MENU

The Phantom of the Opera (2004)

3,51

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Muziek / Romantiek

geregisseerd door Joel Schumacher
met Gerard Butler, Emmy Rossum en Patrick Wilson

"Phantom of the Opera" vertelt het verhaal van een gemaskerde figuur die in de donkere kelders van het Parijse operagebouw woont, en angst inboezemt op iedereen die er komt. Hij wordt waanzinnig verliefd op een onschuldige, jonge zangeres, Christine, en wijdt al zijn tijd aan haar om een grote ster van haar te maken.

avatar van ChelseaH
geplaatst op 9 mei 2011, 17:53 uur, permalink
Ik vond het een mooie film en erg goed gezongen. Wat ik ook erg goed vond was de zangkunst van Gerard Butler.(
) Hij is geen professionele zanger (en ja dat kon je wel horen) maar het was nog steeds erg goed gezongen. Veel beter dan de meeste acteurs die dan maar eens gaan zingen. (zoals pierce brosnan in Mamma mia) En het acteer werk was ook best goed.(niet dat dat er zo veel in voor kwam
) Wel vond ik het soms een beetje onduidelijk waar de Phantom het over had, bijvoorbeeld. Natuurlijk was het een opera achtig iets maar toch vond ik dat joel Schumacher er soms wat meer tekst in had kunnen doen. Maar ik kan helemaal begrijpen dat hij het niet heeft gedaan .

geplaatst op 13 juni 2011, 15:47 uur, permalink
De film heeft om een niet verklaarbare reden mijn hart gestolen, ik heb over het algemeen echt niets met het musicalgenre, maar was blij verrast toen ik de filmmuziek na aankoop van de dvd kocht, de soundtrack kreeg dan ook al snel een plaatsje op mijn iPhone.

De muziek kon me bekoren en zo ook de film, het is een prachtig verhaal geschreven door Gaston Leroux en ook al volgt deze film niet alles wat die man schreef, het blijft een prachtig verhaal, dat een mix is tussen drama, muziek en onbereikbare liefde.
Een goede mix die een geslaagde film voortbrengt.

De kritiek op Gerard Butler's stem als de phantom vind ik ongegrond, okÚ de man is geen getrainde zanger en ik ontken niet dat je dat niet kon horen, maar ik vond dat hij hierdoor alleen maar een extra charme gaf aan het personage dat hij vertolkte. The phantom leeft al sinds hij jong is in de catacomben van het Parijse operagebouw, niemand die hem wilt zien omwille van zijn verminkte en gehavende gezichtshelft. Het is dus ook niet zo dat er ooit een zangleraar in de Phantom zijn vertrekken is geweest, dus het feit dat Gerard Butler ook geen geschoolde zanger maakt het personage dat hij speelt alleen maar geloofwaardiger en kwetsbaarder.

Omdat Joel Schumacher al heel wat verschillende waters heeft doorzwommen als regisseur had ik op het vlak van de regie niets anders verwacht dan dat er fouten in zouden zitten en volgens mij waren deze talrijk, Christine die met kousen in bed word gelegd en der zonder weer uitkomt, het is maar een voorbeeld.

Voor de rest vond ik de film prachtig vormgegeven en al heb ik hem ondertussen al zo'n 20 keer gezien, ik blijf hem prachtig vinden en daarom geef ik deze film een 4,5.

avatar van Falcon103
geplaatst op 12 juli 2011, 22:41 uur, permalink
nu weereens voor de zoveelste keer aan het kijken en weer geweldig, het enige waaar ik me dan aan erg is dat het geluid en beeld niet synchroon lopen, erg jammer en een beetje slecht afgewerkt!

avatar van Keane1983
geplaatst op 25 juli 2011, 11:07 uur, permalink
Een erg mooie musical verfilming. Kreeg weer eventjes het gevoel dat ik naar de echte musical aan het kijken was (dit was ook mijn eerste musical in het cirus theater).
De zang was niet heel erg goed (voor mijn gevoel), maar verder was het een visueel spectacel.
Het acteerwerk is ook redelijk.
Verder vind ik de film erg veel sfeer uitademen.

@Falcon103

Dan moet je hem van DTS afhalen, want dat had ik namelijk ook. Toen ik hem op 5.1 zette was dit probleem verholpen.

Van mij krijgt deze film een 4.0* En ik hoop dat deze film heel erg snel weer eens in NL in de theater komt.

avatar van sabsabsab

geplaatst op 28 augustus 2011, 19:43 uur, permalink
Mooie film.

De film had een prima sfeer het muziek was goed, en de opening is ook mooi.
Alleen ik vond het gezicht van die Erik wel mee vallen, het leek meer als of hij wat exeem had dan dat hij echt verbrijzeld was.

avatar van olbo
geplaatst op 12 december 2011, 14:07 uur, permalink
Tjonge, dit was niks voor mij. De zang was me teveel.

avatar van king_pin
geplaatst op 28 december 2011, 22:56 uur, permalink
wat een over the top musical drama zeg, werd er akelig van.

geplaatst op 29 december 2011, 0:10 uur, permalink
Prachtige beelden (mag ook wel met dat budget:)), geweldig gestileerd en alles bij elkaar een fraai visueel geheel van decors, kostuums en locaties. In dat opzicht is de film genieten geblazen.

De zang van Erik, the Phantom, is voor mij niet aangenaam en vaak van de wijs. Zo werd het lastig om van de film te blijven genieten. De vrouwelijke hoofdpartij maakte nog een boel goed, maar toen ik halverwege het geluid even uitzette vond ik de film beter en liet ik het maar uit. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Jammer van de muziek van Lloyd Webber

Het acteren en de dialogen kwamen afstandelijk over zodat ik geen emotie voelde. Best jammer.
En Erik the Phantom vond ik zonder masker niet eng (genoeg). Ook jammer.
Zo blijft het voor mij allemaal een beetje egaal en oppervlakkig.

Het verhaal op zich is wÚl interessant, maar dit is een versie waar ik niet graag nogmaals voor ga zitten
(tenzij met het geluid uit).

avatar van EW101

geplaatst op 29 december 2011, 0:19 uur, permalink
Is dit nou echt geen horrorfilm zoals de 1925-versie ?

geplaatst op 29 december 2011, 0:45 uur, permalink
Eh, geen horror gezien. Zo te zien bij de genre indeling wordt dit een romantische musical genoemd.

geplaatst op 30 december 2011, 10:15 uur, permalink
Het viel me op dat o.a. Gerard Butler niet zo goed kon zingen als Emmy van Rossum. Deze storende tekortkoming maakt de film een stuk minder om naar te kijken. De film moet het namelijk vooral hebben van de perfecte zang.

avatar van Film Pegasus
geplaatst op 30 december 2011, 11:37 uur, permalink
Bwa, Gerard Butler's rol kan wel een ruwe stem gebruiken. En gelukkig is de stem van Emmy wel heel goed.

avatar van Marlyvk
geplaatst op 30 december 2011, 20:27 uur, permalink
Heerlijke film met fantastische muziek, prachtige beelden en een spannend verhaal. Persoonlijk vind ik dat het eerder als een opera dan als een musical wordt gebracht. Het was dan ook voor mij een verademing om af en toe weer eens een normaal dialoog er tussendoor te horen.

De acteurs ken ik niet en aangezien het een zeer muzikale film is vind ik het ook moeilijk om de acteerkwaliteit te beoordelen aangezien dat niet het voornaamste in deze film vormt.

Klein minpuntje vind ik wel dat de zang niet echt als live wordt ervaren. Ik heb het gevoel dat de zang achteraf in de film is ge´ntegreerd, dat is naar mijn idee duidelijk te zien aangezien beeld en geluid net niet gelijk lijken te lopen. Bovendien zou je voor bepaalde hoge noten echt moeten kunnen zien dat er inspanning wordt geleverd. Aangezien dat vaak ook niet het geval is kun je merken dat de zang uit een studio is opgenomen en later is toegevoegd.

Desondanks maakt de muziek en het beeld alles weer goed en kom ik toch op een relatief hoge beoordeling uit. Jammer dat de film destijds niet echt de aandacht heeft gekregen die het eigenlijk wel zou hebben verdiend.

avatar van lucdecoster
geplaatst op 13 maart 2012, 13:06 uur, permalink
Prachtige en mooie muziekfilm. Wat heb ik hiervan genoten.

avatar van Yoeet
geplaatst op 18 maart 2012, 13:42 uur, permalink
ChelseaH schreef:

helemaal mee eens!!

avatar van doortje17
geplaatst op 29 april 2012, 2:01 uur, permalink
Geweldig! Al moet ik toegeven dat ik wel een zwak heb voor dit soort films (en de musical)

Voor een onervaren zanger kan weet Gerard Butler zich goed staande te houden. Qua stem is hij wel duidelijk minder dan de rest van de cast, maar op de een of andere manier past dit ook wel weer bij zijn personage als ''outcast''.
Verder natuurlijk goed acteerwerk. Een veelzijdige acteur, die in meerdere genres (P.S. I Love You, 300) goed tot zijn recht komt.
Emmy Rossum heeft een prachtige stem, al had ze zich wel wat meer kunnen inleven tijdens het zingen (playbacken). Ik mis dan toch wel het stukje live zingen die de musical echt maakt, maar verder goed acteerwerk.

De andere acteurs vulden het geheel mooi op. Goed gecast en prima geacteerd. Beelden waren prachtig en brengen de sfeer goed over die in de opera heerst.
Het enige Úchte minpuntje was wel dat de phantom er toch niet mismaakt genoeg uit zag naar mijn mening. Hij was eigenlijk nog te knap, terwijl hij eigenlijk een afschrikwekkend gezicht zou moeten hebben.
Als je er niet aan gewend bent om naar musicals te kijken, moet je misschien wel even wennen aan het soms ietwat overdreven acteerwerk, maar dat hoort natuurlijk bij het genre
Ik kan begrijpen dat men hier soms moeite mee heeft, maar mij stoorde het totaal niet.

avatar van Dominootje
geplaatst op 10 juni 2012, 12:26 uur, permalink
Blijft mooi!

avatar van ibendb
geplaatst op 6 augustus 2012, 22:51 uur, permalink
Mooi, maar ik had er meer van verwacht. Het begin was erg mooi en sfeervol. Maar dan viel het me op dat ik weer een film aan het kijken was met bijna geen gepraat. Dit vond ik niet zo erg, maar er mocht van mij wat meer afwisseling in de liedjes gezeten hebben. De liedjes Maskerade en Music of the Night vond ik wel erg mooi. Het acteerwerk was erg goed. Gerard Butler vond ik erg mooi passen als The Phantom. Ook de rest van de cast speelde goed. Het verhaal was niet speciaal, maar wel erg goed gebracht. 3*

avatar van tommykonijn
geplaatst op 28 januari 2013, 21:17 uur, permalink
Opzicht ben ik geen fan van films in dit genre. Vaak kan de muziek in een film wel mooi zijn maar begin ik het na verloop van tijd irritant te vinden dat er steeds gezongen wordt, zeker als lang niet alle muziek goed is. Wat dat betreft kan ik The Phantom of the Opera gelukkig wÚl waarderen.

De muziek is namelijk absoluut niet slecht. Het is niet mijn smaak, maar het bleef me wel boeien. En tja, uiteraard zaten er toch van die stukjes in die ik als 'onnodig' beschouw (van doodnormale gesprekken die op zingerige toon worden gebracht word ik nooit zo blij). Anderen zullen dit echter weer geniaal vinden. Desondanks vond ik de film gelukkig niet vervelend worden. Bovendien moet ik zeggen dat de tekst van de liedjes en het zingen zelf erg goed is. Als we kijken naar de acteurs, vind ik dat ze het allen zeer aardig doen. Niet allen qua zang, maar ook qua acteerwerk zit het wel goed met deze musical. Gerard Butler vertolkt het personage uit de titel op een sterke wijze. Interessant en gelijktijdig mysterieus. Ook Emmy Rossum, Patrick Wilson en de overige cast doet het goed.

Daarnaast bevat de film ook prachtige decors en settings. Prachtig om te zien hoe Joel Schumacher veel aandacht besteed aan kleine details. Ik bedoel vooral de uitwerking van het theater, maar ook de schuilplaats van The Phantom. Alles wordt op een goede wijze in beeld gebracht. Wat dat betreft kan ik zeggen dat het hem goed gelukt is om dit verhaal over te zetten naar film. Misschien is het niet op elk vlak of op elk moment mijn ding, maar toch is dit een bijzondere film.

avatar van Masterbrain
geplaatst op 4 oktober 2013, 21:17 uur, permalink
De opera van mijn leven!

avatar van ibendb
geplaatst op 21 januari 2014, 23:25 uur, permalink
Neen, deze versie van de musical kan ik nu nog minder waarderen. Net heb ik de 25th Anniversary van The Phantom of the Opera gekeken en die vind ik vele malen beter, intenser en emotioneler. In de film komt de psychologische worsteling van Christine minder goed over. Ook de zang van the Phantom is veel minder. Gerard Butler blijft een goede acteur, maar zingen kan hij niet. Er zit niet genoeg kracht in zijn stem. Ook heb ik het gevoel dat er veel stukken uit de film gelaten zijn.
Binnenkort zal ik de film nog eens bekijken. Daarna ga ik ook de West-End versie gaan kijken zodat ik pas Úcht kan vergelijken. PotO is fantastisch, maar de filmversie had niet gemaakt mogen worden.