Dinner for Schmucks (2010)

2,69

geregisseerd door Jay Roach
met Steve Carell, Paul Rudd en Zach Galifianakis

Tim (Paul Rudd) heeft een functie als directielid en zijn baas is erg tevreden over hem. Er staat hem zelfs een promotie te wachten. Maar Tim moet eerst wel de perfecte gast vinden voor het maandelijkse etentje, ''het diner voor idioten'', georganiseerd door zijn baas. En dat lukt hem. Wanneer hij echter in IRS-medewerker Barry (Steve Carell) de grootste onnozele idioot ooit gevonden blijkt te hebben lijkt het etentje iets anders te verlopen dan voorheen. Barry lijkt het te presteren om het leven te ruïneren van iedereen die ook maar een paar minuten in zijn gezelschap verkeert.

232 BERICHTEN55 MENINGEN

avatar van panax
geplaatst op 27 november 2012, 19:41 uur, permalink
steve carell is helemaal niet leuk !!!!

avatar van mr_erp
geplaatst op 27 november 2012, 22:57 uur, permalink
Zo slecht dat het toch af en toe weer een beetje grappig wordt.

avatar van Bottleneck
geplaatst op 27 november 2012, 23:41 uur, permalink
Dankzij de typetjes heb ik nog wel gelachen om de film; de mimiek van Carell maar ook die Kieran-kunstenaar (vooral z'n tentoonstelling) en de blonde meid. Voor de rest voelde het allemaal erg niet-spontaan aan, ook het typetje dat Carell speelt. Nog een slap romantisch lijntje erdoorheen en een boodschapje aan het einde, totaal overbodig in een komedie als deze (die veel meer had kunnen en moeten halen uit situaties zoals het diner).

avatar van mikey
geplaatst op 28 november 2012, 0:18 uur, permalink
Normaal zijn deze films altijd wel grappig.. maar die carell was wel erg genant onleuk.

avatar van Liesha
geplaatst op 28 november 2012, 1:49 uur, permalink
Het begin van de film was vrij vermakelijk, maar na mate de film vorderde werd het nogal rommelig imo. Er gebeurde teveel en ik raakte het een beetje kwijt. Dit werd gelukkig weer goed gemaakt aan het einde (ong. wanneer het diner begon). Heb me over het algemeen wel goed vermaakt (:

avatar van dualcia
geplaatst op 28 november 2012, 10:18 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het etentje is echt het hoogtepunt van deze film, vooral met die blinde gozer en die grap als hij het licht uit doet en denkt dat iedereen niks kan zien :') Helaas was de rest van de film maar zo-zo en vond ik de chemie tussen Rudd en Carell vrij ver te zoeken.
Toch vind ik Paul Rudd een erg fijne acteur en was de muizenkunst echt heel erg leuk! Het etentje heeft de film wel echt omhoog gehaald, jammer dat dit pas vrij laat in de film kwam.
*2.5

avatar van hdehoon
geplaatst op 28 november 2012, 11:40 uur, permalink
De eerste helft was eigenlijk best wel leuk. Daarna ging het snel bergafwaarts. De film slaagde er niet in leuk te blijven. Het typetje van Carell leek wel een soort Amerikaanse Mr. Bean, maar begon al snel te vervelen.

avatar van Daan258
geplaatst op 28 november 2012, 13:09 uur, permalink
Ook na de 2e x kijken blijft die nog steeds heel leuk.
kheb af en toe echt helemaal in een deuk gelegen om de onwijs flauwe grappen van Steve Carell.
Blijft een hele leuke comedy, ksnap echt niet de zoveel negatieve reactie's hierboven.

Een dikke 3,5*

avatar van Drs. DAJA
geplaatst op 28 november 2012, 14:26 uur, permalink
Dit had een ontzettend goede komedie kunnen zijn. Om te beginnen wordt er in de eerste 20 minuten een zeer prettig hoofdpersonage neergezet met een kantoorwereld waar je graag in mee wil gaan. Zijn motivatie is geloofwaardig, zijn grappen werken en hij heeft een prachtige en overtuigende vriendin waarvan je heel goed snapt dat ze een relatie hebben. Ik was oprecht gefascineerd door zijn promotiemogelijkheden. Dan heb je ook nog Steve Carrel met zeer opmerkelijke karaktertrekken en twee leden van misschien wel de twee geestigste komedie duo's van het moment ('Little Brittain' en 'Flight of the Conchords'),

En om eerlijk te zijn hebben regie en scenario het gewoon verkloot. Het moment dat de hele situatie escaleert is de motivatie van Carrel's personage volledig te zoeken (ook een schmuk moet een bepaalde logica hebben) en de rollen van de andere komieken zijn niet goed geregisseerd (in komedie is ook ernst nodig). Bovenal is de montage veel te vlot om geestig te zijn en is alles voor komedie veel te close gedraaid (het doet eerder aan romantiek denken). Erg jammer, Jay Roach heeft namelijk veel betere Hollywood-komedies gemaakt.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 17 december 2012, 17:22 uur, permalink
Een ééndimensionale rol van Paul Rudd waardoor zijn normaliter toch zeer innemende "screen persona" niet uit de verf komt; gelukkig is Steve Carell (van wie ik gewoonlijk juist níét zo'n fan ben) wel goed op dreef als sympathieke schmuck. Geniale regel: "You may say I'm a dreamer, but I'm not!"

avatar van Nicolage Rico
geplaatst op 17 december 2012, 17:26 uur, permalink
Roger Thornhill schreef:
Geniale regel: "You may say I'm a dreamer, but I'm not!"

Laat John het maar niet horen.

avatar van Fran
geplaatst op 29 december 2012, 18:08 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De film was op zich wel geinig maar heel vaak was hij gewoon ronduit flauw. Met als hoogtepunt het daadwerkelijke "nerd" diner waarin het helemaal over de top ging. Vooral die leidinggevende bij de belastingdienst was te flauw voor woorden. Dat vond ik wel jammer.

Het samenspel tussen Rudd en Carell vond ik wel weer heel leuk en dat maakte de film niet een gehele afgang. Vooral de opgroeiende vriendschap tussen de twee vond ik wel aandoenlijk om te zien. Je zag hoe er toch diep, heel heel heel diep van binnen een normaal persoon schuilt in Barry die Tim ook steeds meer begon te zien en te begrijpen. Jammer dat de overdaad aan flauwe humor dit weer een beetje teniet deed.

De rare hobby van Barry met zijn muizen was wel leuk gevonden. Vooral door ze als stukjes tussendoor te tonen gaf het een leuke afwisseling. Mede hierdoor en het goede samenspel tussen de hoofdrolspelers heeft ervoor gezorgd dat ik de film geen totale onvoldoende heb gegeven maar het scheelde niet veel.

avatar van tattoobob
geplaatst op 7 januari 2013, 20:28 uur, permalink
Leuke film maar wel een van de minste met Carrel...

avatar van TimZor
geplaatst op 2 april 2013, 13:19 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aardig filmpje om een keer te kijken, duurde alleen erg lang voor dat het dinner begon. Een van de leukste grapjes vondt ik dan nog dat de blinde het licht uit deed En het was wel leuk om Walliams (little britain) te zien in een rolletje.

geplaatst op 20 september 2013, 10:08 uur, permalink
Zoals vrijwel altijd met Amerikaanse remakes van Europese en Aziatische films, is ook deze remake een regelrechte ramp. Iedereen die de originele, hilarische klucht Le Dîner de Cons heeft gezien, weet wat ik bedoel.

avatar van missl
geplaatst op 11 december 2014, 16:25 uur, permalink
Carell is ontzettend irritant in deze film, Rudd redt het nog een beetje maar verder is het gewoon vervelend.

avatar van john mcclane 2
geplaatst op 11 december 2014, 21:05 uur, permalink
niet zo grappig als ik hoopte.'
maar door een paar vreemde en erg amusante scene's net een 3

avatar van LostCauze
geplaatst op 9 juni 2015, 22:37 uur, permalink
Zie hier nogmaals het bewijs dat stemming een grote invloed heeft op het waarderen van een film. Vorige keer mwoah, nu een 7.

Leuke film.

avatar van ILDIB
geplaatst op 8 september 2015, 22:47 uur, permalink
rudd. vreselijke zeik kop die elke film verpest. aantal rollen zijn echt leuk. veel is echter te gespeeld en daarom niet leuk. carrel red de film.

avatar van Flat Eric
geplaatst op 12 september 2015, 18:04 uur, permalink
Voorspelbaar doch aardige komedie.
De tweede helft was naar mijn smaak een beetje iets te langdradig. Carell speelt overtuigend de sukkel en om de aanstellerige kunstenaar kon ik ook wel grinniken. Van Rudd en diens vriendin werd ik niet warm of koud, en Galifiakanis speelt eigenlijk altijd wel een zelfde soort personage.
De opzetmuizenhobby zag er overigens prachtig uit.

avatar van Glennekeeeee
geplaatst op 9 november 2015, 18:25 uur, permalink
Jay Roach achter het stuur, de man achter de Austin Powers-films, de eerste 2 en betere Meet The...-films en het best aardige The Campaign. Aangevuld met de cast waaronder Carell, Rudd en Galifianakis zou dit best een aardige komedie kunnen opleveren. Alleen is een naam duidelijk geen garantie voor kwaliteit.

Op zich begint de film best nog aardig maar wanneer er nogal hak op de tak voor het titel-onderwerp gekozen wordt en Carell zijn intrede doet als de muizen-opzetter Barry begint de film nogal te slabakken. Op de éen of andere manier kon ik de keuzes van de scriptschrijvers niet waarderen waardoor het nogal een lange zit werd. Ook hebben ze een fout gemaakt bij Carells personage. Met dergelijke personages moet je opletten dat ze niet irriterend worden maar juist hilarisch grappig. Die balans wordt hier volledig gemist waardoor ik na de zoveelste stommiteit van Barry het eigenlijk wel welletjes vond. In de laatste akte is er een beetje beterschap. Het diner op zich is best aardig en is zoiezo het beste stuk van de hele film. Alleen is het ook niet van die kwaliteit dat je al de rest vergeeft en gaat het toch net iets te veel uit de bocht. De mix tussen debiele personages zonder ziel (buiten het cliché-moment vlak voor de finale) en serieuze personages (Rudd) werkt hier totaal niet en zorgt meer voor irritatie dan vermaak. Het laatste stuk van de film maakt je iets zachter voor het verdict maar het maakt de film zeker geen aardig werk.

Dinner For Schmuks is een tegenvallende komedie waar de cast het niet kan verdoezelen dat het scenario toch wel enorm veel steken laat vallen en de grappen zeer schaars te zoeken zijn.

avatar van 1311811
geplaatst op 17 november 2015, 23:56 uur, permalink
Waar ik normaal eigenlijk bijna altijd wel kan lachen om Steve Carell, was hij hier voor mij te veel een bron van irritatie die de lachdrempel verhoogde. Sympathie voor Tim die in de weg staat? Ach, Barry zou nog steeds te veel een (voorspelbare) rat...muis zijn.