Ironweed (1987)

Alternatieve titel: In Voor- en Tegenspoed

2,90

geregisseerd door Hector Babenco
met Jack Nicholson, Meryl Streep en Carroll Baker

Halloween, 1938. Francis Phelan en Helen Archer zijn twee alcoholverslaafde, hopeloze figuren, die door de gure straten van Albany, New York trekken. Francis zonk diep na een dramatische gebeurtenis uit zijn verleden, waarvoor hij zichzelf nooit meer kan vergeven. Helen was ooit een populaire zangeres, maar slijt nu haar dagen als zwerver. Samen proberen ze te overleven in de koude, ongastvrije stad. Zullen ze vrede kunnen sluiten met hun verleden? Kunnen ze afstand nemen van de dood die overal op de loer ligt?

5 BERICHTEN1 MENING

avatar van BenicioDelToro
geplaatst op 3 februari 2005, 12:08 uur, permalink
Vooral goed dankzij het acteerwerk van meneer Nicholson en mevrouw Streep. Maar om nou te zeggen dat het een topper is... nee. Daarvoor gaat alles te traag.

avatar van Purmerend
geplaatst op 26 april 2005, 17:54 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Jack Nicholson was weer subliem in deze film. En ja het gaat allemaal traag, maar toch is ie goed te pruimen. 3*

En helemaal in het begin herrinner ik me nog, dat zijn domme vriend zegt "ik krijg kanker" dat is de eerste keer in mijn leven dat ik iets krijg.

avatar van Down_By_Law
geplaatst op 4 augustus 2009, 19:06 uur, permalink
Wat een belachelijk laag gemiddelde voor zo'n realistische acteursfilm. Regisseur Hector Babenco, bekend van o.a. "Kiss Of The Spider Woman" maakte een donkere, soms zelfs pijnlijke film met prachtig acteerwerk door Jack Nicholson en Tom Waits. Meryl Streep vind ik wat minder overtuigend, maar dat zij deze rol speelt vind ik erg verrassend. Tevens zorgt zij voor het beste moment in de film, wanneer zij 'He's My Pal' zingt in een café. Babenco neemt de tijd, maar het resultaat is hartverscheurend.

geplaatst op 12 maart 2014, 20:22 uur, permalink
Dit auteursdrama over desillusie, pijn en wanhoop, spelend tijdens de depressiejaren dertig in New York, is geen gemakkelijke film. Het verhaal is koud, dramatisch, sober, somber (zwaarmoedig) en traag en de kleuren zijn toepasselijk dof, grauw en vaal. Jack Nicholson en Meryl Streep waren werkelijk uitmuntend.

geplaatst op 7 april 2016, 19:15 uur, permalink
De film moet het voornamelijk hebben van het prachtige spel van Jack Nicholson en niet van het verhaal )er kan eerder gesproken worden van een situatieschets). Meryl Streep heeft eren periode gehad dat ze haar personages voorzag van eigenaardigheden, accentjes of tics, waardoor haar spel als een maniertje overkwam. Precies uit die periode is ‘Ironweed’. Wel een leuke bijrol van Tom Waits.