MENU

3,52

Drama / Komedie

geregisseerd door Irwin Winkler
met Kevin Kline, Kristin Scott Thomas en Jena Malone

Wanneer er bij George een dodelijke ziekte wordt geconstateerd neemt hij de zorg van zijn tienerzoon Sam op zich. Voor Sam bestaat het hebben van lol uit drugsgebruik, prostitutie en het ontlopen van zijn vader. Door het bouwen van een huis met Sam probeert George weer met hem in contact te komen.

geplaatst op 20 november 2007, 14:24 uur, permalink
Ik lees hier overwegend positieve reacties, en overweeg me hier voorzichtig bij aan te sluiten. Verwacht geen topper van een film, daarvoor is hij wat te voorspelbaar en bevat teveel cliché momenten. Het feit dat ik me hier niet continu aan stoorde houdt de film wat recht. Waarom de filmmakers zelf op de doos de vergelijking maken met American Beauty begrijp ik ook niet helemaal. Beiden zijn in het zelfde genre onder te verdelen, maar daar houdt het dan ook op.
Misschien toch een aanrader voor de aanhangers van dit genre.

djelle
geplaatst op 14 december 2007, 0:40 uur, permalink
Wat zou u doen moest u te horen krijgen dat u nog maar een paar maanden te leven hebt? Naast al uw spaargeld opdoen aan dure reizen, met uw blote kont het nieuws proberen halen, een Belgische regering proberen vormen en andere fantasiëen, gaat de eerste gedachte natuurlijk uit naar de nabestaanden. Nog vlug even genieten van de mensen van wie je houdt, die band die niet meer zo goed liep nog wat proberen rechttrekken enzovoorts...

Dat laatste was in elk geval de doelstelling van ons hoofdpersonage in Life as a House, en hij doet dat op licht forcerende wijze door zijn zoon mee te sleuren op logement waarbij hij mag meehelpen aan de lang uitgestelde opknapbeurt van vader’s huis. Een goed verhaal met pijnlijk thema waarbij u zeker ontroerd zal raken zou u denken, helaas slaagt de film daar maar matig in. Misschien ligt het aan het huis vol clichées, de oppervlakkige benadering van het gegeven of de stereotiepe figuren die er rondlopen, het is minder meeslepend dan ik had gehoopt.

Het doordeweekse TVdrama-gehalte uit zich ook in het camerawerk en montage, hoewel enkele panoramische shots best de moeite waard zijn. Toch weet de film een paar keer verrassend uit de hoek te komen, met vooral dat mespuntje 'Ken Park-gehalte' die de funderingen voorzichtig doet daveren.

Geen 'huis' van een film, al zit er wel veel potentiele bouwgrond in.

avatar van .Marjo.
geplaatst op 26 december 2007, 8:31 uur, permalink
Super film. En echt heel erg zielig. Ik krijg elke keer als ik deze film zie zo'n rottig gevoel in mijn maag: Stel je voor dat dit met mijn vader zou gebeuren.. of: Stel je voor hoe deze film de mensen aangrijpt bij wie de vader ook is gestorven aan kanker. Krijg koude rillingen als ik aan de film denk.

geplaatst op 8 januari 2008, 14:31 uur, permalink
leuke film

avatar van nightbreed
geplaatst op 8 januari 2008, 19:08 uur, permalink
Doorspekt met vals sentiment, maarja daar houdt het volk van, dan gaan de traantjes rollen en dan gaan ze na afloop voldaan naar bedje toe.

avatar van De Knip
geplaatst op 8 januari 2008, 22:45 uur, permalink
nightbreed schreef:

En daar is dan ook helemaal niks mis mee:

****

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst op 8 januari 2008, 22:57 uur, permalink
Goede film met een zoet verhaal en een in eerste instantie beetje oppervlakkig verhaal. Het acteerwerk in deze film is echter zeer goed, waarbij vooral Hayden Christensen mij erg kon bekoren. Ook de af en toe prachtige plaatjes doen deze film toch in zijn geheel boven de middelmaat uitstijgen!

avatar van *Skylar*
geplaatst op 11 januari 2008, 15:56 uur, permalink
SubbiE schreef:
bevat teveel cliché momenten.

Mooie en aangrijpende film, maar misschien kun je mij vertellen wat je met die cliché bedoelt, want dat 'teveel' ontgaat mij even.

geplaatst op 28 januari 2008, 21:34 uur, permalink
Hoe mier -en mierzoet kan een film zijn? Allemensen, ik had al een vermoeden bij het zien van de hoes en verwachting werd werkelijkheid. Fantastisch gewoon. Heerlijk mooie film. Toch ondanks het zoetgehalte zaten er een aantal zeer onverwachte wendingen in die in eerste instantie een beetje overbodig lijken te zijn, maar dieper over nagedacht hebben die momenten juist kracht bijgezet aan de 'boodschap' van het verhaal. Geen moment verveeld. Van mij een 4*.

avatar van chonitaw
geplaatst op 13 april 2008, 19:36 uur, permalink
Saldek schreef:

helemaal mee eens! alleen geef ik 4,5*

avatar van siemiejj
geplaatst op 6 augustus 2008, 11:38 uur, permalink
Echt een hele mooie film!
Zeker een van mijn favorieten!

geplaatst op 9 september 2008, 23:33 uur, permalink
Een prachtig drama met grootse rollen van Kevin Kline, Hayden Christensen en Kristin Scott Thomas. Een film met 'het hart op de juiste plaats'.

geplaatst op 20 januari 2009, 11:43 uur, permalink
schitterende film die geen moment verveeld!
het verhaal is goed gemaakt en het sleept je zo mee om te genieten van een heerlijke film. Overigens is het erg goed geacteerd op de buurvrouw en de stiefvader na, die waren erg slecht zonder overtuiging. toch 4.5*

avatar van patito
geplaatst op 31 mei 2011, 15:22 uur, permalink
Toch leuk dat Captain Archer meespeelt.

avatar van Fran
geplaatst op 22 juni 2011, 14:12 uur, permalink
Ik vond het een hele ontroerende film. Even was ik bang dat Kevin Kline de rol wat te oppervlakkig zou neerzetten omdat hij niet vaak van dit soort zware rollen heeft gespeeld. Of heb ik dat verkeerd ? In ieder geval vond ik hem een zeer sterke rol neerzetten. Het verhaal wordt niet erg opgeblazen maar blijft mooi klein en toch heel indrukwekkend.

geplaatst op 30 april 2012, 10:51 uur, permalink
beetje voorspelbaar allemaal, maar wel heel mooi in beeld gebracht!

geplaatst op 2 maart 2013, 15:34 uur, permalink
hele mooie en ontroerende film.
en geef toe, het is niet echt vervelend om naar Hayden Christensen te kijken haha