MENU

Mission: Impossible - Ghost Protocol (2011)

Alternatieve titel: Mission Impossible 4

3,38
1970 stemmen

Verenigde Staten / Verenigde Arabische Emiraten / Tsjechië
Actie / Avontuur

geregisseerd door Brad Bird
met Tom Cruise, Simon Pegg en Jeremy Renner

Geheim agent Ethan Hunt en zijn teamleden worden opgeroepen door de president om terecht te staan voor een fatale explosie die is ontstaan in het Kremlin gebouw in Moskou, waar zij bezig waren met een topgeheime missie. Hunt is vastberaden om zijn onschuld te bewijzen en die van zijn team, echter moet hij op de vlucht gaan voor de Amerikaanse en Russische autoriteiten om dat te kunnen doen. Terwijl hij opgejaagd wordt door een ambitieuze agent (Renner) die Hunt zelf heeft opgeleid, moet hij niet alleen zijn onschuld zien te bewijzen, maar ook een nucleaire oorlog zien te voorkomen tussen de twee landen.

439 BERICHTEN63 MENINGEN

avatar van Captain Pervert
geplaatst op 17 december 2013, 22:32 uur, permalink
Beste deel uit de reeks tot nu toe.

Mission: Impossible - Ghost Protocol doet het tamme deel 1, het irritante en vervelende deel 2 en het matig/aardige deel 3 snel vergeten. Dat komt met name door de weergaloze scènes in Dubai. Ik weet niet of het komt doordat ik net had gegeten, of dat ik het keek op een 65" plasma... Of dat de scènes op de Burj Khalifa gewoon ijzingwekkend goed zijn. Toegegeven, ik heb zelf een beetje hoogtevrees.

Het verhaal heeft weinig om het lijf maar ik vond dat verrassend genoeg niet erg storend. Minpunt is wel, wederom, dat ook dit deel geen aansprekende badguy heeft. Ik zie de badguys altijd graag met wat meer flair, maar deze kleurloze zak aardappels vond ik maar niks. Het IMF team was dan ook meer bezig met hun eigen geklungel en verwoede pogingen hem indirect te dwarsbomen, dan een rechtstreekse face-off met de badguy. Als die dan toch komt, wordt het wel op een mooie en originele plek uitgevochten.

Daarbij valt wel op dat in actiefilms de held hordes afgetrainde henchmen altijd snel en soepel kapotslaat, maar ineens veel moeite heeft met een zestigjarige papzak, simpelweg omdat dat het de eindbaas is. Maar goed - het blijft een film.

Een kleine verrassing was de rol van Josh Holloway, die 1 van mijn favoriete personages uit Lost speelde. Helaas kwam hij niet zoveel in de film voor. Simon Pegg heeft een iets grotere rol en zorgt voor wat kwinkslagen maar is gelukkig niet continu geforceerd grappig. Zijn rol is toch nog ingetogen genoeg om niet alle aandacht op te eisen. Zijn beste stukje is in Moskou als hij - terecht - aan Hunt vraagt waarom hij dacht dat zijn domme plannetje zou werken. Dit neemt eigenlijk het hele actiefilmgenre op de hak. Paula Patton kende ik niet maar ze is nogal inwisselbaar. Jeremy Renner, wiens carrière in een enorme stroomversnelling zit, had een wat simpele rol maar maakte er het beste van.

Kijkt lekker weg, goede actie. En HEERLIJKE productplacement voor BMW (inclusief toffe elektrische conceptcar). Maar vooral dat witte exemplaar op het laatst. Volvo, eat your heart out - veiligste auto my ass. Complimenten voor de mannen uit München.

3,5 sterren

avatar van Captain Pervert
geplaatst op 18 december 2013, 10:37 uur, permalink
Ik kijk net The Making Of... Tom Cruise deed dat stuntwerk in Dubai dus zelf! WTF
Petje af voor die man!

Jeremy Renner: "I'm more afraid of heights when I'm on the 2nd or 3rd floor, because I'm like: I can break my leg or something. But when you're that high in the air, like a plane, I'll be able to make some calls on the way down. Hey man I'll be dead in a few minutes, but, what're you doing?"

avatar van panax
geplaatst op 5 januari 2014, 20:38 uur, permalink
het gedeelte in Dubai op die wolkenkrabber was top
maar verder kon de film me niet genoeg boeien
heb hem ook niet helemaal gezien
concept misschien uitgemolken ??

geplaatst op 18 maart 2014, 21:51 uur, permalink
Dit vond ik het slechtste deel van allemaal, tegenvaller.

avatar van Thorongil
geplaatst op 17 juni 2014, 15:30 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Begin van de film vond ik goed met al die coole gadgets zoals dat scherm waarmee ze ongezien de gang mee doorkruisen, of die aktetas die de papieren kopiërde. Ook de actie in Dubai was dik in orde. Maar eenmaal in India begon het me te vervelen.
Maar zeker geen slechte film, gewoon niet echt mijn ding.

avatar van Left4Dead
geplaatst op 7 juli 2014, 15:05 uur, permalink
De casting is voor mij zeker niet optimaal. Brenner voor misplaatste klungel, Pegg voor de flauwe en erg simpele humor en Patton voor de looks. Alle drie personages zijn mislukt in mijn ogen dus moet de Cruise control er weer op voor personage Hunt om de prent te redden.

Het verhaal met haar personage is uitgemolken en dus is het een behoorlijke opgave om twee uur geconcentreerd te blijven. Bij deze herziening is dat weer wat mij het meeste opvalt. Ook al zitten er mooie actiescenes in de film, echt spannend wil het niet worden.

De film heeft een soort en met voortkabbelend karakter, net als Thorongil hierboven beschreef wil de verveling graag toeslaan. Daarom een half punt eraf, 3** wordt 2.5**.

avatar van Daniël44
geplaatst op 27 juli 2014, 11:55 uur, permalink
Tot nu toe echt het beste deel. Geweldige film. Heel spannend, boordevol actie en Simon Pegg maakt het ook nog grappig. Schitterende film!

geplaatst op 27 oktober 2014, 11:46 uur, permalink
Onlangs zag ik Mission Impossible III en is het verwonderlijk dat ook hier het verhaaltje amper iets betekent tov de vele actievolle spektakelscènes.
Tom Cruise zit in forme en eigenlijk pet af voor het vele stuntwerk, de beeldvorming en het tempo waarmee alles op de kijker wordt losgelaten.

avatar van de grunt
geplaatst op 27 november 2014, 15:11 uur, permalink
Brad Bird heeft het veilig gehouden en vol op vertier ingezet.
Camera-technisch heel aardig en er zit een lekkere vaart in de film
Maar waar I in uitblonk: sfeer en spionage, is IV een stervehikel geworden met een overdaad aan actie.

Jammer dat deze editie ook volledig draait om Cruise.
Voor interessante bijrollen is er, in tegenstelling tot III, weinig ruimte.
Jeremy Renner blijf ik een wat overschat acteur vinden (die 2 oscarnominaties zijn mij een raadsel; wanneer is Steve Buscemi of Sam Rockwell aan de beurt?)

Neem een voorbeeld aan Nolan zou ik willen zeggen, die altijd goed weet te doseren tussen actie en intelligentie. In bijv. Inception of de Batman's

2.5

avatar van ILDIB
geplaatst op 9 januari 2015, 1:43 uur, permalink
actie dikke plus. verhaal mega min. Kolder de bolder. Hunt is van staal met een laagje stuiterbal. De humor is matig en de rol van brandt vliegt alle kanten op. Gelukkig gaat t redelijk rap.

avatar van Redlop
geplaatst op 9 januari 2015, 17:28 uur, permalink
Zeer aangenaam. Beter dan deel 2 en 3. Genoten van de originele elementen zoals de zandstorm en de garagelift. Simon Pegg vind ik ook miscast, past niet naast Cruise. Jammer dat Cruise zelf niet vervangen wordt. Maar goed. 3,5*

avatar van elandenburg
geplaatst op 10 januari 2015, 15:50 uur, permalink
Wat een waanzinnig goeie actiefilm dit.

avatar van horizons
geplaatst op 15 januari 2015, 23:24 uur, permalink
Nette, vlotte actiefilm. Mist het venijn in het verhaal van deel drie op de beste in de reeks te zijn.

avatar van IH88
geplaatst op 26 maart 2015, 12:17 uur, permalink
Heerlijke actiefilm met waanzinnige en orginele actiescenes. Cruise zit geweldig in zijn rol en kan nog wel 1 of 2 MI films mee. Minpunt zijn de niet zo sterk geschreven bijpersonages. Gelukkig is Rhames weer helemaal terug in deel 5!

geplaatst op 2 juli 2015, 17:43 uur, permalink
Onlangs herbekeken en verhoogd van een 4,5 naar een 5. Gewoon de beste uit de reeks al kan deel 3 wel bijna op gelijke voet staan. Deze film is gewoon af. Van de openingsequentie tot de finale... elke actiescène heeft vernuft, adembenemende beelden en spanning. het middenstuk in Dubai is wel heerlijk en brengt de film naar een hoger niveau maar ook de finale is top. niet de groteske van in dubai maar net meer pienter en heerlijk entertainend met de bewegende platformen. De badguy vond ik overtuigend genoeg al draait het in deze vooral om het team zelf en dat team is perfect gebalanceerd. er is plaats voor een komische nooit maar de talenten van de cast worden toch ook wel gebruikt in deze nagenoeg perfecte blockbuster

MI4 is een heerlijke blockbuster die in een heerlijke vaart door alle actie gaat. van kleine pientere actie tot grote bombastische visueel adembenemende actie samengesmolten met een topcast en een meer dan degelijk verhaal.

avatar van des1
geplaatst op 1 augustus 2015, 21:22 uur, permalink
Onzin on steroids. Hangt samen van de ene onzinnige premisse na de andere. Spanning zit 'm in de geloofwaardigheid van een verhaal, niet in de vele stunts waarvan je al weet dat circus acrobaat Hunt zich er uit redt. Alleen al omdat er nog wel een deel 6 en 7 zullen aankomen. Geldt eigenlijk voor alle afleveringen. Ben daarom ook verre van een fan van de serie. Anderhalf tot twee ster.

avatar van Kondoro0614
geplaatst op 7 augustus 2015, 16:07 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mission: Impossible - Ghost Protocol

Ik heb deze week mijn Mission Impossible week gehad voor de nieuwe film Mission: Impossible - Rogue Nation (2015). Hierbij ben ik een paar belangrijke dingen tegen gekomen die mij door de serie heen bleven irriteren. De grootste irritatie voor mij was dan toch echt dat je er maar niet van uit moest gaan dat een personage ook echt die de personage was die hij eigenlijk hoorde te zijn. Hiermee bedoel ik: alles en iedereen heeft zo'n verdomde masker op. Deze fout zag ik beginnen bij deel twee waar het te vaak werd gebruikt. In deel drie was het al geminderd en hier komt het toch wel weer terug . Voor de rest heb ik eigenlijk weinig te zeuren over deze film.

Mission: Impossible - Ghost Protocol is toch weer een deel bordenvol actie, spanning en fantastische settings waar ik toch heerlijk van genoten heb. De grapjes van Simon Pegg blijf ik maar waarderen, welke film dan ook en dat is zó lekker. Het verhaal sprak me goed aan en het concept vond ik erg leuk. Al om al, prima genoten van deel vier en kom maar op met deel vijf, ik ben er klaar voor en ben helemaal op dreef!

avatar van martijn011
geplaatst op 21 augustus 2015, 10:49 uur, permalink
Een van de betere MI-films. Gisteren herzien met het oog op het volgende deel en om weer een beetje in het sfeertje te geraken.
De film kent een aantal scènes die tijden op je netvlies gebrand blijven staan. Ik denk dan vooral aan de scènes in het Kremlin en in Dubai. Ook na herziening blijven ze sterk.

De cast is een stuk opgeknapt. Simon Pegg en Jeremy Renner zijn welkome aanvullingen op de cast. Tom Cruise blijft natuurlijk fenomenaal in deze reeks.
Ik ben heel benieuwd wat deel 5 gaat brengen. We zullen zien of het dit deel kan evenaren of zelfs overtreffen.
3.5 blijven staan

avatar van Thomas83
geplaatst op 22 augustus 2015, 17:33 uur, permalink
Een stuk amusanter dan zijn voorgangers. Na de leuke opener in de Hongaarse gevangenis is de film even wat rommelig, maar als het eenmaal loopt is het verrassend leuk allemaal. Prettige sfeertje en aangenaam tempo. Het doet allemaal wat denken aan betere tijden voor dit genre. Veel en heel behoorlijke actie (en zowaar eens overzichtelijk gebracht) en ook alle vaste ingrediënten, voor de reeks en dit soort films in het algemeen. De technische snufjes zijn royaal aanwezig en soms erg leuk. Af en toe zitten er wat leuke vondsten in de film, maar allemaal net niet genoeg om de film tot het beste van zijn genre te kunnen rekenen. Op een of andere manier is de actie groots en tof, maar nooit écht memorabel. De CGI is een enkele keer echt lelijk maar over het algemeen zijn de effecten wel goed verzorgd. Hoogtepunt is het gedeelte in Dubai, met name door het spektakel op de Burj Khalifa. Al is het trucje in het Kremlin ook erg leuk.

Het valse sentiment had wel geloosd kunnen worden. Dat hele gedoe rondom Ethans vrouw is nogal overbodig en past niet echt bij de rest van de film. Wel een vooruitgang is dat alles wat minder serieus is. Er zit nu eens wat humor en dat werkt wel prima. Het wordt zowaar nooit tenenkrommend flauw en maakt het vooral wat luchtiger allemaal. Het  red-de-wereld-verhaaltje is zulke lekker typische genre-onzin. Leuk dat Rhames nog een cameo heeft op het einde. Cruise doet het weer naar behoren. Een echte plus is dat deze film voor de verandering eens niet als een pure onemanshow van hem voelt, ook al is er maar beperkt aandacht aan de andere teamleden geschonken. Het is nog altijd meer dan in die andere films, en net genoeg. De bad guy is wel echt saai en komt nauwelijks in beeld. De sponsors dan weer des te meer. 3.5*.