Becket (1964)

3,43

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Peter Glenville
met Richard Burton, Peter O'Toole en John Gielgud

Kostuumdrama over de vriendschap tussen King Henry II en Thomas à Becket. Becket was een graag geziene gast onder de royalty en werd door Henry II benoemd als Aartsbischop van Canterbury. Dit vooral omdat de koning zelf nogal wat problemen met de kerk had. Becket neemt zijn taken als kerkleider echter erg serieus en komt daarom keer op keer tegenover de koning te staan. Het leidt tot een onvermijdelijke ontknoping.

28 BERICHTEN7 MENINGEN

geplaatst op 31 oktober 2002, 1:30 uur, permalink
Hoort in het rijtje Lion in Winter, A Man for All Seasons...
Kijk es wat een cast. Prachtfilm, naar een toneelstuk van de fransman Anouilh.

geplaatst op 22 januari 2007, 22:08 uur, permalink
Heb deze film nog in de bioscoop gezien. Geweldige cast (hoewel ik nooit veel heb opgehad met de overdreven wijze van spreken van Richard Burton). Ben nog op zoek naar DVD-versie (kennelijk nog niet uitgebracht, via ebay is rommel te verkrijgen). Kijk hierna Lion in winter waarin Peter O'Toole weer Hendrik II speelt (net zoals Bette Davis tweemaal Elizabeth I speelde), maar hij werd ook beide keren voor een Oscar genomineerd.

geplaatst op 15 februari 2007, 12:28 uur, permalink
Gezien op Amazon.com (US) dat de DVD gepland staat om 15 mei a.s. uit te komen (regio 1). EINDELIJK!!!

geplaatst op 17 februari 2007, 10:37 uur, permalink
ags50 schreef:

Enig nieuws over een Regio 2 versie?

geplaatst op 19 februari 2007, 16:43 uur, permalink
Sinds wanneer is regio 1 een probleem? Koop origineel, maak op je PC een kopie (wordt regio-vrij) en bekijk de film op de televisie ... simpel toch? Meestal is Engelse ondertiteling aanwezig (closed captions), voor het geval je het gesproken woord niet helemaal kunt volgen, maar hier gaat het wel om een puur Britse film!

geplaatst op 24 maart 2007, 20:13 uur, permalink
Eén prachtige trailer te bekijken op de site, n.a.v. de DVD-release.

Eén van m'n Must-buys voor dit jaar !

avatar van Koos

geplaatst op 24 maart 2007, 23:31 uur, permalink
Nooit van de film gehoord, maar lijkt me wel wat!! Zag op Imdb dat hij 12 oscarnominaties heeft gehad (1 gewonnen). Dat zegt niet altijd wat, maar hoop dat ik de film ooit ergens tegen kom.

geplaatst op 28 maart 2007, 22:19 uur, permalink
Zojuist gezien dat DVD bij Amazon.co.uk vanaf 14 mei a.s. verkrijgbaar zal zijn (regio 2). Geen vermelding van ondertitels.

avatar van streeter
geplaatst op 21 juli 2007, 21:40 uur, permalink
De eerste helft van deze film is net een buddy-comedie. Ik ben blij dat ik het eindelijk gezien heb. De nieuwe DVD is uitstekend.
****

avatar van Querelle
geplaatst op 19 augustus 2007, 19:34 uur, permalink
Helaas niet afgekeken, maar het begon erg boeiend te worden. Peter O'Toole is echt geweldig.

avatar van Co Jackso
geplaatst op 19 augustus 2007, 21:36 uur, permalink
Een film die naarmate hij vorderde steeds beter werd. Helaas kon hij mij niet volledig boeien ondanks het sterke acteerwerk. Daar is het verhaal simpelweg niet goed genoeg voor.

avatar van Pieter Montana
geplaatst op 19 augustus 2007, 22:29 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Will no-one rid me of this meddlesome priest?

Er valt eigenlijk weinig te zeggen over een film zoals deze. Bij haast perfecte films kan je eigenlijk alleen maar een hoop superlatieven achter mekaar gebruiken. En dat verdient de film, naast eigenlijk een hoop oscars, ook:

Ik hou van dit soort films. Films die alleen maar staan op een oersterk script en ijzersterk acteren. Karakterstudies zijn een pak interessanter dan big-budget films. Dat dit nog allemaal eens waargebeurd is, maakt het des te sterker. Bovendien hou ik wel van een portie (bloedigere ) geschiedenis in film.

Het Oscarwinnende script is zonder twijfel één van de sterkste die ik al gezien heb. Het verhaal, waargebeurd, is opzich al merkwaardig. Een hartverscheurende strijd tussen vriendschap en religie. Welke vriendschap is kostbaarder ? Degene met God of degene op aarde ? Deze film geeft je veel stof tot nadenken. Het is gewoon een tijdloos verhaal. Elke dialoog bevat zo veel memorabele zinnen dat het al een grote opdracht was om een quote te zoeken om bovenaan de pagina te zetten. Zoveel wijsheden, zoveel gevatte antwoorden op een vraag. De dialogen tussen Henry en Becket zijn van uitzonderlijke kwaliteit.

Tja, en waar deze film toch vooral om bekend staat is toch wel het goddelijk acteren van de heren O'Toole & Burton. Naast uitstekende bijrollen van o.a John Gielgud zijn het toch die 2 die de film naar een meesterwerk leiden. Peter O'Toole, die man wordt gewoon gepest door de Academy, is weergaloos als Henry II. Hij zwijgt op de juiste momenten, roept op de juiste momenten (Thomas!) en legt zoveel gevoel in zijn rol dat dit in één klap mijn meest favoriete acteerprestatie ooit is geworden. "Perfect" is het enige woord dat hierbij past.

Burton's rol daarintegen is veel kalmer, rustiger en sereen. Becket gedraagt zich, zoals een dienaar, zeer bedeesd tegenover Henry II. En Burton is daar uitstekend in.Het moment waarbij hij Lord Gilbert excommuniceert, gaf me de rillingen ! Thomas Becket komt geheel tot leven via hem. De vonken vliegen er vanaf.
Ongelooflijk dat 2 perfecte acteerprestaties zich in één film bevinden.

Naast dat acteerwerk en het script valt er ook te genieten van de prachtige sets. Zo'n schitterende kathedralen, zoals die van Canterbury, kom je alleen maar tegen in Engeland. 🙇

5* En een plaats in m'n top 10

geplaatst op 19 augustus 2007, 23:05 uur, permalink
Mooi geschreven. 🙂 .

Vond het zelf op een gegeven moment wel erg zwaar worden. Echt zo'n film uit de tijd dat mensen nog geduld hadden voor een film om het verhaal en het briljante acteerwerk, zonder allerhande andere poespas.

Kennelijk is dat geduld bij mezelf ook wat verdwenen. Maar toch absoluut de moeite waard.

avatar van Mochizuki Rokuro
geplaatst op 22 augustus 2007, 9:16 uur, permalink
Een tikkie ouderwets, degelijk, toneelmatig drama. Op de verhalen afgaand Burton’s finest hour al vind ik dat moeilijk te beoordelen. Het is toch opvallend dat dergelijke drama’s altijd filmisch zo degelijk worden uitgewerkt. Er is hoegenaamd weinig tot geen visie vanuit cinematografisch oogpunt. De hele film wordt dan ook gedragen vanuit acteurs en dialoog. Dat is dan ook prima in orde, maar zoals ik in mijn opening al zei: een tikkie ouderwets en té degelijk.

geplaatst op 9 oktober 2007, 21:54 uur, permalink
Een week geleden deze film op DVD in Engeland besteld, vandaag ontvangen (ondanks werkonderbrekingen bij Royal Mail) en meteen gekeken. Het is meer dan 40 jaar geleden dat ik deze film in de bioscoop zag (zie reactie hierboven) en de restauratie is prachtig gelukt: heldere kleuren, scherp beeld, surround geluid (minpuntje, met de nadruk op de verkleinvorm, is het ontbreken van ondertitels).

Het theatrale van de film wordt duidelijk veroorzaakt door het origineel, namelijk het toneelstuk van Anouilh. Naast de twee hoofdrolspelers veel bekende gezichten (niet alle grote sterren) uit het begin van de zestiger jaren. En, als reactie op Pieter Montana, volgens mij was het niet de echte (huidige) kathedraal van Canterbury. Die is namelijk in Engels-gotische stijl gebouwd en we zien in de film een meer romaans interieur.

Hoewel de film over de vriendschap tussen twee personen gaat is een onderliggend thema de strijd tussen kerk en staat, beter gezegd: wie heeft de suprematie. Dit vinden we alleen terug in de landen die in de Middeleeuwen de religie van Rome aanhingen (rooms-katholiek vind ik fout want katholiek betekent algemeen en zelfs toen waren andere christelijke stromingen te onderkennen die niet aan Rome onderhorig waren).

Die strijd is in feite begonnen toen de paus op 25 december 799 of 800 (afhankelijk van de jaartelling van het land want indertijd begon het jaar niet overal op dezelfde dag van de kalender en kon 25 december in feite nieuwjaarsdag zijn) Karel de Grote tot keizer van het westen kroonde (geheel tegen diens zin, overigens). Daarmee claimde de paus dat hij boven de keizer stond en kwam de uitdrukking "bij de gratie Gods" in gebruik. Denk verder aan de investituurstrijd tussen de Duitse keizers en de pausen, de strijd tussen de bisschoppen van Utrecht tegen de graven van Holland en zelfs in 1527 de verwoesting van Rome ("sacco di Roma") op last van keizer Karel V, de laatste die enkele jaren later door een paus tot keizer werd gekroond.

Niet voor niets is sinds de verlichting in politiek opzicht gestreefd naar de scheiding van kerk en staat. De Nederlandse regering beweert wel dat ook hier die scheiding bestaat, maar die is dan toch niet in absolute zin.

Wie dit bericht tot hier toe heeft gelezen: kijk de film en geniet maar denk ook tevens na over hetgeen wordt gezegd. Heel interessant en wat mij betreft een aanrader. Behoort tot mijn favorieten, met nog twee andere films met Peter O'Toole: "Lawrence of Arabia" en "Lion in Winter". Kleding in deze laatste film is meer authentiek dan die in "Becket", vooral die van de dames.

(verwijderd)
geplaatst op 1 maart 2009, 21:56 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Pieter Montana schreef:
Will no-one rid me of this meddlesome priest?

Ongelooflijk dat 2 perfecte acteerprestaties zich in één film bevinden.

5* En een plaats in m'n top 10

Geen speld tussen te krijgen; kortom uitstekend en zeer treffend verwoord door Pieter. ... maar ... echt baanbrekend, zoals bijvoorbeeld Sunset Boulevard was deze film zeker niet en dat is dan het enige minpuntje dat ik kan aanbrengen.

avatar van Mug
geplaatst op 22 september 2009, 11:04 uur, permalink
Theatrale cinema waarin de grootse Peter O'Toole (helaas) alle aandacht naar zich toe weet te trekken. Veelal ook te danken aan de hilarische teksten die hij uit mag spuwen. Als een waanzinnige schmiert ie er op los. Heerlijk. Probleem echter is dat de rest van de cast (en sets) er niet toe doet. Zelfs Burton als hoofdpersonage Becket treedt hier en daar eventjes op de voorgrond maar wordt snel weggewerkt door O'Toole.

O'Toole trad nogmaals in de rol van Henry II in The Lion in Winter. Daar weet de rest van de cast wel prima tegenspel te leveren. Maar dat zal ongetwijfeld ook aan het script liggen. A-serieus versus a-serieus. In Becket is het eerder a-serieus versus serieus, en daar nijpt het 'm.

Uitermate goed, maar niet briljant.

geplaatst op 2 februari 2011, 12:00 uur, permalink
Deze zondag op één! Allen kijken dus!

geplaatst op 6 februari 2011, 15:35 uur, permalink
Ik kan het niet laten om toch even een aantal scenes mee te pikken uit Becket (nu op één). En ik word toch weer overdonderd. Ik kijk bijna met tranen in de ogen hoe langzaam de vriendschap tussen Becket en de koning verzuurt. O'Toole's schreeuw op het strand zal weer nazinderen. De perfecte film.

avatar van Lof78
geplaatst op 7 februari 2011, 11:13 uur, permalink
Goeie film, het laat een stuk historie zien van Engeland in de 11e eeuw. (persoonlijk mogen er wel meer van dit soort films op de markt komen). Gisteren toevallig opgepikt bij de vrt, het heeft me uitstekend vermaakt! ***

speranza
geplaatst op 9 februari 2011, 9:28 uur, permalink
Prachtige film met ijzersterk acteerwerk, bijzonder fraaie dialogen en bijzonder mooie shots.

avatar van 93.9
geplaatst op 10 februari 2011, 17:28 uur, permalink
De paus met pizzaoven Engels was te erg..
Verder redelijk, maar veels te lang.

avatar van Uzza_Sparta
geplaatst op 31 maart 2012, 22:06 uur, permalink
een heel lange film, misschien te lang, maar wel zeer goede prestaties van O'Toole en Burton.

avatar van emmes
geplaatst op 31 augustus 2012, 8:20 uur, permalink
Soms misschien wat theatraal en het duurt wel even voor de film echt op gang komt, maar de acteerprestaties van O' Toole en Burton maken heel veel goed.

avatar van hdehoon
geplaatst op 8 december 2012, 18:58 uur, permalink
Prachtig, wat heerlijk om naar zo'n uitstekend acteerwerk te kunnen kijken zonder dat je afgeleid wordt door allerlei special effects. O'Toole was echt formidabel. Historisch schijnt het verhaal niet zo erg correct te zijn, maar de passie tussen de twee hoofdrolspelers was boeiend genoeg om tot het einde te blijven kijken.

avatar van royals
geplaatst op 25 februari 2014, 14:29 uur, permalink
Inderdaad een ondergewaardeerd meesterwerk met een ijzersterke rol van Peter O'Toole. Zal wel laag scoren omdat men tegenwoordig zoveel actie en effecten verwacht?

geplaatst op 19 juli 2014, 18:21 uur, permalink
Zonder meer een mooie, misschien zelfs indrukwekkende film. Prachtige dialogen; en mooie details, maar twee zaken deden mij afbreuk: de zeer theatrale behandeling; en de voor mij wel zeer eenvoudige tegenstelling boezemvriend wordt vijand. Ik heb zeker genoten; maar het zwart-witte gaf mij een wat laffe nasmaak .

geplaatst op 3 mei 2015, 23:01 uur, permalink
Zowel Richard Burton en Peter O'Toole bewezen in dit scherpe en theatrale historische epische koningsdrama, ware meesters in de acteerkunst te zijn. Een verhaal over de invloed van macht waarin de spanningen tussen kerk en staat een centrale rol vervulden. De film was toegespitst op de karakterontwikkeling van de beide hoofdpersonen, veel dialogen klonken Shakespeare-achtig en veel actiescènes waren er niet te bespeuren. Vooral door toedoen van O'Toole kreeg het verhaal onbedoeld een homoseksuele ondertoon.