MENU

Riddick (2013)

2,78

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction
119 minuten / 126 minuten (director's cut)

geregisseerd door David Twohy
met Vin Diesel, Matt Nable en Katee Sackhoff

Verraden door zijn eigen soort en voor dood achtergelaten op een verlaten planeet besluit Riddick, die krachtiger en gevaarlijker blijkt dan ooit tevoren, te vechten tegen de buitenaardse roofdieren om te overleven. Al snel arriveren er premiejagers van overal uit het melkwegstelsel op zoek naar Riddick. Met zijn vijanden precies op de plek waar hij ze hebben wil, besluit hij nog eenmaal flink terug te slaan, alvorens hij op weg kan naar zijn thuisplaneet Furya.

geplaatst op 22 januari 2014, 0:11 uur, permalink
Ik had er meer van verwacht.

Het leek alsof het verhaal niet op gang kwam.
Film duurde veel te lang en het viel ook op dat de makers een veel lager budget hadden dan de vorige film.

avatar van namingway24
geplaatst op 26 januari 2014, 15:44 uur, permalink
Lekkere sci-fi film met genoeg spierballenvertoon om een paar films te vullen. Vin Diesel is een grote bad-ass, en in het eerste gedeelte van de film is het een geweldige one man show met Riddick tegen de onvergeeflijke natuur en prachtig vormgegeven monsters. Dat de CG niet altijd even goed is mocht de pret niet echt drukken. Het leidde soms wel wat af, maar de planeet was wel erg imposant. De special effects waren iets te wisselvallig, maar over het algemeen wel sterk voor een redelijk low budget product.

Als de bounty hunters ten tonele verschijnen wordt het allemaal wat rechttoe rechtaan, met een haast onzichtbare Riddick tegen een groep extreem gespierde, tot de tanden toe gewapende mannen en één totaal overdreven vrouw, gespeeld door Katee Sackhoff, de zwakste schakel van de film door haar overdreven neergezette personage (die gelukkig nog wel even topless ging voor wat extra eye candy). Riddick is weet wel heel erg gemakkelijk zijn vijanden om de tuin te leiden, maar hé, hij is goddamn Riddick!

Het laatste gedeelte van de film is bijna een regelrechte kopie van Pitch Black, met het man versus nature element. Het eind is een beetje een anticlimax, maar voor de rest was het allemaal aardig spannend en de duisternis en de constante regen en wind hielpen wel voor de monsters die iets echt engs en dreigends kregen.

Al met al vond ik dit de beste film met het Riddick-personage, en ik hoop dat we Diesel ooit nog een keer met die geweldige grommende stem mogen horen praten in een nieuwe film.

geplaatst op 1 februari 2014, 20:10 uur, permalink
Had van dit derde deel van Riddick meer verwacht.
De eerste was goed, de tweede beter, maar deze is terug veel minder.
De special effects en de vertolking van Vin Diesel en Katee Sackhoff maken de film het bekijken waard, maar het scenario is een zootje. Er zit amper verhaal in, laat staan dat het een goed zou zijn.
Als ze van plan zijn een 4de deel te maken zal men zich toch moeten concentreren op een goed scenario of ik denk dat deze reeks een roemloos einde tegemoet gaat.

avatar van jex
geplaatst op 1 februari 2014, 21:32 uur, permalink
Beter dan deel 2. En er komt een vierde deel! Officieel geconfirmeerd door Vin Diesel, yiiiha!

avatar van sofripa
geplaatst op 2 februari 2014, 21:18 uur, permalink
Genoten! Riddick is heerlijke sf. Diesel is uitstekend op dreef. Verder prima cast en lekkere effecten. En voldoende gore...Graag nog een deel!

avatar van The Brain
geplaatst op 9 februari 2014, 14:26 uur, permalink
Wel vermaakt, maar het is wel meer van hetzelfde als de eerste delen. Nog een deel is echt overbodig. Er zitten ook verhaal lijntjes in waar je denkt: "waar gaat het over". Zoals in de flashback waarin wordt uitgelegd hoe Riddick nu weer op deze planeet is beland. Maar de actie scene's en de humor, ik moest wel lachen om die truc met dat zwaard waarmee een bounty hunter werd onthoofd, maken weer veel goed.

avatar van Turbodevil
geplaatst op 14 februari 2014, 19:04 uur, permalink
Als Riddick fan vind ik dit deel ook weer erg mooi.
Die "hond" is wel leuk gedaan, geeft grappige film vulling.
Voldoende actie en avontuur, goed geacteerd dus een geslaagde film. (voor mij)

avatar van Captain Pervert
geplaatst op 15 februari 2014, 2:26 uur, permalink
Riddick is het derde deel in de SF-filmfranchise over een kale spierbundel die kan zien in het donker. Maar dat is niet eens zijn grootste gave: Riddick is vooral een bijzonder getalenteerde shitmagnet. Overal waar hij gaat of staat krijgt hij het aan de stok met de lokale flora en fauna en werkt hij noodgedwongen samen met zijn tegenstanders om de aftiteling te halen. Dit derde deel volgt wederom dit inmiddels vertrouwde stramien.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij, op hoofdlijnen na, niets meer herinner van de eerste delen. Dit deel begint waar het vorige deel (9 jaar geleden) ophield en Riddick bevindt zich als een soort leider temidden van allerlei duistere figuren - Necromongers - die hem uiteindelijk, traditiegetrouw, willen omleggen. En/of voor dood achterlaten. En voila, we hebben weer een nieuwe Riddick-film.

Het eerste gedeelte is een soort man-versus-natuur verhaal. Het personage Riddick bewijst nog altijd stoer maar vooral boeiend genoeg te zijn om naar te kijken. Geen onbelangrijk gegeven omdat hij lange tijd het enige personage in beeld is. Hij neemt het op tegen allerlei digitale monsters, die er aardig uitzien, maar dat kan voor de planeet waarop het zich allemaal afspeelt helaas niet worden gezegd. Sommige CGI shots zijn ronduit slecht en goedkoop. Later mengen zich diverse andere partijen in het verhaal en het grote tien-kleine-negertjes spel kan beginnen, zo nu en dan onderbroken met een oneliner van Riddick (mag je een oneliner die hooguit bestaat uit 1 of 2 woorden wel een oneliner noemen?). Ook hier overtuigt de CGI bepaald niet: met name de shots van de vliegende Harleydavidsons zagen er beroerd uit, maar gelukkig nog niet zo slecht als die van de ruimteschepen van de Necromongers die je in de beginscènes ziet. Het heeft allemaal een tamelijk campy, Escape from L.A.-achtig sausje.

Terwijl de film aan me voorbijtrok heb ik me niet verveeld. Nee, best geamuseerd. Toch heb ik echt moeite om die hele Riddick-franchise leuk te vinden. Het is allemaal meer van hetzelfde en we weten na drie films nog steeds geen reet over onze grote kale vriend. We horen nu dat er een planeet is waar hij graag naartoe wil (een wagenwijde open deur naar een vierde deel, dat inmiddels al door Vin Diesel is bevestigd) maar verder is het maar een vreemde vogel die zich keer op keer met bovenmenselijke trucjes uit hachelijke situaties redt. Juist omdat je niets weet over zijn achtergrond en skills, voelt iedere ontsnapping een beetje als een deux-ex-machina. Oh, hij kan kennelijk ook heel goed voetballen met een zwaard. Oh, hij kan ook zomaar een mes tussen zijn ribben verdragen. Etc. etc.

Tot slot nog eervolle vermelding voor het DTS-geluid: de film maakt lekker gebruik van alle speakers. Goed gedaan. De muziekloze aftiteling snapte ik dan weer niet helemaal.

3 sterren, hadden zomaar 3,5 kunnen zijn als die planeet er mooier uitzag.

avatar van linxde1
geplaatst op 22 februari 2014, 10:55 uur, permalink
Na 10 minuten een andere film opgedaan. Ik kon er niet langer naar kijken. In tegenstelling tot de vorige Riddick films.

avatar van Left4Dead
geplaatst op 28 februari 2014, 11:14 uur, permalink
"Shit here goes the neighbourhood!"

Heerlijke sfeer in de eerste delen en hoop op weer diezelfde sfeer. Vin is een verschrikkelijke acteur maar deze rol past hem gewoon, net als Terminator synoniem is aan Schwarzenegger. David Twohy weer als regisseur en daar ben ik zeker blij om, vind zijn films altijd een lekker creepy sfeertje hebben.

Het verhaal is weer heerlijk simpel, Riddick wil zijn rivalen pakken en zoekt daarvoor weer een heerlijk desolaat en dode planeet als battlefield uit. Juist zo wil ik dat graag weer zien, Riddick is keihard en zoek zijn omgeving uit in zijn voordeel. Meteen krijgen we actie, de protagonist moet wezen bevechten om te overleven en krijgen een stuk geschiedenis mee.

Riddick is weer eens genaaid, hij is niet aangekomen op zijn bestemming Furya maar op een onbekende planeet. Hier moet hij na een van periode verslapping zijn overlevingstechnieken weer op scherp zetten. De man heeft inmiddels er een maat bij, de trouwe viervoeter volg hem nauw op zijn voet en is een grappige toevoeging. Al snel wordt er een oude nederzetting ontdekt, Riddick activeert een beacon waar bountyhunters op af komen. Het idee hierachter.............. ontsnapping van de planeet. De actie is daar!

De setting is weer prachtig en de soundtrack heerlijk aanvullend. Verhaal is dun maar dat was van te voren zeker in te schatten. Beeld en geluid staan er prima op dus de regie is in orde. Vin speelt zoals Riddick gespeeld moet worden en de rest van de cast doet prima mee. De humor is weer kurkdroog en werkt!

Heerlijke film en er mogen gerust nog een aantal toegevoegd worden aan deze reeks.
Alles is heerlijk badass.

avatar van Insignificance
geplaatst op 1 maart 2014, 17:11 uur, permalink
Na de eerste twee delen niet iets om van te watertanden. Twohy's werelden ogen wat te goedkoop, zijn CGI beesten te mal en wat hij zoal rondom de hoofdrol verzint, kan me veelal gestolen worden. Ook dit derde deel ontkomt niet aan dat soort zaken. Necromongers bijvoorbeeld. Echt, Twohy, kappen met die onzin.

En, warempel, na pakweg een half uur doet hij dat ook nog. Ineens wordt het dan iets wat elke Riddick film zou moeten zijn. Een simpel en destructief plotje met een superieure Diesel, stalen kinnen met bloed op de agenda, een zooi hongerige aliens en een get the fuck off this-rock mentaliteit. Meer hoeft dat niet te zijn.

Dan gaat er nog wel eens wat fout. Deze Santana is een droeftoeter, het gaat wel eens iets te showy en wat zou het fijn zijn als er nog eens iemand een echt imponerend buitenaards beest creëert, maar vooruit. De film is op z'n best wanneer Riddick de jacht opent en zijn premiejagers de duimschroeven stevig aandraait.

Verreweg de voornaamste troef, de dreiging van de Furyan, al behoort hij een belofte zoals die ten aanzien van Dahl natuurlijk wel na te komen, zoals de finale venijniger had gemogen dan het ouderwetse slagveld waarin het nu ontaardt. Erger is het einde van de DC. Laat dat alsjeblieft geen indicatie zijn voor wat volgt.

avatar van Rebel80
geplaatst op 2 maart 2014, 1:31 uur, permalink
Grafisch gezien was het allemaal prima en het verhaal als er nog een nieuw deel komt ook maar vond Riddick gewoon een pussy in dit deel, te sentimental, domme grapjes en lachen, niet de badass Riddick als voorheen wat ik gewoon jammer vond.

avatar van ambrosini
geplaatst op 3 maart 2014, 10:47 uur, permalink
Wat een gemiste kans!!!

Ik had hier een comeback verwacht, maar ipv daarvan heeft hij ervoor gekozen om monsters uit te schakelen.. Jammer...

Dit was voor mij een update van deel 1 vond ik.. niet meer of minder..

avatar van DVD-T
geplaatst op 11 maart 2014, 11:25 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Back to the roots.

Gaat een beetje terug naar wat Pitch Black zo leuk maakt. Een verlaten planeet, een aantal mensen op die verlaten planeet zetten en een aantal leuke creatures.

Helaas wat minder dan het origineel maar gelukkig een heel stuk beter dan het tweede deel uit deze serie. Qua design ziet het er allemaal weer goed uit, al miste ik wel een beetje het erg toffe kleuren pallet uit PB. Grootste probleem is het tempo. Het komt allemaal wel erg traag op gang. Als eenmaal de creatures verschijnen gaat het tempo omhoog, maar is het net iets te snel gedaan met de pret om dan weer te eindigen met een erg trage scene. Hierdoor kom je wat moeilijk in de film. De Necromancers hadden ook uit beeld mogen blijven. Net wat het tweede deel compleet om zeep hield.

Al met al een vermakelijke film die nergens het niveau haalt van het geweldige Pitch Black

geplaatst op 12 maart 2014, 1:13 uur, permalink
De eerste film waar ik op stem zonder hem af te hebben gekeken. Ik heb 'm twee keer opgezet maar kom er niet doorheen. Het verhaal kon me niet boeien en qua CGI had ik het idee naar Flash Gordon te kijken.

Spijtig want ik vond de eerste twee films (en dan met name Pitch Black) best sterk.

avatar van Sir_John

geplaatst op 13 maart 2014, 10:18 uur, permalink
dvd is verkrijgbaar vanaf: € 15,99 niet € 5,95!
en blueray vanaf: 17,99 niet 10,99!

avatar van Left4Dead
geplaatst op 13 maart 2014, 13:25 uur, permalink
Oja, mss moet je een betere bril kopen zeur John

avatar van Joeri_000

geplaatst op 13 augustus 2014, 14:29 uur, permalink
Prima vermaakt, en de superknullige stukjes van andere rollen af en toe neem ik maar voor lief ..