MENU

Spanje / Verenigde Staten
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Woody Allen
met Owen Wilson, Rachel McAdams en Marion Cotillard

'Midnight in Paris' vertelt het verhaal over een jong Amerikaans koppel (Rachel McAdams & Owen Wilson) dat in het najaar zal trouwen en alvast een reis naar Parijs maakt. De stad heeft een onmiskenbare aantrekkingskracht op de twee, maar vooral op de jongeman die verliefd wordt op de lichtstad. Al gauw neemt zijn leven een nieuwe wending...

348 BERICHTEN76 MENINGEN

avatar van JohnWilliams
geplaatst op 8 juni 2014, 19:00 uur, permalink
Prima filmpje, niets mis mee. Wilson speelt zoals gewoonlijk aardig en het verhaal zat ook leuk in elkaar. Vermakelijk, maar niets meer.

avatar van Timothyvdmeer
geplaatst op 23 juli 2014, 16:04 uur, permalink
Owen Wilson speelt prima en trekt de film dan ook. Wie tegenviel was Rachel McAdams. Wat ik toch al een niet zo bijzondere actrice vindt. Ze is overigens wel erg mooi.

Overigens is de stad Parijs prachtig in beeld gebracht.

avatar van RuudC
geplaatst op 27 juli 2014, 10:30 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Woody Allen heb ik de laatste jaren alleen maar in het nieuws zien komen voor het openhouden van zijn handjes bij Europese hoofdsteden en dat zorgt al voor een vieze smaak in de mond als ik de film bekijk. Bijna is er een link met One Night In Paris, behalve dat de titels op elkaar lijken.

Van Woody Allen was ik toch al geen fan en ook Midnight In Paris onderstreept dat maar weer eens. Ik vond het maar een zielloos filmpje over een dwijl van een vent die wat door parijs struint. Aangezien Parijs (mee)betaalt, krijgen we in deze videofolder meteen even wat highlights van de stad te zien. Dat gebeurt natuurlijk meer, maar niet zo open en bloot als bij Woody Allen het geval is.

Tuurlijk ziet de stad er wel mooi uit, maar in mijn ogen zit Allen hier vooral wat te prostitueren. Dat moet hij helemaal zelf weten. Het tijdreiselement was geinig, maar de film kent hoogte- noch dieptepunten. Behalve de detective dan die in de pruikentijd belandt. Wat een flauwekul zeg. Verder was het verhaal te makkelijk met allerlei stereotypetjes.

avatar van Roegge
geplaatst op 8 oktober 2014, 13:33 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Leuke Film.
Ik hou wel van een tijdreiselement.
Ook wel een leuke clou dat de mensen uit de jaren 20 ook weer terug wilden naar voor hun de gouden
tijd.

Ik ben de laatste tijd de films van Woody Allen aan het herbekijken, ik waardeer ze nu meer dan vroeger.

avatar van habo
geplaatst op 31 oktober 2014, 22:55 uur, permalink
Wat een flutfilm. Ja oke, het is wel mooi gefilmd, hoewel je toch wel veel standaard bezienswaardigheden ziet. Ik irriteer me mateloos aan dat intellectuele gedoe. Het doet allemaal heel interessant aan met al die bekende schilders en schrijvers uit die tijd, maar het verhaal is erg 'plat'. Het verhaal heeft geen diepgang en Owen Wilson vind ik ook niet erg overtuigend als schrijver. Hij vind die beeldschone meid lekker en that's it. Goed, dat boeit me dus echt geen anderhalf uur. Sowieso stikt het van de knappe jongedames en ik moet als hetero vrouw de hele tijd kijken naar die Wilson met z'n scheve neus... En dan leg ik toch ook wel de link met Allen en zijn pedoseksuele neigingen; dat helpt ook niet echt om de film te waarderen.
Om dan toch nog een pluspunt te noemen: ik vond het wel leuk om bepaalde plekken weer terug te zien waar ik net nog afgelopen zomer met m'n lief gelopen had. Ahhh...;)

avatar van lucdecoster
geplaatst op 1 november 2014, 10:30 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Spijtig. Zo'n romantische film in Parijs zou in het Frans moeten zijn. Sommige woorden zoals "Parisien" klinken in het Engels afschuwelijk. Owen Wilson past helemaal niet in deze film, houterig en soms irritant. Ik kan begrijpen dat er een breuk komt met zijn vriendin.

avatar van Gettie
geplaatst op 3 november 2014, 21:50 uur, permalink
Wat mij vooral erg stoorde was de vreselijke schoonfamilie van Owen Wilson. Ik kan gewoon niet luisteren en kijken naar dat decadente stel...

avatar van Cinemaniak
geplaatst op 9 november 2014, 12:26 uur, permalink
Gewoon een fijne film die nergens de plank misslaat of zich volledig laat onderdompelen in clichés.

Een typische Woody Allen die echt nergens buiten de lijntjes kleurt en een zeer prettige sfeer creëert. Sterk geromantiseerd sentiment, maar wie geloofwaardigheid zoekt in een film, kan beter iets anders opzetten. Owen Wilson blijft een wisselvallig acteur, maar in deze film vond ik hem nauwelijks storend.

avatar van Zwolle84
geplaatst op 12 november 2014, 21:57 uur, permalink
Ik had het dappere voornemen om eens flink in de Woody's te duiken met behulp van Netflix. Ik kende hem alleen van Blue Jasmine en Magic In The Moonlight (wat ik respectievelijk een erg goede en erg leuke film vind) en vond het nu wel eens tijd voor wat meer historie. Na twee "komedies" en een van de naar mijn mening meest overschatte films aller tijden - Annie Hall - geprobeerd te hebben, schrapte ik al snel de overige films waar hij zelf in speelt; wat een onuitstaanbare, totaal niet-grappige stuiterbal die vooral heel elitair probeert over te komen.

Het latere Vicky Cristina Barcelona vond ik dan wel weer (luchtig maar) leuk, maar het einde van Midnight In Paris heb ik niet eens gehaald. Bah, bah, bah, wat komt Woody hier toch weer geforceerd elitair uit de hoek, terwijl het gebrek aan diepgang (veel verder dan het gooien met namen komt hij niet) het des te beschamender maakt. Doet me denken aan Chazia Mourali die bij DWDD Queens Bohemian Rhapsody onderkwijlt.

Ik zet Blue Jasmine - vooral vanwege de briljante Blanchett - nog eens op, maar verder ben ik voorlopig wel even klaar met dit over het paard getilde menneke. Ik zal ongetwijfeld íéts missen, anders zou hij niet zo'n status hebben, maar wát dat dan is, is me een raadsel.

avatar van Queno
geplaatst op 25 december 2014, 14:18 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen

avatar van Black Math
geplaatst op 29 december 2014, 1:08 uur, permalink
Mijn eerste Allen, maar geweldig vond ik het niet.

De ingrediënten om er een leuke film van te maken zijn ruimschoots aanwezig, maar het werkt uiteindelijk niet. Allereerst de beelden, die er weliswaar meer dan verzorgd uitzien, maar toch voelt het erg direct aan hoe er gefilmd wordt, alsof er door de ogen van een toerist gekeken wordt. Het had wat softer gemogen, waarbij gezegd moet worden dat bij de sprongen in tijd het wel wat sfeervoller aanvoelt. De soundtrack is overigens wel te allen tijden sterk en sfeervol.

Ook het plot bevat leuke ideeën, maar de uitwerking is niet optimaal. Een hoop personages uit vervlogen tijden komen voorbij, al moet ik bekennen dat lang niet iedereen bekend bij mij was en we leren ze helaas ook maar nauwelijks echt kennen zo oppervlakkig blijft het. Daarbovenop komen met name Dali en Hemmingway dusdanig karikaturaal over dat vergelijkingen met de uitwerking van de historische personages in Bill & Ted's Excellent Adventure getrokken kan worden. Om Dali kon ik overigens nog wel lachen. Verder eindigen we met een moraaltje op het einde wat tegen nostalgie waarschuwt, wat enigszins geforceerd aanvoelt, maar ook apart is aangezien de film toch erg op nostalgische gevoelens inspeelt.

Tenslotte een hoop irritante personages. Met name de pedante baardmans was onuitstaanbaar, wat dat betreft voelde ik best wel sympathie voor de hoofdpersoon. Maar ook de hoofdpersoon stoort, het voelt toch een beetje aan alsof een dergelijk avontuur niet aan hem besteed is, zo simpel komt hij over. Verder is duidelijk dat hij totaal niet bij zijn verloofde past, haast op zo'n manier dat het ongeloofwaardig aanvoelt dat ze überhaupt verloofd zijn. Haar familie is te plat kapitalistisch voor woorden, het voelt dus qua karakters ook niet al te diepgaand aan.

Ik ben dus niet bekend met andere films van Allen, en weet dus niet of ik blij moet zijn dat hij niet zelf de hoofdrol op zicht heeft genomen, maar van Wilson word ik ook niet al te blij. Z'n uitstraling is werkelijk minimaal en draagt ook flink bij het idee dat zijn personage niet op z'n plek is in deze film.

Geen goede eerste kennismaking met het oeuvre van Allen dus. Het nostalgisch sfeertje en de muziek maken uiteindelijk toch dat ik op 2* uitkom.

avatar van Ste*
geplaatst op 29 december 2014, 2:59 uur, permalink
Waarom ben je begonnen met deze film, als ik vragen mag? Of was je gewoon benieuwd naar deze film zelf, en niet per se naar het oeuvre van Allen?
Want dan zou ik je aanraden om 'gewoon' Manhattan en Annie Hall te gaan kijken. Zit hij zelf ook in, meer exemplarisch Woody Allen krijg je ze niet.

avatar van Black Math
geplaatst op 29 december 2014, 10:05 uur, permalink
De poster sprak me in ieder geval erg aan, en het is ook een vrij nieuwe film, die liggen me over het algemeen beter dan oude films. Manhattan is me overigens ook aangeraden door Danuz, dus die staat op de kijklijst.

geplaatst op 3 januari 2015, 4:32 uur, permalink
Zwakke film. Owen Wilson kan dit soort rollen absoluut niet geloofwaardig spelen. Er was ook geen enkele chemie voelbaar tussen hem en de vrouwelijke tegenspleelsters. Weinig subtiel script.

avatar van Panta Rei

geplaatst op 17 januari 2015, 1:01 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Queno schreef:
Zoals niet elke romantische komedie dat is (mierzoet stelletje dat grappige dingen meemaakt) splijt in Midnight In Paris de relatie van de protagonist, maar ook de tijd als er een surreële transitie met het Parijs van de jaren '20 ontstaat. Allen speelt ditmaal geen rol, maar heeft daarvoor Owen Wilson in een jonge, pseudo-naïeve versie van hemzelf gekneed. Dat loopt daar de hele tijd met zijn handen in zijn zakken en met zijn huilerige hondenogen onschuldig te wezen. Gil (Wilson) is een novelist maar durft niemand zijn roman te laten lezen, hij ontmoet op een feestje Scott Fitzgerald (schrijver The Great Gatsby), waar Cole Porter de piano verzorgt en daarna via een taxi gaat de romantische reis door de jaren '20 voort met Salvador Dali (Adrien Brody), Picasso en Bunuel. Een reis naar de 19de eeuwse Romantiek en dus wordt het een ontzettend nostalgische film en nostalgie is de dood in de pot voor de mens. Een ongecompliceerde film, een lucide droom (sowieso kent dromen meer gebruikmakend van de hersencapaciteit van de mens, door opgewekte fantasie). Voor Allen een oubade aan schilderachtig Parijs en voor ongedwongen zwijmelarij zit u garant.

Oubade, is dat een combinatie van oubollig en aubade?
Ik vond deze film zeer genietbaar.

geplaatst op 17 januari 2015, 12:37 uur, permalink
Owen Wilson is een ongelofelijke kluns die me enorm ergert....de wereld om hem heen is zo vloeiend en hij is zo houterig en breekt het....als dat de bedoeling was is dat enorm gelukt,
maar verder een sprankelende heerlijke film ! Wie droomt af en toe niet om een tijdrijsje te kunnen maken, ik vaker..zeker als ik bijv. Callas zie en hoor in haar beroemde recital van 1958 in Parijs !....

avatar van Ferdydurke
geplaatst op 18 januari 2015, 11:48 uur, permalink
Met stijgende verbazing hier naar zitten kijken.

Midnight in Paris opent al zeer merkwaardig met een minuten durend soort van VVV-filmpje, in statische shots, onder begeleiding van behoorlijk op de zenuwen werkend getoeter.

Vervolgens passeert een hele reeks clichés over Parijs – en dan met name zoals gezien door de ogen van de Amerikaanse toerist – duimendik in de verf gezet de revue, maar erg lollig wil het allemaal niet worden. Daarvoor zijn de teksten over het algemeen veel te slap, en ook de twee elkaar herhaaldelijk kruisende verhaallijntjes zijn inhoudelijk lang niet strak genoeg gespannen.

Bij die aanstaande schoonfamilie, inclusief verloofde, is wel heel duidelijk op de respectievelijke voorhoofden gekalkt dat ze nare mensen zijn; idem dito voor de Sorbonne-professor, van wie voor de zekerheid ook nog even expliciet vertéld wordt dat ie ‘pedant’ is. Ook de schetsen van de kunstenaars in de jaren twintig blijven flauw en oppervlakkig, en worden nergens leuk.

Het aanhoudende, nadrukkelijk idolate gezemel over dat fantastische Parijs gaat al snel tegenstaan, en ik vraag me toch af of Allen hier niet alles en iedereen een beetje in de maling zit te nemen. Of is hij hier gewoon zichzelf aan het parodiëren? Je zou het haast wel zeggen, met een acteur in de hoofdrol wiens voornaamste kwaliteit het verdienstelijk nabootsen van zijn typische ‘wat heb ik nou aan m’n fiets hangen’-intonatie lijkt te zijn.

Maar dan nog, het blijft mij echt een raadsel wat ik verder moet aanvangen met deze saaie dagdroom van een sullige tweederangs scenarioschrijver, een wouldbe kunstenaar, voor wie het summum van romantiek schijnt te zijn: in de regen lopen in de lichtstad, met een leuke Parisienne aan zijn zijde. En van dat hele nostalgie-idee weet Allen wat mij betreft ook al weinig te bakken.

Om er maar een slag naar te slaan, naar wat hier in hemelsnaam het idee achter is geweest: ik kan er niet meer van maken dat Allen hiermee vooral op de commerciële Amerikaanse markt probeerde te scoren.

Het was al een tijdje geleden dat ik een werk van Allen onder ogen kreeg. Het zullen er bij elkaar intussen wel meer dan tien zijn. Voor zover ik mij herinner, zaten daar best een paar geestige, en zelfs goede films bij, naast enkele wat minder geslaagde. Maar ‘minder geslaagd’ lijkt me als kwalificatie nog iets te veel eer voor Midnight in Paris. Ik vind dit met afstand de zwakste van hem die ik heb gezien.

avatar van De Baas
geplaatst op 24 januari 2015, 18:52 uur, permalink
Leuke film... Maaar...
Er werd niet 1 keer geneukt in deze film. Jammer.