Hebben jullie een idee of dit kan?
Ja, dat kan. Je bent op zoek naar een BD-speler met ingebouwde versterker. Ze zijn in de minderheid, maar wel te koop. Vrijwel altijd inclusief zo'n home-cinema-set luidsprekertjes.
Niet alle Blu-rayspelers hebben dezelfde uitgangen voor boxen dacht ik?
Klopt. De meesten hebben dat i.d.d. niet (daarnaast bestaat er ook nog eens verschil in uitgangen). Een losse versterker is wat je dan gebruikt. Die sluit je aan via een optische of coax digitale geluidskabel of een hdmi-kabel (wanneer je bijv. een 7.1 set hebt en dat geluid wilt kunnen weergeven). Dit levert tevens beter geluid op, al ligt dat natuurlijk een beetje aan de kwaliteit van de apparatuur.
Is dat sowieso bij elke Philips wel zo? Of bestaan er tussenstukjes of zo?
Neen & neen.
Tip: koop een goedkope BD-speler van rond de 75 euro (zou geen Philips doen, maar dat is persoonlijk) en koop een eveneens goedkope 5.1 receiver (versterker) van maximaal 200 euro . Daar kun je dan je speakers van je huidige set op aan sluiten (ervan uitgaande dat dit een 'gewone' speakerdraadaansluiting betreft, rood/zwart bijv. Je weet wel, met die koperdraadjes).
Je kunt het gewoon voorleggen in de gemiddelde electronikawinkel, dat je het jammer vindt dat je anders je speakers op Marktplaats moet zetten. Misschien hebben ze zelfs nog zo'n losse speler met ingebouwde receiver (wat je nu dus hebt in je DVD-speler) zonder de speakertjes.
Ik zou echter zeggen: begin het nieuwe jaar goed en investeer in goed beeld en geluid. Maar dan ben je wel wat meer kwijt dan de genoemde bedragen.
Mocht je echter geen audiofiel zijn en voor 'gewoon goed' gaan, dan zou ik de bovenstaande raad opvolgen en ben je, in jouw geval, waarschijnlijk al voor minder dan 300 eu klaar! Je hebt de speakers immers al. Je kunt
http://www.kieskeurig.nl/ gebruiken om e.e.a. uit te zoeken. Daar kun je de klantbeoordelingen lezen en bijv. op prijs selecteren.
Edit/ BD-speler Sony BDP-S186 kost 69,- euro + Yamaha RX-V367 5.1 Receiver kost 179,- is samen: 248,- euro.
Je kunt natuurlijk ook weer opnieuw een home-cinema-set kopen. Incl. BD-speler kom je dan op plsm 200 euro (o.a. Philips).