Willy Wonka & the Chocolate Factory (1971)

Alternatieve titel: Sjakie & de Chocoladefabriek

3,38

Familie / Fantasy

geregisseerd door Mel Stuart
met Gene Wilder, Jack Albertson en Peter Ostrum

Als de chocoladefabrikant Willy Wonka een prijsvraag uitschrijft waarmee vijf gelukkigen een tour door zijn fabriek kunnen winnen, is de hele wereld in rep en roer. De gelukkige Charlie is één van de winnaars. Maar tijdens de rondleiding krijgen de andere kinderen één voor één pech.

197 BERICHTEN19 MENINGEN

avatar van Nijmegen

geplaatst op 11 februari 2012, 13:25 uur, permalink
Puur jeugdsentiment, deze zou ik nou echt nog eens moeten zien.

congo
geplaatst op 25 juli 2012, 11:02 uur, permalink
Leuk filmpje, maar ik prefereer toch Tim Burton's remake.

avatar van j0enne
geplaatst op 8 december 2012, 0:09 uur, permalink
Jeugdsentiment! ๐Ÿ™‡

avatar van baspls
geplaatst op 9 februari 2013, 15:23 uur, permalink
Hartstikke Leuke Film!! Heb deze vroeger wel een aantal keer op VHS gezien. pas nog eens op DVD gekeken. Blijft een heel erg vermakelijke film. veel en veel beter dan de remake uit 2005.

avatar van mjk87
geplaatst op 25 februari 2013, 2:13 uur, permalink
Traag en kinderlijk en niet leuk. Ook de liedjes konden me maar weinig boeien. Wilder is dan wel heel aardig als Wonka en is eigenlijk het enige positieve hieraan. 1,0*.

geplaatst op 18 november 2013, 11:00 uur, permalink
Leuke film. Hoewel hij ruim 30 jaar nieuwer is, ademt hij de sfeer van The Wizard of Oz. De kleuren, de 'speelgoedachtige' omgeving. Blijft leuk, al is de remake met Johnny Depp ook de moeite waard.

avatar van Montorsi
geplaatst op 19 november 2013, 10:04 uur, permalink
Ongelofelijk veel beter dan die zonnebrillen-hiphop-popiejopie-michael-jackson versie van Burton. Neem alleen Wonka himelf en onderga het verschil tussen Gene Wilder en Depp. Let ook op dat geweldige cynisme van Wonka, wat Depp totaal niet wist over te brengen. Voor mijn gevoel had Dahl dit voor ogen.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst op 29 november 2013, 15:47 uur, permalink
Het verhaal is mij wel bekend, al weet ik niet zeker of ik deze film ooit eens in een heel ver geleden gezien heb. Er staat mij vaag wel iets van bij. De versie van Burton zag ik in ieder geval nog nooit en die zal binnenkort ook aan de beurt komen.

Stiekem was ik hier wel een beetje bevreesd voor. Ik verwachtte een heel zoetsappige film en echt niet alleen vanwege de chocolade. ๐Ÿ˜‰ Dat bleek gelukkig nog wel mee te vallen. Hier en daar is het iets gedateerd en hoewel de liedjes ook niet altijd even goed waren, was het daarnaast goed kijkbaar. Vooral de rol van Gene Wilder is sterk. Hij speelt erg charismatisch en maakt van zijn personage iets authentieks. Die Oompa Loompa;’s zijn ook grappig. Verder is vooral de vormgeving van de fabriek de moeite waard.

Al met al leuker dan ik verwacht had en nu binnenkort maar eens kijken wat Burton ervan gemaakt heeft.

geplaatst op 7 februari 2014, 21:19 uur, permalink
Vroeger ooit eens gezien, blijft leuk.

geplaatst op 9 februari 2014, 15:39 uur, permalink
Deze film heeft men vrij recent uitgezonden op de zender MGM en ik wist eerlijk gezegd niet eens dat hij bestond. Uiteindelijk is dus "Charlie and the Chocolate Factory (2005)" een remake van deze film. Hoewel de remake een visueel spektakel is en zeker niet slecht is, vond ik van deze film het verhaal en de uitvoering eigenlijk beter (niet zo flauw en minder kinderachtig) en beviel me Gene Wilder als Willy Wonka ook stukken beter en speelde hij de rol ook overtuigender en leuker. Nadeel van deze film is wel dat hij wat oubollig overkomt en visueel minder is. Maar ja we hebben het hier natuurlijk ook over een begin jaren 70 film en voor die tijd was dit natuurlijk visueel gezien allemaal prachtig.

avatar van 3 2 1 cut

geplaatst op 9 februari 2014, 19:32 uur, permalink
Heb de film als kind in de jaren 70 gezien. Toen een hele beleving die een legendarische indruk maakte (je moet mijn review dan ook zien als tijdgebonden). De beleving van deze film als kind van de jaren 70 heeft impact gehad. Nog steeds kan ik dat gevoel, als nu 46 jarige, herbeleven.

Dan kan je een remake maken, misschien nog zelfs een re-remake, maar dat gevoel van toen zal me nu niet meer kunnen vinden, raken.. Komt door de beleving van het kind zijn.. Dat is puur...

Zo, en dan nu een stukje zoete chocolade.. Njummie..

avatar van möök
geplaatst op 7 december 2014, 22:56 uur, permalink
Willy Wonka heeft mijn kijk op chocola en dwergen radicaal veranderd. Ik ben hem daar elk jaar rond de kerst weer dankbaar voor.

avatar van Flat Eric
geplaatst op 7 december 2014, 23:00 uur, permalink
Een classic die werkelijk nooit verveeld!

Wie is er niet groot mee geworden? Ik vond hem vroeger als kind leuk en nu nog steeds. Dan is het dus een goede film in mijn beleving. Een heerlijke film waar je je even in een andere wereld waant.

avatar van John Barry
geplaatst op 6 april 2015, 22:48 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Willy Wonka & the Chocolate Factory vind ik een leuke film.

Het is misschien de droom van ieder kind. De fabriek bezoeken waar ze al die lekkere chocola maken. In werkelijkheid is er misschien niet veel aan om zo fabriek te bezoeken, maar in de werkelijkheid van deze film is het een hele belevenis !!!

Want er is van alles in die fabriek te beleven. Een chocolade rivier in een soort lui lekker land, een raar boottochtje , ganzen die gouden eieren leggen etc. Het is erg vermakelijk om allemaal te zien. De fabriek is mooi vormgegeven

Doormiddel van een wedstrijd zorgt meneer Wonka ervoor dat een aantal mensen zijn fabriek mogen bezoeken. Onder de bezoekers is o.a. een aardige jongen met een sympathieke opa. De rest van de bezoekers zijn een beetje irritante mensen. Niet vervelend irritant, maar leuk irritant. Wat vooral erg vermakelijk is , is hoe elk kind in de problemen komt. Het leukst vond ik wel die jongen die in die chocolade rivier viel en vast kwam te zitten in een buis.

Wat ook erg vermakelijk is, is de zoektocht naar de 5 gouden wikkels. De hele wereld is er naar op zoek. De wereld staat op zijn kop !!!! Ik kijk er met een grote glimlach naar

Het acteerwerk is erg goed. Gene Wilder als Willy Wonka acteert geweldig. Wonka is in de film een charismatische persoon met vreemde trekjes. Wilder zet de aparte persoonlijkheid van Wonka fantastisch neer. Ook de rest van de cast zet een erg goede prestatie neer. Er valt eigenlijk geen valse noot te bespeuren in de cast. O ja Die oempa loempa’s vind ik ook erg leuk.

De muziek in deze film is erg sterk. Zowel instrumentaal als de liedjes zijn erg geslaagd. Wat verder opvalt zijn de erg sterke openingstitels met al die chocolade ๐Ÿ˜‹.

Al met al vind ik dit een erg sterke film die ik al een aantal keer heb gezin. Een aanrader deze film.

4 sterren voor deze film.

avatar van Mescaline
geplaatst op 26 oktober 2015, 16:29 uur, permalink
Voor de aller eerste keer deze klassieker gezien en dat gelijk ook maar op blu-ray!
De film beviel mij zelfs nog beter dan verwacht, vooral de decorstukken in de chocolate factory waren mooi en kleurrijk gedaan. Soms deed het mij zelfs wel een beetje denken aan de sfeer die je ook in bijvoorbeeld de Efteling ervaart ๐Ÿ˜‰
De sfeer die hier wordt gemaakt is fantasierijk en geeft je het gevoel als of je er door de ogen van een kind naar kijkt.

Gene Wilder is erg overtuigend in zijn rol, geen moment twijfel je als kijker aan zijn geloofwaardigheid en het is duidelijk dat hij een groot deel van de film draagt.
Maar ook Jack Albertson die de rol van de opa vertolkt was een duidelijke meerwaarde aan het verhaal, en het personage wat hij niet beter had kunnen neerzetten.

Leuke film voor jong en oud, de verhalen kende ik omdat mijn moeder dit vroeger voorlas voor het slapen gaan! ๐Ÿ˜‰

4 sterren is deze film MINIMAAL waard! ๐Ÿ˜„

geplaatst op 27 december 2015, 21:55 uur, permalink
Heerlijke feelgood film die vandaag op Net5 was. Overduidelijk jeugdsentiment en een uit-bad-in-pyama KRO kerstvakantie film zoals ik me herinner.

Als volwassene valt meteen op dat het verhaalverloop rap gaat (als kind leek de spanning eindeloos), maar de sfeer en aankleding en de fabriek zijn schitterend. En Gene Wilder is de perfecte man als Willy Wonka, het personage wordt moeiteloos neergezet. Charlie met 1 gezichtsuitdrukking is wel überbraaf, maar ok.
Zelfs de liedjes storen niet

geplaatst op 29 juni 2016, 19:25 uur, permalink
Aardige verfilming van het bekende verhaal van Roald Dahl. Het acteerwerk is in orde en Gene Wilder zet Willy Wonka uitstekend neer. De film heeft de tand des tijds zeker doorstaan, het ziet er ook visueel gezien goed uit.