White Squall (1996)

3,08

Avontuur / Drama

geregisseerd door Ridley Scott
met Jeff Bridges, Caroline Goodall en John Savage

Op één van de Bermuda-eilanden scheept een groep jongens zich in op het opleidingsschip de Albatros. Doel: de Galapagoseilanden. Onder leiding van schipper Christopher Sheldon wordt het een reis waarbij ieder op zichzelf wordt teruggeworpen, maar waarbij ze ook op elkaar leren vertrouwen. Aan het eind van de reis worden ze geconfronteerd met een van de zeldzaamste verschijnselen op zee: de witte wervelwind. Tijdens dit natuurgeweld kapseist het schip. Eenmaal terug in de V.S. blijkt pas echt of er tijdens alle ontberingen een hechte groep is ontstaan...

40 BERICHTEN7 MENINGEN

avatar van Fran
geplaatst op 25 augustus 2011, 10:02 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik blijf dit een fantastische film vinden. Het zit vol met sentiment zonder dat het tè word. Het is gewoon heel mooi om te zien hoe die jongens zo'n sterke band met elkaar krijgen en hoe Christopher dat voor elkaar krijgt. Het einde gaf me ook echt kippenvel. Ik vind dit echt een aanrader !!!!

geplaatst op 7 september 2011, 0:11 uur, permalink
Onderhoudend, maar niet heel speciaal. Dit mede door het einde dat de onderliggende boodschap te dik in de verf zet. Jeff Bridges is wel op dreef en ook een jonge Ryan Phillippe bevindt zich aan boord.

avatar van Semsoethot
geplaatst op 7 oktober 2011, 5:23 uur, permalink
Goed gemaakte film met een (voorspelbaar) verhaaltje. De moeite waard door goed spel van Jeff Bridges. Leukste moment? Het "Nederlandse" meisje wat een voor haar onuitspreekbaar Nederlands woordje mag zeggen. En dat voor één eurootje.

avatar van K. V.
geplaatst op 23 november 2011, 21:47 uur, permalink
'k vond dit ook geen slechte film. Geen meesterwerk van Ridley Scott, maar toch een goeie film. Niet altijd even boeiend, maar echt vervelen deed hij niet. Een goeie boodschap en toch wel verrassend einde maken veel goed. De cast deed het niet slecht.

avatar van John Lee Hooker
geplaatst op 17 maart 2012, 21:46 uur, permalink
Er gebeurt bizar weinig en dat is de voornamelijkste reden waarvoor ik geen al te hoge waardering uit kan leveren voor dit zeiltochtje. Pas na anderhalf uur krijgen we te maken met een zogehete 'witte wervelwind' met alle gevolgen van dien. Daarvóór cruisen we zorgeloos rond en stoppen we af en toe om te dansen, de hoeren te bezoeken of een speurtocht naar een oud boek af te leggen om daar alle namen van de bemanning in te schrijven. De cast presteert naar behoren en Ridley Scott heeft zeker wat moois op het beeld getovert maar eigenlijk heeft het verder niet zoveel te bieden.

avatar van porcupine3
geplaatst op 7 augustus 2012, 15:51 uur, permalink
Vond deze film voor 2 euro bij de boekenvoordeelwinkel. Had er nog nooit van gehoord ondanks dat ik een fan ben van zowel Ridley Scott als Jeff Bridges.
Bleek een zeer aangename verrassing. Ook nog eens een waargebeurd verhaal, wat voor mij altijd een extra dimensie toevoegt. De heer hier boven vond dat er bizar weinig gebeurde. Ik vind dat niet, alle hierboven beschreven gebeurtenissen dragen bij tot het vormen van de eenheid van de crew, waar deze film voornamelijk over gaat. Ik vermoed dat deze film hier de bioscoop niet gehaald heeft en dat er daardoor zo weinig weet van hebben. Ten onrechte.

avatar van Geno
geplaatst op 18 april 2014, 11:07 uur, permalink
Eigenlijk, tegen mijn verwachting in, een bijzonder goede film. Ik vreesde voor al te veel machismo met al die haantjes op het dek. Maar al gauw kwam het tot een realiteit en kwamen de kwetsbaarheden maar al te snel tevoorschijn. Bovendien ('t had een ergernis kunnen zijn) werd er behoorlijk goed geacteerd waardoor je voldoende mee werd gesleept in kwesties die onderling speelden en die zich nadien op zee voordeden. Daarbij nog de sfeervolle plaatjes en de overtuigende stormen...; daarom; zeker het kijken waard!

3 *

avatar van RuudC
geplaatst op 30 juni 2014, 12:29 uur, permalink
Weer een prachtfilm van de hand van Ridley Scott. Een die prikkelt om zelf de wijde wereld in te trekken. Wat zou ik er veel voor over hebben om op een zeilschip als de Albatros de wereldzeeën te bevaren. Prachtig toch? Alleen daarom al heb ik genoten van White Squall

Ik ben er trouwens uit met Jeff Bridges. Hij is namelijk gewoon de goede Kevin Costner. Zelfde looks, maar Jeff is in tegenstelling tot zijn dubbelganger wél charismatisch. Een prachtige acteur die hier (ook) hier perfect op zijn plaats is. Stiekem ben ik wel benieuwd naar hoe goed Waterworld zou zijn geweest met Jeff. In White Squall is hij dan slechts schipper, maar wel weer een prachtfiguur. In tegenstelling tot al die jonge blagen die in korte tijd volwassen worden. Het geeft wel aan dat we tegenwoordig iets als de Albatros ontzettend missen. Frank Beaumont had ik ook van de boot getrapt, maar voor veel jongeren zou een reis als deze absoluut geen kwaad kunnen.

White Squall biedt een prachtige reis. Er is niet veel avontuur, maar het is genieten van de ontwikkelingen en een haast perfecte ontknoping. Stiekem geef ik deze film een hoog cijfer, omdat ik gewoon intens kan genieten van een goede boottocht. Mooi gemaakt en een goede sfeer.

geplaatst op 10 februari 2015, 17:52 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gewoon een prima Avontuur / Drama, waarvan het verhaal goed is en de uitvoering fraai. Het verhaal wist mij in ieder geval van het begin tot het einde te boeien en het einde vond ik zelfs spannend. Sowieso was het gedeelte met de ondergang van het opleidingsschip de Albatros wel heftig en ontroerend. Visueel is alles overigens fraai in beeld gebracht en de cast doet het goed en dan vooral natuurlijk Jeff Bridges, die de rol van schipper Christopher overtuigend speelt.

geplaatst op 3 mei 2015, 16:29 uur, permalink
Deze combinatie tussen een geijkte stereotype standaard coming-of-age melodrama en een ouderwetse avonturenfilm, waarin een groep jongens zeillessen kregen om discipline te leren en man te worden, moest het voornamelijk van de werkelijk prachtige opnames hebben (de fotografie was werkelijk fantastisch).