MENU

Dinner for Schmucks (2010)

2,70

geregisseerd door Jay Roach
met Steve Carell, Paul Rudd en Zach Galifianakis

Tim (Paul Rudd) heeft een functie als directielid en zijn baas is erg tevreden over hem. Er staat hem zelfs een promotie te wachten. Maar Tim moet eerst wel de perfecte gast vinden voor het maandelijkse etentje, ''het diner voor idioten'', georganiseerd door zijn baas. En dat lukt hem. Wanneer hij echter in IRS-medewerker Barry (Steve Carell) de grootste onnozele idioot ooit gevonden blijkt te hebben lijkt het etentje iets anders te verlopen dan voorheen. Barry lijkt het te presteren om het leven te ru´neren van iedereen die ook maar een paar minuten in zijn gezelschap verkeert.

avatar van panax
geplaatst op 27 november 2012, 19:41 uur, permalink
steve carell is helemaal niet leuk !!!!

avatar van mr_erp
geplaatst op 27 november 2012, 22:57 uur, permalink
Zo slecht dat het toch af en toe weer een beetje grappig wordt.

avatar van Bottleneck
geplaatst op 27 november 2012, 23:41 uur, permalink
Dankzij de typetjes heb ik nog wel gelachen om de film; de mimiek van Carell maar ook die Kieran-kunstenaar (vooral z'n tentoonstelling) en de blonde meid. Voor de rest voelde het allemaal erg niet-spontaan aan, ook het typetje dat Carell speelt. Nog een slap romantisch lijntje erdoorheen en een boodschapje aan het einde, totaal overbodig in een komedie als deze (die veel meer had kunnen en moeten halen uit situaties zoals het diner).

avatar van mikey
geplaatst op 28 november 2012, 0:18 uur, permalink
Normaal zijn deze films altijd wel grappig.. maar die carell was wel erg genant onleuk.

avatar van Liesha
geplaatst op 28 november 2012, 1:49 uur, permalink
Het begin van de film was vrij vermakelijk, maar na mate de film vorderde werd het nogal rommelig imo. Er gebeurde teveel en ik raakte het een beetje kwijt. Dit werd gelukkig weer goed gemaakt aan het einde (ong. wanneer het diner begon). Heb me over het algemeen wel goed vermaakt (:

avatar van dualcia
geplaatst op 28 november 2012, 10:18 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Het etentje is echt het hoogtepunt van deze film, vooral met die blinde gozer en die grap als hij het licht uit doet en denkt dat iedereen niks kan zien :') Helaas was de rest van de film maar zo-zo en vond ik de chemie tussen Rudd en Carell vrij ver te zoeken.
Toch vind ik Paul Rudd een erg fijne acteur en was de muizenkunst echt heel erg leuk! Het etentje heeft de film wel echt omhoog gehaald, jammer dat dit pas vrij laat in de film kwam.
*2.5

avatar van hdehoon
geplaatst op 28 november 2012, 11:40 uur, permalink
De eerste helft was eigenlijk best wel leuk. Daarna ging het snel bergafwaarts. De film slaagde er niet in leuk te blijven. Het typetje van Carell leek wel een soort Amerikaanse Mr. Bean, maar begon al snel te vervelen.

avatar van Daan258
geplaatst op 28 november 2012, 13:09 uur, permalink
Ook na de 2e x kijken blijft die nog steeds heel leuk.
kheb af en toe echt helemaal in een deuk gelegen om de onwijs flauwe grappen van Steve Carell.
Blijft een hele leuke comedy, ksnap echt niet de zoveel negatieve reactie's hierboven.

Een dikke 3,5*

avatar van Drs. DAJA
geplaatst op 28 november 2012, 14:26 uur, permalink
Dit had een ontzettend goede komedie kunnen zijn. Om te beginnen wordt er in de eerste 20 minuten een zeer prettig hoofdpersonage neergezet met een kantoorwereld waar je graag in mee wil gaan. Zijn motivatie is geloofwaardig, zijn grappen werken en hij heeft een prachtige en overtuigende vriendin waarvan je heel goed snapt dat ze een relatie hebben. Ik was oprecht gefascineerd door zijn promotiemogelijkheden. Dan heb je ook nog Steve Carrel met zeer opmerkelijke karaktertrekken en twee leden van misschien wel de twee geestigste komedie duo's van het moment ('Little Brittain' en 'Flight of the Conchords'),

En om eerlijk te zijn hebben regie en scenario het gewoon verkloot. Het moment dat de hele situatie escaleert is de motivatie van Carrel's personage volledig te zoeken (ook een schmuk moet een bepaalde logica hebben) en de rollen van de andere komieken zijn niet goed geregisseerd (in komedie is ook ernst nodig). Bovenal is de montage veel te vlot om geestig te zijn en is alles voor komedie veel te close gedraaid (het doet eerder aan romantiek denken). Erg jammer, Jay Roach heeft namelijk veel betere Hollywood-komedies gemaakt.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 17 december 2012, 17:22 uur, permalink
Een ÚÚndimensionale rol van Paul Rudd waardoor zijn normaliter toch zeer innemende "screen persona" niet uit de verf komt; gelukkig is Steve Carell (van wie ik gewoonlijk juist nÝÚt zo'n fan ben) wel goed op dreef als sympathieke schmuck. Geniale regel: "You may say I'm a dreamer, but I'm not!"

avatar van Nicolage Rico
geplaatst op 17 december 2012, 17:26 uur, permalink
Roger Thornhill schreef:
Geniale regel: "You may say I'm a dreamer, but I'm not!"

Laat John het maar niet horen.

avatar van Fran
geplaatst op 29 december 2012, 18:08 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
De film was op zich wel geinig maar heel vaak was hij gewoon ronduit flauw. Met als hoogtepunt het daadwerkelijke "nerd" diner waarin het helemaal over de top ging. Vooral die leidinggevende bij de belastingdienst was te flauw voor woorden. Dat vond ik wel jammer.

Het samenspel tussen Rudd en Carell vond ik wel weer heel leuk en dat maakte de film niet een gehele afgang. Vooral de opgroeiende vriendschap tussen de twee vond ik wel aandoenlijk om te zien. Je zag hoe er toch diep, heel heel heel diep van binnen een normaal persoon schuilt in Barry die Tim ook steeds meer begon te zien en te begrijpen. Jammer dat de overdaad aan flauwe humor dit weer een beetje teniet deed.

De rare hobby van Barry met zijn muizen was wel leuk gevonden. Vooral door ze als stukjes tussendoor te tonen gaf het een leuke afwisseling. Mede hierdoor en het goede samenspel tussen de hoofdrolspelers heeft ervoor gezorgd dat ik de film geen totale onvoldoende heb gegeven maar het scheelde niet veel.

avatar van tattoobob
geplaatst op 7 januari 2013, 20:28 uur, permalink
Leuke film maar wel een van de minste met Carrel...

avatar van TimZor
geplaatst op 2 april 2013, 13:19 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Aardig filmpje om een keer te kijken, duurde alleen erg lang voor dat het dinner begon. Een van de leukste grapjes vondt ik dan nog dat de blinde het licht uit deed En het was wel leuk om Walliams (little britain) te zien in een rolletje.

geplaatst op 20 september 2013, 10:08 uur, permalink
Zoals vrijwel altijd met Amerikaanse remakes van Europese en Aziatische films, is ook deze remake een regelrechte ramp. Iedereen die de originele, hilarische klucht Le Dţner de Cons heeft gezien, weet wat ik bedoel.