beavis schreef:
mijn punt die ik eerder ook al maakte (dus gelijk sorry voor de herhaling) dat de term contemplatief word gebruikt om erg verschillende filmmakers onder één paraplu te stoppen. Maar in filmkritiek of op een forum als dit is het toch wel lui om al die namen op een hoopje te gooien met als enkele basis die technische aspecten en ... dat was het dan...?
Jouw reactie hier is de eerste die me doet vermoeden dat er daadwerkelijk ook gezocht wordt naar iets dat in de buurt komt van de definitie die bij contemplatie in het woordenboek staat door de liefhebbers... maar dan moet toch echt 80% of meer van de genoemde films worden geschrapt uit het genre wat mij betreft
Ik snap je punt niet, of ik ben het gewoon erg oneens.
Elke genre indeling, zoas Alastor al zegt, is een veralgemenisering obv overeenkomstige kenmerken. Dat is een hulpvolle theoretische constructie lijkt me. Het leidt tot meer begrip, want zo kun je bijvoorbeeld ook afwijkende gevallen herkennen.
Het punt is dat verschillende genres obv verschillende kenmerken als genre gedefinieerd worden. De klassieke western definieer je bijvoorbeeld door onder andere de thematiek(goed vs. slecht), setting (het ruige westen), shootouts etc. Film noir wordt vooral op basis van de cinematografie onderscheiden, alsook het thema (duistere kant van de mens)(lastig voorbeeld, niet voor iedereen een echt genre). De thriller kenmerkt zich door de spanning, opgebouwd dmv narratieve structuur.
Het genre contemplatieve cinema kun je dan onderscheiden door bijvoorbeeld cinematografische, narratieve kenmerken etc. Op de Unspoken cinema weblog zijn daar volgens mij echt interessante pogingen toe gedaan. Zie bijvoorbeeld op de website:
Unspoken Cinema: (Technical) Minimum Profile - unspokencinema.blogspot.com
Ik zie niet in waarom dat geen goede definiering van het genre is. Dat er films zijn die tot contemplatie aanzetten, maar die niet binnen dit genre passen dat kan best. Geen reden om de hele genredefinitie over boord te gooien.
Dat je de term verwarrend vind kan ook best, maar zoveel termen hebben binnen verschillende discoursen verschillende betekenissen (kunst bijvoorbeeld). Dat is geen reden om het binnen een bepaald discours maar af te schaffen.