MENU

2,29

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Chris Gorak
met Emile Hirsch, Rachael Taylor en Max Minghella

Buitenaardse wezens zijn geland op aarde en hebben het complete elektriciteitsnet op de planeet platgelegd. Hierdoor is de mensheid niet in staat om zich te organiseren en terug te vechten. De buitenaardse wezens jagen systematisch op het ongeorganiseerde, hopeloze leger. Ondertussen probeert een kleine groep Amerikaanse toeristen in Moskou hun krachten te bundelen, in een poging de indringers te stoppen, voordat de volledige mensheid is uitgeroeid.

avatar van The One Ring
geplaatst op 9 augustus 2013, 22:00 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Allereerst een compliment: ik was niet van plan deze film te kijken toen ik er twee dagen geleden op Film 1 bij langs zapte, maar ik bleef toch hangen. Toegegeven, op de helft had ik het wel gehad, maar dan ben ik toch vooral koppig kijk ik het af. Ach, als luchtig vermaak kijkt ook die tweede helft wel weg, zelfs al is het weinige dat nog intrigeerde in de eerste helft dan al lang weg. Dat intrigerende was vooral dat de aliens onzichtbaar zijn. Dat trok me, omdat ik wilde zien wat ze ermee deden in de film. Een onzichtbare dreiging spreekt tot de verbeelding bij mij.

Bij de filmmakers alleen maar eventjes helaas. Alleen die scène met die politieauto midden op het plein haalt op dit gebied iets van spanning uit het gegeven. Verder is dit horror-light die volgens een bekend stramien. Bij dit soort films is het altijd leuk om te voorspellen wie er dood zullen gaan en wie het gaan overleven. Hier wist ik het niet alleen compleet goed te voorspellen, maar ik verdien bonuspunten voor het totaal goed raden van de volgorde waarop de slachtoffers gingen sterven.

Het script stelt weinig voor en bevat ook niet bepaald veel logica, maar dat had ik ook niet verwacht. Het is vooral jammer dat er qua spanning zo weinig gedaan wordt, zeker in de tweede helft. Lijkt me met dit concept makkelijk te doen. Helaas wordt er al snel een soort van wapen tegen de aliens gevonden, waardoor ze ook nog eens zichtbaar worden. Dat haalt de spanning weg en om het erger te maken is het design van de aliens spuuglelijk.

De enige charme die de tweede helft biedt is dat de Amerikanen alleen maar mogen rondrennen, terwijl de Russen indruk mogen maken. Een Russische professor vind het wapen tegen de aliens uit (in no-time kennelijk, aangezien de aliens pas zijn verschenen; de man heeft zelfs al een alienbestendige kooi klaar); een tiener is het coolste personage en de soldaten zijn duidelijk de meest geduchte tegenstanders van de aliens. Het blijven typetjes, maar tegenover de blanco Amerikanen zijn ze een verademing.

Verder, overslaan.

avatar van MovieMind
geplaatst op 15 februari 2014, 16:26 uur, permalink
Aardige tienerfilm..
Het verhaal gaat op zich wel, helaas verzwakt het gaandeweg naar het einde.

geplaatst op 14 april 2014, 18:22 uur, permalink
Is dit een komedie?

avatar van HALVE TAMME.
geplaatst op 14 april 2014, 18:32 uur, permalink
mikey schreef:
Is dit een komedie?

Ligt eraan in wat voor staat je de film bekijkt

geplaatst op 14 april 2014, 19:58 uur, permalink
Zo ziet de poster er namelijk uit.

avatar van HALVE TAMME.
geplaatst op 14 april 2014, 20:24 uur, permalink
Gelijk heb je, maar nee het is geen komedie.

Veel kijkplezier toegewenst zometeen.

geplaatst op 14 april 2014, 20:47 uur, permalink
Ik pis altijd in mijn broek hier bij het lezen van al die recensies van alle "Simon van Collums" en "Rene Miochs" hier op deze site.

Ik ga lekker deze film kijken op tv, en of ik geniet ervan of ik vind m niet leuk. Maar dat is dan mijn smaak, zoals iedereen een eigen smaak heeft.

geplaatst op 14 april 2014, 20:56 uur, permalink
Geniet anders ook maar alvast van de titelsong "Darkest Hour", daar spat ook de elektriciteit vanaf (zeker vanaf 3:04).

geplaatst op 14 april 2014, 21:24 uur, permalink
_JCKreacher schreef:
zoals iedereen een eigen smaak heeft.
helaas wel!

geplaatst op 14 april 2014, 21:29 uur, permalink
mikey schreef:
helaas wel!

Ach, jij hebt waarschijnlijk de puisten nog op je kop zitten, gezien je antwoord. Je bent toch niet verplicht om te kijken wat anderen leuk vinden en jij niet.

Ik vond het een vermakelijke film.

avatar van VforVictor
geplaatst op 14 april 2014, 22:25 uur, permalink
Wel een aardige sci-fi, niet teveel van verwachten dan issie goed te doen. hijs alleen een beetje kort.

geplaatst op 14 april 2014, 22:26 uur, permalink
Niet al te snuggere film is toch grappig gedaan. Beetje jatwerk uit 28 days later zoals dat appartement met dat licht. De metro van cloverfield. Lelijke cgi computerspel truukjes maar met plezier gemaakt. Dus je blijft kijken.

avatar van DragQueen
geplaatst op 19 april 2014, 21:28 uur, permalink
Ondanks de lage score hier, vond ik het een genietbare film. Het verhaal en verloop ervan zijn niet groots, maar onderhoudend. Ditzelfde geldt voor het acteerwerk. Verder zien de settings en special effects er prima uit. 3 Sterren.