MENU

Mission: Impossible - Ghost Protocol (2011)

3,38

Verenigde Staten / Verenigde Arabische Emiraten / TsjechiŽ
Actie / Avontuur

geregisseerd door Brad Bird
met Tom Cruise, Simon Pegg en Jeremy Renner

Geheim agent Ethan Hunt en zijn teamleden worden opgeroepen door de president om terecht te staan voor een fatale explosie die is ontstaan in het Kremlin gebouw in Moskou, waar zij bezig waren met een topgeheime missie. Hunt is vastberaden om zijn onschuld te bewijzen en die van zijn team, echter moet hij op de vlucht gaan voor de Amerikaanse en Russische autoriteiten om dat te kunnen doen. Terwijl hij opgejaagd wordt door een ambitieuze agent (Renner) die Hunt zelf heeft opgeleid, moet hij niet alleen zijn onschuld zien te bewijzen, maar ook een nucleaire oorlog zien te voorkomen tussen de twee landen.

avatar van Captain Pervert
geplaatst op 17 december 2013, 22:32 uur, permalink
Beste deel uit de reeks tot nu toe.

Mission: Impossible - Ghost Protocol doet het tamme deel 1, het irritante en vervelende deel 2 en het matig/aardige deel 3 snel vergeten. Dat komt met name door de weergaloze scŤnes in Dubai. Ik weet niet of het komt doordat ik net had gegeten, of dat ik het keek op een 65" plasma... Of dat de scŤnes op de Burj Khalifa gewoon ijzingwekkend goed zijn. Toegegeven, ik heb zelf een beetje hoogtevrees.

Het verhaal heeft weinig om het lijf maar ik vond dat verrassend genoeg niet erg storend. Minpunt is wel, wederom, dat ook dit deel geen aansprekende badguy heeft. Ik zie de badguys altijd graag met wat meer flair, maar deze kleurloze zak aardappels vond ik maar niks. Het IMF team was dan ook meer bezig met hun eigen geklungel en verwoede pogingen hem indirect te dwarsbomen, dan een rechtstreekse face-off met de badguy. Als die dan toch komt, wordt het wel op een mooie en originele plek uitgevochten.

Daarbij valt wel op dat in actiefilms de held hordes afgetrainde henchmen altijd snel en soepel kapotslaat, maar ineens veel moeite heeft met een zestigjarige papzak, simpelweg omdat dat het de eindbaas is. Maar goed - het blijft een film.

Een kleine verrassing was de rol van Josh Holloway, die 1 van mijn favoriete personages uit Lost speelde. Helaas kwam hij niet zoveel in de film voor. Simon Pegg heeft een iets grotere rol en zorgt voor wat kwinkslagen maar is gelukkig niet continu geforceerd grappig. Zijn rol is toch nog ingetogen genoeg om niet alle aandacht op te eisen. Zijn beste stukje is in Moskou als hij - terecht - aan Hunt vraagt waarom hij dacht dat zijn domme plannetje zou werken. Dit neemt eigenlijk het hele actiefilmgenre op de hak. Paula Patton kende ik niet maar ze is nogal inwisselbaar. Jeremy Renner, wiens carriŤre in een enorme stroomversnelling zit, had een wat simpele rol maar maakte er het beste van.

Kijkt lekker weg, goede actie. En HEERLIJKE productplacement voor BMW (inclusief toffe elektrische conceptcar). Maar vooral dat witte exemplaar op het laatst. Volvo, eat your heart out - veiligste auto my ass. Complimenten voor de mannen uit MŁnchen.

3,5 sterren

avatar van Captain Pervert
geplaatst op 18 december 2013, 10:37 uur, permalink
Ik kijk net The Making Of... Tom Cruise deed dat stuntwerk in Dubai dus zelf! WTF
Petje af voor die man!

Jeremy Renner: "I'm more afraid of heights when I'm on the 2nd or 3rd floor, because I'm like: I can break my leg or something. But when you're that high in the air, like a plane, I'll be able to make some calls on the way down. Hey man I'll be dead in a few minutes, but, what're you doing?"

avatar van panax
geplaatst op 5 januari 2014, 20:38 uur, permalink
het gedeelte in Dubai op die wolkenkrabber was top
maar verder kon de film me niet genoeg boeien
heb hem ook niet helemaal gezien
concept misschien uitgemolken ??

geplaatst op 18 maart 2014, 21:51 uur, permalink
Dit vond ik het slechtste deel van allemaal, tegenvaller.

avatar van Thorongil
geplaatst op 17 juni 2014, 15:30 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Begin van de film vond ik goed met al die coole gadgets zoals dat scherm waarmee ze ongezien de gang mee doorkruisen, of die aktetas die de papieren kopiŽrde. Ook de actie in Dubai was dik in orde. Maar eenmaal in India begon het me te vervelen.
Maar zeker geen slechte film, gewoon niet echt mijn ding.

avatar van Left4Dead
geplaatst op 7 juli 2014, 15:05 uur, permalink
De casting is voor mij zeker niet optimaal. Brenner voor misplaatste klungel, Pegg voor de flauwe en erg simpele humor en Patton voor de looks. Alle drie personages zijn mislukt in mijn ogen dus moet de Cruise control er weer op voor personage Hunt om de prent te redden.

Het verhaal met haar personage is uitgemolken en dus is het een behoorlijke opgave om twee uur geconcentreerd te blijven. Bij deze herziening is dat weer wat mij het meeste opvalt. Ook al zitten er mooie actiescenes in de film, echt spannend wil het niet worden.

De film heeft een soort en met voortkabbelend karakter, net als Thorongil hierboven beschreef wil de verveling graag toeslaan. Daarom een half punt eraf, 3** wordt 2.5**.

avatar van DaniŽl44
geplaatst op 27 juli 2014, 11:55 uur, permalink
Tot nu toe echt het beste deel. Geweldige film. Heel spannend, boordevol actie en Simon Pegg maakt het ook nog grappig. Schitterende film!

geplaatst op 27 oktober 2014, 11:46 uur, permalink
Onlangs zag ik Mission Impossible III en is het verwonderlijk dat ook hier het verhaaltje amper iets betekent tov de vele actievolle spektakelscŤnes.
Tom Cruise zit in forme en eigenlijk pet af voor het vele stuntwerk, de beeldvorming en het tempo waarmee alles op de kijker wordt losgelaten.