Gurotesuku (2009)
Genre: Horror
Speelduur: 73 minuten
Alternatieve titels: Grotesque / グロテスク
Oorsprong:
Japan
Geregisseerd door: Kôji Shiraishi
Met onder meer: Hiroaki Kawatsure, Tsugumi Nagasawa en Shigeo Ôsako
IMDb beoordeling: 4,7 (7.427)
Gesproken taal: Japans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Gurotesuku
"King of Japanese Grotesque Movie"
Een stelletje wordt gedrogeerd en ontvoerd. Als ze weer bijkomen, komen ze erachter dat ze vastgebonden en gekneveld zijn, maar nog veel erger; ze bevinden zich in een martelkamer.
Externe links
Acteurs en actrices
Video's en trailers
Reviews & comments
Daan258
-
- 3671 berichten
- 2445 stemmen
Aardig flimpje.
Het verhaal was echt verschrikkelijk, maar door het aardige gore wat erin zat was het nog wel vermakelijk. er zaten zeker een paar behoorlijk smerige scene's in, met name in de eerste helft.
Jammer dat de film na 45 min behoorlijk in kakt anders had ie wel een hoger cijfer gekregen. Maar voor nu niet meer dan 2,5*
Beef427
-
- 19 berichten
- 19 stemmen
Nee, niet echt lekker, best wel een beetje ziek eigenlijk. Kan ook zijn charme hebben maar voor mij niet.
topper Land of hope and glory aan het einde van de film! Bij verveling dus doorspoelen/skippen...
MovieMind
-
- 6812 berichten
- 0 stemmen
Zag de term torture porn wel eens bij films voorbij komen en dan dacht ik 'het viel toch wel mee', maar bij deze film vind ik de term torture porn wel toepasselijk, in de puurste zin van het woord!
Dit is een pure martelfilm met een horrorscenario. Oke het verhaal is wat mager, maar het ziet er allemaal (in tegenstelling tot wat sommigen hier beweren) zeer goed uit. Ook de kleine cast doet het goed en je blijft je toch afvragen hoe ze zich hieruit gaan redden. Enige minpuntje vond ik zelf het laatste gedeelte met het afhakken van het hoofd en de beet in de nek (beetje too much), maar buiten dat vond ik het een geslaagde film.
Als je horror met een diepgaand verhaal zoekt dan is dit waarschijnlijk niet de film voor je.
Dit is een love it or hate it film, sadistisch, bruut, hard en gore....i loved it!
Heb me er prima mee vermaakt...
Goede film!
alexspyforever
-
- 21062 berichten
- 2328 stemmen
Eigenlijk moet ik nu wel lachen want ik zei eerder al ach MovieMind stop met mij te martelen door steeds van die torture porn filmpjes te nomineren. Vooral omwille van de korte speelduur dacht ik ach laat ik deze maar nemen. En hoewel torture niet mijn ding is heb ik echt gefascineerd zitten kijken. Ik dacht wat een zieke geest. Is het misschien omdat het zo een geflipt idee was al la HG Lewis dat ik het dan toch nog best wel goed vond? Is het omdat ik met het idee zat dat de Japanners enkel trage films met een paranormaal thema konden maken en de neiging hebben naar arthouse? Ik kan er best wel inkomen dat het gebrek aan een verhaal of het behoorlijke zieke gedrag van de 'dokter' nogal wat kijkers zal afstoten. Maar als ik deze vergelijk met al die films die zogezegd ziek moeten zijn zoals bijvoorbeeld House of 1000 Corpses lach ik toch in mijn vuistje. Als je dan toch wil shockeren op het grafische vlak doe het dan op deze manier.
En wtf deze heeft een turkey score op imdb
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7610 stemmen
Voor een goed verhaal hoef je ‘Grotesque’ niet te kijken; krankzinnige dokter overmeesterd een jong stel, bindt ze vast aan een operatietafel in zijn kelder en probeert seksuele voldoening te krijgen uit hun wil om te overleven. En die voldoening krijgt hij door de prille geliefde geestelijk, seksueel en fysiek te martelen. Iets wat binnen 5 minuten van aanvang film al duidelijk is. Fans van ‘bloed en gore’ zullen zeker niet teleurgesteld worden. De film vertoont nogal wat vergelijking met de Guinea Pig-serie. Echter zijn er ook een paar verschillen. Met een paar flashbacks krijgen de slachtoffers en wij als kijker een rustmomentje en komen we ietsje meer te weten over de personages. Maar de meest sterke troef is toch wel hoe acteur Shigeo Osako de gestoorde psychopaat speelt. Die killer luistert naar klassieke muziek, (op één of andere manier maakte dat het nog meer verontrustend) is vrij timide en heel beleeft naar zijn slachtoffers. Hij komt daardoor zeer geloofwaardig over. Daarnaast vond ik het camerawerk van regisseur Kôji Shiraishiis opvallend strak, met prima kleurgebruik en bijzondere beelden. De film provoceert, maar tegelijkertijd imponeert het getoonde ook! Een goede verdienste van deze martelporno-film.
Woland
-
- 4160 berichten
- 3403 stemmen
Ook voor mij was dit een genre waar ik weinig mee heb, en ik ging dan ook met lage verwachtingen Gurotesuku in. Maar ook in huize Woland viel het me niet tegen. Lekker goor, geflipt filmpje met een heel basaal maar effectief verhaaltje: gekke marteldokter ontvoert een stelletje, en loopt die vervolgens een film lang te sarren, martelen, en misbruiken. Er zijn nog een paar welkome uitstapjes via flashbacks, of wanneer de dokter zijn slachtoffers in een warm ziekenhuisbed stopt en een andere kant van zichzelf laat zien, om ze daarna weer extra hard af te maken. Maar de hoofdmoot blijft toch een prima gefilmde, uitgebreide martelsessie . Best aardig, al ben ik alsnog niet van plan om het genre veel verder uit te diepen.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Ik zag er eerst tegenop om dit martelfilmpje te bekijken, maar eenmaal geconfronteerd met de martelscènes begon het mij al snel te vervelen. Het deed mij op een gegeven moment helemaal niets meer. Te veel gore stompt af, dat is duidelijk. Bij "Martyrs" hadden de martelingen nog een wetenschappelijk doel, maar hier was het gewoon martelen om het martelen. Inhoud hoefde je verder niet te verwachten van dit Japanse horrorfilmpje waar de spanning ver te zoeken was. Om dus maar snel te vergeten. Ik was blij trouwens dat dit filmpje niet langer dan 73 minuten duurde.
1.0*
Boeikens
-
- 4352 berichten
- 4941 stemmen
Te veel gore stompt af
Ah, ok, dan heb ik duidelijk nog niet genoeg gezien
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11970 stemmen
Daarom is de uitdrukking "bend or break" uitgevonden. Ofwel buig je mee en blijf je in de film, ofwel breekt het en is het meteen helemaal gedaan.
Collins
-
- 6243 berichten
- 3719 stemmen
In deze film gaat het om foltering. Ik ben geen kenner van het subgenre, maar de sadistische perversiteiten die hier passeren lijken mij behoorlijk extreem. Zelfs voor dit genre. Dat gezegd hebbende, vervolg ik maar meteen met de opmerking dat ik mij best vermaakt heb.
Heb genoten van het bijzondere sfeertje, dat soms smerig maar soms ook kunstzinnig aanvoelt. Natuurlijk is het erg logisch dat er een fout en viezig sfeertje hangt als er gemarteld wordt, maar opvallend genoeg is dat dus niet de gehele tijd het geval. De precisie van het sadistische veldwerk bezit een lugubere schoonheid. De werking die er van uitgaat is dubbel. Het fascineerde me. En het vervulde me tegelijkertijd met afschuw.
De film doet het met drie personages. Twee slachtoffers en een freak. De freak speelt zijn rol fantastisch. Koud. Gevoelloos. Hoffelijk. Beschaafd. Gestructureerd. Zijn psychopatische uitwassen onder controle. Hij is eng.
Als kijker zou je waarschijnlijk medelijden moeten voelen met de slachtoffers. Vreemd genoeg is dat gevoel er amper. Ook al doet de film wel z'n best om via enkele zoetige flashbacks een gevoelsband te kweken. Dat lukt niet. Weer teruggekeerd naar het edele veldwerk, zijn de weeïge flashbacks weer snel vergeten. Empathie is gedoemd te mislukken in dit scenario.
Interessant om eens een film te aanschouwen die zich puur op martelpraktijken richt. Omdat er geen betrekking tot de personages is, keek ik nogal klinisch. Mijn aandacht ging vooral uit naar de effecten, naar de gore. Die waren dik in orde. De personages deden er eigenlijk niet toe. Dat vond ik opvallend en een beetje onrustbarend.
Fijn dat de film 73 minuten duurde. Meer dan genoeg voor mij. Ik heb mij vermaakt, maar nog meer martelpraktijken hadden de waardering verminderd. Nog een handeling met naald en draad, met schaar of met de botte bijl zou mij toch teveel zijn gaan tegenstaan. Genoeg is genoeg.
Het was daarom erg prettig dat de laatste afschuwelijke scène behalve een huivering ook een lach teweeg bracht. Japanse humor is vreemd maar zorgde aan het eind gelukkig wel voor de broodnodige comic relief.
Devedeetje
-
- 65 berichten
- 84 stemmen
Zeer ziek / behoorlijk 'gore' / en best wel geil !
Topper in het gerne
mcdaktari
-
- 6288 berichten
- 0 stemmen
Wat een smeerpijperij !!! Dat heb je toch een behoorlijke zieke fantasie als je zo'n film maakt.
Kondoro
-
- 10693 berichten
- 2485 stemmen
“Make me horny! I know you can!”
Vrij zieke en vooral heerlijke gore film. Maar toch weet deze Japanse horror film niet altijd even goed te overtuigen. Het verhaal is nogal slap en vrij simpel. Het ‘pleasen’ was best een ziek idee en vond ik wel geinig te volgen maar daar blijft het al snel wel bij. Ik ben zelf nooit heel erg fan geweest van de J-horror’s, maar deze brute film is toch wel één van de eersten die positief er uit kwam.
De eerste dertig minuten vond ik wat traag, daar gebeurd niet heel veel behalve het steken met de schroevendraaier, hier word voornamelijk een bepaalde angst gecreëerd bij de personages die niet altijd even sterk was. Het voelde wat saai aan, en zeker de zware titel die deze film bezit me de vele gore kwam daar niet naar buiten. Na het half uur gaat het ineens heel snel, waar de vingers af worden gezaagd door middel van een kettingzaag, en nadat ze wat zei ook de tepels worden afgeknipt zijn de meeste harde scenes wel geweest. Waar ik zelf voornamelijk ongemakkelijk van werd was de ‘verkrachtingsscène’ waar de kwaadaardige de vrouw bevredigd en ook de man daarna.
En dan zijn de heftigste dingen van deze film wel zo’n beetje benoemd. De cast is klein, en goed en ook de setting is prima, heerlijk luguber en duister. Dus ja, met deze J-horror film heb ik me aardig weten te vermaken.
3.0*
Shadowed
-
- 8385 berichten
- 5269 stemmen
Matig.
Grotesque heeft een status en die is zeker niet onverdiend. Buiten het verhaal dat enkel bestaat uit 1 zin scoort deze film vooral op het gebied van gore en gruwelijkheden. Dit is overigens ook mijn tweede Shiraishi, dat verrassend was toen gezien zijn eerste film die ik zag Noroi was, en dat was toch wel iets anders.
Deze film moet het enkel hebben van sterke effecten met de gore. Martelingen staan centraal in deze film, en dan mag je ook wel verwachten dat het echt kan uithalen. Dat gebeurt dan ook met verve, buiten de overdreven geluidseffecten. Gemene, zware en gruwelijke gore neemt een groot deel van de film in en ik heb er weinig problemen mee.
Wel, buiten de martelingen, is de film matig op andere vlakken. Acteerwerk naast Osako om is godsgruwelijk slecht en de montage, beelden en editing zijn allemaal beneden peil. De soundtrack schiet soms op een overdreven manier door, waardoor het vooral ongemakkelijk wordt. De film lijkt soms zo hard te proberen dat je het als extreme film minder serieus kan nemen.
Daarnaast is de inbreng van komedie, zeker richting de finale, niet echt voor mij. Ik vind het er op geen enkele manier inpassen. Zo kijk je uiteindelijk alleen maar tegen een film aan die gemene gore kent, maar verder niet veel meer. Dat is toch wel jammer, want de potentie was er zeker. Grotesque weet het alleen niet altijd in te vullen.
Omdat het kort duurt en nog wel aardig wegkeek geef ik het nog een 2,0*. Maar buiten de kelder is de film serieus brak en de regie is zwakjes. Een film is niet geweldig als het enkel op 1 vlak kan slagen, en dat bewijst Grotesque dan ook behoorlijk. Leuke gore maar de rest is matig. Je kan het proberen voor de status, anders kan je het zo goed als overslaan.
Theunissen
-
- 11414 berichten
- 5338 stemmen
Net zoals de Horror / Thriller film "A Serbian Film (2010)", wilde ik ook deze kortdurende (70 minuten) Japanse Horror film (een splatterfilm) herzien. De laatste keer dat ik deze film zag was in 2009 (inmiddels 13 jaar geleden) en toen schreef ik nog geen Theunissen-waardige recensies (en dat verdient deze film zeker) en daarom heb ik "Grotesque" gisteren opnieuw bekeken.
Het verhaal van "Grotesque" is simpel. Een pril stelletje, te weten Aki Miyasita (Kotoha Hiroyama) en haar vriendje Kazuo Kojima (Hiroaki Kawatsure), loopt verliefd door een verlaten steegje en wordt daar neergeslagen met een hamer door een man in een busje. Ze worden ontvoerd in het busje en worden daarna wakker in een ruimte, staand en vastgebonden (en met een bal in hun mond) tegen een ijzeren plaat. De naamloze sadistische zieke gast (Shigeo Ôsako) is voornemens diverse seksuele handelingen en martelpraktijken op het stel uit te voeren. Hierbij hanteert hij psychologische tactieken om te kijken hoe ver de twee bereid te zijn voor elkaar te gaan.
Heel veel meer dan bovenstaande valt er eigenlijk niet te vertellen over deze film. Er zijn drie acteurs en het hele verhaal speelt zich hoofdzakelijk af in één ruimte, namelijk de martelruimte. Het grootste deel van de film bestaat uit seksuele handelingen en diverse martelingen en ook stelt de sadist regelmatig aan de twee slachtoffers de vraag:
"Wil je sterven voor hem / haar?".
Voor het verhaal hoef je "Grotesque" niet te zien, want er is geen plot en geen karakteropbouw. Slechts via één flashback kom je ietsje meer te weten over Aki en Kazuo, maar veel diepgaande informatie over hen kom je niet te weten (wel kom je te weten dat ze beiden nog maagd zijn) en dat is eigenlijk ook niet erg. De motieven van de naamloze sadist worden ook niet verklaard (wel kom je te weten dat hij een arts was), al wordt er op het einde in een dialoog gepoogd een verklaring voor zijn wandaden gegeven. De boodschap van de sadist aan de twee slachtoffers is wel duidelijk, want na circa 17 minuten zegt hij tegen hen:
"U zult beiden hier sterven. Maar er is een uitvlucht! Je moet me seksueel opwinden, draai me om. Wind mij op met uw wil om te overleven. Dan zal ik je laten gaan. Ik geef je me mijn woord!"
Voordat de sadist dat heeft gezegd, heeft hij Kazuo al een paar keer gestoken (in de keel en in de zij) met een lange naald en ook zien we Aki plassen in haar kleding en dat laatste vond ik iets typisch Aziatisch. Nadat de sadist zijn boodschap vertelt heeft, begint hij Aki uit te kleden, waardoor we na circa 20 minuten de behaarde schaamstreek en de kleine borstjes van Aki zien. De sadist begint dan haar lichaam te likken en te kussen, waarna hij zich stort op de borsten (zuigt eraan). Daarna begint hij Aki te vingeren tot ze klaarkomt en dan zien we haar ook squirten op zijn hand. Hij smeert dan wat squirtvocht op het gezicht van Kazuo, waarna hij hem begint af te trekken. Als Kazuo klaarkomt, spuit hij tegen Aki, omdat de sadist haar dicht tegenover Kazuo heeft geplaatst.
Voor zover de seksuele handelingen in de film, want daarna stort de sadist zich volkomen op het martelen van Aki en Kazuo en laat regisseur Koji Shiraishi de ene na de andere wrede marteling expliciet in beeld zien. Zo pakt de sadist namelijk een kettingzaag (gesponsord door "Makita") en zaagt hij alle vingers van Kazuo eraf en maakt hij er een ketting van, die hij daarna hangt om de hals van Aki. Daarna is het de beurt aan Aki en van haar zaagt hij de vingers eraf, knipt hij met een tang haar tepels eraf en zaagt hij ook een arm eraf. Ook daarvan maakt de sadist weer een ketting, die hij geeft aan Kazuo en ook stopt hij een vinger van Aki in Kazuo's neus.
De sadist stopt daarna overigens niet, want hij gaat weer vrolijk verder op Kazuo en dit keer heeft hij het voorzien op zijn geslachtsdeel. Zo slaat hij met een hamer diverse spijkers in zijn ballen en snijdt hij zijn penis eraf en als toetje steekt hij ook nog een oog (dat zie je dan in close-up) uit bij hem. Halverwege de film komt er nog een plottwist (met het nodige gepraat) voorbij, waarvan de gemiddelde filmkijker onmiddellijk zal weten welke kant het op gaat, want daarna gaat het gemartel gewoon weer vrolijk verder in de martelkamer als ze daar weer ontwaken.
De sadist geeft dan Kazuo een kans om Aki te bevrijden, maar daarbij haalt hij wel zijn endeldarm eruit en hangt hij deze aan een haak. Kazuo moet daarna proberen om met een schaar Aki's touwen door te knippen, maar dat lukt net niet en Kazuo stort dan ook neer op de grond. Aki spuugt dan een paar keer in het gezicht van de sadist en zegt te weten waarom de sadist het doet en vertelt het hem via een lange dialoog. Ze heeft het daarbij o.a. over dat hij stinkt en niet kan ruiken, dat hij nooit geliefd was door een vrouw en ze noemt zijn moeder ook een hoer. Zo zegt ze o.a. over zijn moeder:
"Ze is een vuile hoer, met veel make-up op haar gezicht" en "Alleen hoeren zoals je moeder wilde seks hebben met je".
En op het einde van de dialoog zegt ze dan:
"Je doet deze krankzinnige dingen omdat je zo eenzaam bent. Heb ik gelijk? Het spijt me voor je! Arme duivel. Je bent eenzaam."
De sadist is daardoor ontdaan en begint in Aki te zagen met de kettingzaag en hakt dan haar hoofd af. Vanaf dan wordt het eigenlijk best komisch, want het hoofd valt dan op de sadist en bijt hem in de hals En Kazuo is nog niet dood en steekt de sadist in zijn been. Zowel Aki en Kazuo gaan daarna dood (ze liggen wel nog met hun hoofden naast elkaar en kijken elkaar aan), maar de sadist niet. Nadat de sadist Aki en Kazuo begraven heeft, zien we nog hoe hij het op een volgend slachtoffer, een vrouw (Tsugumi Nagasawa), gemunt heeft. Oftewel de geschiedenis herhaalt zich dan.
"Grotesque" is een ziek stukje cinema en daar is geen twijfel over mogelijk. Maar regisseur Koji Shiraishi toont zich wel een begaafd regisseur. De cameraopstelling is strak, het kleurgebruik is prima in orde en ook de soundtrack ("The Grotesque" van de Britse deathmetalband "Benediction" ) is sterk. Ook het acteerwerk is veel sterker dan je zou verwachten. Vooral Shigeo Ôsako maakt indruk als de gestoorde sadist. De rust die hij uitstraalt, maakt hem nóg akeliger. Ook zijn priemende blik en mysterieuze voorkomen geven hem iets angstaanjagends. Regisseur Koji Shiraishi maakt ook gebruik van spanningsopbouw, want na een aantal brute martelingen, bouwt hij een rustmomentje in waarin je ietsje meer over de personages te weten komt en waarin hen (en ook de kijker) een korte pauze wordt gegund.
Al met al heb ik me wederom goed vermaakt met "Grotesque" en de film is enkel geschikt voor "sick fucks" of zij die opgewonden raken van martelporno. Bij "A Serbian Film" had ik mijn punt verhoogd met een halfje, maar bij "Grotesque" blijft mijn punt van 3,5* staan.
Alexjc
-
- 90 berichten
- 85 stemmen
Vervelende film, die mij niet aanspreekt. Veel reklame vanwege de gore, welke we ook te zien krijgen. Maar voor mij op een onnatuurlijke manier gefilmt. Voor mij is het allemaal zo onecht. De kettingzaag, waarbij de vingers worden afgezaagd of de tepels met de schaar worden afgeknipt zijn zo onecht en met een geluid wat er niet bij past. Tevens teveel geouwehoer, te lang een goedkoop balletje in de mond, te lang een zenuwslopend gejank, wat mij op de zenuwen werkt.
De uncut edition gekeken en rijp voor de prullebak. Je moet maar van deze goedkope shit houden. Ik niet
Het laatste nieuws
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
De tien best beoordeelde films van de jarige Vince Vaughn (54)
Bekijk ook
Tony Hawk: Until the Wheels Fall Off
Documentaire / Biografie, 2022
3 reacties
À l'Intérieur
Horror / Thriller, 2007
1.290 reacties
Tesis
Thriller / Horror, 1996
127 reacties
Ching Se
Fantasy / Actie, 1993
6 reacties
Ils
Thriller / Horror, 2006
335 reacties
Taxidermia
Drama / Komedie, 2006
75 reacties
Gerelateerde tags
seksueel misbruikpainsadismeperversionmad doctorsexual violencechainsawmartelencrueltysplatter filmsplatter japanese film
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.