MENU

Spanje / Verenigde Staten
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Woody Allen
met Owen Wilson, Rachel McAdams en Marion Cotillard

'Midnight in Paris' vertelt het verhaal over een jong Amerikaans koppel (Rachel McAdams & Owen Wilson) dat in het najaar zal trouwen en alvast een reis naar Parijs maakt. De stad heeft een onmiskenbare aantrekkingskracht op de twee, maar vooral op de jongeman die verliefd wordt op de lichtstad. Al gauw neemt zijn leven een nieuwe wending...

avatar van Driello
geplaatst op 17 december 2012, 13:16 uur, permalink
Dan is Allen in de vetolking gewoonweg geslaagd. Kijk naar film-footage of foto's van Dali. Hij was in zijn gedraging (tenminste en public) behoorlijk clownesk. Datzelfde zie je ook terug in zijn kunst, wat je bij Dali gerust een weerspiegeling van zijn geest kan noemen.

geplaatst op 5 februari 2013, 19:05 uur, permalink
Amerikaanse film over Parijs, een goede combinatie? Dacht het niet.
Hoeveel de Franse hoofdstad mij ook intrigeert, de naar pis stinkende steegjes, dakloze bedelaars en egocentrische Parijzenaren zijn bijzonder weinig aanwezig tegenover cliché's (o.a overdreven elegante vrouwen, te veel Baroque architectuur en kleinschalige jazz muziek). Alle hoofdpersonages en bekende Europese 'kunstenaars' worden irritant neergezet door post-celebs en zelfs Marillon Cotillard is barslecht in deze film. Ik denk dat Woody Allen een prachtig New York City kan vertonen, maar Parijs kent hij duidelijk niet genoeg. Hij brengt dan ook duidelijk het beeld voort dat rijke regisseurs of toeristjes die er verblijven voor een week hebben over Parijs. Dat stompzinnige deuntje dat bijna een vol anderhalf uur werd gedraaid krijg ik ook niet uit mijn kop.

geplaatst op 5 februari 2013, 19:15 uur, permalink
Het is dan ook bewust een geromantiseerde versie van Parijs. Dat geldt al helemaal voor de historische versies van Parijs die we hier te zien krijgen.

geplaatst op 5 februari 2013, 19:22 uur, permalink
poko schreef:

Het New York uit Allen's films is net zo min realistisch.

Ok, wel. Dan is mijn mening dat geromantiseerde films over Parijs mij minder aanstaan dan films die Parijs nemen zoals het is.

geplaatst op 5 februari 2013, 19:35 uur, permalink
ok

avatar van Driello
geplaatst op 7 februari 2013, 8:58 uur, permalink
poko schreef:

Excuse me?
Allen staat erom bekend dat hij zijn scenes zoveel mogelijk op locatie schiet en uiterst zelden decors bouwt. In sommige films kun je zelfs zien dat omstanders in de straat verbaasd toekijken. Hoe dat dan kan resulteren in een niet-realistisch New York..........

geplaatst op 14 februari 2013, 20:43 uur, permalink
Het was een beetje kort door de bocht om alle films van Allen over één kam te scheren, in zoverre begrijp ik je reactie. Ik zie echter echt niet waarom op locatie draaien automatisch zou moeten lijden tot een realistisch beeld van een stad. Er zijn veel meer factoren die bepalen, of er in een film een realistisch dan wel een geromantiseerd beeld geschetst wordt, dan de huizen en straten die te zien zijn. Films als Bullets over Broadway, Broadway Danny Rose of the Purple Rose of Cairo staan met hun romantisering van New York toch echt niet zover af van Midnight in Paris.

geplaatst op 2 maart 2013, 19:59 uur, permalink
Daarbij denk ik dat je ook niet in een arm wijkje (aka ghetto) in The Bronx of Queens moet gaan filmen als je een geromantiseerd NYC wilt neerzetten. Ik vind het gewoon een belachelijk "OOOH EUROPA OOOH PARIJS OOOOH KUNST EN ARCHITECTUUR OOOOH KUT DAT IK AMERIKAAN BEN" natte droom filmpje.

geplaatst op 3 maart 2013, 0:29 uur, permalink
disneystore schreef:

Dat je de film maar matigjes vindt, oké. Maar dit commentaar slaat echt als een tang op een varken. Bovendien, bij schuttingwoorden en grof taalgebruik haken de mensen de lezers en luisteraars af. Die overtuigen vrijwel nooit.

geplaatst op 3 maart 2013, 3:35 uur, permalink
BBarbie schreef:
disneystore schreef:

Oh nee, was ik vergeten.

geplaatst op 3 maart 2013, 3:37 uur, permalink
Nee, maar gebruik ik grof taal gebruik? Dat soort taalgebruik wordt ook in moderne literatuur van bekende Vlaamse schrijvers als Herman Brusselmans, films en tv gebruikt voor zover ik weet.

avatar van poko
geplaatst op 3 maart 2013, 11:47 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen

Bij deze film slaat die kritiek inderdaad de plank mis. Idealisering van andere plaatsen en vooral andere tijden is toch juist het thema van de film? Er wordt zelfs op milde wijze de spot mee gedreven. Gil loopt met hopeloos romantische ideeën over Parijs en de jaren twintig rond. Wij zien Parijs en de jaren twintig min of meer door zijn ogen. Hij belandt op miraculeuze wijze in de jaren twintig en vindt het geweldig, maar ontmoet daar mensen die hun eigen tijd ook maar saaitjes vinden en dromen van het eind van de 19e eeuw. Kortom, zeg Allen, nostalgie is van alle (moderne) tijden en misschien is het heden wel niet zo banaal als Gil denkt. Bij een nostalgicus als Allen is dat natuurlijk ook als een vorm van zelfspot te verstaan. En ik geloof ook niet dat Woody het erg vindt om Amerikaan te zijn. Zijn liefde voor New York steekt hij niet bepaald onder stoelen en banken.

geplaatst op 3 maart 2013, 12:25 uur, permalink
Tuurlijk niet, maar het ging vooral over de kijkers. Ik snap wat je wilt zeggen, maar het blijft echt vol stereotypes zitten.

avatar van Jack Sparrow
geplaatst op 11 maart 2013, 23:24 uur, permalink
Interessant uitgangspunt. Saai uitgewerkt.

avatar van Tula
geplaatst op 19 maart 2013, 21:23 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ik was op zoek naar een romantische komedie, iets wat lekker weg zou kijken. Bij het zien van de trailer was ik echt enthousiast om de film gelijk te kijken maar ik ben echt met héél veel moeite tot het einde blijven zitten.

Het verhaal en de personen werden naar mijn idee in het begin leuk weggezet. Totdat hij voor de 2e keer in die auto stapt vanaf daar ben ik beetje mijn interesse verloren.
De beelden waren prachtig en het idee vond ik leuk, alleen de dialogen vond ik enorm saai en dat is lastig want er wérd nogal wat afgepraat. Humor was ver te zoeken. Jammer want vond het idee leuk, had alleen wat levendiger gemogen.

avatar van Hansjepansje
geplaatst op 30 maart 2013, 2:25 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Mja, het is toch allemaal een beetje net niet.

Het idee is leuk, de uitwerking niet altijd. Allen haalt bijlange na niet alles uit Parijs wat erin zit. Nergens echt een mooi shot, had toch echt wat meer tijd in gestoken mogen worden. Het losse, dromerige sfeertje zit er wel in, zeker in de scènes waarin Gil terug in de tijd gaat. De dialogen zijn wat te simpel om echt te behagen, wordt vaak nogal gemakkelijk gehouden. Acteerwerk is wel goed, begin Owen Wilson meer en meer te waarderen. Is toch het best in dit soort rolletjes. Marion Cotillard en Rachel McAdams zijn het vrouwelijk schoon van dienst, en twee leuke verrassingen. Adrien Brody is een toffe Dali, en ook erg tof om mijn recente crush Alison Pill te zien langskomen. Zit wel wat in m'n maag met het einde. Kon me de gehele film lang erg goed identificeren met Gil. In constante droommodus, hunkerend naar het verleden, bedwelmd in nostalgie. Snap niet waarom Allen het nodig vond om op het eind Gil doodleuk te laten verklaren dat we de neiging hebben het verleden onterecht op te hemelen en het heden toch niet zo slecht is. Beetje een bummer.

Nergens echt een scène die eruit springt, film kabbelde maar een beetje door, al zakte het ook nooit vervelend in. 3* dus.

avatar van dreambrotherjb
geplaatst op 31 maart 2013, 11:24 uur, permalink

Sluit ik me ongeveer wel bij aan, ik vond hem wel tof, opnieuw de toch niet ZO geweldig makkelijke opdracht om een film én romantisch én humoristisch én degelijk te houden.

Toen ik voor het eerst over de film hoorde, dacht ik 'Owen Wilson? Owen Wilson in een film van Woody Allen?' Maar nadat ik de film zag denk ik niet dat iemand anders meer geschikt voor de rol zou zijn geweest dan hij. Bewijst hier wel dat met een goed scenario hij van toch eerder flauwe komedies ook uit de voeten kan in dit werk (al doet hij denk ik niet zo gek veel anders dan in andere films, hier is het verhaal gewoon degelijker).

Hilarische 'cameo' van Adrien Brody ook!

avatar van rayman
geplaatst op 3 april 2013, 21:52 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Mooie film, vooral de jaren '20 beelden en bijhorende muziek zijn erg mooi.
De beelden uit de tegenwoordige tijd met die oervervelende kennissen, en irritante schoonouders van Gil zijn wat minder leuk.
Een film waarin zo'n beetje alle bekende schrijvers, muzikanten en schilders uit de jaren '20 voorbij komen.
Het is een soort "Back to the Future" maar dan anders..

Ook erg leuk dat Gil uit 2010 verliefd wordt op de mooie Adriana uit 1920, en dat hij op een rommelmarkt een heel oud boekje vind waarin Adriana iets over Gil geschreven heeft.
Helaas verliest hij haar uit het oog omdat ook Adriana terug naar het verleden gaat, in haar geval naar 1880, terwijl Gil's voorkeur naar 1920 uitgaat.
Ook erg leuk was die detective die Gil moest volgen in opdracht van schoonvader en die er op een gegeven moment ergens verloren bijloopt in de 19e eeuw)

Owen Wilson is heel erg geschikt voor de rol van Gil, heeft net een beetje die komische uitstraling zonder ergens flauw te worden

geplaatst op 20 mei 2013, 14:58 uur, permalink
Uitstekende film waarin een Hollywoodschrijver met zijn verloofde in Parijs is, waarbij hij zich 's nachts in het Parijs van de jaren 20 bevindt. Grappig, charmant en een origineel en fantasievol verhaal waarbij de vele historische personen een leuke plek innemen. Een prima cast en wederom een voorbeeld dat Woody Allen New York niet nodig heeft om een goeie film te maken. Een bescheiden 4.0 sterren.

avatar van wilofski
geplaatst op 26 augustus 2013, 19:41 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ik ben aan deze film begonnen omdat een vriend me zij dat hij ging over "een kerel die in parijs in een auto van de jaren '20 stapt en dan effectief in de jaren '20 terechtkomt". "En hij is best wel geestig".
En persoonlijk vind ik dat een veel betere en aantrekkelijkere beschrijving dan degene die hier boven staat, want normaal gezien zou de kans miniem zijn dat ik deze film zou zien.

Dus mss een alternatieve omschrijving van wat ik vind waar de film echt over gaat:
"Een schrijver die in Parijs op reis is en verzot is op het Parijs van de 'golden 20ies' stapt tijdens een nachtwandeling in een oud uitziende auto,... en komt terecht in de jaren '20. "

Welnu ik; heb hem gezien vanuit dat oogpunt en ik vond het echt een topper.

Ja, het is weer een typische woody-allen film waar heel veel platte en/of door geld geobsedeerde types in rondlopen (vooral het heden dan). Maar het tijd-reis principe maakt hem net dat beetje specialer en is in mijn ogen goed gebruikt. Er had mss meer in gezeten maar dat moest zeker niet voor mij.

Wat idd wel waar is is dat er nergens een echt schone shot van Parijs in de film te zien is. Behalve dan de veel te lange openingsscène die ik eigenlijk niet al te prachtig vond.

Ik heb zeker genoeg moeten lachen Met die oersaaie, betweterige Paul lag ik altijd plat. Het fratske met die detective kon ik ook wel smaken,... en heb nooit echt het gevoel gehad dat de film flauw of te romantisch werd.

3.5* (ben aan het twijfelen voor 4*)

avatar van mjk87
geplaatst op 19 oktober 2013, 19:12 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Gezien de beoordelingen heb ik de clou gemist van deze prent, want wat ik hier nu mee moest? Ja, we krijgen Wilson die graag eerder had willen leven (wie niet, ik was graag geboren vlak na '45) en midden in de nacht steeds naar de tijd gaat. Is dit droom of fantasie of echt? Allen maakt zich daar niet druk om. Dat het gebeurt is al goed genoeg. Maar waarom dit alleen 's nachts gebeurt blijft mij een raadsel. Bovendien heb ik ook geen humor ontdekt.

Maar goed, dat alles valt wel te vergeven als je wat leuke personages hebt, maar werkelijk iedereen loopt irritant te zijn. Natuurlijk, Fransen zijn nu eenmaal een vervelend volk, maar ik denk niet dat dat de metafoor van Woody is geweest. En ja, velen hebben een irritante rol (de man met de baard alsmede McAdams) maar dat maakt het nog niet fijn naar te kijken. En dan is er nog Owen Wilson die het werkelijk waar lukt om bij mij 90 minuten lang irritaties op te wekken. Het is zijn ongewassen kop, zijn coupe clochard, zijn intonatie en ganse hoofd. Geen idee, maar soms wekken mensen een onverklaarbare antipathie op, hij is er een van. Verder mist hij elke vorm van charisma en acteertalent om iets te maken van zijn personage. Hij kijkt alleen wat doods uit zijn ogen zonder een sprankje leven daarachter. Het is nu een absolute loser, een lulletje rozenwater waar ik helemaal niks mee heb. En hij praat en praat maar door, zonder te beseffen dat men hem liever kwijt dan rijk is en dat hij af en toe zijn mond moet houden. Een jonge versie van Woody Allen kortom, alleen van die laatste kan ik het meestal hebben. Wat McAdams en Wilson verder in elkaar zien is mij continu een volstrekt raadsel.

De moraal ligt er nog dikker op dan in zelfs de ergste Disney en wordt keurig middels Wilson aan het publiek verteld. Het is dat Khnodji een goede cameraman is en wel weet hoe hij Parijs sprookjesachtig moet neerzetten. Verder is de muziek aardig, ziet Cotillard er als altijd verrukkelijk uit en gelukkig komt Allen aan het eind tot dezelfde conclusie als ik over de relatie. Anders was het echt een onding geworden. 2,0*.

avatar van Quinne
geplaatst op 2 december 2013, 20:32 uur, permalink
Het concept sprak me onmiddellijk aan, maar ik moet me aansluiten bij de opinie van mjk87.
Er werd veel te weinig uitgewerkt en de keuze om Owen Wilson deze rol aan te bieden mag ook wel als een misstap omschreven worden.
Marion Cotillard kon de film nog enigszins redden en er is tevens een kleine, leuke gastrol weggelegd voor Adrien Brody, die zijn passage met verve glans geeft.
Nipt voldoende!

avatar van arno74
geplaatst op 27 december 2013, 18:46 uur, permalink
Deze film zag ik op aanbeveling van diverse mensen, als zijnde een must see van Woody Allen. Tot dat moment had ik nog niets van hem gezien waarvan ik echt onder de indruk was, en ik had mijn zo bedenkingen maar ging met enige hoop toch deze bekijken. Jammer genoeg blijft mijn mening over de Woody Allen-films na het zien van deze film nog steeds hetzelfde.

De film is niet slecht, en het is best te bekijken. Een hoogvlieger is het ook weer niet. De laatste tijd heeft Woody de neiging om elk jaar een film te maken, en ook om zich te koop aan te bieden aan de stad die het hoogste biedt. Barcelona, Rome, en ook Parijs doet mee. Prima dat Woody hiermee wat centjes verdient, maar het uitgangspunt van stadspromotie, en het hoge tempo waarin hij steeds films tevoorschijn tovert, leidt niet per definitie tot goede films. Uiteraard zitten zulke films, waaronder deze, boordenvol met prachtige beelden van de toeristische trekpleisters die de stad te bieden heeft. Als reklameprent is het zeker geslaagd, en Parijs mag tevreden zijn met het resultaat.

Maar de hoge verwachtingen die ik had na die positieve reacties van vrienden en kennissen zijn helaas niet uitgekomen. Het verhaal is op zich leuk, over iemand die op een of andere manier in staat is om in Parijs terug in de tijd te reizen. En we zien inderdaad wel een lading bekende schilders e.d. voorbijkomen, maar daar blijft het vaak ook bij. Op enkele uitzonderingen na zijn het maar oppervlakkige personages die eventjes vluchtig voorbijkomen.

Een leuk idee waar Woody best meer tijd in had mogen steken om een beter resultaat te bereiken.

avatar van Joy4ever
geplaatst op 5 februari 2014, 16:16 uur, permalink
Wat een mooie film. Een lieve film. Je waant je echt in Parijs, alsof je er zelf bij bent. Prima presteerprestatie van Owen. En gelukkig ook de nodige humor. Met name in het begin van
de film. Ik heb genoten.

geplaatst op 26 februari 2014, 8:45 uur, permalink
In de herziening mijn waardering omhoog bijgesteld. Ik vond het een heerlijke film, die lekker wegkeek. Tijdje terug ben ik zelf ook in Parijs geweest, en dat sfeertje wist deze film weer bij mij op te roepen.

geplaatst op 5 maart 2014, 12:02 uur, permalink
Tsjonge, alweer een knappe film van Woody Allen. Deze keer over een Amerikaanse schrijver in Parijs. Overdag leeft hij in het heden. 's Nachts leeft hij in het Parijs van honderd jaar geleden. En het is weer een origineel verhaal en heel knap uitgewerkt. En toch is het ook nu weer een op en top Woody Allen film. Zelfs als hij zelf niet meespeelt zie je in de hoofdpersoon onmiskenbaar Woody Allen spelen. En deze film ging zelfs nog een stukje dieper dan de andere films. Deze film had ook nog iets filosofisch en een diepere onderlaag. Ja, echt een knappe film. En ik word een steeds grotere bewonderaar van Woody Allen.

avatar van k.grubs
geplaatst op 30 maart 2014, 22:58 uur, permalink
Fijne film, Owen Wilson is perfect voor zo'n romantische Woody Allen held. Typische thema's en verschijningen als de pedante bekende van je aanstaande, foute schoonouders, heimwee naar een beeld van het verleden, een writers block... wat in een veel eerdere film (welke?) al in de ontmoetingen met Humphrey Bogart zit, wordt nu in een Parijs sprookje uitgewerkt. Lekker ding die verloofde, waar de cameraman ook wel oog voor heeft. Hemingway is hilarisch, met direct citaten uit Farewell to Arms en alle cliche's die hem aankleven: rokkenjager, bokser, drinker.

avatar van N811
geplaatst op 24 mei 2014, 21:53 uur, permalink
de trailer ziet er wel uit om deze film vanavond te gaan bekijken.

geplaatst op 24 mei 2014, 23:21 uur, permalink
Het bezwaar van Allens films vind ik ,dat in elke zin die er gezegd word ,ik er Allen in hoor (met zijn vreemde hoog nasale geluid) Daarom heeft hij juist ook zoveel aanhangers(volgers) denk ik en anti-Allen filmliefhebbers. . De neurotische Allen ,die in eigen land niet gewaardeerd wordt (zeker ook door het gedoe met pleegkind),vlucht in deze film naar europa,Parijs om precies te zijn. Hij laat in deze film zien ,dat hij op de hoogte is van het culturele gebeuren in die tijd. Hij verzint er een onzin verhaal omheen en maakt zo zijn eigen La Dolce Vita. Niet mijn cup of tea, en die Owen wilson doet mij teveel denken aan die rekstokaap,onze olympisch kampioen, hoe heet ie ook alweer..... Met een schuin oog gevolgd, hond uitgelaten,het boeit van geen kant.....(prachtige auto's trouwens) Wat was Matchpoint van hem een 5 sterren meesterwerk trouwens......

avatar van wihu61
geplaatst op 24 mei 2014, 23:37 uur, permalink
Ik ben Woody Allen pas vrij laat gaan waarderen, en hij heeft een aantal zeer goede films gemaakt; waaronder logischerwijs zijn bekendste.

Dit vond ik ronduit zwak. Gill speelde eigenlijk Woody Allen, had hij dan niet beter zèlf deze rol kunnen spelen? Dan had ik het misschien nog geloofd, dit was een zwak aftreksel van zij eigen karakter in bijv. Manhattan (evenals de andere "vakantiegangers"). Owen Wilson heeft voor deze rol gewoon niet de juiste uitstraling en de nerveuze Allen-maniertjes en het gestamel blijven "geacteerd" overkomen.

De relatie met zijn vriendin was eveneens bijzonder ongeloofwaardig (oh ja hoor, ga jij maar wat door de stad zwerven, dan gaan wij wel iets anders doen...). Wat ziet zo'n gevoelige, zwaar cultureel ingestelde man überhaupt in dit type???

De overgang van de ene tijd naar de andere gebeurt té abrupt en wordt op geen enkele wijze verklaard of ingeleid en Gill voelt zich verrassend snel thuis (en blijft zijn irritante Allen-imitatie voortzetten). Het blijft ook een herhaling van zetten met geen verdere ontwikkeling. Zoiets zou toch eigenlijk een mystieke gebeurtenis moeten zijn; hier is het alsof hij telkens weer eens eventjes een antiek- en curiosawinkel binnenstapt.
Vergelijk dit eens even met het fragment in "the shining" waar J. Nicholson hetzelfde ondergaat!

Dan nog even razendsnel een kleine waslijst van karikaturen van beroemdheden ten tonele voeren (kon er trouwens niet nog een klein gaatje gevonden worden voor van Gogh? Die had toch makkelijk tegelijk met Gauguin kunnen arriveren?) Al deze grootheden fungeren vervolgens slechts als decor.

Dan denk ik toch weemoedig terug aan Annie Hall, Manhattan, Crimes and misdemeanors, M. murder mystery, husbands and wives e.d. Ik heb veel bewondering voor W. Allen, maar dit was niks.

avatar van JohnWilliams
geplaatst op 8 juni 2014, 19:00 uur, permalink
Prima filmpje, niets mis mee. Wilson speelt zoals gewoonlijk aardig en het verhaal zat ook leuk in elkaar. Vermakelijk, maar niets meer.

avatar van Timothyvdmeer

geplaatst op 23 juli 2014, 16:04 uur, permalink
Owen Wilson speelt prima en trekt de film dan ook. Wie tegenviel was Rachel McAdams. Wat ik toch al een niet zo bijzondere actrice vindt. Ze is overigens wel erg mooi.

Overigens is de stad Parijs prachtig in beeld gebracht.