MENU

Ring of the Nibelungs (2004)

Alternatieve titels: Die Nibelungen, Curse of the Ring, Dark Kingdom: The Dragon King

3,14

Duitsland / Italië / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Fantasy
180 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Uli Edel
met Benno Fürmann, Kristanna Loken en Alicia Witt

Noord-Europa, 1500 jaar geleden. Wanneer de boosaardige tweeling Thorkilt en Thorkwin koning Siegmund, de vorst van Xanten, verraden en vermoorden, slaagt diens vrouw Siegland er op het laatste nippertje in hun jonge zoon Siegfried uit het kasteel te smokkelen en in een bootje op de rivier te zetten. Hij wordt uit het water gehaald door Eyvind, een wapensmid die Siegfried opvoedt als zijn eigen zoon. Jarenlang gaat Siegfried door het leven als Eric, zonder iets te weten van zijn lot als koninklijke erfgenaam. Terwijl Siegfried op zoek gaat naar zijn ware identiteit, belandt hij in het koninkrijk Burgund, waar hij het respect van koning Gunther en de liefde van diens zus Kriemhild wint door de draak Fafnir te verslaan. Het goud en de juwelen die hij in de grot van de draak vindt, beschouwt hij als zijn overwinningsbuit, ondanks de waarschuwingen van de Nibelungen, de geesten die de schat bewaken.

avatar van insanoz
geplaatst op 10 juni 2009, 12:00 uur, permalink
Goeie film en zeer goed acteerwerk

avatar van joe black
geplaatst op 13 augustus 2009, 14:40 uur, permalink
Heel goed verhaal. Soms vond ik dingen terug uit de oude mythologie. Het plot is wel nogal brutaal. Eerste deel van de film zie je hoe de hoofdrolspeler volwassen wordt en hoe hij zijn gave behaald. En dan plots gaat het puur om de liefdesperikelen. Die zijn origineel vervelen op geen enkel moment. Alleen was de liefde tussen Eric en de Ijslandse koningin erg goedkoop gebloeid. Ze komen elkaar zéér toevallig tegen, na een gevecht en drie woorden zitten ze al tussen elkaars benen. Daarna is er gedurende een heel deel van de film niets meer te zien of te horen van de koningin. Enfin, erg raar.

3* voor het goed verhaal. Met betere acteurs had de beoordeling een stuk hoger kunnen zijn.

avatar van bassie200
geplaatst op 6 november 2009, 13:15 uur, permalink
Goeie film en zeer goed acteerwerk

Nou volgens mij heb ik dan een andere film gekeken......wat een ongelofelijk slechte film zeg!

Acteer werk was om te huilen, de specialeffects waren nog slechter en ook het verhaal was dramatisch!!!

avatar van Mattson
geplaatst op 21 december 2009, 19:22 uur, permalink
bassie200 schreef:

Ik zou deze film lekker in de schappen laten liggen als je hem tegen komt!

Zegt de man die amper een diepgaand verhaal in zijn top 10 heeft.

avatar van insanoz
geplaatst op 9 januari 2010, 12:15 uur, permalink
bassie200 schreef:

Ik zou deze film lekker in de schappen laten liggen als je hem tegen komt!

Deze film verdiend gwn nooit een 0,5/5, maar goed is nu ook al 2 jaar geleden dat ik hem zag en misschien vind ik hem nu ook niet meer zo goed.

avatar van killer13
geplaatst op 13 april 2010, 20:48 uur, permalink
aardige film maar valt schaduw van lord of the rings

avatar van 606
geplaatst op 29 juni 2010, 21:21 uur, permalink
Zaterdag op veronica

20.00

avatar van 606
geplaatst op 3 juli 2010, 23:36 uur, permalink
hellblazer93 schreef:
Ik zag hem laatst op TV. Op zich leek het me een film als LOTR maar hij leek er totaal niet op vanuit mijn oogpunt. Wel is het een film boven mijn verwachtingen. Het verhaal is ook vrij origineel. Acteerwerk is niet heel sterk maar daar heb ik me absoluut niet aan geirriteerd.
Verder wel een leuke film. 3.5* is hij zeker waard.

Precies totaal geen LOTR film gewoon een op zich zelf staande leuke film.

3,5 ster

geplaatst op 4 juli 2010, 1:53 uur, permalink
Goede film voor de 2keer gezien Kritaianna loken mooiste vrouw die er bestaat alleen voor haar al een 5 wat een lekker wijf

avatar van Decec
geplaatst op 9 juli 2010, 18:25 uur, permalink
Heel goede avonturenfilm

avatar van Thorongil
geplaatst op 28 december 2010, 10:39 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Zeker een leuke film. De special effects zijn behoorlijk en trouwens dit is een miniserie, niet één of andere big budget Hollywoodfilm. Ik heb gelezen dat het budget 23 miljoen $ was en daarmee hebben ze puik werk geleverd. Redelijk waarheidsgetrouw aan het Nibelungenlied, al ben ik meer vertrouwd met de Völsunga Saga, de Noorse variant (gelezen in Tolkien's boek Legende van Sigurd & Gudrún). Sterke acteurs als Max Von Sydow, Samuel West (die al eens eerder Koning speelde, namelijk Koning Caspian in de BBC-serie van Voyage Of The Dawn Treader).
Degelijke zwaardgevechten, mooie vrouwen. En veel drama, zoals vroeger de gewoonte was. Happy endings kenden ze toen niet. Benno Fürmann was ook op zijn plaats als de sympathieke Siegfried, die helaas door de complotten van anderen ten onder gaat.
Een degelijke verfilming van één van de oudste Europese verhalen.

geplaatst op 30 december 2010, 0:17 uur, permalink
Redelijk en vermakelijk, maar ik miste iets. Misschien de snelheid of de overtuiging. Het kon niet echt mijn aandacht vasthouden. Misschien omdat het een miniserie was. Voldoende, maar er had meer in gezeten, naar mijn overtuiging. 3*

avatar van MyOwnStyle

geplaatst op 2 januari 2011, 16:56 uur, permalink
Erg mooie film, goed acteerwerk, mooi verhaal... Had er veel minder van verwacht op voorhand

avatar van skipy05
geplaatst op 28 januari 2011, 22:35 uur, permalink
ik had vrij hoge verwachtingen van deze film. Hij begon heel goed, heel het 1ste deel was eigenlijk goed. Maar dan begon hij af te zwakken. Omdat hij zo lang duurde begon hij soms te vervellen. Er gebeurden gewoon veel te veel waardoor maar geen einde kwam. Film kon veel beter uitgewerkt worden. De acteurs vond ik wel goed spelen.

geplaatst op 2 mei 2011, 18:43 uur, permalink
mhmm zal ik Centurion of "Ring of the Nibelungs" kijken? Heb namelijk zin in een actie filmpje. De laatste paar reacties hier over Centurion zijn allen onvoldoende gerate. Ik geloof daar niet in, maar ik begin met Nibelungs. Reactie volgt...

geplaatst op 3 mei 2011, 20:32 uur, permalink
Gisteren deze film gezien. Leuke fantasy/adventure film om je te vermaken. Mooi, maar toch cliché verhaal.

Ben je opgegroeid met films als Willow en Conan, dan moet je deze film absoluut eens kijken. De film is absoluut niet zo goed als de twee genoemde films, maar wel de moeite waard om eens te kijken op tv of dvd'tje. Laten we even de opvolger van Conan er helemaal buiten houden (die komt binnenkort in de bios).

Het einde had ik niet gehoopt. Misschien hoopte ik meer op een Disney einde. De ogen van de hoofdrolspeler waren vaak te digitaal bewerkt benadrukt (alias mister perfect).

Skipy: het verhaal "vervelde" niet! Ik denk dat het een oude film was, in een nieuw jasje? gebeurden te veel? hij=het? hehe (sorry)

avatar van vrossi
geplaatst op 22 juni 2011, 21:54 uur, permalink
wat een ruk film, begon slecht en begint gelijk te vervelen, nog geprobeerd om in de film te komen, maar dat mocht niet baten. een bar slechte cast en verschrikking om te volgen.

avatar van RaouL#1
geplaatst op 22 juni 2011, 23:45 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Dit is een film/miniserie waar je echt in moet komen, in het begin leek het me sterk dat ik deze film ging afkijken, mede door de matige effecten en het matige acteerwerk van vooral de hoofdpersoon.

Echter, naar mate de film vordert wordt deze steeds beter, het acteerwerk gaat vooruit naar mijn mening, maar vooral het verhaal vind ik super goed. Er zijn echt momenten waar ik op het puntje van mijn stoel heb gezeten. pluspunt dat het geen eind goed al goed is, al had ik dat in deze film ook wel willen zien.

Daarnaast interesseert me de mythologie enorm en die komen in deze film goed aan de orde.

Aan de mensen die hem niet eens afkijken, misschien toch eens doen. Echt de moeite waard!

avatar van araignee
geplaatst op 23 juni 2011, 0:50 uur, permalink
Ik heb de film vandaag voor de tweede keer gezien, en vind het nog steeds een geweldige film. Acteerwerk is in de film niets op aan te merken, en het verhaal loopt naar mijn mening goed. Had het einde liever anders gezien, maar het einde was in elk geval wel mooi in elkaar gezet.

geplaatst op 23 juni 2011, 15:18 uur, permalink
Redelijk goede film, acteer werk ook redelijk maar hoe het verhaal liep viel me vreselijk tegen.

avatar van RuudC
geplaatst op 14 december 2011, 13:11 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Van de originele heldendicht ken ik enkel de grote lijnen en verder de fragmenten die ik heb gezien van de films van Fritz Lang. Ik heb er altijd veel bewondering voor wanneer filmmakers trouw aan of dicht bij het oorspronkelijke verhaal blijven. Het is erg makkelijk om het verhaal zodanig aan te passen (lees: verzieken) om het maar aantrekkelijk(er) te maken voor het grote publiek. Daar staat misschien dan wel weer tegenover dat de (overigens naar mijn idee overdreven) liefde tussen Siegfried en Brunhilde niet zo spettert. Niet zoals tussen Tristan en Isolde. Ik vind het toch vooral jammer dat Krimhilde’s rol veel minder (en de verkeerde) aandacht krijgt.

Voor een film van 180 minuten zit de vaart er in ieder geval goed in. Alle hoofdstukken worden keurig afgewerkt. Let wel, niet het hele verhaal wordt verteld en het begin lijkt mij er ter verduidelijking bij verzonnen. Het begint bij de verovering van Xanten en het wegsmokkelen van Siegfried. Siegfried wordt later niet neergezet als de held met bovennatuurlijke krachten, maar gewoon als iemand met behoorlijk wat vaardigheden in het gevecht. Ook geen geëmmer met de draak. Gewoon gaan met die banaan. Nogmaals, in hoofdlijnen blijft men trouwe aan het originele verhaal. De ontmoeting tussen Siegfried en Brunhilde oogt erg geforceerd. Ik kan me niet voorstellen dat het zo destijds verteld werd. Toch maar eens achter het boek aan gaan.

De film eindigt bij de dood van Siegfried. De afwikkeling verloopt wel heel plotseling en eigenlijk ook vrij matig. Geen list van de Hunnen en dus niet het spectaculaire einde van het huis Bourgondië. Het acteerwerk mag er zeker wezen. Er lopen in elk geval enkele goede acteurs rond. De aankleding is ronduit fantastisch. De kostuums zijn goed, de landschappen mooi en de kastelen eigenlijk erg mooi. De draak is duidelijk nep, maar het scheelt ontzettend, omdat het nooit in het licht komt. Het is en blijft een goed verhaal en het wordt wel snel duidelijk waarom J.R.R. Tolkien hier veel inspiratie van haalde. Het is meer een historische film dan fantasy, maar dat maakt eigenlijk weinig uit.

avatar van sharukhkhan
geplaatst op 17 maart 2012, 21:29 uur, permalink
was / ben zeer onder de indruk van deze film, goed verhaal en goede acteurs in een mooie achtergrond neergezet. . kristanna loken is top..speelt zeer overtuigend. 2 dagen nadat ik hem had gezien was in nog onder de indruk en wilde ik de dvd kopen.

geplaatst op 30 augustus 2012, 9:09 uur, permalink
Zeer matige verfilming van een verhaal dat zich nochtans leent voor een sterke fantasy film. Het zijn vooral de nogal zwakke acteerprestaties die deze film nekken. Maar ook hoe het plot in elkaar werd gezet is ondermaats.

geplaatst op 7 september 2012, 19:33 uur, permalink
Interessante saga die inventief omgaat met locaties, beeld en verhaal. Er moet wel tijd genomen worden om het verhaal te beleven, want de film/serie duurt 3 uur en het oogt niet altijd even spectaculair (lees: de special effects zijn basic). Maar de prent bevat genoeg fantasy om de liefhebbers te bekoren. Naast de onbekende hoofdrolspeler vinden we in de cast ook nog Kristanna Loken, good old Max Von Sydow en de toen nog onbeduidende Robert Pattinson terug. Een samenraapsel dat best zijn charme bevat.

avatar van DragQueen
geplaatst op 14 september 2012, 19:51 uur, permalink
Naar het budget gezien een prima film. Het verhaal is af en toe wat rauw in de afwerking, en had wat verfijnder gekund op sommige momenten. Maar verder een genietbare film, met prima acteerwerk, mooie settings, en goed ogende kostuums en effecten. 3 Sterren.

avatar van Carl
geplaatst op 16 september 2012, 12:18 uur, permalink
Gemengde gevoelens over deze film. Van het verhaal wist ik alleen dat Wagner er een opera over had geschreven. Dus ik ben blij dat er nu eens een film over is gemaakt. En qua lengte zeker een goede film, het doet recht aan het soms wel ingewikkelde plot. De muziek was redelijk. Al met al kom ik met deze gegevens en een beetje goede wil tot een 2.

maar daar houdt het dan ook wel zo'n beetje mee op.
Het acteren is bij sommigen bij tijd en wijle absurd slecht. De decors vallen van pure ellende haast uit elkaar, en een beetje meer hedendaagse techniek met de kleurverhoudingen had ook niet misstaan.
Ik hoop dat snel, héél snel een remake komt van een betere kwaliteit; het verhaal verdient het zeker.

avatar van m1701
geplaatst op 24 september 2012, 9:11 uur, permalink
Een verrassend leuke film!
Het begin vond ik wat amateuristisch, maar echt een geweldig
mooie en leuke film!
Verhaal zelf was ook erg goed.
Zeker moeite waard om te kijken!
Had ook niet het gevoel dat de film zo lang duurde, kijkt lekker weg

avatar van pierre18
geplaatst op 2 september 2013, 18:06 uur, permalink
Prima film. En met het gekregen budget uitstekend vormgegeven. Goddank geen overdreven schreeuwerig gedoe waar enkele andere films toch behoorlijk last van hebben in dit genre.
Redelijk onbekende acteurs die ook redelijk acteren. Vind het verhaal prima, het ging toch elke keer een andere kant op dan je had verwacht. Film van 3 uur in één ruk uitgekeken. Heerlijk

avatar van NikJosuf

geplaatst op 8 december 2013, 1:49 uur, permalink
Heb deze film op zondag met een kater en met mijn ex-vriendin gekeken.
Ik had expres een domme B-film gehaald om met een half oog te kijken.
Deze was echter verrassend goed, en ik heb hem dan ook met veel plezier afgekeken.
Wat special effects betreft moet je geen Lord of The Rings verwachten,
maar dat is ook niet vreemd met een verschil in budget van $75.000.000.-
Voor degenen die films niet enkel op de effecten beoordelen, en ook van een film met een bescheiden budget kunnen genieten is dit een echte aanrader.