- Home
- Cast & crew
- Luis Buñuel
Delen
Luis Buñuel
Overleden op: 29-07-1983 (83)
Geboren: 21 februari 1900 in Teruel
Bekend van: Belle de Jour, Le Charme Discret de la Bourgeoisie en Los Olvidados
IMDb profiel: Luis Buñuel
Wikipedia: Luis Buñuel (wikicode: 8019 )
Bekend van
Volledige filmografie (95)Belle de Jour
als Man in Gardencafe - Left from the Duke (onvermeld)
Le Charme Discret de la Bourgeoisie
Los Olvidados
Viridiana
El Ángel Exterminador
Cet Obscur Objet du Désir
L'Âge d'Or
als (onvermeld)
Le Fantôme de la Liberté
als Un condamné à mort (onvermeld)
Tristana
Un Chien Andalou
als Man in Prologue (onvermeld)
Le Journal d'une Femme de Chambre
Simón del Desierto
La Voie Lactée
La Chute de la Maison Usher
El
Nazarín
Ensayo de un Crimen
La Mort en Ce Jardin
Robinson Crusoe
Las Hurdes
The Young One
Susana
El Bruto
Abismos de Pasión
La Fièvre Monte à El Pao
Subida al Cielo
El Gran Calavera
La Ilusión Viaja en Tranvía
El Río y la Muerte
Gran Casino
Cela S'appelle l'Aurore
Jeanne Moreau, l'Affranchie
Una Mujer sin Amor
La Hija del Engaño
¡Centinela, Alerta!
Samengewerkt met
Reacties
lesamurai
-
- 441 berichten
- 152 stemmen
Is hier ook al geen bericht bij geplaatst, er moet in ieder geval bij de berichten worden geschreven dat Bunuel een voor een mesterwerken afleverd:
- The Discreet Charm of the Bourgeoisie
- The Milky Way
en naturlich
- The Phantom of Liberty
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Van 8 mei t/m 22 juni wijdt het Filmmuseum in Amsterdam een retrosepctief aan films van Bunuel: Vijfentwintig jaar na zijn dood eert het Filmmuseum de Spaanse cineast Luis Buñuel met een retrospectief. Het Filmmuseum vertoont vijfentwintig films, waaronder zelden vertoonde films uit Buñuels Mexicaanse periode. Van klassiekers als Un Chien Andalou (1929) en Los Olvidados (1950) worden nieuwe restauraties vertoond.
Ook de ander grote Bunuel-films zijn er vrijwel allemaal bij: Belle de Jour, Viridiana, Tristana, Le Journal d’une Femme de Chambre en Le Charme Discret de la Bourgeosie (mijn persoonlijke favoriet) die ook in een nieuwe kopie te zien is. Maar dus ook veel Mexicaans werk uit de jaren 50. Hoewel ik uit die tijd zelden een écht geweldige film zag. Simon del Desierto is daarvan wel de beste denk ik.
Een deel van de Mexicaanse films is volgens mij ook op het LAFF in Utrecht te zien. Heb daarvan eigenlijk nog niet naar een programma gekeken (zo dat al bekend is).
Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 12487 stemmen
Ik ga zeker een aantal keer op en neer naar Amsterdam hiervoor^
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Die voorstellingen in het Filmmuseum wil ik ook altijd zien, maar ik ga uiteindelijk nooit. Voor Buñuel misschien maar eens een uitzondering maken. Tourt Los Olvidados door het land?
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2764 stemmen
Ik ga zeker naar Los Olvidados. Verder alleen nog maar Belle de Jour en Un Chien Andalou gezien, dus er blijven genoeg films over voor wanneer ik een avondje vrij heb de aankomende maand.
wolfmanrene
-
- 672 berichten
- 2784 stemmen
Die voorstellingen in het Filmmuseum wil ik ook altijd zien, maar ik ga uiteindelijk nooit. Voor Buñuel misschien maar eens een uitzondering maken. Tourt Los Olvidados door het land?
Nee, Los Olvidados draait wel ook op het LAFF in Utrecht. Mogelijk komen er wel wat meer Franse Bunuel-titels opnieuw beschikbaar voor het hele land, maar dat is rechtentechnisch erg bewerkelijk en nu in ieder geval nog niet rond.
Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 12487 stemmen
Zojuist Los Olvidados wezen zien. Geweldige film, en ik ga zeker nog een aantal keer terug voor films die ik nog niet gezien heb.
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2764 stemmen
Ik ga zeker naar Los Olvidados.
En inmiddels ook gezien. Een zeer sterke film, en ben hierdoor ook van plan naar meer films van Buñuel te gaan.
Overigens was de hele voorstelling een aparte en unieke ervaring. Het bleek namelijk dat 8 mei de opening was en dat Los Olvidados dus de openingsfilm was. Ik heb in ieder geval nog nooit zoveel mensen in het Filmmuseum gezien als die dag. Heel bijzonder was het dat de zoon van Luis Buñuel aanwezig was om iets te vertellen over zijn vader. Ondanks de warmte in de ruimte, was het een hele bijzondere ervaring.
Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 12487 stemmen
Vandaag voor de derde maal een voorstelling uit het retrospectief bijgewoond. Na Los Olvidados en El was vandaag Ensayo de un Crimen aan de beurt. Al met al drie geslaagde bezoeken aan het filmmuseum.
Martin Van K
-
- 9050 berichten
- 4358 stemmen
Het volledige oeuvre van Buñuel wordt momenteel vertoond in Cinematek (het vroegere filmmuseum) in Brussel.
Ik zal er wel een paar films van hem meepikken de komende weken. Ondanks interesse in zijn werk, heb ik nog nooit een langspeler gezien van hem. Daar zal ik dan maar eens dringend verandering in brengen.
Silvio Dante
-
- 2943 berichten
- 2114 stemmen
De (latere) werken van Buñuel zijn nu eindelijk verkijgbaar op een nederlands ondertitelde uitgave:
- Diary Of A Chambermaid
- Belle De Jour
- Tristana
- La discrete Charme de Bourgeoisie
- Phantom De Liberté
- Cet obscure objet de désire
filmfan17
-
- 285 berichten
- 12 stemmen
Heeft er iemand ook zijn memoires gelezen? Ik ben er nu in bezig en het bevalt erg goed. Beetje jammer dat hij ook veel alledaagse dingen beschrijft die mij iets minder interesseren.
LimeLou
-
- 2048 berichten
- 777 stemmen
Un Chien Andalou gratis te zien:
Erg vreemde, surrealistische film. Voelt inmiddels nogal verouderd, maar er is iets wat mij aanspreekt. In ieder geval mijn eerste Buñuel.
LimeLou
-
- 2048 berichten
- 777 stemmen
Iemand nog andere tips over Buñuel? Welke filmperiode is zijn beste of het meest interessant?
mister blonde
-
- 12449 berichten
- 4990 stemmen
Valt geen zinnig woord over te zeggen. Hij heeft in elke periode interessante films gemaakt, hoewel ie in de jaren '60 (nog steeds Mexicaanse periode en tweede Franse periode) wel erg in vorm was. De beste films die ik van hem zag zijn;
Olvidados, Los (1950)
Tristana (1970)
Belle de Jour (1966)
Charme Discret de la Bourgeoisie, Le (1972)
Cet Obscur Objet du Désir (1977)
Zijn ook allemaal films die tot zijn beste werk gerekend worden. Verder heb ik deze klaar liggen, worden ook tot zijn beste werk gerekend;
Viridiana (1961)
Ángel Exterminador, El (1962)
Ook deze wil ik erg graag zien;
Âge d'Or, L' (1930)
Een paar tips van wat onbekendere films is het wat onbekende The Milky Way, El of Ensayo de un Crimen. Elke film die ik van hem zag (nu 14) is minimaal 4 sterren waard geweest. Wat een regisseur.
LimeLou
-
- 2048 berichten
- 777 stemmen
ah, oke bedankt. Dat zal ik in gedachten houden.
mister blonde
-
- 12449 berichten
- 4990 stemmen
Play.com - The Luis Bunuel Collection Box Set (8 Discs)
Deze box is erg de moeite waard.
Ataloona
-
- 660 berichten
- 3072 stemmen
1. Belle de Jour --9,5
2. Un Chien Andalou --9,5 (gister herzien)
3. Viridiana --8,9
4. Los Olvidados --8,8
5. Le Charme Discret de la Bourgeoisie --8,1 (toe aan herziening)
6. L'Âge d'Or --7,8 (toe aan herziening)
7. El Ángel Exterminador --7,5 (gister herzien)
7 films nu gezien van Bunuel, komen spoedig nog wel wat bij. Duidelijk één van mijn favorieten. Ben eigenlijk wel van plan alles van 'm eens te zien. De volgende wordt Nazarin in ieder geval.
Jesper187
-
- 6434 berichten
- 2462 stemmen
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
16 stuks gezien van Bunuel tot nu toe
Belle de Jour 4,5
Olvidados, Los 4,5
Abismos de Pasión 4
Âge d'Or, L' 4
Tristana 4
Journal d'une Femme de Chambre, Le 4
Charme Discret de la Bourgeoisie, Le 4
Ensayo de un Crimen 4
Susana 4
Ángel Exterminador, El 3,5
Viridiana 3,5
El 3,5
Voie Lactée, La 3
Cet Obscur Objet du Désir 3
Fantôme de la Liberté, Le 3
Simón del Desierto 2,5
maar de vier onderste hier zijn weer eens eeuwen geleden, uit mijn jonge jaren, waar ik duidelijk nog te weinig kon met Bunuel. Hier zitten toch wel de grote klassiekers tussen, dus herziening is dringend nodig. Zeer recent Belle de Jour herkeken en dat pakte al een stuk positiever uit, dus alles wat nu 3 of lager scoort is niet serieus te nemen. Van de films die ik nog nooit zag staat Nazarin boven aan de verlanglijst.
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
Ben geen liefhebber van Luis Buñuel , maar heb toch nog bijna alle belangrijke werken van deze cineast gezien . In totaal iets meer dan 20 films .
Mijn top 5 :
1. Cet obscur objet du désir (1977)
2. Tristana (1970)
3. L'Âge d'Or (1930)
4. Viridiana (1961)
5. Un chien andalou (1929)