- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De western
De western
Dk2008
-
- 11167 berichten
- 788 stemmen
@ Brix
Het was al laat, dus de voorbeelden zijn niet helemaal goed. (Reeves en Cline is country).
Westernmuziek dat zijn toch meer de zingende cowboys Sons of Pioneers, Roy Rogers, Gene Autry ....? .Dat is muzikaal zo'n groot gebied dus daar kom je eveneens leuke dingen tegen. Maar laat ik bij de films blijven.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Yep!
Maar dat soort muziek maakt natuurlijk ook vaak deel uit van de films, vooral de oudere dan.
(Het was ook geen verwijt trouwens
)
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Mag ik nog Frankie Laine toevoegen (o.a. RAWHIDE, 3:10 TO YUMA, HIGH NOON).
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Budd Boettichers rodeo-Western BRONCO BUSTER was nog niet toegevoegd, maar wacht op approval:

'Lee van Cleef's' JOE DAKOTA is inmiddels geaccepteerd: Joe Dakota (1957).
Still: JOCK MAHONEY (li.), zojuist door LEE VAN CLEEF(re.) in de olie gedompeld:

Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Hey!
Die kende ik nog niet...leuk.
En een nieuwe Avatar zie ik (van Cleef)ook leuk.
fosi
-
- 42 berichten
- 0 stemmen
Hallo
Weet er iemand of THE HALLELUJAH TRAIL te
verkrijgen is?
Alsook Montana met Errol Flynn?
Hier enkele aanraders
One foot in hell - Alan Ladd -1960
Man from del rio -Anthony Quinn- 1956
Oh suzanna - Rod Cammeron - 1952
Only the valliant - Gregory Peck - 1951
No time to die - Victor Mature - 1958
Proud rebel - Alan Ladd - 1958
Quantrill's raiders - Alan Ladd - 1958
Pawnee - George Montgommery - 1957
Oklahoma - Cammeron Mitchell - 1951
Redhead and the cowboy - Glen Ford - 1950
Flaming frontier - John davis - 1961
Fort bowie - Ben johnson - 1958
Fort yuma - Peter Graves - 1955
Gunpoint - Audie murphy - 1966
El paso - John Payne - 1949
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen

(DVD release datum: 20 maart 2001)
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Wacht op approval, de pre- en 3-D Western ''Fort Ti', alvast 'smaakmaker':

Eén der weinigen 3D Western; complete lijst 3D Westerns:
- The Nebraskan (wacht op approval); met Lee van Cleef
- Fort Ti (wacht op approval)
- Hondo
- Arena
- Gun Fury
Bwana Devil (1953) was de 1e 3D film.
Meestal staat 3D info op poster:

fosi
-
- 42 berichten
- 0 stemmen
Bedankt Dogie voor de informatie,
betreft de hallelujah trail.
Weet je toevallig ook waar deze is te bekomen?
groetjes fosi
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Bedankt Dogie voor de informatie, betreft de hallelujah trail. Weet je toevallig ook waar deze is te bekomen?
groetjes fosi
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Prachtige still van Randolph Scott (uit Decision at Sundown):

Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Bedankt Dogie.
Die ken ik wel, maar het is een van mijn favoriete Scott stills.
Ik zoek overigens al lang naar exact dezelfde soort jas die hij droeg in die film (en ook in andere films)
Heb er wel al een gevonden die er op lijkt, maar nog net niet helemaal.
(met een paard wacht ik nog even, weinig plaats in mijn kelder momenteel
)
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Ann Savage ('Detour', etc.) , ook femme-fatale in 'Renegade Girl' (1946)... 
Volgend jaar weer 2 nieuwe Westerns:
Plot:
In het ongetemde Wilde Westen hebben vijf ervaren premiejagers de opdracht om vier outlaws, die moorden gepleegd hebben, te vervoeren . Hun missie: ze in leven te houden, met alle middelen zonodig.
Meer info: Link
Paul Gross in de rol van de The Montana Kid

Barfly
-
- 1873 berichten
- 1749 stemmen
Voor het eerst een bestelling geplaatst bij DVDPacific.
Besteld als international standard mail. Benieuwd of dit goed gaat en hoe lang het duurt.
Ik bestel toch wel alleen dvd's die in ieder geval Engelse subs hebben. Dat limiteert wel enorm. 
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Voor het eerst een bestelling geplaatst bij DVDPacific.
Besteld als international standard mail. Benieuwd of dit goed gaat en hoe lang het duurt.
Ik bestel toch wel alleen dvd's die in ieder geval Engelse subs hebben. Dat limiteert wel enorm.

Levertijd Standard Mail tussen de 2 en 4 weken. (Priority Mail: 4 werkdagen).
De meeste R-1 DVD's hebben Engelse subs! 
PS
The Desperadoes are desperate voor deze filmposter....

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Maart 2010: verwacht op DVD: The Virginian, Season 1
Barfly
-
- 1873 berichten
- 1749 stemmen
Is het dan zo dat dat altijd vermeld wordt, of moet de vermelding "met subs: Engels" erbij staan?
Want bij de meeste films staat niet expliciet vermeldt dat ze Engelse subs hebben.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
@ Dogie_Hogan
Dank voor de nieuwtjes betreffende op stapel staande westerns.
Ik hoor het graag!
Naar het schijnt probeert ook Franco Nero iets uit de grond te stampen las ik ergens.
Hopelijk lukt het.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Is het dan zo dat dat altijd vermeld wordt, of moet de vermelding "met subs: Engels" erbij staan?
Want bij de meeste films staat niet expliciet vermeldt dat ze Engelse subs hebben.
Ook DVDPacific geeft subs aan: Engels en/of Engels for the hearing impared, maakt voor ons niet uit.
- The Last Frontier: met subs

- The Desperadoes: met subs

- Good Day for a Hanging; met subs

Deze trailer van 'Good Day for a Hanging' staat NIET op de DVD trouwens:
Barfly
-
- 1873 berichten
- 1749 stemmen
Bedankt voor de info, Dogie. In ieder geval kan ik dus altijd via dvdbeaver controleren hoe het zit, als er niets vermeldt staat bij dvdpacific.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Bedankt voor de info, Dogie. In ieder geval kan ik dus altijd via dvdbeaver controleren hoe het zit, als er niets vermeldt staat bij dvdpacific.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Inmiddels toegevoegd: Brave Warrior met De Canadese Mohawk indiaan Jay Silverheels (Tonto in 'The Lone Ranger' tv-Western, en 1 der Oseolo Brothers in 'Key Largo') en Michael Ansara als de 1-oogige 'THE PROPHET'.

Jon Hall (midden) en Jay Silverheels (li.) en Michael Ansara, beiden in 'Winnetou-look':

Jon Hall en Jay Silverheels (re.):

Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Je weet mijn favorieten er wel uit te pikken Dogie.
Niet deze film, want die heb ik nooit gezien.
Maar Jay Silverheels, mijn favo Indiaanse acteur.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Die film zal hier de bioscopen wel weer niet halen vrees ik.
Hopelijk gauw op dvd dan maar.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
'Gunless'op DVD of Blu-ray lijkt mij ook prima.
Nog aardige clip mbt 'Gunless': de Paterson.36 revolver. 
En deze Western komt sept. 2010 ook in de bios (misschien ook in NL)

Revolver op de poster lijkt mij een Civil War Remington uit 1858... Dat wapen kennen we nog uit onze jeugd: Kit Carson met z'n 2 Remingtons:

In de 'moderne' Westerns lijkt de Remington populairder te zijn, dan de alom bekende Colt.45. (In Seraphim Falls (2006) wordt ook de Colt Walker gebruikt.)

PS
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Voor 2011 staat de Western Butcher's Crossing gepland.
Gebaseerd op dit boek:

Het verhaal, geschreven in 1960, speelt zich af in Kansas, rond 1870.
Summier plot:
Het is 1870. Will Andrews beeindigt voortijdig zijn studie aan Harvard, om te vertrekken naar Butcher's Crossing, een afgelegen stadje in Kansas. Daar neemt Will een andere levensstijl aan, om te kunnen cummuniceren en overleven met de mensen en wildernis aldaar.
Plot boek, quote:
'It is the 1870s, and Will Andrews, fired up by Emerson to seek "an original relation to nature," drops out of Harvard and heads west. He washes up in Butcher's Crossing, a small Kansas town on the outskirts of nowhere. Butcher's Crossing is full of restless men looking for ways to make money and ways to waste it. Before long Andrews strikes up a friendship with one of them, a man who regales Andrews with tales of immense herds of buffalo, ready for the taking, hidden away in a beautiful valley deep in the Colorado Rockies. He convinces Andrews to join in an expedition to track the animals down. The journey out is grueling, but at the end is a place of paradisal richness. Once there, however, the three men abandon themselves to an orgy of slaughter, so caught up in killing buffalo that they lose all sense of time. Winter soon overtakes them: they are snowed in. Next spring, half-insane with cabin fever, cold, and hunger, they stagger back to Butcher's Crossing to find a world as irremediably changed as they have been.'
Deze Western lijkt mij een cinematografisch spektakel worden met veel natuur-opnames...
(Zou leuk zijn 'Butcher's Crossing' (2011) bij MM toe te voegen.)
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Buitengewoon interessante informatie betreffende de western-revolvertypes Dogie! 
Ik heb er wel enige bedenkingen bij.
Volgens mij bestonden er ten tijde van de Amerikaanse burgeroorlog nog geen revolvers met de bekende patronen (45 en 38ers) maar alleen de 'cap and ball types'.
Die moetsten heel omslachtig geladen worden, met eerst kruit in de patronenkamer in te brengen(via een kruithoorn) en daarna een loden bolletjesmodel kogel, dat ook nog aangedrukt moest worden.
Daarna dan nog slaghoedjes plaatsen, die er soms uit vielen, waardoor je niet kon schieten.
Meestal hadden de eigenaars van dat type revolver een tweede cylinder (vooraf gevuld) in reserve.
Zie als voorbeeld een van de eindscènes van de film 'Pale Rider', met Clint Eastwood.
De cylinder met 'modernere' patronen, die je kunt zien in jouw documentatie dateert volgens mij van een veel latere datum.
Daarom staat er ook 'konverter bij' vermeld.
Met zo'n konverter kon je de ouderwetse 'cap and ball'cylinder dus vervangen door de modernere patronen cylinder.
Volgens mij niet voor de jaren 1870 ontwikkeld.
Maar ik ben heel blij met je info.
Ik probeer de juiste feiten te achterhalen.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Je bedoelt deze Remington'58 neem ik aan?
Een 'Remington' bij aankoop in 1858:

Bij de geloofwaardigheid van een film horen, naast kleding e.d., ook de wapens in hun juiste tijdsperiode geplaatst te worden.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Yep!
(en soortgelijke Colts, die ook met die 'Konverter' omgetoverd konden worden van 'cap and ball' naar cartridge/patronen)