, permalink
blurp194 schreef:
Wat langdradig en wat stil.

Voor een misdaadthriller dan wel wraakfilm ongebruikelijk veel aandacht voor de sfeer, en daardoor wel een aparte film - die door die sfeer in de verte wel wat van The Usual Suspects heeft. De ietwat vreemde romance tussen Colin Farrell en Noomi Rapace werkt goed en kleurt het verhaal een beetje in, maar kan daarmee nog steeds niet voorkomen dat het geheel wat saai en verstild overkomt. De donkere beelden helpen daar ook niet echt bij - en maken dat je makkelijk afgeleid wordt.

hier ben ik het volledig mee eens !

avatar van specialized
geplaatst op 28 augustus 2013, 21:05 uur, permalink
Beetje bekend verhaal maar daarom zeker niet slecht.

avatar van Kricky
geplaatst op 1 september 2013, 13:25 uur, permalink
Prima filmpje, met overtuigende rollen van Farrel en Rapace. Ook leuk om F Murray Abraham en Armand Assante weer eens te zien

geplaatst op 13 september 2013, 16:15 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ongeloofwaardige misdaadfilm over twee jonge mensen die elkaar vinden nadat ze allebei om verscheidene redenen wraak willen. De film is saai en vooral erg emotieloos geacteerd. Aan het eind volgt volgens oud recept uiteraard weer een massale schietpartij waar de helden traditiegetrouw overleven. Heb deze film gekeken vanwege de regisseur. Maar ik vraag me eigenlijk af waarom.
Als goede regisseurs het gaan maken in Amerika wordt het er maar zelden beter op. Dat wordt hier in ieder geval weer bevestigd.

avatar van Drifter
geplaatst op 21 september 2013, 23:09 uur, permalink
mooie film. Onderkoeld geacteerd. Veel geweld en een goed verhaal.

avatar van AmazingPP
geplaatst op 5 oktober 2013, 17:04 uur, permalink
Beetje donkere, warrige film. Soms neigt de film naar drama, soms naar een actiefilm en soms naar een thriller. Het gaat een beetje van hot naar her en weer terug. Dat wil niet zeggen dat ik het een slechte film vond, maar als het script wat minder slordig was uitgewerkt was de film veel duidelijker en logischer geworden. Gelukkig staan er een aantal goede acteurs hun rottende best te doen, zodat het nog wat lijkt en dat levert dan toch nog een onderhoudende film op, waarbij je wel op moet letten. Rapace zal haar weg wel vinden in Hollywood, daar ben ik niet bang voor. 3 *

avatar van Rodger
geplaatst op 16 oktober 2013, 23:30 uur, permalink
Na een trage start, vond ik de film goed op gang komen.
Dus een best goed drama,misdaad,thriller, al weet ik niet in welke categorie deze moet stoppen...
3,0..

geplaatst op 30 oktober 2013, 21:21 uur, permalink
Heerlijke film die me kon boeien van begin tot het einde. Niet altijd even goed acteerwerk maar dat mag de pret niet drukken.
Dikke vier sterren van mij.

avatar van Melvin Udall
geplaatst op 10 november 2013, 22:02 uur, permalink
Na een ietwat rommelige start ontwikkeld Dead man down zich als een wraakfilm die net even anders is dan anders. Lange soms bijna dialoogloze scènes wisselen af met harde actie in welke Farrell beide prima uit de voeten kan. Oplev bouwt gestaag naar een spetterende climax. Prima film!

geplaatst op 16 november 2013, 19:58 uur, permalink
Prima Misdaad-thriller.
Goede rol van Colin Farrell, maar vooral ook van Noomi Rapace waar ik toch wel een fan van ben geworden.
Bijna 2 uur durende film die me geen enkel moment heeft verveeld.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst op 20 november 2013, 11:53 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ik vond het maar een matige wraakfilm, die niet heel veel nieuws of bijzonders te bieden heeft.

Noomi Rapace is wel een fijne actrice, maar hier komt ze toch niet zo heel goed uit de verf. Al komt dat voornamelijk, omdat ik haar personage hier nogal vervelend en behoorlijk ongeloofwaardig vond. Ze moet voor een verminkt persoon doorgaan, vanwege een auto-ongeluk uit het verleden, maar voor een verminkt persoon ziet ze er anders behoorlijk goed uit. Te goed. Daarom vond ik die momenten, waarbij ze uitgescholden en bekogeld wordt door buurtkinderen, die haar zogenaamd een monster vinden, nogal lachwekkend.

Farrell komt iets beter uit de verf en weet zijn dubbelrol redelijk overtuigend te spelen. De actiemomenten zijn ook best aardig. Het drama vond ik een stuk minder goed. Naast het personage van Raapace, komt ook de zogenaamde romance tussen haar en Farrell nooit echt goed los en blijft het allemaal behoorlijk aan de oppervlakte. De wraak zelf mag er best zijn en tussendoor is het allemaal nog wel behoorlijk onderhoudend. Doordat er echter te weinig aandacht is besteed aan andere kanten van het verhaal, overtuigt deze Dead Man Down uiteindelijk nooit.

Vlees nog vis dus en dat is altijd een smaak die nooit echt lekker aanvoelt.

avatar van brabusRUS
geplaatst op 24 november 2013, 3:09 uur, permalink
Ik vond de film ook matig. Had er meer van verwacht. Zoals sommige hier ook zeggen: de film is een beetje emotieloos. Standaard verhaaltje en niks wat er echt uitspringt. De rollen van Farrell en Rapace waren wel goed, maar de rest minder. Vooral die stereotype bad guys waren slechts. Alsof ze zo uit een parodie kwamen.

geplaatst op 11 december 2013, 19:27 uur, permalink
Uiteindelijk een redelijk standaard verhaal, maar de uitwerking is hier bovengemiddeld goed, waardoor het zeker een kijkje waard wordt.

De film is grimmig en sfeervol, de actie onderhoudend, de acteerprestaties prima, en zelfs de romance vond ik een stuk overtuigender dan doorgaans in dit soort genrefilms het geval is.

Een tikkeltje traag is het allemaal wel, en uiteindelijk ontvouwt het verhaal zich zonder grote verrassingen. Maar het blijft toch een plezierige rit.

avatar van sofripa
geplaatst op 12 december 2013, 0:29 uur, permalink
doctari schreef:

Helemaal eens. Alleen halve ster lager

geplaatst op 15 december 2013, 19:05 uur, permalink
Aardige film waarin een crimineel door zijn buurvrouw wordt gechanteerd als zij belastend bewijs van hem heeft. Een nogal vergezocht, en daardoor ook wat ongeloofwaardig plot. Echter is de film op zich onderhoudend genoeg en is de relatie tussen de twee ook redelijk boeiend neergezet. Verder een aantal aardige actie-scenes en een cast met een internationaal tintje.

avatar van Decec
geplaatst op 19 december 2013, 22:26 uur, permalink
Een goede actie/misdaad/drama/thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Wel leuk bekende acteurs Colin Farrell en
Terrence Howard...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima camerabeweging...

avatar van sinterklaas
geplaatst op 24 december 2013, 20:07 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ook Niels Arden Oplev is de Europese regisseur die, na zijn succesvolle eerste deel van Millennium, zijn heil ging zoeken in Amerika met Dead Man Down. Hij neemt echter ook Noomi Rapace, die Lisbeth Sallander neerzette, mee in zijn film. Kennelijk had Oplev niet zo veel zin om een heel verhaal te gaan verzinnen want Dead Man Down is een gewone standaard wraakfilm.

En dat is helemaal niet verkeerd, want dat kan er altijd wel in bij mij, alleen blijft het wel opmerkelijk dat Oplev nou voor dit plot gekozen heeft. Collin Farrel zet hier ook weer een toffe rol neer als Victor, die onder een schuilnaam infiltreert in het criminele circuit, gerund door Alphonse, om zo wraak te kunnen op hem, omdat ze verantwoordelijk zijn voor de dood van zijn vrouw en dochtertje. Hij komt ook een beetje als einzelganger in kennis met zijn overbuurvrouw Beatrice, die stomtoevallig ook uit is op wraak. Op de dronken bestuurder die haar een lidteken op haar gezicht heeft bezorgt. Nou dat komt nog eens goed uit.

En zo krijgen we een soortevan love-story voorgeschoteld over twee wraakzuchtige mensen die hun opdracht willen voltooien en de zaken gaan escaleren wanneer een moordaanslag mislukt. Zo komt Victor in het neerwaartse spiraal terecht waar hij zich zal moeten uitvechten.

De film gaat wel een beetje op de automatische piloot, maar levert toch nog wat leuke momenten op en een standaard misdaadverhaal. Ook de actiescene's zien er erg goed uit en de decor's van de smerige achterbuurten van New York zijn ook toepasselijk. Ook die martelscene met die ratten was lekker meedogenloos. Het einde is weer heel typisch.

Prima misdaadfilmpje. Alleen had het wel wat dieper gemogen, als het aan Arden Oplev lag.

avatar van LOTR-lover
geplaatst op 27 december 2013, 16:01 uur, permalink
Prima actiefilm met wraakelementen erin verwerkt. Ben toch wel langzaam aan fan aan het worden van Noomi Rapace. Wat een geweldige actrice is dat. Geloofwaardig en heel natuurlijk, precies waar je op zit te wachten bij actrices in een wat 'zwaardere' rol. Ook Colin Farrell zet z'n rol van op wraak beluste 'crimineel' uitstekend neer.

Helaas miste ik soms wel wat diepgang en kon het einde me niet helemaal tevreden stellen.

7/10 (IMDB)

avatar van Noodless
geplaatst op 1 januari 2014, 23:35 uur, permalink
Aardig misdaadfilmpje dat halverwege wat voortkabbelt tot de ultieme climax die goed in beeld wordt gebracht. De plot is wat vergezocht, maar de lovestory en bepaalde actiescènes houden de aandacht erbij. Echt spannend wordt het niet. Redelijk voorspelbaar slot. 6/10

avatar van LPereboom
geplaatst op 17 januari 2014, 17:18 uur, permalink
matige actie film, wel met een schitterende Noomi Rapace. de film zelf verveelde niet, keek aardig weg met af en toe goeie actie scenes. Vooral de eind scene kon me bekoren!

avatar van danny61
geplaatst op 11 februari 2014, 22:55 uur, permalink
gewoon een film als zo vele , niet slecht maar ook weer niet een klas bak.mooi avondvullend en daarmee is dan alles gezegd.wel het kijken waard een middenklasser

avatar van oemoemenoe
geplaatst op 14 februari 2014, 10:28 uur, permalink
Meeslepende thrillert , goed geacteerd maar tegenvallende actie.

geplaatst op 21 maart 2014, 13:47 uur, permalink
je prima film, maar had makkelijk ik 1,5 uur gepast. 3 sterren

avatar van Brabants
geplaatst op 22 maart 2014, 22:03 uur, permalink
Op zich een vrij aardig plot waarbij wraak het uitgangspunt blijkt te zijn, waarin twee personen elkaar beter leren kennen. Hierbij staat dan ook de toedracht van dit alles centraal en is de vergelding maar een klein onderdeel van het geheel. De film kent duistere en vooral dramatische momenten die erg goed verfilmd en geacteerd zijn. Noomi Rapace is hier absoluut in haar element en Colin Farrell doet zijn best, maar laat het enigszins afweten om de film naar een hoger platform te tillen.

avatar van Toontje G
geplaatst op 28 april 2014, 21:55 uur, permalink
Sommige mensen vinden het een tegenvallende actie film. Nu staat er ook bij de omschrijving dat het een Misdaad / Thriller is en dat vond ik niet tegen vallen.

avatar van ikkegoemikke
geplaatst op 20 mei 2014, 16:35 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
“I didn't kill you because they've got you.”

Wraak in kwadraat. Zo zou je dit misdaad/drama gerust kunnen samenvatten. Victor (Colin Farrell) is een man die reeds geruime tijd geïnfiltreerd is in een corrupte bende, onder leiding van Alphonse (Terrence Howard), die op een niet zo koosjere manier aan projectontwikkeling doen. Ze zijn verantwoordelijk voor de dood van zijn dochtertje en hebben een Albanese bende ingeschakeld nadat het koppel gerechtelijke stappen wilden ondernemen. Zijn vrouw wordt door deze Albanezen vermoord en ze laten hem voor dood achter. Het enigste waar Victor nog voor leeft is deze bende, en hoofdzakelijk Alphonse, op een pijnlijke manier te laten lijden voor de dood van zijn familie. Heel zijn planning wordt echter duchtig in de war gestuurd door toedoen van zijn overbuurvrouw Beatrice (Noomi Rapace), die in het verleden een zwaar verkeersongeluk heeft gehad, waarbij de veroorzaker van het ongeval dronken was, met een lichte straf er vanaf kwam en lustig doorgaat met zijn losbandig leven. Beatrice echter is voor het leven verminkt en houdt er pijnlijke littekens aan over, zowel lichamelijk als geestelijk. Beatrice heeft bewijsmateriaal in de vorm van een filmpje op haar GSM waarop te zien is hoe Victor iemand in zijn appartement wurgt. Ze gebruikt dit als afpersing om Victor zo ver te krijgen om de man die verantwoordelijk is voor het ongeval te vermoorden.

“Dead man down” kent een veelbelovende start waarbij de somberheid, radeloosheid en wraakgevoelens centraal staan. Het ziet er allemaal somber en mysterieus uit. Dit is niet alleen een verdienste van de twee personages Victor en Beatrice, maar ook de omgeving en beelden die gebruikt worden. Het appartement van Victor dat er armoedig en sober uitziet, de fragmenten op het kerkhof waar men in het schijnsel van een zaklamp zoekt naar de graven van een Hongaarse familie, het telefoongesprek in de valavond van twee overburen op hun balkon op de hoogste verdieping. Alles is gedrenkt in een poel van melancholie en diepgeworteld verdriet waaruit een intens haatgevoel voortvloeit.

Colin Farrell is dan ook uiterst geschikt voor deze rol. Hij heeft zo’n droevige uitstraling die perfect past bij de persoon Victor. Uitermate koelbloedig en gereserveerd moet hij overkomen zodanig dat hij zich kan inleven in zijn rol als lid van de misdaad bende. Het droevige en stille is dan weer een uiting van zijn immens verdriet over het verlies dat hij heeft geleden. Bij momenten deed hij me denken aan Ryan Gosling in “Drive”. Een sterk staaltje van acteren was het moment waarop hij Beatrice afwijst zodanig dat hij zijn missie kan afronden. Het spel tussen vastberadenheid en hulpeloosheid was schitterend om te zien.

Noomi Rapace vertolkt hier zijn evenbeeld Beatrice. Juist zoals Lisbeth Salander in “Män som hatar kvinnor” is het een getormenteerde en emotioneel getekende vrouw die zint op weerwraak tegen diegene die haar iets heeft aangedaan. Lisbeth Salander nam wraak op een perverse en misbruik makende advocaat, terwijl Beatrice een dronken chauffeur op het oog heeft die ondanks de zware feiten, er redelijk makkelijk vanaf komt. Beatrice is daarentegen niet alleen emotioneel getekend, maar ook lichamelijk. Het zware verkeersongeval heeft gezorgd voor littekens in haar aangezicht en een resem chirurgische ingrepen die nodig waren om haar enigszins toonbaar te maken. Initieel lijkt ze een onverstoorbaar en meedogenloos persoon, die er niet voor terugdeinst om Victor af te persen en op die manier te gebruiken als instrument om haar doel te bereiken. Geleidelijk aan evolueert dit naar mededogen,verontrusting en medeleven. De enigszins bizarre relatie die hieruit voortvloeit tussen beide personen is ontroerend. De vriendschap die Victor deelde met Darcy was echter veel overtuigender dan deze met Beatrice. De opening en slotscène was hiervan een duidelijk bewijs.

Niels Arden Oplev is toevallig ook de regisseur van “Män som hatar kvinnor” waar Noomi Rapace internationaal mee doorbrak als Lisbeth Salander. Een eervolle vermelding voor Isabelle Huppert die de half-dove moeder van Beatrice speelde. Een redelijk irritant vrouwmens dat bemoeizuchtig was en haar dochter probeerde te koppelen aan Victor de hele tijd. Een vreselijk moment wanneer ze de fotoalbum bovenhaalt om aan te tonen wat een schoonheid Beatrice eigenlijk wel was. Schitterend gespeeld in ieder geval.

Hoezeer de aanvang van deze film overtuigend en soms indrukwekkend overkwam, zo vreselijk snel ging het niveau omlaag naar het einde toe. Tevens waren er wel enkele zaken waar ik toch wel mijn bedenkingen over had. Ten eerste vond ik niet dat de verminkingen van Beatrice in die mate waren dat ze kon afgeschilderd worden als een freak en monsterlijk persoon. In mijn ogen had ze nog altijd iets liefrijks over zich en was het een aimabele vrouw die er charmant uitzag. Een beetje overdreven dus. Het moment dat de opnames die Victor gemaakt heeft van een broer van één van de Albanezen werden afgespeeld, was weer zo’n enorm toeval en vreselijk goed getimed, dat het helemaal ongeloofwaardig en lachwekkend overkwam. Dat een dusdanig donkere en droefgeestige film met een perfect uitgebalanceerde morbide sfeer kan overslaan in een puur goedkoop actierijk gedrocht waarbij alle clichés, die in een Schwarzenegger/Stallone spierbundel verhaal uit de jaren 80 werden gebruikt, niet geschuwd worden, was voor mij een enorme ontgoocheling. Het einde leek wel een A-team fragment met een door een landhuis razende jeep met immense explosies tot gevolg, een overdreven vertoon van wapengeweld met kilo’s weggeschoten munitie en rondtollende bendeleden langs alle kanten, een vreselijk hilarisch tafereel waarbij de twee kopstukken elkaar doorzeefden op het juiste moment en dan de vanzelfsprekende afsluiter waarbij twee boezemvrienden elkaar als rivalen in de ogen kijken. Een typisch Hollywood spektakel dat deze film zeker niet waardig was. Zoals in de aloude musketierfilms was het hier ook een één tegen allen situatie.

“Dead man Down” begon veelbelovend maar groef zijn eigen ondergang door een belabberd en rammelend einde. Oplev hoopte op een Amerikaans succes zoals zijn landgenoot Refn, maar dit zal toch niet gebeuren met deze doorsnee film.

avatar van david bohm
geplaatst op 28 mei 2014, 12:07 uur, permalink
Nogal doorsnee wraakfilm terwijl ik uitging van een grotere misdaadcomponent. Het acteerwerk oogt wat obligaat. Nee, bepaald geen aanrader dit maar een te lange en voorspelbare film.

avatar van Daan258
geplaatst op 8 juni 2014, 21:35 uur, permalink
Prima wraak filmpje.
Leuk verhaal, prima acteerwerk, goede cast en hier en daar ook wat lekkere actie scene's.
Gewoon een lekker simpel filmpje die goed wegkijkt.

avatar van VforVictor

geplaatst op 22 juni 2014, 22:26 uur, permalink
Kon me niet boeien, na een uur afgezet

avatar van martijn011
geplaatst op 23 augustus 2014, 15:16 uur, permalink
Vrij standaard wraakfilmpje, maar valt zeker niet tegen, zeker wanneer de actie gewoon prima is en het acteerwerk niet tegenvalt.
Het verhaal begint nogal mysterieus, voordat alles op z'n plaats valt ben je even verder. Helaas zakt het niveau dan behoorlijk en eindigt de film in mineur. Jammer, want het plot beloofde veel meer.

Farrell en Rapace doen het beiden uitstekend. Eerstgenoemde is perfect voor z'n rol en laatstgenoemde is gewoon een prima actrice.
De film ziet er verder best strak uit, zoals gezegd was de actie die er was prima. Verder is het allemaal niet heel bijzonder en ben ik bang dat ik over een jaar nauwelijks meer iets van de film kan terugvertellen.
Voldoende.