• 15.963 nieuwsartikelen
  • 178.974 films
  • 12.270 series
  • 34.074 seizoenen
  • 649.094 acteurs
  • 199.243 gebruikers
  • 9.388.076 stemmen
Avatar
 
banner banner

Sucker Punch (2011)

Actie / Fantasy | 110 minuten / 127 minuten (extended cut)
2,93 1.840 stemmen

Genre: Actie / Fantasy

Speelduur: 110 minuten / 127 minuten (extended cut)

Oorsprong: Verenigde Staten / Canada

Geregisseerd door: Zack Snyder

Met onder meer: Emily Browning, Abbie Cornish en Jena Malone

IMDb beoordeling: 6,1 (260.440)

Gesproken taal: Engels en Duits

Releasedatum: 24 maart 2011

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Sucker Punch

"Feed Your Head"

'Sucker Punch' speelt zich af in de jaren 50. Baby Doll (Emily Browning) wordt door haar kwaadaardige stiefvader naar een psychiatrische inrichting gestuurd. Zijn plan is om binnen vijf dagen lobotomie op haar toe te passen. Door de trauma's die ze er oploopt creëert ze haar eigen wereld waarin alles mogelijk is. Ze raakt geïnspireerd door dat wat er zich afspeelt en beraamt een plan om te ontsnappen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Madame Vera Gorski / Dr. Vera Gorski

Blue Jones

Lobotomy Nurse / High Roller Girl #1

The Doctor / The High Roller

The Wise Man / The General / The Bus Driver

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Ik geniet ontzettend van exploitation, dat weet je, maar wanneer een regisseur om de haverklap met onzin komt, heeft het geen effect meer op mij. Goede exploitation is die exploitation die onbedoeld hilarisch is, of op momenten zo uit de bocht vliegt dat het het juiste effect heeft. Machete, Bitch Slap, niet helemaal mijn ding. Sucker Punch schaar ik daar, met de verwachtingen die ik nu heb, onder. Een stortvloed aan coolness en daarmee denkende ook daadwerkelijk cool te zijn. Werkt bij mij niet. Dat was het grootste pijnpunt aan 300, en dan ook nog zo enorm gelikt. Nee, dan is het allang niet leuk meer.


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Het verschil tussen onbedoeld en zelfbewust dus, nou dan schaar je deze wel onder de juiste. Maar dat kan ook niet anders, Snyder wilt hier de elementen in smijten die HIJ cool vind, z'n inspiratiebronnen zijn uiteenlopend maar tekenend voor zijn smaak. Dat is dan bewust..


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Zelfbewust kan ook, zoals ik probeer aan te geven met het 'op momenten uit de bocht vliegen'. Goede timing is essentieel. Hoe zit het met de timing in Sucker Punch, overigens?


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Ik geef het toe: ik heb nog nooit een film zoals Sucker Punch gezien. Alleen denk ik dat de reden daarvoor is dat er buiten Zack Snyder om iemand ooit zo achterlijk zou zijn om dit te bedenken. Sucker Punch is waarschijnlijk de slechtste film van 2011. Gelukkig maar, dan hebben we dat vast gehad.

Om maar meteen naar het belangrijkste punt volgens de fans te gaan: als een film die stijl boven inhoud verkiest is Sucker Punch niet geslaagd. Nou snap ik nooit goed waarom je vorm boven inhoud zou verkiezen als je gewoon een film met zowel mooie vorm als inhoud kan kiezen, maar dat terzijde (daarnaast bestaat er een theorie dat vorm en inhoud niet los te koppelen zijn, maar dat al helemaal terzijde). Zack Snyders film is spuug- en spuuglelijk. Aanvankelijk lijkt het nog mee te vallen, maar bij de actiescènes valt al snel op dat de man misschien een eigen stijl heeft, maar dat dit niet wil zeggen dat hij ook daadwerkelijk iets van schoonheid weet. Zijn films worden wel een van kitscherigheid beschuldigt en eigenlijk valt daar niets tegenin te brengen. Wat mij vooral zo stoort is dat hij overal zo'n punt van moet maken. Je moet bij hem al snel oppassen dat niet iedere kogel die afgeschoten wordt een eigen slow-motion, zoom en close-up krijgt alvorens het doel te raken. Maar ontzettend veel kleine, onbelangrijke gebaren moet Snyder eerst uitvergroten, waardoor het allemaal voor geen meter opschiet en de film al snel vermoeiend wordt door de stijl. Er worden ook andere lelijke keuzes gemaakt. Wat doet een shaky-cam in een film als deze? Kennelijk dacht Snyder dat die nodig was in de oorlogsscène. De futuristische wereld is het dieptepunt van CGI-lelijkheid en volgens mij is er niet eens geprobeert daar een fatsoenlijk ontwerp voor te schetsen, maar is er maar iets in elkaar geflanst. En dan heb je nog lelijke details zoals een druppel die op Baby Dolls wimpers valt of het water dat kennelijk moet opstijgen al ze haar eerste actiescène start. Het ziet er allemaal niet uit. Het meest onvergefelijke is echter dat het allemaal plastic lijkt, de actrices nog het meest van allen. ALs zelfs echte mensen uit de computer lijken te komen en niets het gevoel wekt dat het tastbaar is is het moeilijk om in de wereld te geloven.

Wellicht dat Snyder dit wilde compenseren door het gebruik van overdadige geluidseffecten. Nou ben ik niet iemand die snel zal klagen over lawaai in een blockbuster, want dat hoort erbij, maar ook lawaai kan slecht uitgevoerd worden. Net als bij zijn beelden moet Snyder alles benadrukken met een overdreven geluid en ook hier geldt dat het allemaal al snel vermoeiend wordt. Volgens mij zou Snyder nog het liefst een 'woesj'-geluid zetten achter iedere subtiele gezichtsbeweging en het geluid van een aardbeving bij ieder haartje dat beweegt. Het is misschien wel de meest verschikkelijke film waar ik ooit naar geluisterd heb.

De stijl is dus verschrikkelijk en dus kunnen we overstappen naar de inhoud. Zelfs de fans leken niet te verwachten dat dit ooit iets zou worden, maar zelfs dan nog zijn er genoeg kanttekeningen bij te plaatsen. Snyder zelf lijkt namelijk wel onder de indruk te verkeren dat de film ergens over gaat. Persoonlijk denk ik dat hij werkelijk gelooft dat het een soort feminstische film is, maar alleen de reacties van de fans hier maken al duidelijk dat dit niet het geval is. Anders zouden we geen bericht van de gebruiker Naomi Watts hebben die vol trots verkondigt dat de setting hier een echte Whorehouse is. Snyder zelf lijkt te denken dat hij kan aantonen hoeveel hij geeft om zijn vrouwelijke personages door hun verhaal zo serieus mogelijk te vertellen, ook al is dit juist het soort film dat humor écht nodig heeft. Sucker Punch is plechtiger dan de gemiddelde Bijbelverfilming van de jaren '50 en tijdens het kijken naar deze ondraagelijke pulp had ik er al mijn bezit voor over gehad als er ook maar ergens iets van een grapje of een vorm van luchtigheid te vinden was om de grafstemming te doorbreken. Helaas weet Snyder niets anders voor drama te verzinnen dan de vreselijke Emily Browning constant treurig te laten kijken. Daarnaast trekt de ontknoping ook op niets. Moeten we blij zijn dat Baby Doll haar leven opoffert voor Sweet Pea (afgrijselijke bijnaam overigens)? Had iemand het gevoel dat de film daar naartoe werkte? Snyder lijkt me echt zo iemand die denkt dat opoffering ontroerend is en het er daarom maar aan de mix toevoegd zelfs al past het niet in de film. Helaas lijkt Snyder ook de enige te zijn die niet weet dat deze film gewoon een verfilming is van een persoonlijke, seksuele fantasie. De film gaat over de dromen van een jonge vrouw, maar zoals ik in een eerder bericht al aangaf geloof ik niet dat dit het soort materiaal is waar vrouwen van dromen. Dit is echt Snyders droom.

Hoe dan ook, een actiefilm komt makkelijk weg met een matig plot. Het enige wat je nodig hebt is een situatie waarin de hoofdpersoon het uit kan vechten met de schurken, het liefst een situatie die de hoofdpersoon nobel laat lijken en die de schurken ook echt hatelijk maakt. Dit is niet zo heel moeilijk te doen en vijf onschudlige meisjes in een gekkenhuis of bordeel stoppen die geleid wordt door een enge gladjakker is genoeg excuus. Waarom besloot Snyder zich dan in de vingers te snijden door de actiescènes ineens van hun potentieel effectieve context te veroveren? Uiteindelijk komt het er op neer dat de actiescènes werkelijk verbeeldingen zijn van Baby Doll terwijl ze danst om de schurken af te leiden terwijl een van de andere meiden iets doen wat heldhaftig, maar niet spectaculair is. Dit is een acurate beschrijving van hoe de actiescènes werken, maar is het te volgen voor iemand die de film niet zag? Op zich is het nog wel leuk om een verbeelding los te laten op een werkelijke situatie, maar dan kun je beter de verbeelding symbolisch verband laten houden met de werkelijkheid. Hier staan Baby Dolls actiedromen echter bijna compleet los van haar realiteit (overigens is die realiteit ook weer een droom van een stervende Baby Doll, maar daar ga ik niet eens verder op door). Waarom wordt het stelen van een mes van een dikke kok in een keuken verbeeld met in een fantasiesequentie waarin de meiden een bom onschadelijk moeten maken op een trein die op weg is naar een futuristische stad en die bewaakt wordt door tientallen lelijk vormgegeven robots? Wat is in vredesnaam het verband tussen die twee dingen? Snyder maakt het sowieso absurd door het dansen als activatiemethode voor de actie te laten dienen. Want wat is Baby Dolls reactie als ze ziet dat Rocket haar leven opoffert? Ze gaat dansen! Dit omdat ze zo Rocket haar leven kan zien opofferen op een lelijkere manier. Het is allemaal zo gezocht en belachelijk dat het me enorm verbaasd dat er niemand was die Snyder op zijn schouders tikte en hem eerlijk vertelde dat het gewoon écht niet kon.

Nu zullen mensen mij terecht vragen waarom ik zoveel nadenk bij een film als deze. Het antwoord is dat ik niet veel anders te doen had dan nadenken over al dit soort dingen, omdat de film zelf mij niet meesleepte en ik me na een half uur ontzettend begon te vervelen. Want dat is ook een gevolg van de vreemde contructie van de actiescènes binnen het verhaal: ze staan zo los van het hoofdplot dat enige spanning of werkelijk conflict erin ontbreekt. Ook zullen sommigen mij wellicht vragen waarom ik, als ik de film zo vreselijk vind, de moeite neem om dit allemaal te typen. Het antwoord daarop is dat het internet soms gewoon een enorm fijne uitlaatklep is voor dit soort onmenselijke frustraties.

Toch komt er één milde ster uitrollen. Waarom niet de laagste score? Omdat er twee dingen waren die mij bevielen. Ten eerste een knap shot aan het begin dat ging via een sleutelgat, een oog binnendrong, daarin een reflectie zag van een deur en vervolgens die deur binnen gaat. Erg mooi gedaan. Ten tweede is er de vondst om White Rabbit van Jefferson Airplane te gebruiken als achtergrondmuziek bij een actiescène. Dat pakt erg goed uit, zelfs al was de actiescène niet sterk genoeg om er echt wat van te maken.

Een ramp van een film, kortom. Ren voor je leven!
1*


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Wat mij vooral zo stoort is dat hij overal zo'n punt van moet maken. Je moet bij hem al snel oppassen dat niet iedere kogel die afgeschoten wordt een eigen slow-motion, zoom en close-up krijgt alvorens het doel te raken. Maar ontzettend veel kleine, onbelangrijke gebaren moet Snyder eerst uitvergroten, waardoor het allemaal voor geen meter opschiet en de film al snel vermoeiend wordt door de stijl.

Zo, dit bevestigt dus al mij angsten, haha. Snyder, de Phil Spector van de cinema?


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Ik krijg het idee dat Jeroen en NW vooral voor het grafische gaan. Ik ben benieuwd of het plot ook de moeite is en aansluit bij het grafische niveau.

Prima verhaal en zal jou ook wel kunnen bekoren. Je moet er alleen rekening mee houden dat het verhaal erg fragmentarisch aanvoelt.


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Snydersploitation

Een langdurig knagend gevoel van ongeduld ging aan deze avond vooraf. Het is als Snyder fan geen pretje om te wachten op z'n tofst ogende project so far, heb er een mooi potje voetbal voor opgeofferd omdat het wachten me de keel uit kwam. Kaartje laten scannen, trap op achter een mank lopende gothic aan, plaatsnemen in het midden van de zaal naast een lesbisch skater die een Justin Bieber opmerking maakt n.a.v de reclame op het scherm en vervolgens gespannen wachten op de felle lichten om te dimmen. Nadat een man met een fout groen overhemd heeft verteld bij welke film we ook alweer zitten, kan het beginnen... *fingers crossed*

En wat ik krijg is onmenselijk, onwerkelijk, ongekend, ongelooflijk, onovertroffen, een openingsscène die maar uit één brein kan komen: dat van Herr Snyder! Waarom? Omdat hij een tandje langzamer gaat dan z'n collega's...yup, z'n trademark, dé slow-mo Met die perfecte muzikale ondersteuning en schitterende details, als een god zweeft hij rond en pakt hij de essentiële momenten, altijd bewust van stijl, klasse...ongekende klasse. Wanneer mijn ogen vochtig worden van plezier, weet ik het... ja, dit is waar ik altijd al op heb gewacht..de perfecte film.

En dan loop ik een beetje vast. Nu ik deze alinea voor de 3e keer opnieuw type weet ik gewoon even niet waar ik moet beginnen. De cast? Verbluffend. De actie? Fenomenaal... m'n woordenboek draait overuren wanneer ik nieuwe lovende woorden wil gaan gebruiken voor alle andere aspecten. Sowieso kan ik niet genoeg kwijt over zijn touch, zijn feeling voor de locaties, hoe het in beeld komt, hoe hij er doorheen beweegt, hoe hij overgangen creeërt en uitermate dynamisch reageert op álles...hij heeft oog voor ALLES. Het is onvoorstelbaar knap.. Wanneer hij dan losgaat binnen de fantasieën is het helemaal raak, bizar cgi fest. Hete chicks met hete guns, een weg slaande door nazi zombies en blinkende robots, je mag me nergens voor wakker maken maar dit...

Het feest is niet compleet zonder goede muzikale ondersteuning, en die is... oef Die versie van Sweet Dreams aan het begin, de mash-up van Queen... jezus fucking christ wat dik . Hij verwerft dit perfect met de beeldenpracht, hij creeërt een totaal plaatje, een orgasme voor je oogballen en voor de gaten aan de zijkant van je hoofd. Het gaat erin, maakt indruk, en het blijft bij. Memorabel stukje cinema, het beste dat er ooit uit hollywood is komen rollen. Een god aan het werk, een visionair, iemand die cinema snapt en mij opnieuw overtuigd van zijn grootse kunnen. Niemand die aan hem kan tippen.

Z'n collega's zullen hem dankbaar zijn, de komende jaren gaat er NIKS meer in de buurt komen van deze Sucker Punch. Mits in de handen van de juiste mensen *ahum*, is dit........ik stik in m'n woorden en het wordt wat warrig, kappen maar. Beste film ooit, klaar.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Rosicky schreef:

(quote)

Hoe zeker weet je dat? ik hoop van ganseharte dat er een extended cut komt, liefst met nog meer naakt, geweld en ledematen. Maar komt die ook echt?

Niets officieels tot nu toe, maar Snyder hintte wel naar het feit dat de boel gecutte footage dat hij wel van plan is die uit te brengen. Naast de TC ofcourse. Snyder kennende zal dat ook wel echt het geval zijn, aangezien hij voor Watchmen alleen al erop stond dat er zowel een Director's als een eUltimate cut kwam. Al is het inderdaad nog wachten tot de DC aangekondigd wordt, al twijfel ik daar niet aan.


avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

The One Ring schreef:

Dit is een acurate beschrijving van hoe de actiescènes werken, maar is het te volgen voor iemand die de film niet zag?

Ja hoor, is duidelijk. Ik heb nu jouw volledige mening gelezen en je beschrijft eigenlijk perfect mijn verwachtingen na het zien van de trailer. Belachelijke kitscherige onzin en een hoop vervelende personages. Lijkt me een enorm irritante film om naar te kijken.

Ik verwacht eigenlijk een 0,5* als ik me ooit aan een kijkbeurt durf wagen.


avatar van Jawaddedadde

Jawaddedadde

  • 5348 berichten
  • 2196 stemmen

The One Ring schreef:

Ik geef het toe: ik heb nog nooit een film zoals Sucker Punch gezien. [...] Een ramp van een film, kortom. Ren voor je leven!

1*

Prachtige recensie Mooi om ook een keer een tegenstem te horen en die dan te vergelijken met de recensie van bijv. Naomi Watts (die ook mooi was trouwens)

Heb 'm zelf nog niet gezien (zal wellicht nog wel een tijdje duren) maar ik heb het vermoeden dat ik eerder in de richting van jouw recensie dan die van NW zou neigen, al is dit puur gebaseerd op de kitscherige trailer en wat negatieve recensies op het net. Zou dus zomaar kunnen meevallen.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

jeroentjuh. Ook nogal last je enthousiasme in bedwang te houden zie ik . Ik weet precies wat je meemaakt, enorm mind blowing dit. Sowieso voelbare cinema dat van Snyder.


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Is verder ook geen verrassing dat dit op weinig tot geen sympathie kan rekenen van 't volk, maargoed... couldn't care less, dit is magisch

enorm mind blowing dit

Mind blowing ja... kan niets beters bedenken. Het gevoel dat je 'm nog 5 keer achter elkaar wilt gaan zien, dat je hem de 6e keer wilt zien terwijl je op je hoofd staat....etc


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

The One Ring schreef:

lap tekst

Prima recensie . Al ben ik het er volkomen mee oneens . Prima recensie, prima argumentering. Zijn stijl is ook hate it or love it. Je laat werkelijk geen spaan heel van Snyder, al brengt dat naar mijn lofuiting wel weer de juiste balans .

Prima recensie voor deze film waar mensen die 'm nog niet gezien hebben best hun gewicht aan mogen hangen.


avatar van clockwork72

clockwork72

  • 2782 berichten
  • 1747 stemmen

@jeroentjuhhhhh Gelijk op nr.1 in je top 10? Tering, dan moet dit toch wel een hele goede film zijn zeg!


avatar van GuyB

GuyB

  • 1299 berichten
  • 0 stemmen

Dawn of the Dead helemaal verdwenen uit je top 10? Of voor jou persoonlijk verscholen achter Sucker Punch omdat het ook van Snyder komt?


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Ja ik heb liever maar één film per regisseur in m'n top10, hij is met SP eindelijk volledig (gevoelsmatig) voorbij gegaan aan DotD


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

Nomak schreef:

(quote)
Ja hoor, is duidelijk. Ik heb nu jouw volledige mening gelezen en je beschrijft eigenlijk perfect mijn verwachtingen na het zien van de trailer. Belachelijke kitscherige onzin en een hoop vervelende personages. Lijkt me een enorm irritante film om naar te kijken.

Ik verwacht eigenlijk een 0,5* als ik me ooit aan een kijkbeurt durf wagen.

De film heeft zeker een hoog irritatiegehalte.


avatar van pkpaul

pkpaul

  • 20 berichten
  • 92 stemmen

Zeer gave film! Echt klasse.

Soundtrack is super. Intro begint heel grauw maar eenmaal 15 minuten op gang wordt het meer actie.

Heb van het begin tot het eind genoten van de visuele style en de actrices! Het plot kwam voor mij als een verassing.

En wat betreft verhaal en diepgang, die was zeker aanwezig. Komt overeen met "the secret". Klasse film! Goede muziek, actie, verhaal, visuele style en actrices! Kortom 5* voor mij.


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4900 stemmen

The One Ring schreef:

Ten tweede is er de vondst om White Rabbit van Jefferson Airplane te gebruiken als achtergrondmuziek bij een actiescène. Dat pakt erg goed uit...

Pff, die cover? Ik (als liefhebber) wordt er niet bepaald vrolijk van als zo'n schitterende plaat op zo'n manier wordt gebruikt. Sowieso wordt ik in de meeste gevallen niet vrolijk van (dit soort) covers.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6355 berichten
  • 4623 stemmen

dutchtuga schreef:

Ik geniet ontzettend van exploitation, dat weet je, maar wanneer een regisseur om de haverklap met onzin komt, heeft het geen effect meer op mij. Goede exploitation is die exploitation die onbedoeld hilarisch is, of op momenten zo uit de bocht vliegt dat het het juiste effect heeft. Machete, Bitch Slap, niet helemaal mijn ding. Sucker Punch schaar ik daar, met de verwachtingen die ik nu heb, onder. Een stortvloed aan coolness en daarmee denkende ook daadwerkelijk cool te zijn. Werkt bij mij niet. Dat was het grootste pijnpunt aan 300, en dan ook nog zo enorm gelikt. Nee, dan is het allang niet leuk meer.

Zo denk ik er dus ook over. Mensen vergeten soms dat zelfs exploitation of pulp cineasten vaak andere doelen voor ogen hadden dan zoveel mogelijk coole monsters en schaars geklede babes in beeld te brengen. (no offence voor de fans)

By the way, naar wat verwijst de titel van deze film eigenlijk?


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

De vraag is dan wel of Snyder zich wil laten typeren als exploitation/pulp-cineast. Dat eerste sowieso niet dunkt me.


avatar van synec

synec

  • 752 berichten
  • 439 stemmen

Opvallende stemverdeling. Veel 4'en en 5'en maar dan ook weer 1'en en 2'en.

De recensenten boren deze zwaar de grond in, maar langs de andere kant vraag je je af wat ze dan hadden verwacht van deze film.

Hij lijkt nu al een soort cultfilm.

Ik blijf erg benieuwd en zal hem zeker gaan bekijken


avatar van yeyo

yeyo

  • 6355 berichten
  • 4623 stemmen

Prudh schreef:

De vraag is dan wel of Snyder zich wil laten typeren als exploitation/pulp-cineast. Dat eerste sowieso niet dunkt me.

Niet bepaald nee. Het is eerder het excessieve karakter van deze film dat me zorgen baart, aangezien ik me er ook aan erger in veel neo-exploitation. Zoals dutchtuga al aangaf lijkt nuancering tegenwoordig ver zoek.


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2409 stemmen

Zack Snyder is wel koning in het maken van films die je uitkotst of inkotst.


avatar van Lennert

Lennert

  • 2412 berichten
  • 1400 stemmen

Verhoeven schreef:
(quote)

Lees dit stuk eens door want de recensent legt het een en ander uit wat ik in het kort beschreef.


Het weerlegt alleen mijn vragen en statements niet. Ik ben het eens met het idee dat de film in een bepaald opzicht exploitatief/pornografisch genoemd kan worden, maar tegelijkertijd is het vrij duidelijk in de film dat dit aspect door de slechterik Blue opgedrongen wordt. De enige vrouw die het ongeschonden overleeft loopt aan het einde van de film weer in normale kleding rond, iets wat logisch is vanwege de situatie buiten het gesticht, maar je zou het ook prima als een ontworsteling van de patriarchale overheersing van Blue kunnen noemen.

De recensent(e?) misbruikt het woord 'nihilisme' behoorlijk en ik ben het absoluut niet eens met zijn/haar stelling dat de soundtrack afgrijselijk is, mijns inziens was dit in combinatie met de beelden zeer goed. De aanstootgevende scenes mogen dan misschien wel aanstootgevend zijn, maar vergeet niet dat erge gebeurtenissen in films nu eenmaal eerder zorgen dat de kijker iets voor hen zal voelen. Was de film beter geweest als de meiden gewoon in een normale inrichting zaten, aardig bejegend werden en ondanks dit toch probeerden te ontsnappen? Natuurlijk niet. Het geweld wat tegen de dames gebruikt wordt, wordt nergens in de film verheerlijkt en het geweld wat de dames in de fantasiewereld hanteren is niets meer dan een metafoor voor de psychische strijd die ze voeren.

Ik kan me prima voorstellen dat mensen deze film niks vinden, ik denk dat de boodschap zonder het overduidelijk seksualiseren van de dames ook over had kunnen komen, maar geloof toch echt niet dat de film beter was geweest zonder het patriarchale geweld tegen de hoofdpersonen.


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

yeyo schreef:

Zoals dutchtuga al aangaf lijkt nuancering tegenwoordig ver zoek.

Snyder heeft blijkbaar net zoveel maling aan nuance als zijn fans dat hebben "You could rearrange the reels in this film and show it out of sequence, and I don’t think it would make a difference", aldus de recensie op Sun-Times. Zo'n zin, negatief als het bedoeld is, gaat heel ambigu geïnterpreteerd worden. Wel grappig om te zien hoe verdeeld de kampen zijn, hoewel het negatieve geluid wel erg overheersend is (en ik moet zeggen dat het negatieve geluid een stuk beter onderbouwd is).


avatar van DVD-T

DVD-T

  • 15565 berichten
  • 3129 stemmen

Ik ga zondag naar de bios, heb er zin in! Lijkt me echt helemaal geweldig. Dat het verhaal niet hoogstaand is maakt me dan niet veel uit. Als het visueel maar een spektakel is dan vind ik het al goed. Watchmen is een film die bij mij erg moest groeien, dus ik weet niet of deze film mij bij de eerste keer bevalt. Mijn verwachtingen zijn iig. hoog na de reviews van rep_robert, Naomi Watts en jeroentjuhhhhh

.


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9719 berichten
  • 2382 stemmen

The One Ring schreef:

Sucker Punch is waarschijnlijk de slechtste film van 2010.

1*

Tering, dus niet alleen van 2011..


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27519 berichten
  • 4088 stemmen

DVD-T schreef:

Ik ga zondag naar de bios, heb er zin in! Lijkt me echt helemaal geweldig. Dat het verhaal niet hoogstaand is maakt me dan niet veel uit. Als het visueel maar een spektakel is dan vind ik het al goed. Watchmen is een film die bij mij erg moest groeien, dus ik weet niet of deze film mij bij de eerste keer bevalt. Mijn verwachtingen zijn iig. hoog na de reviews van rep_robert, Naomi Watts en jeroentjuhhhhh

.

Moet wel zeggen dat ik NW en Jeroen's recensies wel wat overdreven vind, met name dan die top 10 noteringen zijn natuurlijk wel heel erg hoor. Ik ben sowieso tegen het zetten van films in je top 10 amper een paar uur na een eerste kijkbeurt. Dan zit je nog helemaal in een euforie en een goede afweging valt op zo'n moment nog niet goed te maken. Mijn euforie is ook wel ietwat getemperd hoor, al blijf ik wel bij mijn mening.

Als je iets pessimistischer naar de film kijkt kan ik me eigenlijk ook prima in de recensie van The One Ring vinden die de film finaal de grond inboort. Ik snap zijn kritiekpunten dan ook wel. Je moet tegen Snyder zijn geilheid op CGI, de slowmotion en het gezoom op het koppie van Emily Browning bestand kunnen zijn. Zoniet, dan wacht je een helse rit eigenlijk.

Dit wordt denk ik 1 van de grootste hate it or love it films van 2011.


avatar van $pecial

$pecial

  • 1147 berichten
  • 553 stemmen

Pfoe lovende berichten hier zeg.. Meteen maar ff kaartjes besteld voor vanavond, iMax. Ben benieuwd!