MENU

Trois Couleurs: Bleu (1993)

3,69

Frankrijk / Polen / Zwitserland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Krzysztof Kieslowski
met Juliette Binoche, Benoît Régent en Florence Pernel

Het eerste deel van Kieślowski's trilogie naar de kleuren van de Franse vlag en de leuzen van de Franse revolutie buigt zich over het thema vrijheid. Dat is de vrijheid van Julie (Juliette Binoche), als de rest van haar gezin omkomt bij een auto ongeluk. Vastbesloten het verleden uit te bannen, verhuist ze naar een nieuw bestaan. Zo makkelijk gaat dat echter niet. Haar man was componist en werkte aan een Europese hymne. De klanken van dit werk blijven weerklinken. Zijn assistent probeert Julie over te halen het project samen te voltooien. Eens te meer wordt zij door het verleden ingehaald als ze ontdekt dat haar echtgenoot een minnares had. Julie zal moeten accepteren dat de absolute vrijheid een loos streven is.

avatar van narva77
geplaatst op 7 februari 2003, 19:24 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Vanmiddag eindelijk begonnen met het kijken van mijn 'Trois Couleurs-Box' op dvd. Het is al vrij lang geleden dat ik de trilogie heb gezien, laatst op NL1 heb ik fragmenten gezien maar eigenlijk heb ik express gewacht op het moment dat ik de dvd-box zou kijken.
Gelijk vandaag 'Bleu' en 'Blanc' gezien.

De zwembadscene's, de klassieke muziek, de kleuren, Juliette Binoche. Prachtig!
Let inderdaad op bij de scene in de rechtbank, je ziet heel eventjes Julie Delpy, een moment dat 'Bleu' en 'Blanc' elkaar kruisen.

geplaatst op 5 maart 2003, 18:24 uur, permalink
oh boy oh boy oh boy.... heb eindelijk de trilogie 3 dvd uitvoering te pakken.... ben erg benieuwd!

geplaatst op 10 maart 2003, 11:11 uur, permalink
Dit is een prachtige ingetogen film. Goede acteerprestaties en m.n. de muziek is fantastisch!! Het verhaal is best aangrijpend... en zeker geen "feel good" movie.

4 sterren.

geplaatst op 10 maart 2003, 11:31 uur, permalink
1 ding begreep ik niet echt in de film (en dat werd ook niet helemaal verder uitgelicht). Die zwerver met de fluit wordt door een dure auto afgezet op zijn vaste stekje waar hij voor geld gaat spelen.... ik had verwacht dat daar nog wel iets mee zou worden gedaan in de film, maar het bleef vreemd genoeg bij die ene scene?!?

Kapp...???

geplaatst op 10 maart 2003, 12:08 uur, permalink
Sorry, ben geen Kappeuter, maar die zwerver was geen zwerver, maar een straatmuzikant. Hij werd afgezet door zijn vriendin en heeft (volgens mij) geld zat.

geplaatst op 5 april 2003, 2:43 uur, permalink
Wat is die vrijheid je waard als je niets meer hebt om je heen. De straatmuzikant vertegenwoordigt ook vrijheid maar als ie wordt afgezet met een dure auto wordt dat idee ook ten gronde gericht.

geplaatst op 5 april 2003, 13:26 uur, permalink

avatar van moviefreak#1
geplaatst op 4 juni 2003, 20:25 uur, permalink
Mijn god wat een prachtige film is dit !
Die muziek die steeds verder in de film tot stand komt tot de finale van de film en de belichting , klassefilm
5 sterren

geplaatst op 4 juni 2003, 22:42 uur, permalink
eindelijk weer iemand die dit juweeltje heeft ontdekt. Met slecht een dikke 50 stemmen nog veel te weinig bekeken... en waarom staat deze film niet in de top 100!!

geplaatst op 4 juni 2003, 23:20 uur, permalink
Agony schreef:

Ja dat verbaast me ook enorm. Eén van de beste films van de jaren 90.!

geplaatst op 4 juni 2003, 23:21 uur, permalink
:Y (terwijl meestal white of red genoemd worden als beste deel)

geplaatst op 5 juni 2003, 10:20 uur, permalink
yosemite44 schreef:
:Y (terwijl meestal white of red genoemd worden als beste deel)
Ik meende dat Blue toch wel bekend stond als beste deel...kan me vergissen.

geplaatst op 5 juni 2003, 10:23 uur, permalink
niet dat dit alles zegt, maar dit zijn de ratings op imdb:

red: 8.1
blue: 7.8
white: 7,5

en allmovie..

red: 5*
blue: 4.5*
white: 3*

geplaatst op 5 juni 2003, 10:24 uur, permalink
hier staat blue dus nergens op 1. en dan hier op de forums bij white, noemen tovenaar, gimli f, jay73, gotti en goodfella white allemaal beter dan blue... dus, dat is de reden waarom ik zei dat blue juist vaak niet als beste wordt genoemd.

geplaatst op 5 juni 2003, 11:43 uur, permalink
De emotie die Bleu opwekt is erg groot en diep. Ken bijna geen film die dat kan evenaren. Blanc en Rouge vind ik iets te gekunsteld (qua emotie dan).
Bovendien begint Bleu ook op te duiken in top 10 lijstjes van bekende regisseurs en critici. Maar ja, 10 jaar is nog erg kort voor de Klassieker status. (en nogmaals bijzonder ondergewaardeerd hier)

Tis wel een film waarvoor je in de stemming moet zijn trouwens.

geplaatst op 5 juni 2003, 11:49 uur, permalink

Kom nou!

geplaatst op 5 juni 2003, 12:21 uur, permalink
kappeuter schreef:
Kom nou!

Hoezo Kom nou; Staat ie in de top 100 dan ?

Dat was enkel mijn maatstaf. (en tuurlijk wordt ie wel goed gewaardeerd hier, alleen naar mijn mening te laag als gemiddelde, en kan dat eigenlijk ook wel begrijpen)

geplaatst op 5 juni 2003, 18:08 uur, permalink
Ik vind 'Blanc' de minste. Welke van 'Rouge' of 'Bleu' ik het beste vind, weet ik niet. Ik denk toch 'Rouge'.

geplaatst op 1 augustus 2003, 1:04 uur, permalink
Gisteren deze film voor de tweede keer gekeken en ik vond hem stukken beter. Goed verhaal, een schitterend (letterlijk) acterende Binoche, erg mooi camerawerk (vooral de scènes waar het blauw naar voren komt vond ik schitterend) en prachtige muziek. Kortom; mijn tweede ervaring met deze film is me stukken beter bevallen en ik ga dan ook voor de 4*.

geplaatst op 1 augustus 2003, 1:06 uur, permalink
Gelijk maar even de top 100 in gestemd, zie ik.

kappeuter (moderator)
geplaatst op 1 augustus 2003, 10:19 uur, permalink
gotti schreef:

Zou je ook eens met dat andere Franse meesterwerk moeten doen dat je nu thuis hebt liggen.

geplaatst op 24 augustus 2003, 3:46 uur, permalink
Herziening maakt de film nog beter.

geplaatst op 26 augustus 2003, 13:17 uur, permalink
mooie film, prachtige beelden en muziek en goed geacteerd, veel symboliek.
zit veel vaart in de film, verhaal had alleen iets beter gemogen. nu maar hopen dat de andere 2 delen ook dit niveau halen..

geplaatst op 26 augustus 2003, 13:49 uur, permalink
Daniel schreef:
verhaal had alleen iets beter gemogen.
Hoe verhaal je anders de leegheid/eenzaamheid/desinteresse bij het verlies van dierbaren. ? Ik vind het perfect gedaan van Kieslowski.

(kan ook zijn dat bij meerdere malen herziening het verhaal absoluut niet meer opvalt)

geplaatst op 26 augustus 2003, 18:02 uur, permalink
Daniel schreef:

Ben 't volledig met je eens, het is prachtig gedaan door kieslowski. Bedoelde alleen dat er weinig verassende plotwendingen ed in zitten, maar dat past eigenlijk ook niet zo in deze film...
Maar, wat je zegt, vooral de eenzaamheid en desinteresse zijn perfect en subtiel weergegeven en zijn een terugkerend thema in de film.

Wat overigens wel jammer is, misschien wat ver gezocht, is dat Juliette Binoche wel wat weg heeft (qua uiterlijk) van Julia Roberts wat herinneringen aan wat matige films bovenbrengt (wat natuurlijk niks aan haar geweldige acteerprestatie afdoet).

6x 'wat' in 1 zin, dat doet niemand mij na

geplaatst op 3 september 2003, 11:36 uur, permalink
Hé, nu viel me pas op hoe belangrijk de auto's zijn in deze film.

geplaatst op 3 september 2003, 11:52 uur, permalink
Zachery Glass schreef:
Hé, nu viel me pas op hoe belangrijk de auto's zijn in deze film.

Zoiets doet Kieslowski in elk van zijn Trois Couleurs delen.
Hier zijn het de auto's . Vliegtuigen in Blanc en telecommunicatie in Rouge (als ik me goed herinner)

geplaatst op 22 september 2003, 9:30 uur, permalink
Trois Colours, blue. Een bijzonder verhaal over het leven van een vrouw na de dood van haar man en kind. De emotie druipt werkelijk onder de TV uit. Prachtig verfilmd, maar wel wat traag af en toe. De beelden worden ondersteund door prachtige klassieke muziek.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
geplaatst op 24 september 2003, 0:23 uur, permalink
Erg gevoelige film. Veel zwijgzame momenten die meer zeggen dan heel veel woorden. Prachtige grootse emotionele muziek.