MENU

3,45

Avontuur / Drama

geregisseerd door Martin Scorsese
met Asa Butterfield, Ben Kingsley en Sacha Baron Cohen

Parijs, 1930. Hugo Cabret is een 12-jarige wees die in de muren van een druk treinstation in Parijs woont. Sinds zijn oom spoorloos verdween, heeft hij in het geheim de zorg voor de stationsklokken op zich genomen. Dan komt hij in aanraking met een vreemd meisje en een bittere oude man die de speelgoedwinkel in het station beheert. Plotseling komen Hugo's verborgen leven en het waardevolle geheim dat hij bewaart in gevaar.

geplaatst op 15 februari 2012, 19:10 uur, permalink
Voor het eerste uur kun je sowieso risicoloos gaan. Daarna zal het er ook een klein beetje aan liggen hoe de zoons precies ten opzichte van films staan. Op het IFFR had een moeder twee dochters van een jaar of 10-12 mee en die vonden het fantastisch. Maar kan ook meer dan genoeg kinderen bedenken die Hugo beter kunnen laten lopen.

avatar van Dominootje
geplaatst op 15 februari 2012, 19:53 uur, permalink
De trailer zag er echt geweldig uit! (Degene die ze in the bioscopen draaien;))
Dus "kreeg zeker zin in" deze film.

Mensen die geloven dat de trailer beter is dan de algehele film?
En waarom?

avatar van SaintOfKillers

geplaatst op 15 februari 2012, 20:22 uur, permalink
Ik vond deze film echt een vreemd tempo hebben. Eerst een paar vloeiende scenes om dan het tempo er uit te halen met nogal saaie, houterige scenes om dan weer terug op gang te komen. De film probeert vanalles tegelijkertijd te zijn (familiefilm, avonturenfilm, eerbetoon aan Melies, drama, vreemde comedy met Cohen) en valt daardoor (wat mij betreft) tussen 2 stoelen.

avatar van LaNadine
geplaatst op 17 februari 2012, 15:44 uur, permalink
Ik kan me goed vinden in wat Timbo_ in zijn recensie schrijft.

Heerlijke feel good movie. Ik zat meteen in het verhaal na de mooie openingsshot. Heel knap gemaakt. Het verhaal werd wel op een gegeven moment enigzins langdradig.

4* (eigenlijk 4,25, maar dat gaat helaas niet)

avatar van cordiacovens
geplaatst op 17 februari 2012, 17:40 uur, permalink
vanavond eindelijk zien in 3D.

Mr_White
geplaatst op 17 februari 2012, 18:43 uur, permalink
Scorsese's geslaagde ode aan de film, in het bijzonder de magie van films, leuk verteld in een fijne avonturenfilm die op het eerste oog niet veel anders biedt dan de meeste kinderfilms (behalve dan in de ijzersterke uitwerking) maar langzaam zich ontpopt tot geweldig visionaire scènes die alleen van de grootmeester zelf konden komen. Daar moet meteen bij gezegd worden dat de zwakte van de film ook ligt in het tempo en voortgang van het verhaal. Scorsese's interesse voor dit project lag overduidelijk bij het eerbetoon aan de film magie, waardoor het hoofdplot (Hugo die zijn plaats in de wereld zoekt en de uitvinding van zijn vader wil afmaken) een beetje als nagedachte aan voelt.

Niet om te zeggen dat Scorsese het zich makkelijk heeft gemaakt, want al vanaf het briljante openingsshot weet je daat de man zich niet in houdt. Met wat geweldige achtervolgingen en fijn gefilmde conversaties tussen de bijpersonen weet Scorsese je te vermaken, en dan moet de film nog écht beginnen. Vanaf dat moment merk je wel dat je bijna twee verschillende films aan het kijken bent, de één briljant en de ander 'slechts' goed, maar het niveau zakt nooit in.

Verder vond ik het achteraf behoorlijk hilarisch hoe iedereen deze film neerzet als een ode aan de stomme film, of film historie of als nostalgie trip. Ja, de film kijkt naar het verleden maar zoals ik in mijn eerste regel zei, dit is een ode aan de magie van film in het algemeen, niet noodzakelijk de magie van vroegere films. Want waarom denk je dat Scorsese uitgerekend deze film in 3D maakt, de zogenaamde 'gimmick/hype van het moment', en in de film Méliès spreekt over de personen die dachten dat film slechts een tijdelijke rage wa'?. Elke rage kan bestaansrecht verdienen als het met liefde gebruikt wordt, en Scorsese maakt hier een duidelijk statement dat 3D en elke andere toevoeging aan de filmbeleving films alleen maar wonderbaarlijker kunnen maken, als je maar blijft dromen over de mogelijkheden. Nostalgie? Ik zie het niet terug.

avatar van synec

geplaatst op 17 februari 2012, 21:08 uur, permalink

Hij haalt wel specifiek net de magie aan van de vroegere films, en zonder twijfel net ook volledig uit nostalgie. Natuurlijk speelt het zich ook vroeger af. Maar persoonlijk vind ik ook dat je de echte film magie van vroeger eerder terug 'voelt' in stille films dan de films van vandaag. Daarom dat ik er soms toch zo graag naar kijkt. Er zijn natuurlijk genoeg hedendaagse uitzonderingen maar de manier van passioneel en creatief te werk gaan aan een stille film als in de oude begin dagen verschilt toch sterk met hoe we vandaag films maken. De nostalgie zit dan ook niet per se in de stille films zelf maar in de manier waarop... hoe ze gemaakt werden maar vooral hoe de mensen er naar keken! Daar gaf Hugo mij nostalgie! En telt enkele mooie momenten die vooral dat aspect aanhalen.Toen film nog 'nieuw en spannend' was. Dat is iets wat een hedendaags cinema publiek nooit meer zal/kan ervaren. De grote reden waarom The Artist het ook zo goed doet komt ook voort uit pure nostalgie.

Maar nostalgie zie ik en voel ik bij Hugo toch wel terug. (Hoewel het vooral eerder Scorsese zijn eigen nostalgie is) Het blijft dan ook iets subjectief.

avatar van JohnWilliams
geplaatst op 17 februari 2012, 23:03 uur, permalink
Hugo, een film vol magie en verrassende wendingen die de film alleen maar beter en beter maken! Ik heb van het begin tot het einde echt genoten van deze film, dit komt door het originele verhaal en door de uitstekende Cast. Niet vaak vind ik jonge acteurs echt goed spelen, deze 2 deden het zeker niet slecht. Ook een leuke bijrol van Richard Griffiths en een sublieme rol van Kingsley. De film zat goed in elkaar, de trailer daarentegen...

De trailer oogt kinderachtig, en dat terwijl de film totaal niet kinderachtig is. Dat de film 11 nominaties heeft gekregen is wellicht wat over de top maar het neemt niet weg dat de film subliem in elkaar is gezet. De mooie muziek van Howard Shore zorgt voor een plezierige luisterervaring en de sfeer (de lichtjes, de stoomtreinen, de klokken en de sneeuw) zorgen voor een heerlijke zit waar de 2 uur werkelijk voor bij zijn gevlogen!

Durf de sleutel om te draaien en ga op avontuur met deze magische film van Scorcese!

Mr_White
geplaatst op 17 februari 2012, 23:24 uur, permalink
synec schreef:

Ik ga zeker niet ontkennen dat de film nostalgisch aanvoelt (dat volgt natuurlijk uit de liefdevolle kijk naar het verleden), maar de boodschap is zo tijdloos als het maar kan. Dat lijken veel recensenten toch een beetje te missen.

avatar van Banjo

*zie poster

Ja, hoezo?

avatar van bawimeko
geplaatst op 18 februari 2012, 8:16 uur, permalink
Mooie film, vooral de interieurs en de stadsgezichten zien er in 3D prachtig uit! Een mooi wat "kleiner' verhaal verteld in een rustig tempo; een klassieker!

avatar van Jack Sparrow
geplaatst op 18 februari 2012, 10:32 uur, permalink
Prachtig staaltje visuele cinema. Erg geslaagd. Leuk ook van het stuk filmgeschiedenis dat erin is verwerkt. Scorsese heeft weer een pareltje afgeleverd. Parijs 1930 ziet er fantastisch uit. Inderdaad een ode aan de magie van film. Zo en zo voor filmliefhebbers een must see!

avatar van cordiacovens
geplaatst op 18 februari 2012, 10:57 uur, permalink
de film is zo mooi, dat je bijna vergeet dat het verhaal ook nog er goed is.
het is al vaker gezegt maar dit is echt een hommage aan de cinema..en het bewijst dat film echt magisch is. de 3D is echt beter dan wat er tot nu toe in de bioscoop heeft gedraaid..echt adembenemend mooi.

de magie van het treinstation leende zich dan ook perfect voor 3D. het voegt daadwerkelijk veel toe aan de film..ik vond de kinderen leuk acteren en ben Kingsley vind ik wat ondergewaardeerd want het is echt een sterke rol. ook leuk Christopher Lee te zien als boekwinkeleigenaar.

Scorsese bewijst ieder genre naar zijn hand te kunnen zetten, groot filmmaker!

avatar van rep_robert
geplaatst op 18 februari 2012, 13:35 uur, permalink
Scorsese levert met Hugo een betoverende film af. Een film waar de liefde voor film vanaf straalt . De hele film ziet eruit als een sprookje en zo voelen de personages eigenlijk ook aan. Visueel is het fenomenaal en het geheimzinnige verhaal weet vooral het eerste uur ook uitstekend te boeien.

Ik zeg ook het eerste uur, want waar ik eigenlijk een grootste en avontuurlijke film had verwacht mondt Hugo uit in een simpele familiefilm en een "ode aan de film". Een zeer fraaie, dat dan weer wel. Want ik kwam wat herkenbare dingen tegen en de hele film straalt ook op dit moment weer liefde uit. Al draaft Scorsese hier wel een beetje door, want het duurt uiteindelijk toch wel een beetje lang allemaal.

Hugo laat je wel een klein beetje teleurgesteld achter, want de trailer en ook de synopsis hier boven willen je toch iets anders doen geloven qua avonturen. Zo vind ik die automaton en de sleutel eigenlijk niet zo heel veel voorstellen in de film. Iets wat ik wel had verwacht.

Reinbo
geplaatst op 18 februari 2012, 14:29 uur, permalink
Fijne warme film, maar verre van de revelatie die ik ervan verwacht had. Vond het toch een beetje een standaard kerstfilmgebeuren over liefde voor film en familie. Art direction was top en er zaten zeker een paar mooie 3d scenes in, maar dat kwam lang niet overal uit de verf. Qua verhaal gebeurd er ook niet zo veel en de actie die erin zit is best tam, had wat meer avontuur verwacht. .Kortom, aardige familiefilm, maar helaas geen topper.

Twijfel tussen een 3,5 of kleine 4.

geplaatst op 18 februari 2012, 15:28 uur, permalink
De film doet bijna alles goed. De sfeer, de personages, de kostuums, het decor, het acteerwerk etc. maar er gebeurt nauwelijks iets in de film en daarom komt deze film niet echt los. Deze film plus wat meer magische momenten en je had een topper. Gemiste kans.

avatar van underground

geplaatst op 18 februari 2012, 16:23 uur, permalink
Ben heel benieuwd hoe deze film in elkaar zit ga hem daarom ook zeker weten kijken,
Ik heb de trailer gezien en ben echt tevreden hoe de trailer verloopt,
De inhoud lijkt me super mooi met een super mooi verhaal.
Kan echt niet wachten tot ik hem ga kijken !!!!!!

Ook als ik de recensie's lees kom ik toch weer terug op mijn mening.

Lijkt me ook een mooie en fijne sfeer hebben.

avatar van GGG
geplaatst op 18 februari 2012, 21:53 uur, permalink
Echt een prachtige film! Prachtige filmische beelden, mooi verhaal en geweldige acteerprestaties! Een aanrader voor filmmgenieters. Wij hebben genoten van begin tot eind.

avatar van olsenbanden
geplaatst op 19 februari 2012, 2:15 uur, permalink
Ik wist eigenlijk niet wat ik van deze film moest verwachten na het zien van de trailer op tv.
Bewust niet verder gekeken tot de film beschikbaar was.

Zonder er verder te diep op in te gaan qua commentaar op welk front dan ook, dat laat ik aan de anderen over:

Magisch!!!
Ik heb genoten tot de laatste snik als het ware.......... prachtig gedaan!

geplaatst op 19 februari 2012, 2:25 uur, permalink
Visueel zag het er natuurlijk allemaal prachtig uit en het verhaal was ook best mooi maar echt geraakt door deze film werd ik niet. De film begint best goed en is ook vrij mysterieus maar er wordt eigenlijk te weinig mee gedaan waardoor het hele verhaal best langdradig is (zitten ook geen spannende momenten in(. De cast deed het trouwens best goed en dan met name Asa Butterfield en Ben Kingsley. De rol van Sacha Baron Cohen was ook best leuk en hij zorgde tevens voor een beetje humor want er zit nauwelijks humor in deze film en de film is best serieus. Slecht is de film zeker niet want door de prachtige beelden kom je vaak ogen te kort. Het einde is was overigens ook best mooi en was ook eigenlijk het enige moment dat de film me effen raakte. Dat film staat betiteld als o.a. een familie-film maar voor kinderen onder de 12 jaar is dit toch wel te zware en te serieuze kost.

avatar van JBass
geplaatst op 19 februari 2012, 11:18 uur, permalink
Gewoon een van de beste films die ik de laatste tijd gezien heb! Goed verhaal dat je blijft boeien en zeer goed geacteerd! Mooie omgeving, goede belichting. Maar los hiervan is het eigenlijk een zeer originele film. Ik kan het niet snel met een andere productie vergelijken.

Nog nooit 5 sterren gegeven, maar deze zijn meer dan verdiend!

avatar van tommykonijn
geplaatst op 19 februari 2012, 11:30 uur, permalink
Ben toch wel benieuwd geworden naar deze film. Verwachte er eerst niet zoveel van maar ik hoor veel positieve dingen.

avatar van Bubblez
geplaatst op 19 februari 2012, 12:09 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Bijzondere film, vooral visueel ongelofelijk mooi. Ik vind het interessant en te waarderen dat fantasie op een mooie manier gemengd is met een belangrijk deel van onze filmgeschiedenis. Lees de levensgeschiedenis van Georges Méliès en grotendeels is zijn verhaal verweven in de vertelling van Hugo en zijn ontdekking; mooi gedaan!

Achteraf mis ik wel een soort subplotje rond Hugo's vader. Hij werd geïntroduceerd, maar verdween ook snel weer van toneel. Ik miste daar een vervolg op, had daar nog iets van verwacht.

Ik denk dat Hugo veel Oscars gaat winnen; Cinematography, Editing, Art Direction en Visual Effects sowieso. Wellicht de geluidsoscars nog. De beste film van de negen vind ik het echter niet.

geplaatst op 19 februari 2012, 12:18 uur, permalink
Mooie verfilming van een nog mooier boek.

geplaatst op 19 februari 2012, 13:43 uur, permalink
Nou ik lees allemaal positieve reacties. Word tijd dat ik um zelf ga bewonderen!

avatar van james_cameron
geplaatst op 19 februari 2012, 16:29 uur, permalink
Prachtige ode aan de filmgeschiedenis, visueel overdonderend en ongelooflijk gedetailleerd. Inhoudelijk is de film al even fraai, met een heerlijk betoverend verhaal, prachtig gespeeld door de hele cast. Aan de ene kant een kinderfilm, maar laat je dat er in ieder geval niet van weerhouden de film te bekijken. De film is absoluut niet kinderachtig en neerbuigend naar zijn publiek. Het is een met liefde gemaakte film over film, en wie kan dat onderwerp beter uit de doeken doen dan regisseur Scorsese. Inderdaad, niemand. Scorsese weet nu net dat element toe te voegen waar de meeste regisseurs hun hele leven naar zoeken maar vrijwel nooit weten te realiseren: echte filmmagie.

avatar van geezoes
geplaatst op 19 februari 2012, 19:32 uur, permalink
Absoluut geen aanrader. Tempo in de film is zo traag als dikke ******. Suf verhaal, slap moraal. 2,5 sterretjes voor de moeite.

avatar van pietpuk
geplaatst op 19 februari 2012, 19:43 uur, permalink
Prachtig visueel spectakel

avatar van Filmkriebel
geplaatst op 19 februari 2012, 21:13 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Scorsese _O_

Zelden vind je een regisseur die zoveel beroepspassie en liefde voor de film kan overbrengen aan zijn publiek. Respect. Hij verlaat even zijn geliefde stad New York voor Parijs, want het is natuurlijk in Parijs dat de film het levenslicht zag in 1895. Ik was verbaasd van de diepere betekenissen die hij in dit pareltje verborgen heeft. Hij ziet filmmakers in de eerste plaats als goochelaars, die de mensen even wegnemen uit de werkelijkheid. De vijand van film is de werkelijkheid zelf, waarin geen ruimte is voor fantasie. Maar je kan ook een beetje van die fantasie meenemen naar de werkelijkheid om de werkelijkheid mooier te maken. De missie, of moet ik zeggen de droom van elke regisseur. De scène waarin Hugo zelf aan de klokwijzer van het station hangt herinnert bvb aan Harold Lloyd in Safety Last waar hetzelfde gebeurde . Alles had een functie. Ook Christopher Lee als bibliothecaris die hem een boek overhandigt van Robin Hood terwijl hij die voor zijn zoon bestemde . Ook de stationstoezichter, zelf een wees die afgestompt is door de hardheid van het bestaan. Net als muziek verzacht film de zeden en laat droom en verbeelding verderleven. Scorsese brengt ook verbazingwekkende weetjes naar voor : dat inkleuring frame per frame gebeurde met de hand, dat celluloid in de oorlog omgevormd werd tot materiaal voor schoenhakken ...

Hugo brengt dit alles op een sprookjesachtige manier met prachtige rollen van Ben Kingsley, Sacha Cohen en de kinderen. Ook de muziek is wondermooi. Dit is inderdaad magie en een mooie hommage aan pionier George Méliès.