Hugo (2011)

3,45

Avontuur / Drama

geregisseerd door Martin Scorsese
met Asa Butterfield, Ben Kingsley en Sacha Baron Cohen

Parijs, 1930. Hugo Cabret is een 12-jarige wees die in de muren van een druk treinstation in Parijs woont. Sinds zijn oom spoorloos verdween, heeft hij in het geheim de zorg voor de stationsklokken op zich genomen. Dan komt hij in aanraking met een vreemd meisje en een bittere oude man die de speelgoedwinkel in het station beheert. Plotseling komen Hugo's verborgen leven en het waardevolle geheim dat hij bewaart in gevaar.

431 BERICHTEN78 MENINGEN

avatar van Ted Kerkjes
geplaatst op 5 augustus 2015, 16:27 uur, permalink
broncode schreef:
Door jou vlammende recensie ga ik hem kijken!
Oei, dat wil ik niet op mijn geweten hebben...
Nee grapje, ik hoop dat je 'm leuk vindt.
Ik wil wel eens nogal dwepend spreken over een film als ik 'm net gezien heb en erg goed vond. Als ik dezelfde film echter een week later zou bekijken zou het kunnen dat mijn beoordeling enigszins verandert. Meestal gaat het een verandering van een half puntje, dus het valt wel mee.
Dus wellicht dat als ik de film nu zou bekijken ik wel een minpuntje zou kunnen ontdekken. Maar het kan nooit veel schelen.

In ieder geval hoop ik dat je het een leuke film vindt. 🙂

avatar van broncode

geplaatst op 5 augustus 2015, 17:24 uur, permalink
Ted Kerkjes schreef:
Oei, dat wil ik niet op mijn geweten hebben...
Nee grapje, ik hoop dat je 'm leuk vindt.

In ieder geval hoop ik dat je het een leuke film vindt. 🙂

Hij stond niet op mijn to watch list vanwege het onderwerp en ik had begrepen dat het noodzakelijk was dat je hem in 3D zag.
Dus dacht laat deze aan mij voorbij gaan !
Maar zal je nog weten wat mijn mening is, ik hou wel van een visueel spektakel!

avatar van Ted Kerkjes
geplaatst op 5 augustus 2015, 18:20 uur, permalink
broncode schreef:
Dus dacht laat deze aan mij voorbij gaan !
Maar zal je nog weten wat mijn mening is, ik hou wel van een visueel spektakel!
Zowel het verhaal als de beelden vond ik erg mooi. Ik heb deze film niet in 3D gezien. Veel kijkplezier!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst op 2 november 2015, 20:33 uur, permalink
Ik had Hugo al een tijdje links laten liggen. Onterecht eigenlijk, want dit is een prachtige film. Scorsese verlaat duidelijk zijn confortzone en is creatief bezig als regisseur. Het heeft wat weg van Wes Anderson of Jean-Pierre Jeunet, maar met een eigen moderne frisse insteek. Ook één van de zeldzame keren dat de toepassing van 3D geslaagd is, ondanks ik de film gewoon in 2D gezien heb.

Het verhaal zelf is niet echt boeiend, maar net genoeg om niet weg te dromen. De film haalt z'n magie uit de beelden en Scorsese creëert duidelijk een aparte wereld in het steampunk-genre. Iets dat mij eigenlijk best wel ligt. Geschiedenis, maar met de nodige dynamiek. Leuk trouwens die randfiguren met niet in het minst de Belgische jazz-gitarist Django Reinhardt.

Niet alle figuren komen evengoed uit de verf en zoals gezegd is het verhaal op het randje. Maar de rest is prachtig en een sprookjeswereld is weer met verve neergezet. Dromen is niet moeilijk. Maar ze in een film weergeven, is niet evident. Daar is Hugo in elk geval in geslaagd.

avatar van hijman1946

geplaatst op 5 december 2015, 21:52 uur, permalink
thunderbold schreef:
Je houd van de film Hugo of niet, zo blijkt uit de scores. Ik vond het een prachtige film omdat ik veel van ouderwetse sfeer houd. Monumentale gebouwen, stoomlocomotieven, kleding en bijpassende muziek. Bij Hugo kwam ik daarbij volledig aan mijn trekken. De Franse-Parijse sfeer kwam perfect over. Het verhaal zelf vond ik wel goed maar had iets sneller verteld kunnen worden. De hele cast vond ik op, Chloë Grace Moretz na, goed werk leveren. Moretz overdreef wat in haar rol (overacting).
Kingsly en Butterfield waren uitstekend op dreef. En leuk vond ik de regelmatig verschijnende
Richard Griffiths die vorig jaar juli helaas is overleden. Een film die ik op een koude winteravond beslist nog eens weer wil zien.

Helemaal mee eens duurt wel even voor alles op zn plaats valt,mooie beelden prima gefilmt,ben zuinig met n vijf maar deze verdient het 👍

avatar van Aazhyd
geplaatst op 6 december 2015, 8:19 uur, permalink
Ik weet het niet hoor, met deze film. Hij ziet er gelikt uit (soms een beetje te), het verhaaltje is wel wat mager en wordt ook tamelijk langzaam uitgerold. Geen slechte film, maar imho zeker geen 5 sterren waard.

avatar van horizons
geplaatst op 6 december 2015, 8:35 uur, permalink
Ontzettende fijne en mooie film. De decors, aankleding en complete sfeer zetting zijn gewoon geweldig. Tel daarbij een gewoon fijne film met goed acteerwerk en je g hebt een goede film te pakken met nog wat filmische geschiedenisles erbij. Beste Scorcese.

avatar van Capablanca
geplaatst op 7 december 2015, 20:16 uur, permalink
Herkeken. Een film die met veel liefde is gemaakt voor De Film.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 11 december 2015, 17:23 uur, permalink
Ik moet bekennen dat ik in het begin wel even bang was voor de "plastic" beeldkwaliteit : wanneer de (CGI-)camera dan door het station vliegt lijken alle mensen wel van die met latex overtrokken gezichten te hebben, zo ongeveer hetzelfde effect als in die nachtmerie-achtige The Polar Express. Gelukkig blijkt dat na verloop van tijd mee te vallen en richt de film zich minder op spierballenvertoon qua cameravoering en meer op het verhaal van Hugo en monsieur Géorges, en daarin scoort de film gelukkig op alle fronten hoog (hoewel ik de gedachte aan Jean-Pierre Jeunet toch nergens van me af kon zetten). Ben Kingsley is niet een bijzonder favoriete acteur bij mij, maar eigenlijk is hij toch in elke rol weer uitstekend, knap hoe hij na de vroege piek van Gandhi zijn carrière toch steeds op hoog niveau heeft weten te houden.

avatar van Decec
geplaatst op 28 februari 2016, 14:20 uur, permalink
Decec schreef:
Uitstekend Avontuur/Drama/Familie/Mysteriefilm...
Mooi verhaal...
Gezellig kerstsfeer...
Gezellig achtergrond kerstmuziek (Dolby Digital)...
Super mooi HD kwaliteit...
Uitstekend camerawerk...
Prachtig omgeving...
Prima acteerwerk...
Wel leuk bekende acteurs Ben Kingsley, Richard Griffiths (Harry Potter!)...
Jonge bekende acteur Asa Butterfield speelt ook goed (Nanny McPhee and the Big Bang
en The Boy in the Striped Pyjamas)...
Het is een moeite waard...
Zou nog een keertje kijken...

Herhaling gezien. Nog steeds dezelfde omschrijving.
Maar 3d is nog mooier, schitterend...
Uitstekend achtergrond geluid/muziek met DTS 7.1...

avatar van HK Senator
geplaatst op 2 juli 2016, 9:12 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Jammer dat de film niet in het Frans gesproken is maar commercieel gezien een logische keuze. Gelukkig is het dan nog Brits en geen engels met Amerikaans accent.

Verder mooi gemaakt en Melies heeft gelijk, want in de film zegt hij dat het leven alleen in de film een goed einde heeft, en dat klopt, in werkelijkheid stierf hij arm en was er geen sprake van een comeback.