MENU

Conviction (2010)

3,47

geregisseerd door Tony Goldwyn
met Hilary Swank, Sam Rockwell en Minnie Driver

Betty Anne Waters is een werkende moeder die haar leven op z'n kop zet door aan een rechtenstudie te beginnen. Dit om haar broer te vertegenwoordigen, die valselijk beschuldigd wordt van moord, maar door het systeem geen mogelijkheden meer heeft in beroep te gaan.

avatar van Awake78
geplaatst op 26 maart 2012, 12:09 uur, permalink
Ok, goede film. Emotie komt het laatste half uur goed over, waarvoor een pluim. Alles gaat wel allemaal rechttoe rechtaan, alleen wat verschuivingen in de tijd en daardoor ook in de make-up, maar voor de rest weinig opmerkelijks.

Verhaal is wel goed en acteerwerk ook. Sam Rockwell, tja. In Moon inderdaad niet slecht, maar hier had ik soms m'n vraagtekens. Deed me een beetje denken aan dat typetje van Christian Bale in 'The Fighter'.
En Minnie Driver is al jaren een van mijn favoriete vrouwen op het witte doek. Jammer dat ze altijd een ietwat melige rol krijgt toebediend. Maar alles wat ze doet, doet ze goed. En een zeer aantrekkelijke verschijning.

Zeker het kijken waard. Ontstijgt het niveau van een RTL-4 woensdagavondfilm met gemak.

avatar van Fran
geplaatst op 2 april 2012, 20:00 uur, permalink
Best een goede dramafilm. Het is een aangrijpend verhaal en het acteerwerk van met name Hillary Swank en Minnie Driver was heel erg goed. Mooi om te zien hoe de vriendschap tussen deze twee vrouwen opgroeide en hoe ze voor elkaar door het vuur gingen. Dat vond ik eigenlijk nog wel het mooiste.

Echt een superhoge score kan ik echter niet geven. Het bleef allemaal behoorlijk op de vlakte en het onderscheidde zich nergens van andere waargebeurde drama's. Maar desondanks nog een prettige film om naar te kijken.

avatar van patrick17
geplaatst op 4 april 2012, 17:49 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Een prima film. Sowieso omdat het waargebeurd is en omdat je meegaat leven met
de personen van het verhaal.
De film lijkt veel op het Hurricane verhaal, inpricipe is het zelfde aspect. Een onschuldige
persoon de gevangenis in.
Hilary Swank vult prima haar rol in van Betty Anne, die alles opgeeft en ook haar huwelijk
kapot eraan ziet gaan. Menig andere mensen hadden gestopt omdat het ''bewijs'' er was.
Lieten haar eigen leven niet vergallen. Sam Rockwell vult het ook prima in. Je krijgt
er feeling mee, ook zeker omdat je beelden ziet uit de jeugd waarin ze (Betty Anne en
Kenny al goed met elkaar omgingen en om elkaar geven.
De voorspelbaarheid is er natuurlijk wel van af te lezen maar dat weet je van te voren bij
dit soort drama films.
Ik heb me prima vermaakt al komt de aftiteling dan wel rauw op het dak. Twintig jaar zitten, vrijkomen en een half jaar later val je als het ware dood neer. Onfortuinlijk.

RichardVeld
geplaatst op 6 april 2012, 22:41 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Sterke acteerprestaties. Dat is wat deze film maakt gecombineerd met het gruwelijke verhaal natuurlijk..

Aan de ene kant snap ik het als mensen roepen dat het voorspelbaar is, aan de andere kant, dit is een waargebeurd verhaal. Als je de gebeurtenissen achter elkaar zet, wat is daar dan voorspelbaar aan? Ik bedoel, een verhaal als dit verzin je niet.

Er was geen vals Hollywood sentiment in deze film, geen hysterisch gedoe en ook de ontmoeting met de dochter vond ik realistisch neergezet. Voor de dochter vind ik het nog het zuurste, je mist bijna je hele leven je vader en dan is hij er eindelijk, krijgt hij 6 maanden later een dodelijk ongeluk..

Voorspelbaar?

avatar van Zeriel
geplaatst op 12 april 2012, 12:37 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Uitstekende film. Een goed verhaal goed verteld, de essentie van waar het bij speelfilms om gaat. Hillary Swank is top, de rest is ook goed.

Ik leefde echt met haar/hen mee. Ongelovelijk verhaal; 18 jaar strijd, en nog meer want waar je in de film op hoopt gebeurd ook daadwerkelijk, ook de verantwoordelijken in de vorm van de town of Ayer worden aangeklaagd en een schadevergoeding uitgekeerd, dan is Kenneth Waters al 8 jaar dood...door een freak accident.

Ongelovelijk hoe mensen het leven van andere onschuldige mensen kunnen verwoesten om dubieuze redenen en er vaak mee wegkomen ook. Zoals Anne Waters zegt in een andere staat was ie al dood geweest door de doodstraf. Alleen door de enorme haast bovenmenselijke toewijding van zijn zus in combinatie met wat geluk tussen al het onrecht en tegenwerking door, heeft het recht alsnog zijn loop. Gedeeltelijk dan , want de verantwoordelijken en de moordenaar gaan vrijuit.

wiki

On September 6, 2001, Kenneth Waters fell from a 15-foot wall while taking a shortcut to his brother's house after a dinner with his mother.
He slipped and fell, dying from injuries related to head trauma, just six months after his release from prison.[15][16] In 2009, the town of Ayer and its insurers agreed to settle his estate's civil rights lawsuit for $3.4 million.[17] Kenny's death is not mentioned in the film.[18] It is mentioned in the DVD extras, in an interview with Tony Goldwyn & Betty Anne Waters

avatar van Zeriel
geplaatst op 13 april 2012, 20:26 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
RichardVeld schreef:

Voorspelbaar?

Zo voorspelbaar dat het testpubliek het niet trok, en het uit de film is gehaald blijkbaar, helaas.

nytimes.com

Six months after Mr. Waters was freed, he fell off a wall while taking a shortcut home through the dark, hit his head and died. To people close to Ms. Waters, it was the cruelest kind of fate. Test audiences couldn’t take such a tragic ending, the filmmakers said, so the movie leaves it out.

avatar van Gon1234
geplaatst op 20 april 2012, 16:43 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Het was een bijzonder en mooi verhaal, alleen vond ik de film wat eentonig en miste ik de spanning. Dat ik nu lees dat Danny Waters 6maanden na zijn vrijkomen overleed, en vooral ook de manier waarop, maakt het verhaal nog interessanter. maar toch was het verhaal zelf voor mij niet interessant genoeg.

3* (6,5)

avatar van missl
geplaatst op 2 mei 2012, 12:28 uur, permalink
Heftig verhaal over zus-broer liefde. Zij doet alles voor hem en alles moet daarvoor wijken, dat is wel mooi om te zien. Swank draagt deze film en Driver komt soms grappig uit de hoek.

geplaatst op 18 juli 2012, 18:03 uur, permalink
Een erg bijzonder vehaal, maar het is naar mijn mening niet heel goed uitgewerkt. Er had veel meer in gezeten qua acteerwerk o.a. En qua belangrijke scenes zeker.

geplaatst op 17 september 2012, 13:09 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Best een boeiende film over de onvoorwaardelijke liefde van een zus voor haar broer, zelfs als dit gepaard gaat met grote opofferingen. De zwaarwichtige rol van Hilary Swank vindt heel aardig tegenwicht in Minnie Driver als haar vriendin. Beiden zijn goed op dreef, maar de beste vertolking komt toch van Sam Rockwell, die de vele stemmingswisselingen haast perfect over het voetlicht brengt.

De mededeling bij de aftiteling over het fatale ongeval van Danny Waters is natuurlijk een geweldige afknapper. Het zal je maar gebeuren. Eerst 18 jaar onschuldig in de gevangenis zitten en dan een half jaar na je vrijlating dodelijk verongelukken.

avatar van popcorn en cola
geplaatst op 5 oktober 2012, 0:46 uur, permalink
Boeiend gevecht tegen het Amerikaanse rechtssysteem. Je zult er maar in terecht raken. Ook wel een beetje op z'n Amerikaanse neergezet, maar verder een prima drama.

geplaatst op 13 januari 2013, 12:33 uur, permalink
Prachtige film met een verbijsterend en waar gebeurd verhaal.
Hilary Swank alweer in een sublieme vertolking, maar ook de andere leden van de cast zijn top, o.a. ook Minnie Driver, waarvan ik de laatste tijd toch meer minder goede dingen heb gezien, blij dat ze weer eens in een puike rol verschijnt.
Het verhaal is zo verbijsterend dat het niet anders kan dan echt gebeurd zijn... soms sta je versteld hoe zulke dingen mogelijk zijn..
Een film die ik iedereen warm aanbeveel, alleen al om Swank weer in grootste doen bezig te zien.

orbit
geplaatst op 17 januari 2013, 23:51 uur, permalink
Sympathieke film over het gevecht van een zus voor haar broer, die feitelijk haar enige familie is op haar kinderen na. Je snapt ook heel goed dat ze niet opgeeft. Maar wat een logge bedoening dat rechtssysteem en meteen ook duidelijk dat het recht veel te veel een mensenzaak is en daardoor erg kwetsbaar voor fouten, manipulatie en macht.. Een andere (en betere) film hierover is Presume Coupable, die veel inktzwarter is dan deze film overigens. Maar je geloof en vertrouwen in het systeem smelten als sneeuw voor de zon.

kappeuter (moderator)
geplaatst op 7 april 2013, 14:48 uur, permalink
Goed gemaakt en goed geacteerd.
Vrij rechttoe rechtaan verfilming van waargebeurde feiten. Ook al kende ik de precies afloop vooraf niet, toch vond ik het weinig spannend en weing verrassend allemaal.
Vooral dankzij Hilary Swank en Sam Rockwell de moeite waard om te zien.

avatar van 606
geplaatst op 8 april 2013, 22:44 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Heftig, ontroerend en hard maar boven alles ongelooflijk wat mensen wel niet doen wat een ander kapot kan maken. Zeer sterk geacteerd en tja als je dan leest dan hij niet lang heeft kunnen genieten is dat des te meer zeer droevig, maar 1 ding is zeker gelukt zijn naam is gezuiverd dat heeft zei maar mooi voor elkaar gekregen.

4 sterren

avatar van m1701
geplaatst op 15 april 2013, 9:13 uur, permalink
Hele goeie film!
Acteerwerk ook super, maar vooral het verhaal was erg goed.

geplaatst op 19 april 2013, 19:52 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Hele goede film. Boeiend verhaal, goed uitgewerkt en sterke acteerprestaties. Dat het een waargebeurd verhaal is, maakt het des te interessanter. Ik heb een interview met Betty Anne Waters gelezen en het werkelijke verhaal is eigenlijk nog tragische dan in de film geschetst wordt, onder andere omdat er met nog veel meer bewijsmateriaal geknoeid is door de politie (timecards en vingerafdrukken die verborgen werden gehouden en Kenny's onschuld hebben kunnen bewijzen bijvoorbeeld).

geplaatst op 1 mei 2013, 0:06 uur, permalink
@Patrick 17, wel eens van de spoiler knop gehoord?

geplaatst op 1 mei 2013, 0:07 uur, permalink
Zelfde geld overigens ook voor RichardVeld.

avatar van Fran
geplaatst op 1 mei 2013, 14:58 uur, permalink
Wonderbra schreef:
@Patrick 17, wel eens van de spoiler knop gehoord?

Ik heb er melding van gemaakt en de moderator heeft de betreffende tekst nu tussen spoilertags geplaatst.

geplaatst op 1 mei 2013, 17:39 uur, permalink
Dit ben ik waarschijnlijk perongeluk vergeten. Dus je hoeft niet gelijk zo
te reageren Wonderbra, stuur anders eens een prive bericht had ik het zo kunnen aanpassen.

geplaatst op 1 mei 2013, 23:06 uur, permalink
patrick17 schreef:
Dit ben ik waarschijnlijk perongeluk vergeten. Dus je hoeft niet gelijk zo

Hoezo hoef ik niet meteen zo te reageren? Ik zeg toch niks verkeerds?

geplaatst op 1 mei 2013, 23:07 uur, permalink
Bedankt Fran

geplaatst op 2 mei 2013, 13:47 uur, permalink
Wonderbra schreef:

Hoezo hoef ik niet meteen zo te reageren? Ik zeg toch niks verkeerds?

Weleens, alsof ik hier moedwillig met spoilers loop te klote. Ik ben het gewoon vergeten. Is nu aangepast. Prima toch?

geplaatst op 2 mei 2013, 18:03 uur, permalink
Ik zeg nergens dat je moedwillig met spoilers loopt te kloten. Heb er gewoon een schurfthekel aan als ik hier spoilers tegenkom voordat ik een film aanzet. Zoals iedereen lijkt me. En ja, nu is het prima. Ook meteen einde discussie wat mij betreft.

avatar van arveladze
geplaatst op 25 juni 2013, 0:58 uur, permalink
Wat speelt Hilary Swank weer super sterk! Goede film!

avatar van L_T_B
geplaatst op 22 september 2013, 21:22 uur, permalink
De hele film bleef de naam Erin Brockovich in mijn hoofd rondspoken.

geplaatst op 9 januari 2014, 17:48 uur, permalink
Aardige film waarin de zus van een levenslang veroordeelde moordenaar een advocatenstudie begint om zijn onschuld te bewijzen. Ook al ben je niet bekend met de uitkomst van dit waargebeurde verhaal, het einde en verloop van de film zijn nogal voorspelbaar. Echt aangrijpend wordt het ook niet. Desalniettemin blijft de film wel boeiend en de uitstekende rol van Sam Rockwell draagt hier ook aan bij. Net geen 3.5 sterren.

avatar van Filmkriebel
geplaatst op 20 januari 2014, 20:34 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Straf gerechtsdrama over een zus die haar levenslang veroordeelde broer wil vrij krijgen. Een film over toewijding, naastenliefde en een honger naar gerechtigheid. Swank en Rockwell doen het heel goed. Behalve op het einde wordt het niet al te emo en blijft het verhaal gefocust op de lange juridische strijd. Een nipte 3,5* lijkt me verdiend. Ook nog 's even de aanwezigheid van Juliette Lewis benadrukken als marginale; we zien haar spijtig genoeg niet zoveel meer op het grote scherm...

avatar van dirk-dv
geplaatst op 31 juli 2014, 1:43 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Deze film is ongelofelijk goed neergezet en ook nog waargebeurd zeg kippenvel bij de aftiteling en dan lees je hier toevallig dat hij 6 maanden later na hij is vrijgekomen is overleden pff r.i.p