- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De western
De western
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Binnenkort op de Franse markt, de R-2Fr van:

(En 'natuurlijk' staat Eastwood op de cover...
)
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Voor de italiaanse liefhebbers staan er in het spaghetti western forum een paar leuke krantenartikelen uit de leeuwarder courant van jaren 60.
Ja, al gezien Jonesy.
Dat topic houd ik ook altijd in de gaten.
Heel leuk dat je die geplaatst hebt, back to the sixties a.h.w.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
(afbeelding)
)
Er staan maar 3 afleveringen op die DVD zie ik.
Driedubbel geld slaan uit de serie lijkt het wel.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Wijlen Richard M. en Lola A. (85) in een mooie aktie-shot

simonvinkie
-
- 2271 berichten
- 827 stemmen
(afbeelding)
)
Ondanks dat alleen Eastwood op de cover staat, vind ik het wel een mooie cover.
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Er staan maar 3 afleveringen op die DVD zie ik.
Driedubbel geld slaan uit de serie lijkt het wel.
Ik zal in ieder geval niet tot aanschaf overgaan. Een serie, die in m'n jeugd heel bijzonder was, valt nu wellicht tegen. Liever bewaar ik de mooie herinnering.
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1803 stemmen
Als Rawhide nou als een serie werd verkocht, maar telkens een dvd met 3 afleveringen. Nope.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
De Rawhide serie is hier ook verkrijgbaar, maar dan in de vorm van DVD boxen, en veel betaalbaarder.
Seizoen 1 en 2 zijn leverbaar.
Mijn eigen ervaring is dat de serie nog altijd even sterk als ooit is.
Wanneer de denderende titelsong, gezongen door Frankie Laine, uit de speakers van de TV knalt ben je al half gewonnen voor wat volgen gaat.
De geweldige Eric Fleming als trailboss Gil Favor en zijn ploeg, zorgen telkens weer voor western vermaak van de bovenste plank.
Dikke aanrader zou ik zeggen.
Eric Fleming, Sheb Wooley en Clint Eastwood.

Inmiddels is in de USA seizoen 5 (van in totaal
verschenen.
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
De titelsong was inderdaad heel sterk, als kind vond ik echte, stoere cowboymuziek (en eigenlijk vind ik dat nog steeds
). En destijds rookten echte cowboys ook geen filtercigaretten!Maar dit terzijde.
Je hebt gelijk, Eric Fleming was de grote ster van de serie, niet Clint. Was bedroefd toen het bericht kwam dat Fleming tijdens het maken van filmopnamen was verdronken. In Peru, geloof ik.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Ja, vreselijk dat Eric zo jong om het leven kwam.
En dan ook nog op zo'n manier.
Die man had nog een mooie filmcarrière voor de boeg kunnen hebben (en hopelijk ook een mooi privéleven natuurlijk)
Ik had het er destijds ook moeilijk mee(en eigenlijk nog altijd wel een beetje als ik er weer aan denk)
Een foto van hem heeft jarenlang aan de muur van slaapkamer gehangen.
Ook wel mooi dat hij op film nog voortleeft.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Dit wil je toch niet missen...
Ik heb de R-1 boxset met interessante extra features, er zijn ook een R-2 NL boxsets. En zoals @Brix al aangaf, in R-1 zijn al 5 boxsets met gemiddeld 22 (!) afleveringen per boxset uit.

De transfers, zeker van de R-1's is excellent. Beeld is nu veel ook gedtailleerder dan op de 'honde-hokjes' van toen!
N.B.
Frankrijk volgt de eerste lichting van R-1 RAWHIDE releases met 3-4 afleveringen per DVD.
RAWHIDE, enige collages met stills (klik op afbeelding voor vergroting):

= > TIP: Veel meer in de RAWHIDE thread op MM.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Prachtige Rawhide post Dogie.
Ook in de speciale Rawhide thread trouwens.
Wie de 'cow fever' nu nog niet te pakken heeft is immuun. 
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Prachtige Rawhide post Dogie.
Ook in de speciale Rawhide thread trouwens.
Wie de 'cow fever' nu nog niet te pakken heeft is immuun.
Zag trouwens pas de 1e aflevering van RAWHIDE weer eens. Viel mij nu pas op, dat het 1e gevecht van Clint Eastwood in een Western met een vrouw was (de 1,57 m. korte blondine Terry Moore) ... Van af die tijd kwam Eastwood volgens mij niet meer los van imago 'womaniser'.
Trouwens, Eric Fleming kon er ook wat van: hier op de set van RAWHIDE, 30 sept.1960, met Julie London...

Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Even inspelen op een voorzetje van Dogie m.b.t. de bijzonder mooie actrice Lola Albright, die in veel westerns en western TV westerns te zien is geweest.
Bovendien was ze ook nog een goede jazzy zangeres, met een herkenbare, beetje hese, sexy klank in haar stem (voor wie dat interesseert zijn er op Youtube clips te beluisteren)

Een overzichtje van westerns en TV series waarin Lola speelde:
Sierra Passage
The Silver Whip
Treasure of Ruby Hills
Pawnee (Pale Arrow)
Oregon Passage
Seven Guns to Mesa
The Way West
TV westerns:
Gunsmoke, Wagon Train, Rawhide, Laredo, Branded, Bonanza, Cimarron Strip.
En ook nog in twee niet uitgezonden pilot films : Arroyo en Will Banner.
Een dame met een respectabele staat van 'western-dienst' dus. 
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Naast de tv-serie RAWHIDE, bestaan er ook nog 2 bioscoopfilms (1938 en 1951) onder de naam RAWHIDE. De hebben echter totaal NIETS te maken met de tv-serie.
Still RAWHIDE uit 1951:

RAWHIDE uit 1951 staat momenteel in 6 chapters op Youtube:
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Wordt 2011 een 'Western-jaar'?
(tv-) Western 'Goodnight for Justice' (2011). Speelduur: 88 min.
Promo (1):
'Goodnight for Justice '- Luke Perry (judge John Goodnight):

Promo (2):
** DVD release: 12 april 2011.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Steve McQueen in ['Wanted Dead or Alive'
Steve McQueen's 'Mare's leg' 1892:
Voor de western liefhebber / verzamelaar is deze ingekorte Winchester gewoon te koop als decoratie wapen.
Ook in Nederland, bij een grote on-line firma in western spullen.
Maar je bent een dief van eigen beurs wanneer je die daar koopt, aangezien hetzelfde decoratie wapen voor zo'n anderhalf keer lagere prijs te bestellen is bij leveranciers in Duitsland.
Een bijpassende holster is eveneens leverbaar.
Het ziet er wel heel leuk uit.

Ik zou zelf eerder kiezen voor die jas van McQueen 
Betreffende de nieuwe western 'Goodnight for Justice'...
Lang leve Hallmark en de western!
Het lijkt er inderdaad op dat westerns weer met regelmaat geproduceerd gaan worden.Er staan heel wat projecten op stapel, zoals een bioscoopfilm remake van 'de langst lopende TV western ooit, 'Gunsmoke'.
Voor de rol van Marshal Matt Dillon zou aan Brad Pitt en Ryan Reynolds gedacht worden.
Door het succes van 'True Grit', in de US, raken meer en meer producenten geïnteresseerd in de western.
De Amerikaanse markt is in feite de enige waarin Amerikaanse filmmakers in eerste instantie geïnteresseerd zijn.
De rest is peanuts voor hen, leuk als extraatje wanneer de films ook in andere landen goed lopen, maar toch eerder bijzaak.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Voila!

"Wahl macht Qual": the woman or the gun... 

Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Jij bent , zoals altijd, weer 'fast on the draw' Dogie 
kos
-
- 46706 berichten
- 8863 stemmen
Wat is eigenlijk Pecos? Een gebied? Dat zie je vaak in titels staan.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Pecos New Mexico, waar de gelijknamige rivier ontspringt.
Vooral die laatste wordt meestal bedoeld in titels als ' West of the Pecos' etc.
simonvinkie
-
- 2271 berichten
- 827 stemmen
Het lijkt er inderdaad op dat westerns weer met regelmaat geproduceerd gaan worden.Er staan heel wat projecten op stapel, zoals een bioscoopfilm remake van 'de langst lopende TV western ooit, 'Gunsmoke'.
Voor de rol van Marshal Matt Dillon zou aan Brad Pitt en Ryan Reynolds gedacht worden.
Door het succes van 'True Grit', in de US, raken meer en meer producenten geïnteresseerd in de western.
De Amerikaanse markt is in feite de enige waarin Amerikaanse filmmakers in eerste instantie geïnteresseerd zijn.
De rest is peanuts voor hen, leuk als extraatje wanneer de films ook in andere landen goed lopen, maar toch eerder bijzaak.
Precies wat het western genre nodig had. Een redelijke dure western van een bekende regisseur die ook nog eens behoorlijk goed blijkt te zijn. Hulde aan de Coens. 
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Dit zijn wel de meeste Westerns met 'Pecos' in de filmtitel. Alleen in 'Pecos River' wordt de rivier ook daadwerkelijk genoemd.
{'My name is Pecos' is aka spaghetti-Western 'Due once di piombo', 'Pecos Pistol' niet op MM vanwege speelduur van 24 minuten, en 'The Long Loop on the Pecos' uit 1927 wacht op MM approval).

"Pecos Bill": aniamie uit 1954
'The Pecos Dandy' uit 1934 ontbreekt (lost film).
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Nu Dogie er toch al zo'n mooi overzicht van gemaakt heeft haak ik nog even in met de allerbekendste Pecos, namelijk Pecos Bill, een van de beroemdste figuren uit de Amerikaanse folklore.
Een cowboy met bovennatuurlijke krachten,
Over deze fictieve figuur zijn talloze boeken, strips, liedjes en een aantal films gemaakt.
Pecos Bill speelgoed en andere merchandize werd in overvloed op de markt gebracht.
Maar eerst een inleiding en de tekst van het (in de US) overbekende lied:
Pecos Bill - A Legend of the American West - legendsofamerica.com
http://www.traditionalmusic.co.uk/folk-song-lyrics/Pecos_Bill.htm
Door Disney werd Pecos Bill vereeuwigd in de film Melody Time, waarin ook Roy Rogers en zijn muzikale begeleiders The Sons of the Pioneers te zien waren, die het beroemde lied over Pecos zongen.

De Pecos Bill saloon in Disney World

Pecos kreeg zelfs een eigen postzegel in de USA

Wereldwijd verschenen er stripverhalen, zoals in Italië, en ook Nederland bijvoorbeeld

Merchandize (teveel om op te noemen)
Marionetten

En films

De bekendste, naast de Disney film, is Tall Tale, met Patrick Swayze in de hoofdrol

Pecos Bill (Swayze) op een Fries paard, jawel 

Met al deze Pecos info kan kos wel vooruit denk ik? 
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Twee verschillende Westerns uit zelfde jaar met bijna dezelfde situatie:
- Forty Guns (1957):

('Babs' Stanwyck et John Erickson)
- Fury at Sundown (1957):

(Carolyn Craig et John Smith)
In 1962 ging het wat vrediger toe:

('The broken Land', 1962),
trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
leuke recensies van b-westerns hier http://www.b-westerns.com/m...
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Leuk dat je naar de site van Boyd Magers verwijst trebremmit.
Een bekende naam in (Amerikaanse)western-fan kringen.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Gespot: Sunset boulevard, Los Angeles, 1996: