Sabotage (1936)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Drama

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Sylvia Sidney, Oskar Homolka en John Loder

Mr. Verloc is de eigenaar van de Bijou Cinema in Londen, maar in werkelijkheid is hij lid van een internationale bende van saboteurs die opereert vanuit Londen. Overheidsagent Ted Spencer heeft een vermoeden van Verloc's dubbelleven. Hij gaat naast de bioscoop wonen en zorgt dat hij bevriend raakt met mevrouw Verloc en haar broer Steve.

48 BERICHTEN17 MENINGEN

avatar van Fikret8
geplaatst op 3 september 2007, 4:40 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Volgens de extra's op de dvd van Stage Fright was Hitchcock ontevreden over 2 films uit zijn hele carriere.

- Stage Fright vanwege de flashback waarbij de kijker op het verkeerde spoor wordt gezet;
- Sabotage vanwege het omkomen van het jongetje in de bus.

Mbt Sabotage kan ik het er mij wel in vinden.

avatar van Harco
geplaatst op 11 oktober 2007, 15:48 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Volgens mij is dit de eerste film waar ik Sylvia Sidney in zag spelen (op Mars Attacks! en Beetlejuice na dan), maar ik moet toch even opmerken dat zij erg irritant speelde. Ik hoop niet dat dit in films als Dead End ook het geval is, want dat gaat slechte dingen beloven.

En die Stevie was ook een enorm irritant kind. Gaat 'ie daar eerst twintig minuten bij die optocht staan kijken. Ik heb me doodgeërgerd. Schiet toch op! Wat was ik blij dat die bom ontplofte in het bijzijn van Stevie, maar ergens voelde het ook weer niet juist; gepast...

Homolka speelde verder wel briljant. Kwam erg koelbloedig over, en wat heeft die man toch een gaaf Oostenrijks accent.

Het irritante spel van Sidney en het kind doen me stranden op een 2,5.

avatar van Baggerman
geplaatst op 21 april 2008, 18:39 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Prima thriller weer!

Ik had nooit verwacht dat het joch met zijn posh accent opgeblazen zou worden! Blijkbaar ben ik toch al teveel besmet met het Hollywood-ik-wil-een-happy-end-virus!

Die Oscar Homolka heeft trouwens een perfecte griezelkop!

Alleen het plot op het einde vond ik zeer matig! Sorry, maar geen rechter veroordeelt je als je in een worsteling Osama Bin Laden vermoord (die ook nog vlak daarvoor je broertje heeft opgeblazen!).

Dus waarom men zo moeilijk deed.....

avatar van Zinema
Zinema (crew)
geplaatst op 8 augustus 2008, 22:10 uur, permalink
Deze klassieker heeft de tand des tijds goed doorstaan en is nog steeds prettig te aanschouwen. De balans tussen suspense en drama is prima. Goed.

avatar van Metalfist
geplaatst op 6 februari 2009, 17:41 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
sa-botage sà-bo-tarj. Wilful destruction of buildings or machinery with the object of alarming a group of persons or inspiring public uneasiness.

Interessante manier om een film mee te openen. Ook deze Hitchcock bevat weer een vlotte vertelstijl maar vooral ook een onverwachte, memorabele scène. Ik had trouwens niet gedacht dat het broertje ging sterven op die bus. Het was allemaal wel weer zeer zenuwslopend in beeld gebracht.

Sterke vroege Hitchcock. 4*

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst op 14 mei 2009, 23:17 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aardige Hitchcock, die bij vlagen best sfeervol is en ook zeker op sommige momenten de nodige spanning bevat. Vooral het moment dat de jongen met de bom onderweg is to het onverwachte moment dat deze ook daadwerkelijk ontploft is erg goed. Toch heeft de film af en toe ook wat mindere momenten en is het einde niet al te sterk. Het acteerwerk van Oskar Homolka is wel erg sterk, maar voor de rest hield het qua acteren niet over. Vooral Sylvia Sydney is maar matig. Toch heb ik me prima vermaakt en is het over het geheel gezien gewoon een goede degelijke film, al kan Hitchcock veel beter en gelukkig maar!

avatar van 606
geplaatst op 7 oktober 2009, 20:12 uur, permalink
Zeer spannende film en uitstekend geacteerd.
Mooi in beeld gebracht.

4 sterren

avatar van otherfool
geplaatst op 27 oktober 2010, 0:10 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hitchcock blijft me imponeren en verrassen.

'Sabotage' heeft even tijd nodig om op stoom te raken; de relatie tussen de intense Homolka ('t had de broer van Bela Lugosi kunnen zijn) en zijn groene blaadje Sidney komt niet erg overtuigend over en al snel vraag je je af de terreur van de saboteurs nog verder gaat dan stiekem het licht uitdoen tijdens een filmvoorstelling.

Gelukkig voor de kijker, maar niet voor de arme Londenaren, blijkt dat zo te zijn en er volgen een paar nagelbijtende scenes, waarbij het bustochtje de kroon spant; een zeldzaam staaltje filmkrachtpatserij waar menig moderne actie-blockbuster nog een puntje aan kan zuigen.

4* voor de meester.

avatar van Dean Abbot
geplaatst op 16 november 2010, 15:04 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
In een Interview met Hitchcock verteld hij dat hij niet zozeer spijt heeft van het opblazen van de jongen, maar van het verkeerd opbouwen van de scène. De bom had eigenlijk op het laatste moment uit het raam gegooid moeten worden bijvoorbeeld Immers het publiek wist wat er ging gebeuren, maar kreeg geen voldoening of rust. Zelf vond ik het niet zo erg, omdat Hitchcock hierna de gedachten van de vrouw kon projecteren in de film wat voor leuke en spannende effecten zorgde.

De film zelf was goed uitgewerkt. Voor een werk uit 1936 zeer dynamisch; Mooie shots, goed plak en knip werk tot op de de finales van de film; die op Picadilly en die in de bioscoop. Psychologische motieven en thema's voeren toch wel de boventoon en is zeker meer dan een klassieke detective als The 39 Steps.

Dit alles staat toch wel een beetje in contrast met het slechte acteerwerk. Op het begin is het wel even storend maar naar verloop van tijd wen je er toch wel aan. Oskar Homolka en John Loder weten als enigen een beetje boven de rest te komen.

In de begin titels wordt een 'cartoon sequence' beloofd, samengesteld door Walt Disney. Ik was zeer benieuwd hoe dit zou uitpakken in de film. Aanvankelijk teleurgesteld omdat dit uiteindelijk gewoon een vertoning was in de bioscoop van Mr. Verloc. Maar toch leverde dit stukje een geweldig 'bittersweet' momentje op.

Degelijke Hitch: 4*

avatar van Kr!kke
geplaatst op 4 april 2011, 19:15 uur, permalink
Degelijke film van Hitchcock, maar ook niet meer dan dat.
Er zat nogal weinig spanning in de film, en ook het verhaal was nogal simpel. Het thema van de film is wel in orde. Hitchcock lijkt me zijn tijd ver vooruit te zijn met terrorisme als thema (ik ga er in ieder geval van uit dat het thema in die tijd nog niet zo actueel was). Er wordt degelijk geacteerd door het overgrote deel van de cast. Enkel de acteur die de rol van Mr. Verloc speelde, vond ik niet echt goed ij zijn rol zitten.

avatar van Vinokourov
geplaatst op 16 augustus 2011, 22:53 uur, permalink
Nog net geen stinker van Hitchcock, maar het scheelt niet veel. Het acteerwerk was matig en de opbouw van het korte plot mocht ook wel wat beter, in ieder geval spannender. Het deed me maar weinig. Wel geinig dat Inglourious Basterds naar deze film verwijst met het aantonen van de gevaren van nitraatfilms. Die scene in de bus herkende ik wel 😛. De alsnog verrassende uitkomst van die scene zorgt ervoor dat deze film niet naar een onvoldoende afglijdt.

avatar van RuudC
geplaatst op 18 januari 2013, 10:33 uur, permalink
Redelijk weer, al vind ook ik een onvoldoende te hard voor deze film. Ook Sabotage heeft teveel gebabbel en te weinig actie. Het acteerwerk is hooguit redelijk. Beetje jammer eigenlijk dat zowat iedere plotomschrijving het hele verhaal weggeeft of in elk geval voldoende stof geeft om de missende stukken zelf in te vullen. Wat dan wel weer prettig is, is de korte speelduur en de manier waarop Verloc neergezet wordt. Gezien zijn Oost(elijker)-Europese karakter, ben ik vooral benieuwd of Hitchcock hier al wil hinten naar de dan nog te komen wereldoorlog. Krappe voldoende voorlopig.

avatar van chevy93
geplaatst op 3 juli 2013, 22:39 uur, permalink
Niet al te spannend werkje van Hitchcock. Spanning is soms ver te zoeken en pas op het moment dat de jongen het pakketje moet bezorgen gaat het pas een beetje lopen. Jammere is dan weer wel dat de film over is voor je er erg in hebt en dat het eindigt net wanneer het goed begint te worden.

Nee, bij mijn 25e Hitchcock had ik wel op wat beters gehoopt. 🙁

avatar van Mochizuki Rokuro
geplaatst op 28 juli 2014, 19:27 uur, permalink
Toch wel grappig dat je psychologisch door het retro ook lijkt Hitchcock te herontdekken, omdat je met een andere blik kijkt. Tenminste dat merk ik.

Ook hier probeert hij heel veel methodieken uit, lijkt wel. Nu niet op het visuele vlak (zoals in The Lodger die ik van de week al zag), maar meer narratief op het psychologische vlak. Echt geslaagd is de film niet, maar tegen het einde komt er toch aardig wat opgebouwde spanning los - al ben ik het met een eerdere schrijver eens, het is niet de terreurdreiging die we vandaag de dag kennen, dan lijkt dit meer kwajongsens-werk.

avatar van Querelle

geplaatst op 8 augustus 2014, 12:59 uur, permalink
Mochizuki Rokuro schreef:

Ook hier probeert hij heel veel methodieken uit, lijkt wel. Nu niet op het visuele vlak, maar meer narratief op het psychologische vlak.

Beetje late reactie, maar wat je noemt is denk ik vooral te danken aan het verhaal dat geschreven is door Joseph Conrad (The Secret Agent). Dat boek heeft een hele verassende structuur.

avatar van Erick1985
geplaatst op 15 december 2014, 1:45 uur, permalink
Gemiddelde Hitchcock... ik vond de film ten eerste te kort; en gaf me meer het gevoel alsof naar een aflevering van een tv-serie zat te kijken. Er had, denk ik, veel meer uit gehaald kunnen worden. Het verhaal had veel meer uitgewerkt moeten zijn, en ongeveer een halfuurtje langer moeten zijn.

Toch een aardige film, 3 sterren

avatar van John Barry
geplaatst op 11 juni 2015, 14:59 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Sabotage vind ik een redelijke film.

De film komt een beetje langzaam op gang. Dat stuk dat de stroom is uitgevallen en de mensen die hun geld terug wilden was een beetje langdradig. Hierna werd de film echter een stuk interessanter en spannender. Hoogtepunt vond ik de scene dat die bom in de bus ontploft. De aanloop naar de explosie is enorm spannend. Dat jongetje is maar een beetje langzaam bezig en intussen al die klokken in beeld. Meesterlijk opgebouwd.

Na de dood van Verloc kabbelt de film nog net een beetje te langzaam voort. Het einde van de film vond ik niet echt spannend en ook dit stuk mocht dus wel wat sneller. Het acteerwerk is redelijk, maar nergens echt hoogstaand.

Al met al vind ik Sabotage een redelijk sterke film. Jammer van het mindere begin en einde.

3,5 ster voor deze film.

avatar van mrklm
geplaatst op 31 juli 2016, 23:32 uur, permalink
Meesterlijke film uit Hitchcocks Britse tijd kenmerkt zich door een briljant exposé, zwartgallige humor en enkele van Hitchcocks meest gelauwerde scènes. Een must voor de liefhebbers van pure cinema, met voortreffelijke cinematografie en uitstekend werk van Sylvia Sydney en Oscar Homolka.