De Oscars
[permalink] geplaatst op 23 januari 2012, 21:17 uurA Separation? Het kan natuurlijk zijn dat de Academy iets terug wil doen voor het Arabische volk. Maar eigenlijk was dat een minimalistisch en weinig bijzonder filmpje. Enorm overgewaardeerd. Lijkt me echt kansloos voor enig andere nominatie dan buitenlandse film. En als Girl with the dragen tattoo ook maar 1 nominatie krijgt buiten muziek is het belachelijk. Zodiac was op elk vlak beter en kreeg er ook geen. (meen ik)
[permalink] geplaatst op 23 januari 2012, 21:29 uurIk gok op TTSS omdat de Britten nog steeds een relatief groot deel uitmaken van de Academy (nou ja, groot genoeg om impact te hebben) en bij de BAFTA's al hebben bewezen dat ze 'm wel zien zitten, ze hebben er ook ooit Atonement ingekregen, terwijl de Amerikanen daar toch niet zo gek van waren.
Geheel persoonlijk vond ik A Separation met gemak boven de 10 films uit de post van The One Ring uitsteken (als Drive daar had tussen gestaan, dan was 't iets anders geweest).
[permalink] geplaatst op 23 januari 2012, 21:36 uurTTSS vind ik ook wel nominatie waardig. Denk dat ik m bij herziening meer zal gaan waarderen.verder vind ik de lijst van TOR op ToL na ook niet erg sterk, maar het is wel waar de Academy voor gaat.
[permalink] geplaatst op 23 januari 2012, 22:04 uurReinbo schreef:
A Separation? Het kan natuurlijk zijn dat de Academy iets terug wil doen voor het Arabische volk. Maar eigenlijk was dat een minimalistisch en weinig bijzonder filmpje. Enorm overgewaardeerd. Lijkt me echt kansloos voor enig andere nominatie dan buitenlandse film.
Denk ook dat ie kansloos is, maar een weinig bijzonder filmpje vind ik het niet bepaald. Op Tree of Life na vind ik hem beter dan alle tien films die ik noem als kanshebbers.
En als Girl with the dragen tattoo ook maar 1 nominatie krijgt buiten muziek is het belachelijk. Zodiac was op elk vlak beter en kreeg er ook geen. (meen ik)
Het verschil is dat Zodiac helemaal aan het begin van het jaar aankwam en alweer wat vergeten was tegen het einde van het jaar (en sowieso nooit echt momentum had opgebouwd). Girl is net uit en gebaseerd op een populair boek. Verder denk ik dat buiten muziek er best een goede kans is dat Rooney Mara een nominatie krijgt.
Ik vind mijn voorspellijst van 10 zelf ook niet erg spannend, al vind ik Tree of Life, Midnight in Paris en The Artist prima films en lijken Hugo en The Descendants me ook nog wel goed. Daarentegen zijn mijn verwachtingen voor War Horse en Bridesmaids laag, lijkt Moneyball me meer "gewoon goed" en vind ik Harry Potter en The Help geen nominatie voor Beste Film waard.
[permalink] geplaatst op 23 januari 2012, 22:10 uurReinbo schreef:
A Separation? Het kan natuurlijk zijn dat de Academy iets terug wil doen voor het Arabische volk. Maar eigenlijk was dat een minimalistisch en weinig bijzonder filmpje. Enorm overgewaardeerd. Lijkt me echt kansloos voor enig andere nominatie dan buitenlandse film.
Met de laatste zin ben ik het volledig eens, de rest is natuurlijk grote onzin. Prachtfilm.
[permalink] geplaatst op 23 januari 2012, 22:10 uurWat vonden jullie dan zo uitzonderlijk goed aan Separation? Mooi drama, maar uitzonderlijk?
Je analyse over Zodiac deel ik, maar dat zou niet uit mogen maken, als je jezelf serieus wil nemen als prijs.
[permalink] geplaatst op 23 januari 2012, 22:10 uurWat vonden jullie dan zo uitzonderlijk goed aan Separation? Mooi drama, maar uitzonderlijk?
[permalink] geplaatst op 23 januari 2012, 22:16 uurAls er dan toch een film prijs voor beste script zou verdienen zou het A Separation zijn wat mij betreft. Verder inderdaad visueel geen meesterwerk maar acteerwerk en script waren grandioos.
[permalink] geplaatst op 23 januari 2012, 22:30 uurToch gewoon een eenvoudig 'detective' verhaaltje met een obligate plottwist. Had dit zich in Amerikaans tienermilieu afgespeeld, had er geen haan naar gekraaid. Volgens mij weet het enkel te boeien omdat het een kijkje geeft in een 'verborgen' cultuur. Mooi ingetogen, maar verder?
[permalink] geplaatst op 23 januari 2012, 22:42 uurMooie aan film is juist dat hij geen plottwist bevat. Dat je achteraf eigenlijk niet kunt aangeven waar het nu echt fout gaat omdat het zo langzaam en vanzelfsprekend gebeurt.
[permalink] geplaatst op 23 januari 2012, 22:45 uurMorgen is het dan zover. Ik blijf bij mijn eerste lijst met Tinker Tailor Soldier Spy erbij als outsider. De eerste 6 zijn zo goed als zeker.
1. The Artist
2. The Descendants
3. Hugo
4. Midnight in Paris
5. The Help
6. Moneyball
7. The Girl with the Dragon Tattoo
8. War Horse
9. The Tree of Life
10. Bridesmaids
11. Tinker Tailor Soldier Spy
12. The Ides of March
13. Drive
The Tree of Life staat misschien nog te laag. De film maakt, zoals TOR al zei, zeker net kans dankzij die nieuwe 5% regel. Ik hoop echt dat hij het haalt, maar mocht het niet zijn, op zijn minst aub een beste regie nominatie voor Malick, hoewel ik er voor vrees dat hij die ook net gaat missen.
Regie: Hazanavicius, Scorsese, Payne, Allen, Malick (Fincher, Refn)
Hopelijk doen ze toch iets onverwachts en spannend morgen... Al bij al is het een done deal voor The Artist als winnaar op dit moment.
[permalink] geplaatst op 23 januari 2012, 22:49 uurtimbo_ schreef:
Mooie aan film is juist dat hij geen plottwist bevat. Dat je achteraf eigenlijk niet kunt aangeven waar het nu echt fout gaat omdat het zo langzaam en vanzelfsprekend gebeurt.
Ik vond dat op laatst verteld werd, wat eerst bewust niet werd getoond, toch weldegelijk een plottwist. Gewoon een truukje van het weglaten van informatie en die op het eind plots uit de hoge hoed toveren.
[permalink] geplaatst op 23 januari 2012, 23:01 uurIk begrijp dan weer de populariteit van Midnight in Paris niet goed, voor mij was dat een vrij routineus Allen-tussendoortje, van de "nieuwe" Woody vond ik Match Point en Vicky Cristina Barcelona beter.
[permalink] geplaatst op 23 januari 2012, 23:05 uurWas natuurlijk een charmant verhaaltje. Stuk leuker dan Inception.

maar voor de Oscars vind ik het ook te licht, al vind ik het wel een van de leukste Woody Allen's. Ben ook altijd wel fan van Owen Wildon.
[permalink] geplaatst op 23 januari 2012, 23:06 uurSnap buiten wat uitstekende bijrollen de Midnight in Paris hype ook niet zo (wel een prima film verder). Maar Academy heeft nu eenmaal een enorm zwak voor nostalgie (Hugo, The Artist, Midnight in Paris)
[permalink] geplaatst op 23 januari 2012, 23:14 uurSame here. Vond het wel een hele fijne film maar dat hij meer kans heeft op Beste Regie nominatie boven Malick, Fincher of Refn is in mijn ogen ook wel onterecht. Geregisseerd op net dezelfde manier als al zijn andere filmpjes. Weinig bijzonder of nieuw. Pure hype zeker. Beste Scenario mag Allen dan wel winnen van mij.
[permalink] geplaatst op 23 januari 2012, 23:18 uurVind Fincher totaal geen kandidaat. Heeft gewoon een bijna letterlijke remake gemaakt. Dat kan ik nog wel. Zie werkelijk niet wat er uitzonderlijk sterk is aan zijn regie in deze.
[permalink] geplaatst op 23 januari 2012, 23:28 uurReinbo schreef:
A Separation? Het kan natuurlijk zijn dat de Academy iets terug wil doen voor het Arabische volk.
Perzen zijn geen Arabieren cultuurbarbaar.

[permalink] geplaatst op 23 januari 2012, 23:36 uurDat weten ze in Hollywood niet.

[permalink] geplaatst op 23 januari 2012, 23:39 uurJij blijkbaar ook niet, dus kun je je gerust bij ze aansluiten.

[permalink] geplaatst op 24 januari 2012, 7:58 uurWil ik ook, maar ik wordt maar niet gevraagd.

[permalink] geplaatst op 24 januari 2012, 14:36 uurErg benieuwd hoe Tree of Life en Drive uit nominaties komen. Helemaal niets of toch nog een paar nominaties als beloning?
[permalink] geplaatst op 24 januari 2012, 14:44 uurNooit gedacht dat Jonah Hill nog een Oscarnominatie zou krijgen. Brad Pitt in Moneyball wel terecht, maar Jonah Hill. Nog eens herzien dan maar. Moneyball en Midnight in Paris en The Help mogen van mij veel winnen.
Wat opvalt is dat Kuifje niet bij beste animatie zat. Ook de nominatie voor Melissa McCarthy vind ik toch wel verrassend.
[permalink] geplaatst op 24 januari 2012, 14:45 uurRundskop is erbij

Tintin is wel schandelijk over het hoofd gezien.
[permalink] geplaatst op 24 januari 2012, 14:45 uurZoals al gedacht. Academy is beduidend meer op hand van Terence Malick dan Globes. Beste regie en beste film nominatie. Wel schande dat zowel Tintin als Brooks volledig ontbreken bij genomineerden.
Grootste verrassing van de dag. Nominatie voor beste film voor Extremely Loud & Incredibly Close.
[permalink] geplaatst op 24 januari 2012, 14:49 uurAmaai, dit moet wel een van de zwakste edities zijn geweest OOIT.
Zelfs Tintin wordt uitgesloten bij categorie Animated Films.
Lobbygeld zwaar vertegenwoordigd dit jaar?
Hopelijk kaapt Moneyball en The Artist nog enkele prijzen weg, kwalitatief gezien de beste uit de zwakke reeks.
Verder huilen met de pet op.

[permalink] geplaatst op 24 januari 2012, 14:51 uurEn die nominaties voor Bridesmaids...Jezus christus, waarom in godsnaam Melissa McCarthy? Omdat ze in een pompbak haar behoefte deed?
[permalink] geplaatst op 24 januari 2012, 14:58 uurWat is eigenlijk het verschil tussen sound mixing en sound editing? Waar letten ze dan op?
[permalink] geplaatst op 24 januari 2012, 15:06 uurLeuk dat Rundskop erbij is, al ben ik vooral blij voor Schoenaerts.
[permalink] geplaatst op 24 januari 2012, 15:08 uurOok opvallend: Geen Tilda Swinton & Leo Di Caprio. Toch altijd gedacht dat deze een soort vaststaande zekerheid waren.