MENU

State of Play (2009)

3,44

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Kevin Macdonald (I)
met Russell Crowe, Ben Affleck en Rachel McAdams

Als een medewerkster van congreslid Stephen Collins (Ben Affleck) dood wordt gevonden volgt een lang onderzoek. De vrouw blijkt de maîtresse te zijn geweest van de politicus. Onderzoeksjournalist Cal McCaffrey (Russel Crowe) en zijn vrouwelijke collega Della Frye (Rachel McAdams) storten zich op de zaak. Er lijkt zich echter een probleem voor te doen. De vriendschap tussen Collins en McCaffrey lijkt een steeds groter struikelblok te worden tijdens dit onderzoek.

avatar van Stephan
geplaatst op 30 mei 2011, 6:05 uur, permalink
Geweldige film die bij vlagen de sfeer van All the Presidents Men weet te benaderen. Hoewel de ontknoping wat voor de hand ligt heb ik toch 2 uur totaal in de film gezeten. Crowe is geweldig (wanneer niet) en de chemie met Rachel McAdams is zeker aanwezig. Zou zo maar eens een vervolg kunnen krijgen.

avatar van TragieStar.*
geplaatst op 4 juni 2011, 15:28 uur, permalink
Wilde de film erg graag zien, en daarom heb ik de film al een tijdje hier liggen maar heb een paar pogingen gedaan en toch een eind gekomen maar toch weer afgezet. Ik zat me te irriteren aan de hoofdpersoon en het verhaal werd niet meer boeiend. Op den duur snapte ik er niks meer van. Maar, ik ga binnenkort (misschien) vandaag wel weer een poging wagen hoor.

Rachel McAdams is natuurlijk altijd leuk.

avatar van TragieStar.*
geplaatst op 6 juni 2011, 15:11 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Nou, toch eindelijk bekeken, en vond het geen hoogvlieger. Het moet toegeven dat het eerste gedeelte vrij spannend en leuk was, maar het 2de deel ging vooral over veel onlogische en oninteressante dingen. Ik zat me overigens heel de film te ergeren aan de stem van Ryssel Crowe. Wat een irritante man is het toch. Ik zeg niet dat hij niet kan acteren, maar ik zie hem gewoon niet graag. Rachel McAdams daarentegen vind ik wel erg leuk. Alleen kwam ze in het begin ook moeizaam opgang, maar later herpakte ze toch haarzelf. De rest van de cast is ook prima.

Het verhaal is slordig en rammelt aan alle kanten. Het begint allemaal erg goed en het verhaal is makkelijk te volgen, maar steeds meer personen en theorieen komen tevoorschijn. Een aantal dingen begreep ik dan wel weer.

De film is na mijn gevoel ook te lang, en ik snap echt niet dat iedereen hier niet in slaap valt. Ik wel bijna. Soms werd het gewoon zo saai, en dan blijf je er ook niet meer helder bij.

De scene op het einde, als Crowe naar buiten gaat en de man tegen komt met de geweer uit het begin (weet zijn naam niet eens, moet je nagaan hoe spannend het allemaal was) was wel heel simpel in elkaar gezet hoor. Opeens komt toevallig de politie.

Meer heb ik er niet over te vertellen.

avatar van Minotaures
geplaatst op 18 juni 2011, 1:19 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Een redelijke, maar verrassende misdaad met een top-cast.

Een film waar het om samenzwering en corruptie gaat tussen bedrijven en hoge functionarissen.

Het verhaal was wel boeiend en flink uitgesmeerd over 2 uur. Altijd leuk om een paar zaken door de ogen van journalisten mee te maken. Je ziet zo hoe ze te werk gaan, wat voor risico's ze allemaal nemen en wat ze opofferen om de waarheid te vinden.

De personages gingen wel qua interessant zijn. Er waren echter geen personages die ik echt interessant of boeiend vond. McAdams was in ieder geval geen slechte verschijning om te zien, dus dat vond ik weer dan leuk. Crowe en Affleck spelen hun rol goed en overtuigend. Alleen hun functie, werkzaamheden en routine-klusjes hielden me niet wakker genoeg om ze interessant te vinden. En dat verhaaltje rondom ex-militairen en moordenaars vond ik nogal dunnetjes in verwerkt. Een matig motief eigenlijk.

Ondanks dat het 2 uur duurde, waren er genoeg stukjes die interessant waren. Deze film moet het zeker niet van zijn lange speelduur hebben, want er waren van die 'zucht' momenten. Er zat ook weinig spanning in. Een onthulling of achter de waarheid te komen was zeker iets om naar uit te kijken en vrij verrassend, maar om het nou echt spannend te noemen weer niet.

Nadat de film was afgelopen zit er nog een stukje van ong. 3 minuten in wat duidelijk op beeld komt hoe kranten worden gemaakt. Wel een leuke bijvoeging en aardige slot, om dat zo te laten zien.

Ondanks een lange speelduur en wat saaie momenten, heeft deze een duidelijk en donker verhaal binnenin corrupte ambtenaren en machtige bedrijven.

avatar van JJ_D
geplaatst op 18 september 2011, 0:23 uur, permalink
Extreem spannend. Hier en daar een cliché of een plotwending waar de schrijvers iets te vlot overheen gaan, maar in zijn geheel goed gemaakt en intelligent genoeg om te overtuigen. Niet veel ballast, gewoon misdaad/entertainment van de bovenste plank. Zeker te genieten.

PS: Deed me wat aan 'Fair Game' denken, waarvoor mijn score misschien te streng was.

confucius repeat
geplaatst op 24 september 2011, 8:37 uur, permalink
Ik hou wel van dit soort politie-politiek-journalisten spelletjes. Ook al komt er geregeld 'iets' uit de hemel vallen! Deus Ex Machina genoemd in de volksmond. 't Zit 'm in de vlotte dialogen die Crowe op zijn gevatte manier uitspuwt. Nu gaat het er niet om waar IK van hou - dan zijn we nog wel een tijdje bezig - maar hoe de verhaallijn aan elkaar wordt gebreidt, en dat; mag ik wel zeggen, is heerlijk om volgen. Dat maakt deze - toch niet zo'n geweldadige film - zo spannend en ontspannend om tot het einde uit te kijken. Goed spul deze stuff.
Het plot - vond ik - was een kartonnen plot! Yep, zo ben ik. Dit is mijn plot.

avatar van nadrin
geplaatst op 26 september 2011, 19:52 uur, permalink
schitterende film.
Niet alleen word hier geweldig goed geacteerd.
Maar ook het verhaal is heel duidelijk en volgbaar verteld.
Te weinig superlatieven om de film te omschrijven.
Maar ik vond dit 2 uur goed gespendeerd

avatar van Ragna
geplaatst op 2 oktober 2011, 18:42 uur, permalink
Geweldig hoe Crowe hier speelt! Het langzame karakter van de film sprak me erg aan, rommelig, chaotisch. Niets wat je van een misdaad film verwacht echt en toch ook weer wel. Nu ik erover nadenk waren de personages wel een beetje stereotype?

avatar van Filmkriebel
geplaatst op 26 november 2011, 20:49 uur, permalink
Snugger in elk gestoken thriller met een verhaal die ondanks de complexiteit, duidelijk verteld wordt. Zo heb ik het graag. Users vergelijken dit met All the President's Men, Three Days of the Condor, en ook State of Play mag zich in het rijtje van de erg goede spionagethrillers voegen. Eigenlijk is deze film aan mij voorbijgegaan bij de release mede door mijn vooroordelen over Crowe en deels ook omdat ik me aan een standaard blockbuster verwachtte.

Wat het niet is : actie wordt opzij geschoven en het is een schaduwachtig plot over duistere politieke zaakjes dat tergend langzaam (in de positieve zin) haar geheimen prijsgeeft. Dit is zo één van die films waar je vanaf minuut 1 wil weten hoe het in elkaar zit. Ook een indrukwekkende cast om dit te dragen. Rachel McAdams is net als de beginnende journaliste hier ook een beetje de leerling-actrice tussen grote kalibers Affleck, Mirren en Crowe. Op het einde kun je makkelijk het hele verhaal achter het verhaal perfect in je hoofd afspelen. Niks op aan te merken en één van Crowes fijnste rollen.

avatar van qwertzu
geplaatst op 11 januari 2012, 23:24 uur, permalink
Fijne thriller.
zit goed in elkaar, mooi gefilmd en erg goed geacteerd!
Erg sterk en spannend verhaal met een mooie twist!

avatar van Zeus.
geplaatst op 16 april 2012, 18:57 uur, permalink

Prima misdaad film. Geen simpele recht-toe-recht-aan misdaad film, maar een film waarbij je voortdurend met je gedachte bij moest zijn en uiteindelijk een prima plot kende.

Russell Crowe pastte goed in zijn rol als journalist; prachtige kop heeft die vent voor zo'n film. De rol die Ben Affleck vertolkte, vond ik daarentegen ontzettend tegenvallen. Verder altijd fijn om Rachel McAdams in een film te zien, al zie ik haar stukken liever in romantische film.

Kortom, een solide film waarin niet echt iets unieks gebeurd. Wel aardig om een keer op een avond te kijken als je van dit genre houdt.

geplaatst op 22 mei 2012, 11:48 uur, permalink
Een goede thriller. Russel Crowe vind ik hierin erg goed spelen en een complete persoonlijkheid neerzetten waarin je je kunt inleven. En de actie kwam levensecht over (geen overtrokken 'over de top' actie, maar gepast en realistisch), alsof het jezelf had kunnen overkomen. Het verhaal is goed uitgewerkt, het is wel blijven opletten en de speelduur vond ik net wat te lang.
Het is verder goed dat in het begin niet alles verklapt wordt en dat je gaandeweg wel uitgelegd krijgt waar het om draait en er steeds wat nieuwe info wordt geleverd. Deze opbouw en uitwerking houdt het boeiend..

avatar van ILDIB
geplaatst op 31 mei 2012, 16:09 uur, permalink
Goed te kijken, tempo had wat hoger gemogen. De plotten bekoorden me allemaal niet echt. Affleck ging naarmate de film vorderde steeds eendimensionaler spelen.

avatar van cor1946
geplaatst op 1 juni 2012, 11:34 uur, permalink
Goede gespeelde film, wat traag maar toch het kijken waard.

avatar van Insignificance
geplaatst op 10 juli 2012, 20:18 uur, permalink
Of het nu een zaak of een verhaal is, als het een beetje degelijk in elkaar steekt, ben ik vaak wel mee in dit soort onderzoeksthrillers. Er zal wel wat verloren zijn gegaan tussen de mini serie en deze twee uur, maar zo heb je wel genoeg intrige om het over de gehele speelduur aan de praat te houden. Enkele minder stevige aspecten verdampen in het tempo en het verzandt nergens in droge kost.

Uiteindelijk komt er niet zoveel politiek gekonkel bij kijken en staat het vooral in dienst van de journalist en ontwikkelingen. Crowe neemt het spul op sleeptouw, al is de rest van de cast ook niet verkeerd. De driftige Mirren is in ieder geval een leuke bijkomstigheid. Misschien dat het een bocht te veel of de verkeerde kant op neemt, maar tegen die tijd heb ik er al een boeiend filmpje opzitten.

avatar van Pazmaster
geplaatst op 21 september 2012, 12:43 uur, permalink
Op zich wel een degelijke film, maar het verhaal viel me toch een beetje tegen gezien de hoge cijfers hier. Het verhaal zit goed in elkaar en er wordt goed geacteerd maar ik vind het allemaal niet zo bijzonder. Zoiets hebben we al vaker gezien. Op sommige stukken wordt het zelfs een beetje langdradig en saai. Niet slecht, maar ik had beter verwacht. 3 sterren

avatar van zxstyle
geplaatst op 31 oktober 2012, 19:02 uur, permalink
Interessant om te zien hoe je met open ogen bedonderd kunt worden.
Er wordt hier best een interessante film mee neergezet.
Ook vernieuwend is het om de nasleep van een moord vanuit het oogpunt van een journalist te volgen. Dit in plaats van het aloude volgen van de rechercheur.
Uiteraard is het wel risicovoller om vanuit het oogpunt van de journalist een film te maken, want dat werk spreekt toch minder aan als een rechercheur. Mijns inziens is deze film daar voldoende in geslaagd!

avatar van martijn011
geplaatst op 31 oktober 2012, 23:24 uur, permalink
Uitstekende film! Had deze al langer op m'n kijklijstje staan maar vanavond is het er eindelijk van gekomen. Al die tijd heb ik zeker wat gemist want deze film boeit van begin tot eind. Wat me echt kon bekoren was het feit dat de film enorm makkelijk wegkijkt. Het is net een boek wat je van begin tot eind snel weg leest, zo voelde het.

Russel Crowe is een topacteur, dat bewijst hij in bijna elke film die ik de laatste tijd van hem zie. Hij zet een fantastische rol neer, maar de rest van de cast levert eveneens een uitstekende prestatie.
Nogmaals, iedereen die deze film nog niet heeft gezien moet daar snel verandering in brengen want je wordt van begin tot eind bezig gehouden met een bijzonder interessant en intrigerend verhaal wat ook nog de nodige verrassingen met zich mee brengt!
Vier hele dikke sterren!

geplaatst op 7 april 2013, 13:00 uur, permalink
Spannende film met de nodige plotwendingen en een prima rollen van Russell Crowe en de onverwoestbare Helen Mirren.. Ben Affleck kan zich wat mij betreft zich veel beter richten op regisseerwerk, want dat gaat hem stukken beter af dan acteren.

Film lijkt een hommage te zijn aan All the President's Men, maar komt qua niveau niet in de buurt daarvan.

avatar van Joy4ever
geplaatst op 9 april 2013, 8:33 uur, permalink
Een prima te volgen en zeer onderhoudende thriller. Hoewel ik het nergens echt spannend vond worden heb ik erg genoten van deze film. Prima acteerprestaties.

avatar van VincentL
geplaatst op 10 mei 2013, 15:54 uur, permalink
State Of Play

“Een modern journalistenepos”; zo zou ik deze film graag willen beschrijven. Een verhaal over een op een gewoon lijkende zelfmoord die eindigt in een verhaal waarin zelfs de top van het Amerikaans bestuurd niet meer te vertrouwen lijkt! Of juist wel? Niemand weet het meer na afloop van deze film.

Russell Crowe is dankzij Gladiator en American Ganster in een hoog aanzien gestegen bij mij. Zo besloot ik mij dus iets meer in deze acteur te verdiepen en kwam ik op State of Play uit. De samenvatting op MM beloofde al een mysterieuze film waarin niemand is wie hij of zij lijkt te zijn. Ook deze film van Crowe heeft me weer niet teleur weten te stellen!

Want daar blinkt deze film toch wel in uit. Het script en het verhaal zijn werkelijk fenomenaal. Je moet het maar bedenken. In tegenstelling tot Gladiator waarin vooral de effecten en slagvelden uitblikten weet hier het verhaal op zich juist heel erg te raken. Het komt geweldig binnen. Dit verhaal zorgt er voor dat je tot de laatste minuut voor je scherm gekluisterd zit om het einde te zien. Daarbij komt dat de dialogen zich vooral rondom ‘de zaak’ afspelen en niet te veel afdwalen naar privégeleuter van de hoofdpersonen.
Dat is scripttechnisch in deze film goed gekozen. Het is een twee uur durende film die met het verhaal alleen al genoeg tijd inneemt. De regisseur heeft een goede keuze begaan om de personages ietwat oppervlakkig te houden. Levens worden niet tot op het bot uitgediept en dat houdt de vaart in de film. Het had ook zo een film van drie uur kunnen worden, maar dan was het slap gewouwel over gevoelens en innerlijke verlangens niet van de lucht geweest, wat de film in dit geval ten goede komt.

Acteertechnisch gezien is het ook een puike film. Zoals ik al zei is Crowe geweldig in zijn rol maar ook Rachel McAdams staat geweldig te presteren. De eindredacteur van de krant doet qua acteren veel aan Judy Dench denken uit James Bond, maar dat is hier prima op zijn plek. Hierover kan ik dus niet minder dan lovende woorden zeggen.

Visueel valt het allemaal ietwat tegen. De locaties en shots zijn wat gewoontjes. Gewone kantoorkamertjes, eenvoudig motelletje en de film speelt zich amper op straat af. Dit alles leidt tot een iets teleurstellender geheel. De acteerprestaties het verhaal zorgen dat de film hoog uitkomt, maar visueel gaat het iets omlaag. Jammer, dit had iets beter gekund.

Als met al een film waar mensen trots op kunnen zijn.

avatar van Boneka
geplaatst op 12 mei 2013, 9:32 uur, permalink
De film begint uitstekend en je krijgt het idee dat je naar een prima film zit te kijken. Maar halverwege de rit kakt ie wat in en de complexiteit wordt zo ver doorgevoerd dat je zelfs na het verhaal niet meer weet waar het nu over ging.Was het tempo in het begin nog vrij hoog gaandeweg wordt het allemaal minder en krijgen we zeer veel dialogen. De cast is goed er wordt goed geacteerd al is het nogal onwaarschijnlijk dat het meisje hem moeiteloos kan volgen en zijn koffertje kan ontfutselen. Maar het grootste punt is toch het verhaal. Te veel informatie in een te lange film, jammer. Enemy of the state zit heel wat beter in elkaar.

Ondertiteling was overigens niet zo best in deze blu ray uitgave. Zinnen kwamen soms in zijn geheel niet in beeld. Slordig.

geplaatst op 24 november 2013, 22:29 uur, permalink
Goede film! Interessant om te zien hoe de journalisten te werk gaan om het ware verhaal boven water te krijgen. Dat ware verhaal zit behoorlijk complex in elkaar. Dat zorgt ervoor dat je geboeid blijft kijken en wilt weten hoe het precies in elkaar zit. Het tweede deel van de film wordt dat echter steeds moeilijker. Het wordt namelijk steeds complexer. Wat mij betreft had dat wel iets minder gemogen. Russel Crowe zet hier een hele sterke prestatie neer. De rest van de cast is ook overtuigend, al viel Affleck me nog wel wat tegen.

Het is goed dat deze film hier niet als 'Thriller' staat aangeduid, want focus je je enkel daarop dan kom je van een koude kermis thuis. Kijk je iets verder dan zie je een sterke film die boeiend is. Jammer dat het plot iets té ingewikkeld wordt, waardoor je op een gegeven moment het overzicht kwijt bent. 3.5*